Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:56

beegee schreef:
Ik zou persoonlijk het paard puur om de leeftijd laten staan.

Bedankt voor je antwoord! Leeftijd (en de risico’s daarvan) is niet zozeer het “probleem”. Was meer benieuwd wat een reeële prijs zou zijn.

Heb trouwens geen idee waarom mijn bericht is verwijderd. Ik dacht dat er wel gevraagd/overlegd mocht worden wat wel/niet verstandig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:46

cupido1996 schreef:
Als toekomstig verkoper van een paar pony's, heb ik een vraag aan de kopers.

Door de hele stikstof problematiek op ons agrarischbedrijf, moet ik in de toekomst helaas flink minderen in pony's. Nu staan ze bij ons thuis, straks als we onze boerderij moeten verlaten, op een pensionstal.

Er zal in ieder geval een appaloosa jaarling en welsh c twee jarige en een Freiberger twee jarige weg moeten.
Metname voor de Freiberger en welsh vraag ik me af, wat vinden kopers het juiste moment om te kopen, nu zo meteen aan de start van het weideseizoen, of pas van het najaar. Dan zijnze ruim 2 en een half en kan er heel rustig aan mee gestart worden. Dat lijkt mij een voordeel, als je dan koopt, dan je gelijk aan de gang. Aan de andere kant, de zomer rustig een band opbouwen is misschien ook fijn.

Voor mij maakt het niet uit, ze kunnen de hele zomer nog gewoon hier op de wei. Dus graag hoor ik wat jullie koper die op zoek zijn naar een jonger paard voor voorkeur hebben.

Altijd in het voorjaar verkopen :) dan gaan mensen meer op zoek naar een paard, hebben ze er veel meer zin in door het weer en is er meer plek dan in het najaar. In overleg kun je ze dan altijd nog laten staan het zomerseizoen bij jullie tegen betaling oid.

Wel echt een oliebol reden om te moeten verkopen zeg.

lowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:24

lowe schreef:
Een vraag aan jullie…
Wat zouden jullie betalen voor een werkwillige 20 jarige merrie van 1.75 hoog.
Allround gefokt. Is uitgebracht in het L (met/had potentie tot meer), heeft crossjes gelopen van 1m en kan een leuk parcours springen. Paard is buiten met anderen braaf, maar wil wel graag lopen. Alleen heeft ze een zekere ruiter nodig.

Verder medisch helemaal in orde. Dierenarts, hoefsmid en instructrice schatten haar lichamelijk en geestelijk jonger in.

Mijn bericht staat er weer :) de leeftijd speelt niet mee (in de zin van wel/niet kopen).
Ik vraag me puur af wat een “normaal” bedrag kan zijn voor dit paard

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:43

Phoe lastig.
Ik zie af en toe behoorlijke prijzen voorbij komen voor oude paarden.
Ik zou zelf denken max eur 1500,00

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:49

lowe schreef:
Een vraag aan jullie…
Wat zouden jullie betalen voor een werkwillige 20 jarige merrie van 1.75 hoog.
Allround gefokt. Is uitgebracht in het L (met/had potentie tot meer), heeft crossjes gelopen van 1m en kan een leuk parcours springen. Paard is buiten met anderen braaf, maar wil wel graag lopen. Alleen heeft ze een zekere ruiter nodig.

Verder medisch helemaal in orde. Dierenarts, hoefsmid en instructrice schatten haar lichamelijk en geestelijk jonger in.

Persoonlijk..niks.

Maar echt max e1500,-

Van zo een kun je helaas nog maar een paar jaar plezier hebben.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:52

20 jaar, 1.75 groot (de meeste grote paarden worden niet zo heel oud). als je met dit paard nog 2-3 jaar kan rijden is het vrij lang gok ik....Mits het paard klinisch nog top eroverheen loopt, zou ik max. 1000-1200 euro over hebben, maar dan met de belofte dat het paard een goede oude dag krijgt, en tot haar dood mag blijven. (ik zou zo'n paard overigens gratis nog niet willen, maar dat komt omdat ik met 2 oudjes inmiddels, weet wat de kosten zijn als ze ouder worden)

Zo'n groot paard is op zijn 25e vaak echt op, laat je heel veel geluk hebben en ze wordt 26-27, dan nog kun je er over het algemeen wel van uit gaan, dat je de laatste 2 jaar weinig zult kunnen doen. (en dat ze hoog in kosten gaan worden, vanwege speciaal voer etc.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:20

Een ouder ervaren paard kan veel meer rijplezier geven dan een jong paard. Voor ruiters die zelf nog moeten leren. Wel zegt de aanbiedster dat deze 20-jarige een zekere ruiter nodig heeft, dat kan hem dan als leerpaard weer minder geschikt maken. Het is als met elk paard, wat een gek ervoor geeft. Je moet er een klik mee hebben en dan vind ik 1500 voor een weliswaar oud maar gezond paard erg weinig.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:35

Ik heb zelf ook gekeken bij een 20 jarig paard, vroegen ze 2500 voor.

Vind 1500 persoonlijk wel weinig met deze huidige marktprijzen, maar denk ook dat lang niet iedereen 2500 wil betalen voor een paard van 20.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:45

nou, 2500 euro voor een 20 jarige? Dan mag die wel hoog in de sport gelopen hebben. Ik vind een paard (zeker 1 van 1.75) waar je hooguit nog 2-3 jaar plezier van hebt, en waarvan je bijna zeker weet dat er daarna hogere kosten aan gaan komen, veel geld. Ik als eigenaar, zou blij zijn als mensen mijn paard een goed tehuis zouden geven, en zou hooguit geld vragen, om te zorgen dat het dier niet in de handel belandt.
(maar goed, bij mij niet van toepassing, want mijn oudje van 24 en 31 gaan niet meer weg)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:37

Een paard kan wel 40 worden.Ik koop liever een 20-jarige waar ik meteen wat mee kan doen en nog wat van kan leren ook, dan een jong groen paard waar ik zelf voorlopig niets mee kan. Die is dan peperduur en moet eerst naar een opfok en vervolgens naar een trainer- de kans dat er in die tijd iets mee misgaat is ook niet denkbeeldig.Maar, smaken verschillen gelukkig en op ieder potje past een dekseltje.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:39

anjali schreef:
Een paard kan wel 40 worden.Ik koop liever een 20-jarige waar ik meteen wat mee kan doen en nog wat van kan leren ook, dan een jong groen paard waar ik zelf voorlopig niets mee kan. Die is dan peperduur en moet eerst naar een opfok en vervolgens naar een trainer- de kans dat er in die tijd iets mee misgaat is ook niet denkbeeldig.Maar, smaken verschillen gelukkig en op ieder potje past een dekseltje.

kan die ja, vooral theoretisch. Praktisch is de kans heel reeel dat hij dat niet wordt.
Zelf zou ik hem niet kopen, anders max 1500 zo.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:40

De enkeling die 40 wordt kan die laatste 15 jaar echt niet meer gereden worden hoor. Ik ken ook een oma van 33, die scharrelt lekker over het erf, maar daar moet je echt niet meer op willen gaan zitten.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:10

Iedereen valt over de leeftijd maar hoeveel paarden worden geen eens ouder als 15 jaar? Veel mensen in dit topic zitten door pure pech in dit topic en kijken heel anders er naar. Het ene paard word lachend 30 terwijl het andere paard met mega veel ellende 12 jaar word. Ik heb zelf beide paarden door extreem veel pech op 11 laten gaan en zou niet snel een oudere willen puur omdat ik al zoveel ellende heb gehad. Sluit niet uit dat ik met een 8 jarige net zoveel ellende kan hebben als een 20 jarige. Persoonlijk zou ik zeggen dat iemand hem aan je zou moeten geven als je hem een goed thuis kan geven met die leeftijd maar goed andere kant, als hij nog 6 jaar gewoon mee kan...
Daarnaast is het wel grappig dat er hier voor een gezond 12 jarig recreatie paard rustig 15k word neergelegd, wat is dan het verschil? In 8 jaar is dat paard dan ook niks meer waard?

Lowe, ik denk dat je jezelf vooral moet afvragen wat je er persoonlijk voor kwijt wil. Wat iemand een paard waard vind zegt niks over wat je er zelf aan kwijt wil. 4 haar terug kocht ik mijn shet voor 500 euro en verklaarde iedereen mij voor gek. Ik heb nu de leukste en aller braafste menpony die er bestaat, voor mij is hij zijn gewicht in goud waard.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:52

Hoeveel paarden van 1.75 ouder dan 25 kennen jullie?
Kleinere paarden willen ooit wel eens 30 worden, maar zulke grote? Ik heb het nog nooit gezien.
Beetje hetzelfde als een Deense dog, een enkeling zal misschien 12 worden, maar voor de meeste is het toch echt eerder klaar. Tuurlijk is het wat de gek er voor geeft, en kun je met een 6 jarige ook pech hebben. Maar de kans dat je met een 6 jarige nog 10 jaar kan rijden, ligt echt een heel stuk hoger dan met een 20 jarige (vooral van dat formaat).
Als je hem wilt hebben is hij natuurlijk iedere euro waard....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:56

Sky_As schreef:
Hoeveel paarden van 1.75 ouder dan 25 kennen jullie?
Kleinere paarden willen ooit wel eens 30 worden, maar zulke grote? Ik heb het nog nooit gezien.
Beetje hetzelfde als een Deense dog, een enkeling zal misschien 12 worden, maar voor de meeste is het toch echt eerder klaar. Tuurlijk is het wat de gek er voor geeft, en kun je met een 6 jarige ook pech hebben. Maar de kans dat je met een 6 jarige nog 10 jaar kan rijden, ligt echt een heel stuk hoger dan met een 20 jarige (vooral van dat formaat).
Als je hem wilt hebben is hij natuurlijk iedere euro waard....

De vraag moet zijn: hoeveel paarden van die maat ken je die stuk gereden zijn uit onkunde, winstbejag, status en/of aanzien?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:41

Oke, het is dus geen feit dat grote paarden (en honden) in verhouding minder oud worden dan de kleinere?
Ongeacht of ze gereden zijn of niet... Ik heb het niet over kapotgereden sportpaarden. Gewoon grote paarden in het algemeen (en nee, niet die ene uitzondering die wel 35 is).

Mijn merrie is nu 24, en heeft echt niks geleden in haar leven. Toch zie je nu langzaam aan dat ook zij ineens ouder begint te worden.... Veel vlugger, dan mijn pony die inmiddels 30 is (nu ook echt oud, maar op zijn 24e echt nog niet)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:48

Ik zeg overigens nergens dat je het niet moet doen, ook een oud paard verdient een goede eigenaar ... Ik denk alleen wel dat je je bewust moet zijn, dat de kans dat je nog 10 jaar kan rijden, vrij klein is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:18

Sky_As schreef:
Oke, het is dus geen feit dat grote paarden (en honden) in verhouding minder oud worden dan de kleinere?
Ongeacht of ze gereden zijn of niet... Ik heb het niet over kapotgereden sportpaarden. Gewoon grote paarden in het algemeen (en nee, niet die ene uitzondering die wel 35 is).

Mijn merrie is nu 24, en heeft echt niks geleden in haar leven. Toch zie je nu langzaam aan dat ook zij ineens ouder begint te worden.... Veel vlugger, dan mijn pony die inmiddels 30 is (nu ook echt oud, maar op zijn 24e echt nog niet)

Correctie: jij benoemd het gevolg; ik stel een vraag over de oorzaak.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:59

Jij hebt jouw mening, ik de mijne... En ik ben er al lang over uit dat wij over veel dingen anders denken. Niet erg, maar ik geloof niet dat wij hetzelfde denken.
Ik wil graag dat mensen weten waar ze aan beginnen. En er zijn nou eenmaal bepaalde standaarden en gegevens.
Sommige zien alleen de uitzonderingen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:15

Sky_As schreef:

Dat geldt voor alle grote dieren, inclusief mensen :j uitschieters qua maat tov hun eigen soort leven korter en zijn minder gezond.

Zo hoef ik geen paard van 180+, nog nooit eentje gezien dat enigszins gezond bleef.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:48

Er staat een leuke 4-jarige schimmelruin op boktmarkt .

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 08:53

Met mijn vorige vraag hebben jullie mij enorm goed geholpen door verschillende inzichten te geven.
Nu vroeg ik mij af hoe jullie het qua afspraken rondom de koop doen/regelen.

Betalen jullie altijd de prijs dat de verkoper vraagt/aangeeft als vaste prijs?
Maken jullie gebruik van een koopcontract en hoe doen jullie het qua keuring?

Stel je spreekt af met een klinische keuring bij goedkeur betaalt de koper en bij afkeur de verkoper. Daarbij laat je ook de bestaande foto's herberoordelen door de dierenarts. Dan staat de naam van de verkoper op het rapport neem ik aan. Maar wat als je ook bloed getrokken wilt hebben en laten testen of er geen "middelen" gebruikt zijn rondom de verkoop?

Wat is jullie ervaring daarmee?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:01

Mijn ervaring is dat sinds er een paarden tekort is, de verkopers "sterk" staan en dat alle keuringskosten, ongeacht welk resultaat eruit komt, voor de koper zijn.

Maar beter is het natuurlijk als de verkoper bij afkeur op zich neemt.

Qua afdingen.... lastig te zeggen. Ik denk een beetje vergelijkbaar met de huizenprijzen. Indien gewild/populair dan verwacht ik niet dat het je lukt om af te dingen. Indien er risico is door gebreken/leeftijd dan is de prijs makkelijker onderhandelbaar. Tenzij de prijs al heel strak is neergezet natuurlijk.

Ik heb nog nooit met een koopcontract gewerkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:06

Bloed afnemen heeft bij ons altijd standaard bij klinische keuring gezeten.

Afdingen is altijd een ding. Soms lukt het, soms niet. Als paard in budget valt en ze willen niet zakken en wijn willen het paard echt hebben betalen we gewoon de prijs.
Ook qua keuring wisselt het. Verkoper wil niet altijd betalen bij afkeuring en dan ligt het er wel aan voor ons of ze recent nog gekeurd zijn of niet. En we spreken met da af dat er per foto gekeken wordt en dus meteen gestopt als er iets gevonden wordt wat een negatief advies betekent.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:09

Mijn paard is een half jaar geleden klinisch en rontgen goedgekeurd, overkeuren geen probleem maar kosten koper. Foto's e.d mogen uiteraard wel beoordeeld worden door eigen dierenarts.