Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Ik ben heel simpel, ik koop geen paarden met problemen/kreupelheden. Maakt niet uit hoeveel ze kosten en wat ik ermee wil, de pijn en de kosten voor de da zijn hetzelfde. Je wilt voor alles een paard dat regelmatig loopt, of het nu recreatie of sport is.
Wij hebben ooit wel klinische keuring opnieuw laten doen 2 weken later.
Maar ik overleg het met de da en daarom ben ik extreem kritisch in welke da ik laat keuren. Mijn da keurt een paard niet anders die voor basis sport is als een paard voor recreatie met buitenritten enzovoorts. En ik pas mijn wensen/eisen niet aan aan een paard omdat ik die zo leuk vind maar er bij keuring iets twijfelachtigs uitkomt. Als de da zegt dat het nut heeft om opnieuw te keuren doen we dat. Als hij aangeeft dat hij denkt dat het iets 'ernstigers' is en niet opnieuw zou laten keuren doe ik dat niet. Maar alleen omdat ik die da dus vertrouw. Er zijn ook da's waar ik dat vertrouwen niet in heb.
Je hoeft ze niet volledig op echo en mri te laten zetten, maar wel de keuring serieus nemen. Dus onregelmatig op volte en buigproef niet goed is niet goed. Dan kan je besluiten het paard nogmaals te laten keuren een paar weken later om te kijken of het iets simpels was dat weer weg getrokken is.
Pandameisje schreef:Helaas is het paard gisteren niet door de klinische keuring heen gekomen met de buigproef links voor hij had 5 stappen nodig om te herstellen.( daarna liep die weer goed)
Pandameisje schreef:Een paard kopen
is altijd hele grote risico want röntgenfoto’s en klinische keuringen zeggen helaas niet altijd allesals je idd alles wil uit sluiten zou je paard van top teen op de echo of mri moeten zetten .
Pandameisje schreef:MyWishMax schreef:Ik ben heel simpel, ik koop geen paarden met problemen/kreupelheden. Maakt niet uit hoeveel ze kosten en wat ik ermee wil, de pijn en de kosten voor de da zijn hetzelfde. Je wilt voor alles een paard dat regelmatig loopt, of het nu recreatie of sport is.
Wij hebben ooit wel klinische keuring opnieuw laten doen 2 weken later.
Maar ik overleg het met de da en daarom ben ik extreem kritisch in welke da ik laat keuren. Mijn da keurt een paard niet anders die voor basis sport is als een paard voor recreatie met buitenritten enzovoorts. En ik pas mijn wensen/eisen niet aan aan een paard omdat ik die zo leuk vind maar er bij keuring iets twijfelachtigs uitkomt. Als de da zegt dat het nut heeft om opnieuw te keuren doen we dat. Als hij aangeeft dat hij denkt dat het iets 'ernstigers' is en niet opnieuw zou laten keuren doe ik dat niet. Maar alleen omdat ik die da dus vertrouw. Er zijn ook da's waar ik dat vertrouwen niet in heb.
Je hoeft ze niet volledig op echo en mri te laten zetten, maar wel de keuring serieus nemen. Dus onregelmatig op volte en buigproef niet goed is niet goed. Dan kan je besluiten het paard nogmaals te laten keuren een paar weken later om te kijken of het iets simpels was dat weer weg getrokken is.
Na hoeveel weken zou je het paard opnieuw laten keuren ?
Ik heb sws mijn wensen niet aangepast aan het paard of voor een paard dat zou ik zelf ook niet doen. Zocht vooral paard waar ik buiten mee kan rijden en af en toe een les ( dat vind ik ook belangrijk )
Ik wacht vandaag even af
Charmaine schreef:Ik heb dit ook aan de hand gehad in mijn zoektocht. Helemaal weg van het paard, betrouwbaar adres, in de buurt. En dan dus op de harde volte niet goed. Advies was over 2 weken nog eens kijken..Wellicht wat gek gedaan in het land ofzo. Twee weken later wéér niet goed. RX was ze al gedaan en goed. Had wel een steil voetje. Uitslag serieus genomen en niet gekocht. Bedoel, dit is toch precies waarom je laat keuren? Waarom zou je je zelf nog verder op kosten jagen om precies uit te vinden wat er mis is, of niet? Stel dat je wat vindt heb je een boel geld uitgegeven voor niks...Ik zou m laten staan en verder kijken.
Bij mij is het betreffende paard overigens paar weken na mij bij een andere veearts alsnog goedgekeurd. Die vond de onregelmatigheid vanwege het steile voetje acceptabel.
Elisa2 schreef:Ja dat is wel een dingetje, mijn moeder kocht er ook een die scheef gereden was..waarvan iedereen dacht dat het dier kreupel was. Maar na wat behandelingen en goede training was het zo opgelost. Dat zijn juist vaak van die subtiele (bewegings)kreupelheden die vaak maar op 1 hand zichtbaar zijn.
Maar dan nog is het wel een lastig grijs gebied...
Citaat:Oh balen zeg…
Let wel op, want de oorzaak hoeft niet op een foto te zien te zijn.
Ik ken zat paarden die op de foto’s goed waren maar toch niet goed liepen… het kan ook nog in pezen, banden, aanhechtingen zitten…
Dus overleg goed wat wijs is om te doen.
Succes!
De dierenarts vermoed niet dat het aan de pezen ligt bij de andere loopproeven liep die goed . ( alleen op de zachte volte liep die links voor licht gevoelig)
De dierenarts zei als die pees probleem heeft dan had je dat wel gemerkt op harde / wat weerstand bij de buigproef .
Maar zou vandaag ook goed overleggen met de dierenarts die de foto’s maakt
Eef_Bam schreef:Ik zou ook zeker mijn handen aftrekken van een paard dat klinisch niet goed loopt, maar dat op de foto wel goed is. Betekent dat er dus wel een probleem is maar niet makkelijk te vinden. Gaat een hele hoop geld en kopzorgen kosten om zoiets op te lossen. Been there done that got the t-shirt.
Als ze iets vinden dan weet je in ieder geval hoeveel risico er is en wat de eventueel behandeling gaat kosten aan tijd en geld.
Vraag van mijn kant: wat zouden jullie vinden van een paard dat klinisch helemaal goed is, maar waarvan je weet dat er op de rontgen een bemerking is? (Vergrroeide spat). Was al op 3 jarige leeftijd aanwezig, paard is sindsdien doorgereden en doet het supergoed, top verzamelen, nooit een pas onzuiver. Paard is een mooi en talentvol dressuurpaard, wel ongeklasseerd nog. Wat doet dat met de prijs, en zouden jullie dat risico durven nemen?
Elisa2 schreef:Vergroeide spat is geen enkel probleem of belemmering.
Charmaine, dat is iets van de laatste tijd volgens mij nu de prijzen zo hoog zijn.
Aan de andere kant, de klinische keuring..ik heb er vaker paarden niet helemaal goed door zien komen die verder niks mankeerden. En er met wat aanpassingen dus gewoon wel doorkwamen dus ik vind het relatief. Ook weleens een goedgekeurd zien worden die naar mijn mening gewoon aan beide voorbenen zwaar artrose had..maar hij liep gelijkmatig ermee en kwam zo door de keuring.