Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:06

Ik heb mijn paard niet eens “ actief” te koop staan, en heb al meerdere mensen die graag willen komen.
ik zou echter ook wel op een zoekertje kunnen reageren,of op sporthorses zetten.
ik zie wel vooral heel veel mensen die een gezond paard, braaf knap en al wat kennen zoeken voor Max 5000 euro.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:33

Ja, we willen allemaal graag veel kwaliteit voor weinig geld :D

Fijn toch Robbie88, kan je kritisch zijn op de juiste match.

Ik heb ook wel eens een zoekertje geplaatst, maar kreeg ook veel reacties die niet aansloten bij mn zoekprofiel.

Ik zoek ook een gezond braaf paard. Met braaf bedoel ik een goed karakter en enige opvoeding genoten.
Rijtechnisch mag er best wat werk aan zitten.

En kleiner dan 160cm vind ik ook niet erg, maar dan wel graag met wat body. :o

Knap paard is leuk meegenomen, niet het belangrijkste. Functioneel gebouwd vind ik wel handig. Jonge paarden, kunnen soms nog wel heel knap worden als ze uitgegroeid zijn :o

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:36

Boemel: absoluut waar, en ze kunnen ook nog wel stuk doorgroeien en spieren krijgen..
En ja ik vind het heel fijn dat ik rustig een goed plekje kan vinden, vind het al pittig zat hem weg te doen.
En ik weet wel dat het geen garantie voor de toekomst is.. maar voor mijn gevoel nu natuurlijk wel..

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:41

robbie88 schreef:
Boemel: absoluut waar, en ze kunnen ook nog wel stuk doorgroeien en spieren krijgen..
En ja ik vind het heel fijn dat ik rustig een goed plekje kan vinden, vind het al pittig zat hem weg te doen.
En ik weet wel dat het geen garantie voor de toekomst is.. maar voor mijn gevoel nu natuurlijk wel..

Zeker fijn als je rustig kunt kijken of je een goed gevoel bij mensen hebt! Ik heb om die reden ook wel eens een paard op Facebook gezet ipv de bekende advertentiesites. Paard was superbraaf, maar had wel paardenmensen nodig in de omgang. En dan verder een paard dat manegemeisjes aanspreekt… Door Facebook kon ik me heerlijk inlezen en al veel mensen wegstrepen voordat ik ze liet komen. Of in ieder geval een paar vragen aan ze stellen, bij twijfel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:46

Afbeelding
Afbeelding

Ja, ik snap je volkomen.
Deze merrie was een lelijk eendje en inmiddels mooi opgedroogd. (Vind ik dan :D )
Ik wilde haar verkopen als fokmerrie ivm blessure, maar ik merk dat ik het niet aandurf. Ben bang dat ze in de handel terecht komt en alsnog bereden gaat worden. Als ze gezond zou zijn, had ik het makkelijker gevonden om te verkopen.

Op zoek naar een 3e paard dus. En daardoor ook wat minder te besteden aan een nieuw paard helaas.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:58

Lastig, maar wel een prachtig paard boemel.. ga je er nog een veulen bij fokken?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:03

We hebben te weinig land om een veulen erbij te fokken helaas :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 07:58

boemel schreef:

kun je haar niet uitlenen aan iemand om mee te fokken? Dan blijft ze wel in jouw bezit

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:46

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd omdat het niet voldoet aan OP regels

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:50

waarom neem je hem zelf niet een keer mee naar vreemd terrein? Dan weet je ook direct wat hij doet. Oudere paarden die nog nooit het erf zijn afgeweest, zijn niet perse braaf als de omgeving veranderd, lijkt mij wel fijn om te weten wat hij doet voor de verkoop.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:54

Pfoe dat lijkt me inderdaad ook best spannend. In 13 jaar nooit het terrein af?
Sommige kunnen echt heel erg omslaan uit onzekerheid/stress. Ook verhuizing bijvoorbeeld kan op zo'n paard een enorme impact hebben ('dat deed ie anders nooit', 'zo ken ik hem niet')

Advies hierboven zou ik sowieso ook aanraden: een keertje zelf op ander terrein rijden. Dan weet je ook hoe hij in de omgang is.
En anders zou ik hem zeker niet aan een beginner verkopen :o braaf of niet, die gaan vast wel wat hobbeltjes tegenkomen in het begin.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:03

Oehlala schreef:
waarom neem je hem zelf niet een keer mee naar vreemd terrein? Dan weet je ook direct wat hij doet. Oudere paarden die nog nooit het erf zijn afgeweest, zijn niet perse braaf als de omgeving veranderd, lijkt mij wel fijn om te weten wat hij doet voor de verkoop.

Het is niet mijn paard dus ik heb er in die zin ook niet zoveel over te zeggen, maar dit was mijn gedachten dus inderdaad ook.

Ik ga het nog een keer aan de eigenaar voorleggen bedankt beide in ieder geval!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:15

ikke schreef:
HiFive5 schreef:
ik ben stilletjesaan ook op zoek :-) er zit helemaal geen haast achter maar wat wij zoeken, zoekt denk ik heel België (en nederland). Ik vrees dus dat ik wel even zoet zal zijn :') Het is ook een feit dat de paarden pokkeduur zijn. Toen ik begon op mijn 16e met mijn eigen paard kon je een prima recreatiepaard kopen voor 2.500€, nu mag je flink neertellen voor wat vaak ouders/ongezonder en niet altijd braver is. Nu zoeken wij eerder iets pittigers, maar graag wel allround.
Niemand weet wat de markt zal doen, maar ik dacht dat er tijdens corona een hele hoop veulens geboren werden wat de prijzen nu wel zou doen zakken. Al heb ik die indruk helemaal niet.
Hebben jullie lang moeten zoeken naar jullie droompaard?

Als je even ter harte neemt wat Padoertje schrijft, kon dat best wel eens mee vallen, zowel qua tijd als geld.
Belangrijkste tip: laat je niet gek maken door de mode.....

ik vind het persoonlijk een grote meerwaarde om iemand mee te nemen die ook in de paardenwereld zit. Nu heb ik een paard gevonden die ongeveer aan al mijn eisen voldoet. Echter staat het paard op 2u30 rijden. Niet dat ik dat erg vind, maar ik ken de omgeving dus ook niet. Het feit dat ik mijn eigen DA kan meenemen om te keuren vervalt ook. Ik neem aan dat je overal in Nederland wel een onafhankelijke DA kan vinden die wilt keuren?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:57

Wij zijn een tijdje terug ook naar een bomproof paard gaan kijken. Stond gelukkig in de buurt, op zo'n 20 minuten rijden afstand :)
Advertentie was precies wat we zochten, daarna nog telefonisch contact gehad met de verkoper :)
Superbraaf paard, maar wordt niet veel meer mee gedaan. Toch opstappen en wegrijden, ideaal voor beginners etc.

Wij erheen... Staat daar een kei heet beest te rennen, bokken, springen. We kregen er nog geen zadel op, want hij had duidelijk last van schuurwonden op zijn schoft van de deken. Stilstaan kon hij niet, dan was het kappen en happen... We baalden er behoorlijk van. "Zo ken ik hem niet" was het antwoord...

Ik was blij dat we daar geen 2,5 uur voor in de auto hadden gezeten :')

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:06

xMyrth schreef:
Wij zijn een tijdje terug ook naar een bomproof paard gaan kijken. Stond gelukkig in de buurt, op zo'n 20 minuten rijden afstand :)
Advertentie was precies wat we zochten, daarna nog telefonisch contact gehad met de verkoper :)
Superbraaf paard, maar wordt niet veel meer mee gedaan. Toch opstappen en wegrijden, ideaal voor beginners etc.

Wij erheen... Staat daar een kei heet beest te rennen, bokken, springen. We kregen er nog geen zadel op, want hij had duidelijk last van schuurwonden op zijn schoft van de deken. Stilstaan kon hij niet, dan was het kappen en happen... We baalden er behoorlijk van. "Zo ken ik hem niet" was het antwoord...

Precies dit heb ik gehad maar wel ruim een uur voor gereden. Doodzonde van je energie, tijd en het kost gewoon een klap brandstof.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:11

xMyrth schreef:

Hahaha, dit ben ik ook tegen gekomen. Meerdere keren zelfs. Of een paard dat ineens niet zadelmak bleek te zijn na een autorit van bijna 3 uur, terwijl hij me was aangeboden als zijnde braaf gereden allround recreatiepaard. :+

Die man belde me 3 weken later nog een keer, omdat hij een ander paard had dat precies was wat ik zocht. Nou prima, afspraak gemaakt voor dat weekend. Halverwege in de auto belt ie op: ‘’paard is ziek. Dus je kan niet komen. Ik bel je wel als ie weer beter is’’. Paard is inmiddels ''al 2 maand ziek'' :')

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:23

daarom dat ik een voorkeur geef aan paarden die iets dichter bij huis staan :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:27

Nouvel schreef:
boemel schreef:

kun je haar niet uitlenen aan iemand om mee te fokken? Dan blijft ze wel in jouw bezit

Op zich sta ik best open voor zo'n optie.
Maar ja, hoe vlieg je zoiets aan?
Wil juist van Marktplaats wegblijven om handel te voorkomen voor deze merrie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:48

boemel schreef:
Op zich sta ik best open voor zo'n optie.
Maar ja, hoe vlieg je zoiets aan?
Wil juist van Marktplaats wegblijven om handel te voorkomen voor deze merrie.

Via het stamboek misschien, rasgebonden fb pagina?

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:34

Als toekomstig verkoper van een paar pony's, heb ik een vraag aan de kopers.

Door de hele stikstof problematiek op ons agrarischbedrijf, moet ik in de toekomst helaas flink minderen in pony's. Nu staan ze bij ons thuis, straks als we onze boerderij moeten verlaten, op een pensionstal.

Er zal in ieder geval een appaloosa jaarling en welsh c twee jarige en een Freiberger twee jarige weg moeten.
Metname voor de Freiberger en welsh vraag ik me af, wat vinden kopers het juiste moment om te kopen, nu zo meteen aan de start van het weideseizoen, of pas van het najaar. Dan zijnze ruim 2 en een half en kan er heel rustig aan mee gestart worden. Dat lijkt mij een voordeel, als je dan koopt, dan je gelijk aan de gang. Aan de andere kant, de zomer rustig een band opbouwen is misschien ook fijn.

Voor mij maakt het niet uit, ze kunnen de hele zomer nog gewoon hier op de wei. Dus graag hoor ik wat jullie koper die op zoek zijn naar een jonger paard voor voorkeur hebben.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:07

@cupido: goh, hangt er vanaf wat de koper zijn mogelijkheden zijn. Ikzelf zou nu prettiger vinden omdat ik een band zou kunnen opbouwen maar ik heb ze aan huis. Nu of het najaar maakt dus niet zoveel uit. Moet je ze echter op een pension stallen, dan denk ik dat een koper ze liever wil wanneer hij effectief kan beginnen, mss zelfs pas volgend voorjaar?

Ik zou ze gewoon nu aanbieden en dan afwachten hoe het loopt.
Trouwens erg jammer dat je omwille van die omstandigheden moet verkopen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:15

Wintermaanden zijn slechte maanden om te verkopen. In de zomer zoeken mensen weide maatjes, en kunnen opzoek naar eventuele opfok. In de winter kun je niet meer inscharen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:32

Ik zou ze ook in het weideseizoen aanbieden. Wel even wachten tot ze weer mooi glad in het haar zitten. :D

Ik heb momenteel weinig behoefte om grote afstanden te rijden om paarden te bekijken. Misschien komt het als het mooier weer wordt en ik ongeduldiger word :o

lowe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:04

Een vraag aan jullie…
Wat zouden jullie betalen voor een werkwillige 20 jarige merrie van 1.75 hoog.
Allround gefokt. Is uitgebracht in het L (met/had potentie tot meer), heeft crossjes gelopen van 1m en kan een leuk parcours springen. Paard is buiten met anderen braaf, maar wil wel graag lopen. Alleen heeft ze een zekere ruiter nodig.

Verder medisch helemaal in orde. Dierenarts, hoefsmid en instructrice schatten haar lichamelijk en geestelijk jonger in.
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 22-02-23 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht teruggeplaatst, verkeerd begrepen

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:47

Ik zou persoonlijk het paard puur om de leeftijd laten staan.