Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:28

Het was de eerste die ik liet keuren.

De ander hebben we ivm twijfel door 2 dierenartsen op beweging laten checken door filmpjes.
En die zagen beiden wat in het bekkengebied. Toen ik de verkoper belde gaf deze aan dat er inderdaad wat gebeurd was en de osteopaat 3x geweest was.
We hebben toen niet meer gekeurd

Maar, er alsnog heel erg van gebaald |(

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:50

boemel schreef:
Hier helaas met lege trailer naar huis. Op buigproef een negatief aankoopadvies en zorg over mogelijke dystrofie kroonranden.
Echt balen, we hadden er schik mee.

Wat zuur zeg -O-

Wat wordt er bedoeld met "mogelijke dystrofie kroonranden"?
Ken behoorlijk wat gebreken en termen, maar hier nog nooit van gehoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:03

boemel schreef:
Het was de eerste die ik liet keuren.

De ander hebben we ivm twijfel door 2 dierenartsen op beweging laten checken door filmpjes.
En die zagen beiden wat in het bekkengebied. Toen ik de verkoper belde gaf deze aan dat er inderdaad wat gebeurd was en de osteopaat 3x geweest was.
We hebben toen niet meer gekeurd

Maar, er alsnog heel erg van gebaald |(

Oja dat was het, ik had in ieder geval onthouden dat je steeds pech hebt ermee. Ik snap dat je hier enorm van baalt ja..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:11

boemel schreef:
Nee, deze had ik zeker niet aan zien komen.
Erg vervelend. En het allermeeste voor de eigenaar.
Ik hoop voor haar en de pony echt dat het meevalt.

Pony was op de volte hard/ zacht rad.
1 been buigproef vond ik niet best. Vroeg dan ook aan de dierenarts of zij dit acceptabel achtte omdat ze verder ging met de keuring. Brave pony, maar tijdens het vasthouden in de buigproef vrijwel direct onrust en niet erg braaf.

Ze gaf aan dat ze de buigproef nogmaals gedaan werd na werken op de volte.

2e keer buigproef, pony wilde dit duidelijk niet en was echt stokkreupel. Heel sneu om te zien.

Het enige wat ik verwacht had, was dat ze hypermobiliteit had, omdat ze eigenlijk te soepel en los voelde met rijden. Dus, dat was wel iets waar ik van wist dat ik er rekening mee moest houden qua training.

O nee wat ontzettend rot nieuws.. Ik had gehoopt dat je nu je paardje gevonden had.. Hoe ben je er zelf onder?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:13

different1 schreef:
boemel schreef:
Hier helaas met lege trailer naar huis. Op buigproef een negatief aankoopadvies en zorg over mogelijke dystrofie kroonranden.
Echt balen, we hadden er schik mee.

Wat zuur zeg -O-

Wat wordt er bedoeld met "mogelijke dystrofie kroonranden"?
Ken behoorlijk wat gebreken en termen, maar hier nog nooit van gehoord.

Ontstekingen kroonrand met afwijkingen in hoornvorming.
De ontstekingen zijn nu rustig, maar dat is volgens de dierenarts geen garantie voor de toekomst. Andere weersomstandigheden kunnen onrust geven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:14

Ik voel me er vooral moe over. :(

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:25

Balen Boemel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:50

Ah bah, wat balen zeg!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:27

Balen Boemel

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 21:19

Wat jammer Boemel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:03

Dit was niet jouw paard, ergens staat die op jou te wachten :) !

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 23:24

Wat balen boemel!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 07:07

Wat jammer boemel. Een paarden zoektocht is soms zo frustrerend :(

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:44

oh wat balen Boemel. Dat is altijd echt balen, je ziet het eigenlijk allemaal al helemaal zitten, en dan wordt ie afgekeurd. -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:54

O wat enorm jammer Boemel. Maar je hebt wel weer wat geleerd waar je een volgende keer weer op kunt letten. Snel vergeten en op naar de volgende....

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:19

:j Ik heb afgelopen weekend ook weer eens op een paard gezeten (ok pony dan) besloten dat ik mezelf wel weer rijklaar vind :')
(Ik lag 7 weken geleden op de IC met 5 gebroken en gefragmenteerde ribben, een gescheurde milt en een klaplong, dus ik ben meer als tevreden eigenlijk)

Zoektocht maar gestart, helaas na de financiële leegloop van het vorige paard nu wel een uitdaging. Budget zo’n 6/7/8, maar dan is t eigenlijk wel op. Dat is wel een uitdaging :=
Ik zoek, een paard…. Basispaard, onbeleerd is ok, wel minimaal 3 jaar. Vanaf 1.57m zoiets tot max 1.70m, maar liever kleiner. Wel een warmbloed(type in ieder geval). Grote voorkeur voor een ruin, ik geloof dat ik beter met mannen overweg kan.

Heb een paar opties waar ik naar ga kijken, ben benieuwd

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:07

Jeetje wat een ongeval heb jij gehad
Van het paard gevallen of wat anders?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:24

Dat klinkt inderdaad als een heftig ongeluk.
Fijn dat je er weer goed bovenop lijkt te komen.

Je budget lijkt me afdoende omdat je relatief klein en groen ook prima vindt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 17:44

Alja schreef:
Jeetje wat een ongeval heb jij gehad
Van het paard gevallen of wat anders?

Staat in dit topic dat het ongeluk met een paard was :\

Wat heftig Richiril! Denk dat je voor dat geld makkelijk een kleintje moet kunnen vinden, er staan best veel op sporthorses en mp altijd met prijzen rond/onder de 8-9K.

Ik zou met die ervaringen achter de rug trouwens wel voor een beleerde gaan :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:37

Heftig Rochiril! Ik zou bijna zeggen dat ik met zo'n ervaring ook voor beleerd zou gaan, maar dan zou ik liegen. Ik heb er nu ook een staan die ik als veulen heb gekocht, terwijl ik geen held ben. Succes met het hervatten van je zoektocht!

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:34

Ik ben er niet vanaf gevallen, ik liep ernaast, en heb paard heeft zich losgetrokken, omgedraaid en toen gericht uitgehaald. Ik zag het aankomen maar niet meer voorkomen dat ze me recht op m’n ribben raakte. Gelukkig was het niet mijn hoofd.
Ze was net zadelmak, maar onder het zadel eigenlijk heel braaf, maakte er al buitenritjes mee dwars door het verkeer… het gedrag was voor mij niet echt te rijmen, ze deed het helaas vaker.
Als veulen gekocht, probleemloos, in de opfok gelopen, als 3 jarige naar huis gekomen en gedekt. Toen ze een paar maanden drachtig was heeft ze ook eens zo uitgehaald bij het uit de wei halen, en dat kwam toen het veulen ervanaf was weer zo’n beetje terug. (Met een veulen aan de voet was ze poepbraaf), maar ze deed het maar heeeeel af en toe, maar wel gericht, was er meestal wel op bedacht. Helaas toch een keer raak.
Dus nee zadelmak hoeft niet perse, ik ben niet bang om te rijden, heb eigenlijk voorheen altijd m’n eigen paarden zadelmak gemaakt.

Ik vind ze echt lastig te vinden op dit moment, veel zijn al RX afgekeurd (ze hoeven ook nog niet goedgekeurd te zijn, maar moet wel mogen keuren). Gedragsproblemen hoef ik niet perse vooraf mee te kopen (vandaar dat ik een 3 jarige waar niks mee gedaan is meestal prima vind)
Ik zoek eigenlijk echt een ruin, en er lijken echt veel meer merries te koop. En er staan er heel veel in het Noorden, ik zit in Limburg.

Misschien moet ik er een weekendje van maken

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 22:06

Ah bah, dat is naar zeg!
Ik kan oog uit houden, maar grote kans dat je hetzelfde al voorbij hebt zien komen op de welbekende verkoop sites

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:59

Rochiril schreef:
Ik ben er niet vanaf gevallen, ik liep ernaast, en heb paard heeft zich losgetrokken, omgedraaid en toen gericht uitgehaald. Ik zag het aankomen maar niet meer voorkomen dat ze me recht op m’n ribben raakte. Gelukkig was het niet mijn hoofd.
Ze was net zadelmak, maar onder het zadel eigenlijk heel braaf, maakte er al buitenritjes mee dwars door het verkeer… het gedrag was voor mij niet echt te rijmen, ze deed het helaas vaker.
Als veulen gekocht, probleemloos, in de opfok gelopen, als 3 jarige naar huis gekomen en gedekt. Toen ze een paar maanden drachtig was heeft ze ook eens zo uitgehaald bij het uit de wei halen, en dat kwam toen het veulen ervanaf was weer zo’n beetje terug. (Met een veulen aan de voet was ze poepbraaf), maar ze deed het maar heeeeel af en toe, maar wel gericht, was er meestal wel op bedacht. Helaas toch een keer raak.
Dus nee zadelmak hoeft niet perse, ik ben niet bang om te rijden, heb eigenlijk voorheen altijd m’n eigen paarden zadelmak gemaakt.

Ik vind ze echt lastig te vinden op dit moment, veel zijn al RX afgekeurd (ze hoeven ook nog niet goedgekeurd te zijn, maar moet wel mogen keuren). Gedragsproblemen hoef ik niet perse vooraf mee te kopen (vandaar dat ik een 3 jarige waar niks mee gedaan is meestal prima vind)
Ik zoek eigenlijk echt een ruin, en er lijken echt veel meer merries te koop. En er staan er heel veel in het Noorden, ik zit in Limburg.

Misschien moet ik er een weekendje van maken

Oef wat een nare streek, daar heb ik altijd zo'n hekel aan als ze gericht trappen. Maar ja..je weet niet hoe een karakter uiteindelijk wordt natuurlijk als je ze als veulen hebt.

Budget is misschien wat laag voor wat je zoekt zonder concessies te hoeven doen op gezondheid, maar wellicht dat een kleiner paard wel zou lukken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 11:22

Vrienden hebben een jaarling te koop staan, maar echt voor teveel geld in deze markt en hele onvoordelige foto's terwijl het echt een leuk, knap dier is. Vrees voor hun dat ze dus tot 3 bij hun zal blijven staan. Nou staat ze niet in de weg, maar vind het typisch dat mensen niet eerst onderzoeken wat de markt doet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:11

Ja jaarlingen is sws niet zo best