Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:25

Arme Feyre :(:) Hopelijk lukt het snel om haar van het opgehoopte zand te verlossen. Ik geef ook gekookte lijnzaad. Dat doet ik altijd door de subli slobber, dat vinden ze hier heerlijk. Zit een beetje een soort van mint geurtje aan ook

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:33

Waar kopen jullie de lijnzaad? Want dat gaat dan ook wel in redelijke hoeveelheden er door?

Vandaag ging de bak pavo-slobber met verstopte psyllium met een grote boog over het erf :+ Gelukkig was het paard van degene die in de bak aan het rijden was braaf, want die kreeg ineens een projectiel zijn kant op gesmeten := :o

Vandaag wel weer wat sand clear verstopt in de hooimix erin gekregen, en een paar happen pavo slobber.

Ze heeft wel weer goed gepoept *\o/* en er lag mest in wat ook weer bijna op echte mest begint te lijken! Verder staat ze nu met een ander paardje samen, en krampt ze minder met haar buik. Dus dat gaat de goede kant op :j

Dit was vanochtend <3
Afbeelding

En vanmiddag even binnen gestaan tijdens een enorme bui. Dat is wel lekker hoor!
Afbeelding

Ze begint ook weer lekker vol te worden, niet meer van die akelige ingevallen flanken.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:43

Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:49

Dat ziet eruit als bol.com?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:55

20 kg is wel heel veel als je per dag een kopje nodig hebt :D :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:33

Maar is een kopje voldoende bij zandkoliek? Aangezien je van psyllium 100gr per 100kg lichaamsgewicht moet geven. En Fey is (gewogen) 750… :=

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:06

Ja de hoeveelheid zou ik even met de dierenarts overleggen, ik geef het ook preventief.
Ik koop het bij voervoorkip.nl met tien kilo doe ik heel lang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:14

Oh Berdien, wat akelig. Zandkoliek is zo veradelijk.
Hopelijk lukt het met de lijnzaad. Ik geen vaak een klein handje gewoon droog erbij.

Splinter, jij gaat wel echt als een trein zeg!

Hier lijkt het been stabiel. In October zijn we nog 2 weken weg, ik heb besloten dat ik daarna een voorzichtig wat drafjes ga proberen. Nu nog even voor de vakantie is ook niet zo zinvol, dan liever het zekere voor het onzekere.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:46

Daar heb je helemaal gelijk in. Maak je geen controlescan trouwens om te kijken of alles helemaal is hersteld?
Of vindt je veearts dat niet nodig?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:27

Dat vond de veearts niet nodig omdat er niet zozeer een grote beschadiging zit. Het is goed mogenlijk dat er nog lang een bult blijft zitten omdat het natuurlijk een slecht doorbloed gebied is en dan krijg je zo‘n gestolde bloeduitstorting maar langzaam weg.
Het wordt nu snachts niet meer dik, dus dat vind ik een goed teken.
Ik hoef ook niet in de sport of zo, dus ik kan de rest van de winter gewoon rechtuit rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:52

Sizzle schreef:
Dat vond de veearts niet nodig omdat er niet zozeer een grote beschadiging zit. Het is goed mogenlijk dat er nog lang een bult blijft zitten omdat het natuurlijk een slecht doorbloed gebied is en dan krijg je zo‘n gestolde bloeduitstorting maar langzaam weg.
Het wordt nu snachts niet meer dik, dus dat vind ik een goed teken.
Ik hoef ook niet in de sport of zo, dus ik kan de rest van de winter gewoon rechtuit rijden.

Dan vindt je veearts het niet nodig. Kan ik me goed voorstellen. Maar dat heeft niks met sport te maken hoor. Recreatie is even belastend. Ik zie in mijn paardenleven best vaak dat mensen te vroeg weer beginnen na een blessure, zonder dat ze weten of het echt helemaal hersteld is. Dat zou zonde zijn. Maar dat lijkt zo bij jou niet aan de hand. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:16

Helaas heb ik al iets te veel blessures gezien en gerevalideerd in mijn leven van gebroken botten, kapotte gewrichten tot zware peesblessures (gelukkig niet allemaal mijn eigen paarden).
Voordeel is dat ik eigen verband kan zetten, niet terug deins om een drain door een abces te trekken en zonder moeilijke vragen metacam kan gaan ophalen, maar ik had er toch liever wat minder ervaring mee gehad :+
Dus nee, de kans dat ik te snel iets oppak is niet zo groot.
Ik merk wel dat ik vroeger toen ik nog in de sport reed er meer van baalde dan nu trouwens. Er liggen geen meetbare doelen in visier zeg maar.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:55

Fijn dat Feyre aan de beterende hand is Berdien. Voor de juiste dosering zou ik inderdaad even contact opnemen met je dierenarts.
Ik weet nog van een kennisje van mij, haar paard had ook zand koliek. Zij moest toen een kuur van lijnzaad doen. 2 weken iedere dag en daarna nog 2 weken om de dag. Tussentijds moest ze ook steeds een verse drol in het water leggen, liefst in een doorzichtig bakje. Deze dan een nacht laten weken zodat hij helemaal uit elkaar viel. Vervolgens voorzichtig het water eruit laten lopen en zo kon ze dan controleren hoeveel zand er nog aanwezig was. Ieder paard draagt wel wat zand bij zich maar het mocht geen echt laagje in het bakje zijn zeg maar. Ik weet niet of dat nou heel duidelijk is :? maar ik weet niet hoe ik het op een andere manier moet uitleggen.
Nu ik het er zo over heb zal ik dat binnenkort ook weer eens doen, even controleren en anders weer een keer een lijnzaadkuurtje.

Fijn dat het stabiel blijft Sizzle.

Over drains gesproken... Dat heb ik pas geleden ook bij de mama van Rudi moeten doen.
[VVDD] Als je de schrik van je leven krijgt

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:19

Ja dat was wat noisy pfff gekke joan maakt het ook even mee op dr oude dag!

Ik heb het toen ook een keer gecontroleerd met een latex handschoen. Mestbal oppakken binnenstebuiten keren en water erbij. Het zand loopt dan in de vinger gedeeltes en kan je het ook goed zien.

Mijn dierenarts heeft gister ook een bericht gestuurd ivm de hoge fructaan en vele zand koliek gevallen en daar hoedsaam voor te zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:35

Gemarineerde psyllium is de tip van de eeuw geweest, ze eet het!! *\%/*

En ze trekt weer zo lekker bij! Met haar Elviskuif _O-
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 18:10

Pfff gelukkig *\o/*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 21:20

Wat fijn, gelukkig maar!! *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 22:05

Oef wat fijn Berdien!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 21:31

Fijn Berdien!

Ik kruip maar weer onder mijn steen.. :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 18:39

Ah jammer dat je weer onderduikt! Hoe bevalt het nu op jullie nieuwe stek? :)

Hoe is het nu met Feyre?

Hier op mijn oude dag wat geheel nieuws meegemaakt tijdens het rijden vanmorgen...heel zwaar eenzijdig ongeluk met auto 50 meter verderop op de weg, instructrice die daar uiteraard per direct eerste hulp gaat verlenen (is brandweervrouw) - met vervolgens 3 brandweerwagens, twee politiewagens en drie ambulances met gillende sirenes langs de bak vliegend, en als uitsmijter de traumaheli in het weiland ernaast geland terwijl ik in mijn eentje met Pinda nog bezig was. Ik verklaar Pinda bij deze voor aardig bomproof (tot aan de aankomst van de heli althans, maar dat kan ik echt wel snappen :(:) ) - maar mezelf absoluut niet :+ Gaat je niet in de koude kleren zitten zoiets, pfoe. Weet de afloop van het ongeluk nog niet, weet ook niet of ik het echt wel wil weten want zag er niet heel hoopgevend uit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 09:53

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 12:23

Jeetje dat is ook heftig zeg Fransje :\ hopelijk komt het goed met het meisje...

Ik mag over een paar maanden een 4 ervoor zetten, gevoelsleeftijd is nog eens het dubbele :+ :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 12:40

Sjonge wat heftig (beide ongelukken).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:20

Jeetje wat een heftige berichten zeg :\

Met Feyre gaat het heel goed! Vandaag hebben we een eind gewandeld. Ze is zó verschrikkelijk dapper en zoet. En ze poept weer zoals het hoort :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 09:24

Ik ben al een tijdje heel stil geweest, mijn laatste updates zijn nog van het trailerladen vorig jaar. Kwa rijden waren we zo ver dat we een paar keer een oefenspringwedstrijdje hebben mee gedaan. Helaas iedere keer wel of een balk of een weigering. Hij was toch nog wat onzeker in het parcour.

Trailerladen bleef drama, ben nooit echt relaxt met hem weg kunnen gaan, altijd stress hoe lang staan we deze keer weer te jo-jo'en. Uiteindelijk begonnen met oefenen om Mac alleen te kunnen laden, wat echt perfect en boven verwachting verliep. Totdat ik voor het eerst met de trailer ergens heen was geweest. Die keer erna was het weer drama. Uiteindelijk dit topic geopend op Bokt: [OPG] Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen en zo iemand ontmoet die ons geholpen heeft. Nu laadt hij perfect, maar hij heeft ook geen andere keuze meer dan er in gaan en blijven staan, in plaats van zichzelf er weer respectloos uit beuken.

Nu het aller vervelendste nieuws -O-

31 augustus had ik les van een nieuwe instructrice, en vanaf dat we gingen draven zei ze stop maar even want hij loopt niet helemaal lekker.. Nog wat verder proberen los te werken (had 2 dagen ervoor nog springles gehad we dachten misschien is hij nog wat stijfjes) maar hij bleef slecht lopen dus we hebben de les gestopt en ik heb hem toen 2 weken op rust gezet. Na die 2 weken even filmpjes gemaakt maar de instructrice vond hem erger geworden in plaats van beter. Toen ging hij een week weg voor de nieuwe trailerlaad training. En thuis was 2 dagen later het eerste ritje met de trailer naar de dierenarts. (Wat wel heel goed ging, ik had ook echt 0 stress voor het laden zelf en dat is na alles wat we met de trailer hebben meegemaakt echt een hele grote winst)

Na een kreupelheidsonderzoek, waarbij hij stijf en gevoelig op het zachte liep, en echt kreupel zowel linksom als rechtsom op de harde volte op zijn binnenbeen, en na uitverdoven en röntchenfoto's kwam de uitslag; Hoefkatrolontsteking klasse 3 |( . Hij heeft ontstekingsremmers ingespoten gekregen en moet over 2 weken weer beter lopen. Anders kunnen we nog speciaal beslag proberen. En anders dieper gaan kijken.

De dierenarts leek nog aardig positief maar na wat ik zelf de afgelopen 4 dagen allemaal op internet heb gelezen betekend dit toch wel redelijk einde oefening. Springen kunnen we sowieso niet meer wat ik echt het aller leukste vond met hem samen.. ;( en hij kan zometeen wel goed lopen omdat de ontsteking weg is maar het beeld van de röntchenfoto's geneest niet dus hij zal er altijd heel gevoelig voor blijven. Ik ben altijd anti ijzers geweest maar ben me daar nu toch wat in aan het verdiepen maar ik lees nog steeds veel verschillende verhalen en meningen erover. Wat ik ook lees is een natuurlijk bekapper gaan zoeken. Nou die zoektocht wil niet lukken, iedereen in de buurt zit vol en neemt geen nieuwe klanten aan. Als ik vraag weet je nog iemand krijg ik inmiddels alleen nog maar de namen die ik al gehad heb.

Dus ja Mac gaat waarschijnlijk niet heel oud meer worden |( ik hoop maar dat hij over 2 weken in ieder geval pijnvrij is. En dan kunnen we kijken wat we nog samen kunnen gaan doen met goed management om zn voeten gezond te houden. Ik baal echt dat ik dus nooit meer het springen kan afsluiten met het idee dat dit ons laatste rondje is, nog een keer samen vliegen.. We zullen ook nooit meer samen een crossles kunnen doen, wat altijd een wens is geweest maar door de trailerlaad perikelen steeds heb moeten uit schuiven naar de toekomst. Mijn laatste wens gaan we wel nog doen, ik wilde al zo lang, zo vreselijk graag, met Mac naar het strand toe.. dit gaan we hoe dan ook nog samen doen, al moet ik de trailer het strand op duwen en kunnen we alleen aan de hand nog een rondje stappen maar we gaan er komen.

Momenteel moet ik mezelf dus vooral heel erg afvragen hoe ver ik met alles wil gaan om hem goed te houden, en ik weet nog niet waar ik die grens moet gaan trekken want met mijn baan heb ik het niet heel breed, mijn vriend en ik hebben net een huis gekocht, en ik heb altijd krom gelegen om mijn hobby te blijven betalen omdat ik er zoveel plezier uit haalde. En nu is de vraag dus heel erg of het me dit allemaal waard blijft als Mac eigenlijk mogelijk steeds minder gaat kunnen. Ik heb ook geen behoefte aan een ander paard. En Mac verkopen met zijn bemerking erbij ga ik nooit doen. Ik houd liever de touwtjes zelf in handen en zou het mezelf nooit vergeven als hij in de handel zou belanden als prima paard. Dat heeft hij niet verdiend. Mijn arme jongen, zo'n diagnose en hij is pas 5 |( . De nodige tranen zijn al gevloeid hier bij mij en de 2 weken rustig afwachten voelt echt als een eeuwigheid :(

Ik wilde dit even kwijt, hoop misschien nog op tips en wat goede verhalen van paarden die er wel doorheen zijn gekomen..