Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:09

Charmaine schreef:
Toch vind ik het wel lichtelijk apart om te lezen hoeveel van jullie bereid zijn om geld uit te geven aan andermans paard. Klinische keuring, rx, echo's....En dat allemaal voor een paard wat nog niet eens van jou is....Alleen maar om te weten of je het paard wel of niet wilt.
Ik leg dat geld liever bij het aankoopbedrag voor een paard wat wèl een klinische keuring doorkomt....

En hoe bepaal jij dat als je selecteert bij welk paard je gaat kijken en als het paard voor je staat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:19

Nouvel schreef:
Elisa2 schreef:
Vergroeide spat is geen enkel probleem of belemmering.

Charmaine, dat is iets van de laatste tijd volgens mij nu de prijzen zo hoog zijn.

Aan de andere kant, de klinische keuring..ik heb er vaker paarden niet helemaal goed door zien komen die verder niks mankeerden. En er met wat aanpassingen dus gewoon wel doorkwamen dus ik vind het relatief. Ook weleens een goedgekeurd zien worden die naar mijn mening gewoon aan beide voorbenen zwaar artrose had..maar hij liep gelijkmatig ermee en kwam zo door de keuring.

Zo hebben wij een paar jaar geleden een paard gehad dat heel kort liep voor maar op de foto’s goed was. Niet onregelmatig maar beide benen kort. Hij had ook geen hele fijne hoeven en rotstraal dus we dachten dat het daaraan lag omdat de foto’s goed waren en met dat paard doorgegaan.
Aantal maanden met behandelen bezig geweest en aangepast beslag maar bleef stijf en kort lopen dus weer terug naar de kliniek.
1 voet uit laten verdoven , stokkreupel op het andere been…
Voeten op de echo , beide voorvoeten kapotte peesaanhechtingen aan het hoefbeen, echt heel heftig en toen gelijk in laten slapen …
Maar doordat het beide benen waren zag je het dus veel minder dan als het bij 1 been was geweest, nu leek hij alleen wat kort en stijf …

Ah wat triest..die kwam ook gewoon goed door de klinische keuring?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:29

Dat paard hadden wij gekregen van mensen die er door ziekte niet meer zelf voor konden zorgen, dus niet gekeurd en wij (en zij ook) dachten dat de stijfheid en het kort lopen door het vele stil staan en de rotstraal kwam.
We hebben toen kort nadat we hem opgehaald hadden wel foto’s laten maken bij onze kliniek en die waren dus wonderlijk goed, dus advies van de dierenarts was speciaal beslag en rotstraal behandelen en dan zou het waarschijnlijk wel goed gaan komen.
Hij liep inderdaad wel rad maar heel kort.
Helaas werd dat dus niet beter met behandelen…
Dus inderdaad waakzaam zijn als een paard kort loopt met beide benen… dat leer je hier dan weer van…

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:33

Harde leerschool zo..maar inderdaad.

Het is soms sowieso lastig om uit te vinden waar wat vandaan komt.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:18

Zo heb ik mijn eerste pony gekocht die ook niet door de buigproef kwam. Been uitverdoofd en bleek best wel diepe rotstraal te hebben waardoor hij op dat been gevoelig liep. Prima behandelbaar wel, dus wel gekocht en pony heeft daarna nooit een pas kreupel gelopen. Niet door de buigproef komen kan zoveel redenen hebben en niet allemaal zijn die fataal :P

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:54

Ikke je zet me wel aan het denken. Maar ik zou dus stoppen tijdens een klinische keuring. Even 2 uitersten. Stel, paard is recent al eens rx gekeurd, is klinisch net niet acceptabel en je kan iets uitsluiten of inschatten door een echootje te laten doen, ok. Maar stel paard is in het geheel nog niet gekeurd, komt duidelijk niet door een klinische keuring zoals het voorbeeld hier niet goed op buigproef en harde volte, zou ik niet tot het gaatje met rx en echo's willen gaan om uit te vogelen wat ie heeft. Dat is dan aan de eigenaar vind ik.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:00

Ik vind dat eigenlijk ook aan de eigenaar. Die wil, neem ik aan, toch ook weten wat het paard mankeert? Wij keurden vorig jaar ook een paard dat klinisch niet in orde was, onze dierenarts heeft hun dierenarts op de hoogte gebracht van haar bevindingen en de verkopers zijn naar hun eigen dierenarts gegaan om te kijken wat er aan de hand was. Uiteindelijk bleek het iets te zijn waar wij niet overheen wilden stappen, maar als het iets was geweest dat goed kon genezen, hadden we opnieuw over de koop kunnen praten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:01

Charmaine schreef:
Ikke je zet me wel aan het denken. Maar ik zou dus stoppen tijdens een klinische keuring. Even 2 uitersten. Stel, paard is recent al eens rx gekeurd, is klinisch net niet acceptabel en je kan iets uitsluiten of inschatten door een echootje te laten doen, ok. Maar stel paard is in het geheel nog niet gekeurd, komt duidelijk niet door een klinische keuring zoals het voorbeeld hier niet goed op buigproef en harde volte, zou ik niet tot het gaatje met rx en echo's willen gaan om uit te vogelen wat ie heeft. Dat is dan aan de eigenaar vind ik.

Nee dat zou ik ook niet doen, het ligt er heel erg aan wat het paard op uitvalt tijdens een klinische keuring en wat de mening van de Aerts daarbij is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:02

@charmaine same here. Aan de eigenaar of ze dat uit willen zoeken verder. Ik koop 'm dan iig niet en ik ga zelf ook niet dat onderzoek laten doen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:11

@pandameisje, hoe is het gister gegaan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:26

Charmaine schreef:

Maar kun jij beoordelen hoe goed die buigproef uitgevoerd is? Dat is ons eens gedemonstreerd door een bevriende dierenarts hoe je dat kunt beïnvloeden.

Als er uit een keuring iets komt wat me niet aan staat, kap ik de keuring inderdaad af.
Maar veel vaker is het niet zo zwart-wit. Dat is waar het dan "mis" gaat. Waar trek je de grens dan?

Ik denk niet dat je dat op voorhand kunt zeggen. Wat vertelt het paard jou?
Wat zou je doen als het betreffende paard met de oren in de nek op je af komt? Of paard stopt d'r hele hoofd in je jas en blijft zo staan, ongeacht wat er om je heen gebeurt?
Of zoals mijn eerste, ex-manegepaard, deed toen ze verhuisde naar de andere kant van de bak. Ze keek me nog eens aan en hinnikte zachtjes. Toen ik weg ging, keek ze me na totdat ik om de hoek verdween....
Die wist meteen hoe het zat en dat heeft ze me de volgende 17 jaar steeds laten weten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 23:45

Waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar als ik als leek al niet meer of de kennis en kunde van een keurende veearts kan vertrouwen....Dan kunnen we allemaal wel expert in álles worden nietwaar...

Ben met je eens dat er een grijs gebied is en ook met je eens dat het van de omstandigheden per geval afhangt. Zo heb ik ook echt wel eens een keer extra gekeurd of een extra foto laten maken of juist de keuring meteen afgekapt. Denk dat we het op hoofdlijnen wel met elkaar eens zijn. Maar ik trek wel echt ergens een grens, al kijkt dat paard me nog zo lief aan...

Even iets anders: kreeg net berichtje van de Ierse fokster van mijn paard, dat ze nog een fijn paard te koop heeft. Is naar Ierse maatstaven groot, normale grootte voor ons... Fijn betrouwbaar adres. Stuur maar pbtje als iemand meer wil weten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 00:00

Charmaine schreef:
Waar mensen werken worden fouten gemaakt, maar als ik als leek al niet meer of de kennis en kunde van een keurende veearts kan vertrouwen....Dan kunnen we allemaal wel expert in álles worden nietwaar...

Ben met je eens dat er een grijs gebied is en ook met je eens dat het van de omstandigheden per geval afhangt. Zo heb ik ook echt wel eens een keer extra gekeurd of een extra foto laten maken of juist de keuring meteen afgekapt. Denk dat we het op hoofdlijnen wel met elkaar eens zijn. Maar ik trek wel echt ergens een grens, al kijkt dat paard me nog zo lief aan...

Even iets anders: kreeg net berichtje van de Ierse fokster van mijn paard, dat ze nog een fijn paard te koop heeft. Is naar Ierse maatstaven groot, normale grootte voor ons... Fijn betrouwbaar adres. Stuur maar pbtje als iemand meer wil weten.

Maar waar denk je dat het advies vandaan komt om iemand met kennis van zaken mee te nemen? Dat zie ik jou ook regelmatig typen en dat is ook zo maar kritisch zijn op waar je je paard laat keuren, kan ook geen kwaad; dat blijkt uit veel berichten hier.
Daarom: kun jij kwaliteiten beoordelen? Je hoeft het niet zelf te kunnen om dat te beoordelen. Een social talk met je dierenarts kan je veel info opleveren :j

En nee, 100% garantie kan niemand je geven maar enige voorkennis en je staat wel 1-0 voor....

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:52

ikke schreef:
Maar waar denk je dat het advies vandaan komt om iemand met kennis van zaken mee te nemen? Dat zie ik jou ook regelmatig typen en dat is ook zo maar kritisch zijn op waar je je paard laat keuren, kan ook geen kwaad; dat blijkt uit veel berichten hier.
Daarom: kun jij kwaliteiten beoordelen? Je hoeft het niet zelf te kunnen om dat te beoordelen. Een social talk met je dierenarts kan je veel info opleveren :j

En nee, 100% garantie kan niemand je geven maar enige voorkennis en je staat wel 1-0 voor....

Dat is ook zeker zo. De één heeft er nu eenmaal meer oog en gevoel voor dan een ander. Zat ruiters die op een zo goed als kreupel paard stappen, niets voelen en een uur volrijden. Terwijl de andere bij een ieniemienie taktfoutje al begint te twijfelen of zijn paard niet kreupel is en het dier op rust zet. Het zelfde met het oog. Sommige ontwikkelen dit met gemak en de ander zal nooit zien uit welk been de kreupelheid voortkomt. Heb je zelf de kennis en ervaring niet, neem dan inderdaad iemand mee die dit wel ziet. Dat voorkomt vaak al veel teleurstelling en dat je met zo´n dier voor de aankoopkeuring staat en deze wordt afgekeurd op iets wat je thuis al had kunnen zien.

Ik heb van jongs af aan zoveel geleerd van onze manegehouder. Mannetje nam ons overal mee naartoe wat betreft keuringen, toen nog natuurlijke dekkingen op stal, geboortes, shows, aankoop manegepony´s etc. Ik heb dan ook nog nooit een miskoop gedaan en ook niet alles rondom XR op de foto gehad. De pony van mijn dochter heb ik zo in de trailer gezet. Beestje is afgelopen jaar helaas overleden aan koliek, maar heeft na ons nog 4 kindjes leren rijden en liep nog mee in de crossles met 22 jaar. Bikkelhard dat ding.

Natuurlijk wil iedereen een gezond paard, maar het over the top keuren is echt iets van de afgelopen jaren. Je leest wekelijks van fokkers dat paarden niet aangekocht worden op een minimaal iets, waarvoor ze wel een positief aankoopadvies krijgen, maar de koper wil geen consensus doen. Al is het in mijn beleving eerder dat de nieuwe eigenaar niet tegen de andere paardenvriendjes wil vertellen dat het nieuwe geweldige dier een kleine bemerking heeft en uitleg moet geven waarom het dan wel aangekocht is :') Soms laten we ons echt teveel beïnvloeden door de omgeving.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:55

Het is sowieso handig om er iemand bij te hebben met ervaring, ook vooral bij de keuring zelf aanwezig zijn.

Als een paard niet door de klinische keuring komt vind ik het ook aan de eigenaar om uit te zoeken waarom niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 09:56

Padoertje schreef:
ikke schreef:

Dat is ook zeker zo. De één heeft er nu eenmaal meer oog en gevoel voor dan een ander. Zat ruiters die op een zo goed als kreupel paard stappen, niets voelen en een uur volrijden. Terwijl de andere bij een ieniemienie taktfoutje al begint te twijfelen of zijn paard niet kreupel is en het dier op rust zet. Het zelfde met het oog. Sommige ontwikkelen dit met gemak en de ander zal nooit zien uit welk been de kreupelheid voortkomt. Heb je zelf de kennis en ervaring niet, neem dan inderdaad iemand mee die dit wel ziet. Dat voorkomt vaak al veel teleurstelling en dat je met zo´n dier voor de aankoopkeuring staat en deze wordt afgekeurd op iets wat je thuis al had kunnen zien.

Ik heb van jongs af aan zoveel geleerd van onze manegehouder. Mannetje nam ons overal mee naartoe wat betreft keuringen, toen nog natuurlijke dekkingen op stal, geboortes, shows, aankoop manegepony´s etc. Ik heb dan ook nog nooit een miskoop gedaan en ook niet alles rondom XR op de foto gehad. De pony van mijn dochter heb ik zo in de trailer gezet. Beestje is afgelopen jaar helaas overleden aan koliek, maar heeft na ons nog 4 kindjes leren rijden en liep nog mee in de crossles met 22 jaar. Bikkelhard dat ding.

Natuurlijk wil iedereen een gezond paard, maar het over the top keuren is echt iets van de afgelopen jaren. Je leest wekelijks van fokkers dat paarden niet aangekocht worden op een minimaal iets, waarvoor ze wel een positief aankoopadvies krijgen, maar de koper wil geen consensus doen. Al is het in mijn beleving eerder dat de nieuwe eigenaar niet tegen de andere paardenvriendjes wil vertellen dat het nieuwe geweldige dier een kleine bemerking heeft en uitleg moet geven waarom het dan wel aangekocht is :') Soms laten we ons echt teveel beïnvloeden door de omgeving.....

Ja dat laatste zie ik ook, tegenwoordig wordt ook alles geopereerd aan chipjes e.d. En dat is fijn dat het kan, maar echt niet altijd nodig. Het perfecte paard bestaat niet, en niet alle risico's zijn in te dekken.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:09

ik ben stilletjesaan ook op zoek :-) er zit helemaal geen haast achter maar wat wij zoeken, zoekt denk ik heel België (en nederland). Ik vrees dus dat ik wel even zoet zal zijn :') Het is ook een feit dat de paarden pokkeduur zijn. Toen ik begon op mijn 16e met mijn eigen paard kon je een prima recreatiepaard kopen voor 2.500€, nu mag je flink neertellen voor wat vaak ouders/ongezonder en niet altijd braver is. Nu zoeken wij eerder iets pittigers, maar graag wel allround.
Niemand weet wat de markt zal doen, maar ik dacht dat er tijdens corona een hele hoop veulens geboren werden wat de prijzen nu wel zou doen zakken. Al heb ik die indruk helemaal niet.
Hebben jullie lang moeten zoeken naar jullie droompaard?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:24

HiFive5 schreef:
ik ben stilletjesaan ook op zoek :-) er zit helemaal geen haast achter maar wat wij zoeken, zoekt denk ik heel België (en nederland). Ik vrees dus dat ik wel even zoet zal zijn :') Het is ook een feit dat de paarden pokkeduur zijn. Toen ik begon op mijn 16e met mijn eigen paard kon je een prima recreatiepaard kopen voor 2.500€, nu mag je flink neertellen voor wat vaak ouders/ongezonder en niet altijd braver is. Nu zoeken wij eerder iets pittigers, maar graag wel allround.
Niemand weet wat de markt zal doen, maar ik dacht dat er tijdens corona een hele hoop veulens geboren werden wat de prijzen nu wel zou doen zakken. Al heb ik die indruk helemaal niet.

Er is juist door Corona weinig gefokt met stamboek paarden. Dat houd in dat de komende 2/3 jaar ze nog duur zijn daarna zal het wellicht langzaam aan wel wat instorten. Wellicht dat er wel veel gefokt is met huis tuin en keuken paarden en dat we die binnenkort wat zien zakken.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:46

Spaansepony schreef:
HiFive5 schreef:

Er is juist door Corona weinig gefokt met stamboek paarden. Dat houd in dat de komende 2/3 jaar ze nog duur zijn daarna zal het wellicht langzaam aan wel wat instorten. Wellicht dat er wel veel gefokt is met huis tuin en keuken paarden en dat we die binnenkort wat zien zakken.

Ik dacht dat er net veel gefokt werd. Of bedenk ik me nu net dat dit moeilijk was omdat we niet buiten een straal van x aantal km mochten? Ik hoop vooral op het zakken van de huis tuin en keuken paarden :-) maar net dat zijn de paarden die het gros wilt vermoedelijk.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:26

HiFive5 schreef:

Een half jaar, maar ik zocht dan ook wel iets vrij specifieks wat ook gewoon niet zo heel veel te koop was rond de 10k max :+ (bont beleerd recreatiepaard). En had absoluut geen haast, tussendoor ook 2 korte pauzes ingelast.

Wel merk ik dat het soms echt gekkenwerk is momenteel om een gezond paard te kopen. Een advertentie staat er net 2 uur op, iemand heeft al gereageerd om de volgende ochtend te komen kijken. Plan je zelf een afspraak in voor de middag, krijg je tussen de middag een berichtje dat ie al verkocht is.
Of het paard is niet gezond. Staat erg veel troep te koop, dus blijf kritisch.

Uiteindelijk de juiste match gevonden door een zoekertje op marktplaats te zetten. Daar werd op gereageerd door iemand die een leuk paard had, maar nog niet officieel te koop. Zo had ik de eerste keus en kon ik rustig 2x proefrijden (1x bak, 1x bos) en keuren.

Goede tip dus, als je iets specifieks zoekt: plaats een zoekadvertentie op marktplaats. Kost een paar tientjes, maar heb meerdere verhalen gehoord die zo een leuk paard hebben kunnen vinden in de paardenkoopgekte momenteel.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:51

HiFive5 schreef:
Spaansepony schreef:
[quote="HiFive5"
[/quote

Ik dacht dat er net veel gefokt werd. Of bedenk ik me nu net dat dit moeilijk was omdat we niet buiten een straal van x aantal km mochten? Ik hoop vooral op het zakken van de huis tuin en keuken paarden :-) maar net dat zijn de paarden die het gros wilt vermoedelijk.

Hoe het in Belgie zit weet ik niet, maar in Nederland ging ik zelf in 2020 een paar keer naar de hengstenhouder, was nog nooit zo druk geweest zei hij, veel mensen gingen fokken omdat ze niet op concours konden. Bij KWPN werden er in 2020 105000 veulens geboren (dus gefokt in 2019), en in 2022 werden er 11500 geboren (2021 kon ik niet vinden). Er is dus wel degelijk iets meer gefokt met stamboekpaarden sinds Corona.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:38

ook in Belgie en Duitsland is veel gedekt tijdens de corona, en nog steeds, maar die paarden zijn (nog) niet op de markt. o.a. Zangersheide heeft recordaantallen veulens geregistreerd.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:54

murls schreef:
HiFive5 schreef:

Een half jaar, maar ik zocht dan ook wel iets vrij specifieks wat ook gewoon niet zo heel veel te koop was rond de 10k max :+ (bont beleerd recreatiepaard). En had absoluut geen haast, tussendoor ook 2 korte pauzes ingelast.

Wel merk ik dat het soms echt gekkenwerk is momenteel om een gezond paard te kopen. Een advertentie staat er net 2 uur op, iemand heeft al gereageerd om de volgende ochtend te komen kijken. Plan je zelf een afspraak in voor de middag, krijg je tussen de middag een berichtje dat ie al verkocht is.

Uiteindelijk de juiste match gevonden door een zoekertje op marktplaats te zetten. Daar werd op gereageerd door iemand die een leuk paard had, maar nog niet officieel te koop. Zo had ik de eerste keus en kon ik rustig 2x proefrijden (1x bak, 1x bos) en keuren.

Goede tip dus, als je iets specifieks zoekt: plaats een zoekadvertentie op marktplaats. Kost een paar tientjes, maar heb meerdere verhalen gehoord die zo een leuk paard hebben kunnen vinden in de paardenkoopgekte momenteel.

Dat is een hele goede tip, die ga ik toepassen! Bedankt :-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:23

HiFive5 schreef:

Als je even ter harte neemt wat Padoertje schrijft, kon dat best wel eens mee vallen, zowel qua tijd als geld.
Belangrijkste tip: laat je niet gek maken door de mode.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:56

murls schreef:
HiFive5 schreef:

Mijn ervaring met zoekadvertenties is niet succesvol. Wel al weer langer geleden dat ik zocht.Het probleem werd dat er veel aanbiedingen kwamen maar niet van waar ik naar op zoek was.Maar van paarden die slechts zeer gedeeltelijk waren wat ik zocht. Ik vroeg bijv. in de adv. naar 5 gewenste eigenschappen en dan kwam er een vloed aan paarden die aan 1 van die criteria voldeden maar niet aan de andere 4.