Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 23:06

Balou_k schreef:
Mag ik mensen wat filmpjes sturen van een paard dat we bezichtigd hebben?

Ja hoor

NixeNiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:05

leentje1975 schreef:
NixeNiro schreef:
Hoi allemaal, even laten weten dat ik m'n nieuwe vriendinnetje heb gevonden! Ze is pas 3 maand oud, maar m'n gevoel zit goed.

Ukita stmt (Florida TN x Obelisk)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Onder het motto, we zien wel wat de toekomst brengt ❤️

Wat leuk!!
Ik ben in het bezit van haar halfbroer Statement en haar zus Tikita.

Hoe leuk is dit! Heb je Tikita al lang? Of ook nog maar pas, hoorde van kennissen dat de fokker nog een koper zocht voor Tikita een aantal weken geleden.

Ze staat sinds kort op een priveplekje en het doet haar goed, wat meer mensencontact Enzo. De opfok werkte niet voor ons. Ik wil te veel zelf kunnen doen, ook al is ze nog zo klein

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:32

Het paard waar ik mee achterover sloeg, was ook een veilingpaard. Ik vind het echt een nadeel dat je zo weinig vooraf weet over zo’n dier.

Maandag is de keuring en zijn we hopelijk een leukerd rijker.
Hoewel, ik er een goed gevoel over heb is het toch spannend.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:50

@Balou_k: jahoor!

Spannend Boemel!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:33

Ik volg even... zit in tweestrijd met mijzelf, eigelijk al 2 jaar.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 00:59

Spannend boemel!! Ik duim voor je!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:05

Ik zou graag jullie advies willen vragen. Jullie waren allemaal erg enthousiast over Nova en haar advertentie, maar sinds ze online staat hebben we, behalve een paar reacties op de eerste dag, eigenlijk weinig gehoord. De meeste geïnteresseerden haakten af zodra het over haar bemerking ging (iets wat ik zelf niet helemaal begrijp).

Is de markt op dit moment gewoon wat traag, of heb ik haar misschien toch te hoog geprijsd? Voor mij weegt een goed huisje vele malen zwaarder dan de prijs. Ik zou er dus geen probleem mee hebben om haar lager in de markt te zetten, maar ben wel bang dat dat misschien weer andere (onnodige) vraagtekens oproept.

Wat denken jullie? Alle inzichten zijn welkom! (Mag ook via pb als iemand wat meer wilt sparren)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:12

Wat is de bemerking? Dat is denk ik het punt waarop men af haakt. En afhankelijk van de bemerking de prijs.
Ik heb je advertentie ook gezien toevallig.

Ik vond het trouwens verrassend dat iedereen hier zei ik zou der gelijk kopen etc.
Ik niet namelijk door het woord bemerking alleen al. Maar weet niet meer of die hier besproken is

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:18

Persoonlijk vind ik haar niet te duur. Ik heb voor mijn vorige week gekochte 4-jarige ruin een stuk meer betaald. Deze is echter wel 100% goed op de foto's met allemaal 1-tjes.
Ik koop geen paard met bemerking, dus voor mij zou jouw merrie afvallen, als ik nu zou zoeken.
Sommige paarden (met bemerking) staan echt al lang op SH.
Dat viel mij wel op tijdens mijn zoektocht.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:24

Maar hij zou niet eens bekend zijn zonder aanvullend onderzoek.
Doet mij gelijk denken aan er was iets waardoor er aanvullend onderzoek nodig was. Dus het is wel ergens verdacht natuurlijk.
Mensen struikelen inderdaad over bemerking, behalve bij echt gunstig geprijsd en dat is die natuurlijk niet. De mensen met kleiner budget die een bemerking accepteren hebben al niet dit budget.

Geduld is een schone zaak. Als je geen haast hebt zou ik geduld hebben voordat je de prijs naar beneden doet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:30

Cardy schreef:
Wat denken jullie? Alle inzichten zijn welkom! (Mag ook via pb als iemand wat meer wilt sparren)

Ik vind de manier waarop de bemerking omschreven is niet echt handig, het is imo heel vaag en lijkt daardoor best ernstig tov de prijs zeg maar. Ook omdat er blijkbaar aanleiding was voor nader onderzoek (=paard was kreupel?)

Vind het verder een sympathiek dier :) gebrek aan interesse is imo combinatie van de vraagprijs + bemerking.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:35

Bedankt voor jullie reacties, echt fijn dat jullie zo meedenken!

Over de bemerking kan ik via pb wat meer vertellen. Ik vind het niet helemaal fair tegenover een toekomstige eigenaar om dat hier openbaar te zetten. Het is iets dat puur toevallig ontdekt is en geen klinische gevolgen heeft. Bij een röntgenologische keuring zou het niet eens naar voren komen. Toch wil ik transparant zijn, dus ik heb het wél netjes in de advertentie vermeld.

Ze is altijd rad, loopt goed en is klinisch verder helemaal in orde. Vorig jaar is ze een keer uitgegleden en was toen wat stijf, dus hebben we haar laten nakijken. Uiteindelijk bleek het allemaal erg mee te vallen.

Mijn valkuil is misschien dat ik de neiging heb om het dan weer té uitgebreid uit te leggen (zoals waarschijnlijk ook nu weer in mijn advertentietekst). Maar alleen het woord “bemerking” noemen schrikt volgens mij ook af. Hoe zouden jullie dat zelf formuleren?

Ik snap dat het voor sommige mensen meteen een reden is om af te haken, maar ik had eerlijk gezegd wel wat meer interesse of in ieder geval vragen verwacht.

Ik twijfel nu of ik haar wat lager moet prijzen om de drempel te verlagen, of dat dat juist weer verkeerde signalen afgeeft. Alle gedachten zijn welkom – nogmaals dank!

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:38

Bij mijn paard werd ook gezegd dat een goed huis belangrijker was dan de prijs. Dat is wel een indicatie dat er onderhandel ruimte is en een prijs niet in steen gebeiteld staat. Ik zou niet na 5 dagen al de prijs omlaag gooien.
Laatst bijgewerkt door paljaslaura op 25-05-25 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:40

Het ligt helemaal aan de bemerking. Er zullen al een hoop mensen niet bellen omdat het genoemd staat, maar niet wat het is. En als ze dan bellen en afhaken, dan is het toch een groter ding. Naast dat het keuren kosten koper is met foto's die 4 jaar oud zijn en dus paard dat daarna juist belast is en later bemerking ontdekt is. Dat zijn een aantal dingen waar mensen toch op afhaken.

Ik snap de redenering eigenlijk niet dat je voor een volgende eigenaar het niet zou willen vermelden. Als het echt niets voorstelt dan is het toch juist handiger om het gewoon neer te zetten? Ik zie niet in wat er niet fair aan zou zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:40

Het ligt aan de bemerking maar in een advertentie schrik ik minder van: hij heeft een chip in de kogel links achter dan van: hij heeft een bermerking

Het is lastig. Je wil in gesprek komen, maar niet afschrikken. Ik denk dat je nu teveel afschrikt.

Verder vind ik teveel tekst en uitleg ook niet fijn. En ik vind je advertentie teveel tekst. Te uitgebreid. Ook waarom die voor een bepaalde ruiter alleen geschikt is. Is dat echt zo dramatisch?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:45

Mij verbaasde de positieve bevestiging die je hier kreeg echt.
- Een bemerking wordt meestal uitgesloten van de verzekering.
- De DA kosten zijn de laatste jaren explosief gestegen.
- De economie is tanende, door de inflatie wordt het leven steeds duurder en paarden zijn een luxe product.
- in paardenland kent men het gezegde, ellende koop je niet, dat krijg je vanzelf wel.

En ze vraagt ook nog om een ervaren ruiter.

€ 13.500,- voor een paard met een bemerking, die blijkbaar niet door iedereen te rijden is, is veel te hoog.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:50

SjonnieZ schreef:
- De economie is tanende, door de inflatie wordt het leven steeds duurder en paarden zijn een luxe product.
- in paardenland kent men het gezegde, ellende koop je niet, dat krijg je vanzelf wel.

€ 13.500,- voor een paard met een bemerking, die blijkbaar niet door iedereen te rijden is, is veel te hoog.

Dat ligt echt aan de kwaliteit. Zat paarden die nog meer kosten met bemerking en niet makkelijk te rijden, maar zo enorm goed zijn dat ze anders echt nog vele malen duurder zouden zijn. Dus zo stellig kan je het niet zeggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:53

SjonnieZ schreef:

Het gebrek aan kennis en inzicht van de paardenkopende mens is een groter probleem dan al jouw argumenten bij elkaar.

De ellende die de meesten vanzelf krijgen, roepen ze vooral over zichzelf af door datzelfde gebrek aan kennis en inzicht.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:55

@MWM
Maar dan gaat het over paarden in de top klasse.. hier gaat over een L2 paard.. das de markt van de standaard amateur/ fanatieke recreant.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 10:58

Cardy schreef:
Bedankt voor jullie reacties, echt fijn dat jullie zo meedenken!

Over de bemerking kan ik via pb wat meer vertellen. Ik vind het niet helemaal fair tegenover een toekomstige eigenaar om dat hier openbaar te zetten. Het is iets dat puur toevallig ontdekt is en geen klinische gevolgen heeft. Bij een röntgenologische keuring zou het niet eens naar voren komen. Toch wil ik transparant zijn, dus ik heb het wél netjes in de advertentie vermeld.

Ze is altijd rad, loopt goed en is klinisch verder helemaal in orde. Vorig jaar is ze een keer uitgegleden en was toen wat stijf, dus hebben we haar laten nakijken. Uiteindelijk bleek het allemaal erg mee te vallen.

Ik vind rx bemerking bij goed klinisch beeld totaal niet zo spannend (heb ook een paard met bemerking gekocht en nog steeds blij mee) maar juist de hele lange tekst zonder dat er duidelijk is waar we het precies over hebben zou ik persoonlijk op afhaken.

Ik zou het hele stuk over uitgebreid onderzoek etc weglaten en gewoon zeggen dat we sprake is van bemerking op plek X, zonder klinische relevantie.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:02

Ik vind jullie verschillende perspectieven echt enorm fijn. Het is heel waardevol om te horen hoe anderen naar mijn paard en de advertentie kijken.

Ik ga er even goed over nadenken. De advertentietekst wil ik sowieso nog eens kritisch bekijken en inkorten waar dat kan. Het doel is tenslotte om mensen enthousiast te maken, niet om ze af te schrikken haha. Ook ga ik nog eens goed nadenken over hoe ik de bemerking in de advertentie benoem. Ik ben van nature erg openhartig, maar dat kan ik ook prima zijn zodra iemand interesse toont.

Wat betreft de keuring en kosten koper: dat ging alleen om het klinische deel (staat misschien wat onhandig verwoord). Maar ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat ze röntgenologisch helemaal in orde is.

En qua rijden: ze is super leuk en braaf, maar wel alert op haar omgeving. Daarom lijkt ze me geen ideale match voor een echte beginner. Ze is altijd gereden door mijn zusje, die “gewoon” een enthousiaste amateur is. Iemand die af en toe een proefje rijdt, maar vooral veel plezier met haar paard heeft. Dus het is niet zo dat er echt een specifieke ruiter nodig is voor Nova.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:03

@ikke
Ongeacht of het klopt wat je zegt. Deze dame moet haar paard wel zien te slijten aan die markt

Mss moeten verkopers van luxe producten er gewoon nog even aan wennen dat we aan het overgaan zijn naar een kopersmarkt..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:15

SjonnieZ schreef:
@ikke
Ongeacht of het klopt wat je zegt. Deze dame moet haar paard wel zien te slijten aan die markt

Mss moeten verkopers van luxe producten er gewoon nog even aan wennen dat we aan het overgaan zijn naar een kopersmarkt..

Ik schat "deze dame" intelligent genoeg in om wel enig beeld te hebben bij waar het over gaat.

Vaker wel dan niet ligt dat lastige gedrag aan de ruiter en diens gebrek aan communicatieve vaardigheden.
Dat iemand geen klik heeft met het paard, ligt aan de persoon, niet aan het paard en is daarmee geen kwaliteitsoordeel over het paard maar zegt iets over de specifieke combi mens-paard, meer niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:17

Cardy schreef:
En qua rijden: ze is super leuk en braaf, maar wel alert op haar omgeving. Daarom lijkt ze me geen ideale match voor een echte beginner. Ze is altijd gereden door mijn zusje, die “gewoon” een enthousiaste amateur is. Iemand die af en toe een proefje rijdt, maar vooral veel plezier met haar paard heeft. Dus het is niet zo dat er echt een specifieke ruiter nodig is voor Nova.

Ik denk dat je het allemaal ook wat minder spannend kunt brengen dan ;) idem de bemerking.

De omschrijving is nu van een groot boos dressuurpaard zeg maar :+ en op de filmpjes zie ik het juist niet terug. Lijkt een ongecompliceerd dier dat braaf zijn rondje doet onder een amateur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 11:20

Sjonniez; Maar ook bij de standaard amateur markt heb je wel verschil in kwaliteit. En hier wordt wel gesproken over een paard wat eventueel meer zou kunnen wat ik lees en niet 1 waarbij huidige klassering zowat het hoogste gaat zijn.

Niet dat je altijd wat aan hebt, dat verschil in kwaliteit, maar mijn vorige was ook voor de amateur. Had subtop ook aangekund en was echt goed paard en volledig gezond, maar had niet de kwaliteit voor de profs. Huidige is ook amateur paard, maar vele malen minder kwaliteit. Die 1e was wel voor de 'betere/meer gevorderde' amateur, huidige kan ook voor iets minder gevorderde, maar ook niet voor hele onervaren. En toch hebben we die 2e voor veel minder gekocht, bijna de helft minder, ook al loopt die veel betere en constantere scores in de basis waar de meeste voor kopen. :') En is makkelijker te rijden en braver. Dat blijft bij amateurs heel apart, wel betalen voor kwaliteit maar niet graag voor braafheid en makkelijk te rijden. Dat 2 vergelijkbare paarden qua karakter en gezondheid nu verschillen als de ene veel beter is is logisch, maar soms is de verhouding wat scheef. En in de tijd van aankoop tussen de 1e en 2e was de markt echt flink veranderd en als ik nu die 1e weer zou moeten kopen zou ik 2 tot 3 keer zoveel moeten betalen. Terwijl die 2e niet zo extreem veel gestegen zou zijn, weer door het gebrek aan kwaliteit.

Maar ja, het is idd 'maar' L2 ook en mensen moeten dus en de filmpjes en manier van rijden en gaan aansprekend/passend vinden, niet schrikken van de bemerking die niet benoemd wordt, de gok van keuren kosten koper aandurven terwijl paard daarna dus nog uitgegroeid is en belast is. Als de geïnteresseerden afhaken na contact over de bemerking is het in de ogen van kopers misschien minder onschuldig. Dierenartsen onderling willen ook nog wel verschillen in wat zij wel of geen risico vinden, dus ik zou ook niet echt afgaan op wat de da van de verkoper erover zegt.
Zoals eerder genoemd, ik schrik ook minder van een advertentie waarin staat er zit een chip daar en daar, klinisch geen gevolgen, dan van de vage beschrijving die er nu staat. Ik zou het dus gewoon vermelden meteen en dan met waarschijnlijk aangeboren en volgens da geen (klinische) gevolgen of risico's. Want vermelden vind ik netjes en scheelt je een hoop telefoontjes van mensen die anders alsnog meteen afhaken. Alleen dan dus ook wat duidelijker erover zijn, want nu klinkt het juist als heel wat.