Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:40

Wij hadden vandaag ook wedstrijd binnen losrijden en buiten de proeven :')

Wel 2 keer eerste met 4 winst dus het was de moeite waard :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:41

Gelukkig valt het allemaal nog een beetje mee, Sizzle. Geen grote schade.

Goed bezig hoor Vientje!
Jullie komen weer in de flow :)

Goed dat je ondanks alles toch gestart bent, CL
Mag je trots op zijn.

Zo dan Splinter, lekker hoor!
Viel er daar nog buiten wedstrijd te rijden?
Bij onze vereniging hebben we alles afgelast, teveel water gevallen.
Zou een proef aquatraining zijn geworden. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:52

Onze trektocht was vorige week en ik heb genoten. Zo heerlijk om gewoon dagen alleen met je paard op pad te zijn. Drie dagen prachtig zomerweer en leuk om een nieuwe omgeving te ontdekken.
Helaas een dag de gehele rit, ruim 4,5 uur, in de stromende regen gereden. In het bos is dat nog wel te doen maar langs de weg verschrikkelijk met verkeer wat keihard door plassen vlakbij je doordendert.

Joya heeft het goed gedaan. Rustig op de verschillende overnachtingsplekken, veel looplust en vrolijk en gezellig.
Af en toe vond ze dingen wel erg spannend. Dat mag uiteraard, dan stap ik af en loop ze wel achter mij aan.
Nadeel is alleen dat ik met die zadeltassen niet zo makkelijk (lees:
niet) op kan stappen zonder bankje/boomstronk etc.
Maar goed, wandelen is gezond :D

Afbeelding

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:54

Wow super splinter! Zaterdag hadden we zoveel geluk met het weer maar gister met noisy op wedstrijd geweest die in bijna weg gespoeld brrr

Fransje echt super tof! Heb je toen nog je doel gehaald? Of haal ik iets door elkaar? je zou toen zoveel km afleggen over een aantal maanden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:06

Die kilometerchallenge was vorig jaar en dat was gelukt :)
Nu hebben we een jaar challenge en wil ik minimaal 1.000 kilometers buiten hebben gereden.
Zit nu bijna op 800 km en we gaan aankomend weekend naar de Veluwe dus dat moet ook wel lukken als ze geen
blessure krijgt.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:44

Sizzle, gelukkig dat het meevalt en inderdaad, die dingen kunnen volgend jaar ook. Eerst maar eens goed beter laten worden.

Ziet er fijn uit op het filmpje Vientje!

Jullie gaan zo lekker Splinter, echt keigoed :j

Jij moet echt wel eelt op je kont hebben inmiddels Fransje, 800km :wow:

Rudi en ik hebben gisteren inderdaad voor het eerst officieel L1 gestart.
Helaas geen winst gereden maar wel een enorme bak aan ervaring opgedaan.
Het was een groot meerdaags concours met overal vlaggen, springring, meerdere dressuurringen, omroep, marsmuziek, veel paarden en in de stromende regen mogen rijden. Hebben we dat ook een keer mee mogen maken :') Alleen mijn sokken waren nog droog :')
Afbeelding

Babootje

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:17

Stoer Noisy, dat je toch ondanks de weersomstandigheden gestart bent. Wij hebben afgezegd afgelopen weekeind. Alles was buiten, het losrijden en de wedstrijd ik we zagen letterlijk de bui al hangen.
Het weekend daarvoor heeft hij 4 WP gehaald, de laatste puntjes voor de M2, dus het was ook niet heel erg nodig. We hebben Mexx nog steeds niet geadverteerd. Als er iemand om komt dan is ie te koop. Maar in januari mag hij Z1 en eigenlijk is het zonde om hem nu al te verkopen. Geen haast dus, maar ik vind het wel spannend. Heb nog nooit wat verkocht.

Hij moet in ieder geval wel verkocht zijn voordat onze kleine naar huis komt.

Fransje lekker op dreef. Fijn dat Joya zo makkelijk is.
Gefeliciteerd Splinter, jij gaat ook lekker. *\%/*
Hoe gaat het met Bjelle Sizzle?
Vientje, super vooruitgang. Fijn lopend paard die pinda.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:24

Zo Splinter, wat goed zeg!!

Noisy, dat ziet er lekker doorregend uit :P
Als de ervaring maar goed is :j

Fransje, wat leuk dat die trektocht zo goed bevallen is. Mooie foto‘s ook.

Ik ben blij dat Bjelle weer op de wei staat. Het wordt er ook duidelijk niet slechter van maar ik vind het gewoon toch nog veel te onrustig kwa zwelling. Ik ga maar voor de conservatieve weg totdat het stabiel oogt, loop liever wat te lang ernaast dan 1 dag te vroeg erop.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:07

Supergaaf fransje zo'n trektocht lijkt me heel leuk om te doen.

Lekker Noisy :') het leed wat outdoor wedstrijden heet :')

Babootje gelijk heb je om komend jaar ook nog lekker het Z mee te pakken. Ik snap dat je het spannend vind om hem te koop te zetten.

Hoe gaat het met Bjelle sizzle?

Wij hadden dit weekend ook weer wedstrijd waren gister 1ste en 2de met heel leuk commentaar

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:47

Wat leuk om dat terug te lezen op je protocol!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:18

Dat kun je mooi in je zak steken!

Afgelopen weekend naar de Veluwe geweest met stalgenoten. Was erg gezellig en lekker gereden!

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:45

Splinter schreef:
Supergaaf fransje zo'n trektocht lijkt me heel leuk om te doen.

Lekker Noisy :') het leed wat outdoor wedstrijden heet :')

Babootje gelijk heb je om komend jaar ook nog lekker het Z mee te pakken. Ik snap dat je het spannend vind om hem te koop te zetten.

Hoe gaat het met Bjelle sizzle?

Wij hadden dit weekend ook weer wedstrijd waren gister 1ste en 2de met heel leuk commentaar

[ [url=m/szOvzN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo jij bent lekker aan het doorstomen zeg! Waar ben je geweest?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:47

Wat goed Candalisa, jullie eerste officiële wedstrijd! *\o/* Ziet er netjes uit, knappe Syd :j Jouw hartslagplaatje is geniaal _O-

Super netjes Splinter, jullie gaan echt goed zeg 8-) Wat een tof commentaar!

Jaloersmakende plaatjes Fransje, ondanks de regen <3 Wat heerlijk lijkt me dat om zo met je paard te kunnen doen.

Djiezzzz Noisy, met recht verzopen :oo Bikkel!

Vekopen lijkt me echt lastig Babootje...zeker als jullie zo'n schik met hem hebben. Het gaat echt lekker zo te lezen! Z1 in januari zou dan toch wel nog heel tof zijn :j

Fijn dat Bjelle weer lekker op de wei is, hopelijk houdt het pootje zich goed :(:)

Hier nog druk verder aan het oefenen, voornamelijk nu even op extra scherpte en lengtebuiging. Ik zeil iets te graag rondjes ipv sturen haha :+ Maar we hebben afgelopen week een paard dat langskwam op de weg (feestjes rond de bak door Pinda's vriendje, en dus ook een hele maffe stuiterPinda :7 ) en daardoor een terugvalletje getrotseerd en goed doorheen kunnen werken. Met wel een juf die zich stiekem bescheurde om mijn gepiep ondertussen terwijl Pinda rondhupte :+ (Ik: "Hellup, ik vinnut nu niet leuk meer hoor! Ze voelt heel eng, mieperdemieperdepiep" :brr: , Pinda: "SNORK" *\%/* :wow: - :') ). Maar dat is dus ook weer afgestreept, zo worden we steeds een beetje handiger :) En gisteren in een dikke hoosbui gereden, het water stond me letterlijk in de schoenen- en Pinda maar braaf sjouwen, ze loopt echt fijn in prutweer :)) Maar het gaat iig steeds meer op echt trainen lijken, zo leuk :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:44

Wat gaan jullie allemaal lekker zeg! Pinda weer lekker aan de slag, mooie wedstrijdresultaten en ik zag weer een prachtige foto van Fransje.

Hier is er veel gebeurd. Mijn merrie verkocht, aan de vriendin die haar al reed. Dus toen dacht ik meer rust te hebben, lekker focussen op Feyre etc.

Nou :+

Feyre staat sinds zaterdag op een andere stal, dat is héél fijn. Wat minder fijn is, is dat ze al sinds woensdag met zandkoliek staat ;( Dierenarts is er 3x in evenveel dagen bij geweest. Nu wel stabiel(er), al heeft ze overduidelijk nog last. Zand zit er nog in, dat moet er uit. Maar ja, Feyre-die-altijd-alles-eet lust alles wat ook maar lijkt op psyllium of zand-weg-achtige-producten NIET. Echt, NIET. Ik heb nu voor € 170 aan slobbers, poeders, brokjes, zaadjes etc staan. Net maar ordinaire slobber van Pavo gehaald, kijken of ik daar de psyllium in kan verstoppen. Ze is gelukkig wel een stuk beter, maar toch. We zijn er nog niet.

Zo stond ze woensdag, donderdag en vrijdag regelmatig ;(
Afbeelding

's Ochtends heel vroeg vond ze het wel gezellig als ik aan kwam.
Afbeelding

Nu dus op een andere stal. Daar gaat ze ook 's nachts op stal, wat ik zeker nu wel heel prettig vind. Meer toezicht, meer faciliteiten, práchtige omgeving om in te rijden.. meer van alles eigenlijk :)) Meer geld per maand ook :+ maar goed, met nog maar één paard zit daar ook meer ruimte in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:34

fransje23 schreef:
Dat kun je mooi in je zak steken!

Afgelopen weekend naar de Veluwe geweest met stalgenoten. Was erg gezellig en lekker gereden!

[ [url=m/rS8tqt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan de geur van de foto af bijna ruiken <3 Heerlijk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:37

Ach arme Feyre. Zandkoliek ben ik ook altijd bedacht op.. Mijn merrie eet graag zand als ze de kans krijgt. Nu deze zomer heeft ze op de wei gestaan maar nu weer in de paddock is het oppassen geblazen. Ze krijgt 3 x per week standaard gekookt lijnzaad. Mijn paarden zijn daar dol op.
Zorg ervoor dat het echt allemaal weg is hoor. Als er veel zit kan het een soort klei-achtige substantie worden die er met een zand test niet uit komt. Eventueel toch een foto laten maken als je niet zeker bent.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:08

Hoe bereid en voer jij die gekookte lijnzaad? Ik ga dus vanaf morgen de slobber proberen, hopelijk wil ze het daarmee wél eten. Er gaat nu wel wat in (verstopt in het gewone voer) maar lang niet de hoeveelheden die erin moeten om het zand eruit te werken.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:21

Hé wat vervelend Berdien! Sal was ook koliek gevoelig en ze heeft toen ook een hele pittige aanval gehad waarbij de sondes niet hielpen. Ik kreeg toen ook de tip haar het gelei van de gekookte lijnzaad te geven. Ik gaf dat wel door de slobber maar moest haar nu gewoon 2 liter toedienen.

Normaal kook ik de lijnzaadjes in een pan met een scheut olie erbij goed blijven roeren tot je een grote snottebal krijgt. Dit doe ik dan door de slobber roeren.

Toen heb ik het gekookt en daarna door een zeef gepureerd tot de zaadjes los van de snot waren en een scheut olie in de zeef erbij gedaan. Daarna water bijgevoegd tot ik het in een spuitje kon krijgen en zo steeds spuitje voor spuitje erin gewerkt heb.
Je bent wel even bezig maar hierna knapte ze goed op!
(Hopelijk klinkt het niet te warrig maar zijn onderweg in de auto op vakantie dus wilde snel even antwoorden)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:35

He wat rot Berdien dat Feyre zich zo naar voelt -O- wellicht helpt appelmoes of appelsap door de smurrie nog voor het op willen eten? Ik heb er ook nog wel eens honing doorheen gemikt. Niet goed qua suikers maar nood breekt wet :P

Beterschap, hopelijk gauw alle zand eruit :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:36

Berdien schreef:
Hoe bereid en voer jij die gekookte lijnzaad? Ik ga dus vanaf morgen de slobber proberen, hopelijk wil ze het daarmee wél eten. Er gaat nu wel wat in (verstopt in het gewone voer) maar lang niet de hoeveelheden die erin moeten om het zand eruit te werken.

De aanbevolen hoeveelheid per dag is 120 - 150 mg. Dat is ongeveer een kopje op 250 ml water. Ik kook het niet heel lang, 10 minuutjes Tot het een slijmerige plakkerige brei is. Ik gooi het meestal op hun extra hapje muesli. Je hoeft de zaadjes er niet uit te verwijderen, die zorgen juist voor een goede darmwerking.

Je kunt gekookt lijnzaad ook gebruiken om harde hoeven (bv bij paarden die harde hoeven hebben doordat ze op vlas of zaagsel staan) zachter te maken. Ik had een paard met een luchtwegprobleem op zaagsel staan, die at het lijnzaad uit dr hoeven, zo lekker vond ze het :D :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:38

Toen mijn merrie jaaaren geleden zandkoliek had heb ik inderdaad ook pannen vol lijnzaad gekookt en dan steeds het slijm eraf geschept en dat gevoerd. Dat kan ik anders ook nog wel proberen, als dat loeder morgen de slobber ook niet blieft.

Ik moest toen het slijm eraf scheppen, maar jij voert het inclusief de zaadjes dus Babootje?

Sand clear met appelmoes = ook vergif :j Ze is normaal echt niet moeilijk qua eten maar ze vindt het slijmerige gevoel volgens mij echt de hel, en dan eet ze het dus niet. Daarom heb ik nou hele psyllium van Pit&Pit, dat moet minder slijmen volgens de omschrijving. Fey vindt het echter nog steeds vergif :roll: ^)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:47

Ik doe normaal ook de zaadjes erbij gelukkig heb ik geen moeilijker eters… alleen omdat sal toen niet wilde eten en de zaadjes niet door het spuitje gingen zo gedaan.
Als ze slobber wilt zou ik de zaadjes er gewoon bij doen die zijn idd goed voor het spoelen!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:36

Pff wat een gedoe met Feyre. Ik ga later even uitgebreid op de rest reageren, maar ik heb de psyllium mash van vitalbix de laatste keer gebruikt. Dat vonden ze zowaar allemaal heerlijk. Zelfs Billy de kieskeurige lange tanden eter. Ik hoop voor je dat je nieuwe plan werkt en anders een van de andere dingen. Je plan komt wel overeen met de slobber met zaadjes van pit en pit.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:57

Hoi ik lees nog steeds mee hoor, ik wou even zeggen dat ik sinds ik mijn eerste paard heb al lijnzaad geef, sinds '83 dus. := Op aanraden van de dierenarts toendertijd.
En je hoeft het niet te koken, (de hoeveelheid is niet gevaarlijk wbt blauwzuur, je kunt het ook droog geven maar voor zand en maag is slijmerig beter) ik doe 1 kopje lijnzaad per paard en twee kopjes kokend water erover gieten, af laten koelen en klaar.
Ik doe altijd een Chinees bakje vullen voor meerdere porties en dat kun je drie dagen koel bewaren.
Dat is een lekkere slijmerige smurrie en erg gezond en ze gaan er van glimmen.
Bij mij eten ze het allemaal graag.
Psyllium vreten ze bij mij absoluut niet.
Hopelijk is ze snel weer oké!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:23

Arme Feyre!
Hopelijk vind je iets waardoor ze zeer de psyllium wel binnen krijgt, Berdien.
Ik geef altijd de brokjes van Makana maar dat is preventief.

Hopelijk kun je snel gaan genieten van de nieuwe plek en Feyre van de onverdeelde aandacht.