Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:48

Ik ben heel simpel, ik koop geen paarden met problemen/kreupelheden. Maakt niet uit hoeveel ze kosten en wat ik ermee wil, de pijn en de kosten voor de da zijn hetzelfde. Je wilt voor alles een paard dat regelmatig loopt, of het nu recreatie of sport is.
Wij hebben ooit wel klinische keuring opnieuw laten doen 2 weken later.

Maar ik overleg het met de da en daarom ben ik extreem kritisch in welke da ik laat keuren. Mijn da keurt een paard niet anders die voor basis sport is als een paard voor recreatie met buitenritten enzovoorts. En ik pas mijn wensen/eisen niet aan aan een paard omdat ik die zo leuk vind maar er bij keuring iets twijfelachtigs uitkomt. Als de da zegt dat het nut heeft om opnieuw te keuren doen we dat. Als hij aangeeft dat hij denkt dat het iets 'ernstigers' is en niet opnieuw zou laten keuren doe ik dat niet. Maar alleen omdat ik die da dus vertrouw. Er zijn ook da's waar ik dat vertrouwen niet in heb.

Je hoeft ze niet volledig op echo en mri te laten zetten, maar wel de keuring serieus nemen. Dus onregelmatig op volte en buigproef niet goed is niet goed. Dan kan je besluiten het paard nogmaals te laten keuren een paar weken later om te kijken of het iets simpels was dat weer weg getrokken is.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:54

MyWishMax schreef:
Ik ben heel simpel, ik koop geen paarden met problemen/kreupelheden. Maakt niet uit hoeveel ze kosten en wat ik ermee wil, de pijn en de kosten voor de da zijn hetzelfde. Je wilt voor alles een paard dat regelmatig loopt, of het nu recreatie of sport is.

Maar ik overleg het met de da en daarom ben ik extreem kritisch in welke da ik laat keuren. Mijn da keurt een paard niet anders die voor basis sport is als een paard voor recreatie met buitenritten enzovoorts. En ik pas mijn wensen/eisen niet aan aan een paard omdat ik die zo leuk vind maar er bij keuring iets twijfelachtigs uitkomt. Als de da zegt dat het nut heeft om opnieuw te keuren doen we dat. Als hij aangeeft dat hij denkt dat het iets 'ernstigers' is en niet opnieuw zou laten keuren doe ik dat niet. Maar alleen omdat ik die da dus vertrouw. Er zijn ook da's waar ik dat vertrouwen niet in heb.

Je hoeft ze niet volledig op echo en mri te laten zetten, maar wel de keuring serieus nemen. Dus onregelmatig op volte en buigproef niet goed is niet goed. Dan kan je besluiten het paard nogmaals te laten keuren een paar weken later om te kijken of het iets simpels was dat weer weg getrokken is.

Na hoeveel weken zou je het paard opnieuw laten keuren ?

Ik heb sws mijn wensen niet aangepast aan het paard of voor een paard dat zou ik zelf ook niet doen. Zocht vooral paard waar ik buiten mee kan rijden en af en toe een les ( dat vind ik ook belangrijk )

Ik wacht vandaag even af

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:03

Ik zou deze gewoon over een paar weken herkeuren, het kan iets zijn maar hoeft niet.

Hoe oud is het paard en is deze al eerder rontgenologisch gekeurd geweest?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:08

Dat staat er, ;) ik overleg met de da en bij ons was het 2 weken.

Over het aanpassen, als hij onregelmatig is heb je dus wel de kans dat je vrij snel al jouw wensen moet gaan aanpassen. Je laat een keuring uitvoeren om te kijken of ze jouw eisen aankunnen en een paard dat onregelmatig is kan dat niet. Ik zou dus altijd willen weten of die onregelmatigheid weggaat. Want als er vandaag niks uit de foto of onderzoeken komt heb je nog steeds een paard wat onregelmatig loopt als je hem nu zou kopen. En pas je dus wel meteen al aan. Dan kan het nog steeds over 2 weken weg zijn en heb je geluk en geen probleem. Maar het kan ook niet weggaan en start je meteen met een 'probleem'.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:32

Pandameisje schreef:
Helaas is het paard gisteren niet door de klinische keuring heen gekomen met de buigproef links voor hij had 5 stappen nodig om te herstellen.( daarna liep die weer goed)

Ik zelf zou dit toch laten staan, hoe vervelend je het ook vindt. Aan het begin van mn zoektocht heb ik ook een paard laten staan omdat ie niet door de buigproef heen kwam. Destijds baalde ik enorm, want het was een schat van een paard, maar hij kwam met 2 benen niet lekker door de buigproef. Aan 1 been liep hij zelfs terug niet goed, dus vond het risico te groot. Heb meerdere keren spijt gehad tijdens het verdere verloop van mn zoektocht, maar nu ik een paard heb gekocht ben ik ontzettend blij dat ik verder heb gezocht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:34

Pandameisje schreef:
Een paard kopen

is altijd hele grote risico want röntgenfoto’s en klinische keuringen zeggen helaas niet altijd alles :( als je idd alles wil uit sluiten zou je paard van top teen op de echo of mri moeten zetten .

Nog een paar jaar en dan hebben we elkaar zo gek gemaakt dat dit de norm wordt, ja.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:40

Pandameisje schreef:
MyWishMax schreef:

Na hoeveel weken zou je het paard opnieuw laten keuren ?

Ik heb sws mijn wensen niet aangepast aan het paard of voor een paard dat zou ik zelf ook niet doen. Zocht vooral paard waar ik buiten mee kan rijden en af en toe een les ( dat vind ik ook belangrijk )

Ik wacht vandaag even af

Gezien het om een Ierse volbloed gaat.
Heb je online of evt met behulp van iemand de geschiedenis gecheckt?
Kun je vaak al veel dingen uithalen hoe en wat. Niet door buigproef komen vind ik niet spannend gezien de gevoelige beentjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:03

Maar het is ook op de volte niet goed.

Het gaat helemaal niet dat er een trend is om alles maar op beeld te krijgen en alles perfect moet zijn. Het gaat hier om een paard dat en de buigproef en de volte niet goed doorkomt en dus ergens last van heeft. Geen 100 procent zuiver paard waarbij iets kleins ontdekt werd op de foto.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:10

Ik heb dit ook aan de hand gehad in mijn zoektocht. Helemaal weg van het paard, betrouwbaar adres, in de buurt. En dan dus op de harde volte niet goed. Advies was over 2 weken nog eens kijken..Wellicht wat gek gedaan in het land ofzo. Twee weken later wéér niet goed. RX was ze al gedaan en goed. Had wel een steil voetje. Uitslag serieus genomen en niet gekocht. Bedoel, dit is toch precies waarom je laat keuren? Waarom zou je je zelf nog verder op kosten jagen om precies uit te vinden wat er mis is, of niet? Stel dat je wat vindt heb je een boel geld uitgegeven voor niks...Ik zou m laten staan en verder kijken.

Bij mij is het betreffende paard overigens paar weken na mij bij een andere veearts alsnog goedgekeurd. Die vond de onregelmatigheid vanwege het steile voetje acceptabel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:20

Charmaine schreef:
Ik heb dit ook aan de hand gehad in mijn zoektocht. Helemaal weg van het paard, betrouwbaar adres, in de buurt. En dan dus op de harde volte niet goed. Advies was over 2 weken nog eens kijken..Wellicht wat gek gedaan in het land ofzo. Twee weken later wéér niet goed. RX was ze al gedaan en goed. Had wel een steil voetje. Uitslag serieus genomen en niet gekocht. Bedoel, dit is toch precies waarom je laat keuren? Waarom zou je je zelf nog verder op kosten jagen om precies uit te vinden wat er mis is, of niet? Stel dat je wat vindt heb je een boel geld uitgegeven voor niks...Ik zou m laten staan en verder kijken.

Bij mij is het betreffende paard overigens paar weken na mij bij een andere veearts alsnog goedgekeurd. Die vond de onregelmatigheid vanwege het steile voetje acceptabel.

DAAROM heb je die expert mee (of ben je dat zelf) om op basis van ALLE gegevens rondom dat specifieke paard te bepalen of je wel of niet verder gaat zoeken.

Daar is geen algemeen antwoord op, tenzij je die expert niet bij de hand hebt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:56

Genoeg paarden die met correct rijden rad gaan lopen door gelijke spierontwikkeling. Ik ken er genoeg die voor minder verkocht worden, want niet helemaal zuiver, waarvan ik ze later in de sport terug zie. Veelal helemaal opgebloeid en mooi in de bespiering. En de ene buigproef is de andere niet. Dus goed dat je nog een keer laat kijken.

Bij twijfel kun je altijd nog een echo laten maken, en anders gewoon niet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:14

Ja dat is wel een dingetje, mijn moeder kocht er ook een die scheef gereden was..waarvan iedereen dacht dat het dier kreupel was. Maar na wat behandelingen en goede training was het zo opgelost. Dat zijn juist vaak van die subtiele (bewegings)kreupelheden die vaak maar op 1 hand zichtbaar zijn.

Maar dan nog is het wel een lastig grijs gebied...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:18

Ja, die zijn er idd. Maar de ruiters die die paarden weer goed krijgen zijn wel hele handige ruiters die ook strikt zijn in het management en bewust ervoor kiezen.

Daarom juist in dit geval, waarbij het niet alleen een buigpeoef is maar ook volte, nog een keer na laten kijken. Je laat keuren om te kijken of ze geschikt zijn, als de uitslag niks uitmaakt hoef je dat ook niet te laten doen. Maar als je er wel door twijfelt en vandaag foto's laat maken is het wel slim om te weten dat er meer oorzaken kunnen zijn die je niet ziet op foto's. Dan zou over 2 of 3 weken opnieuw keuren handig zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:42

Elisa2 schreef:
Ja dat is wel een dingetje, mijn moeder kocht er ook een die scheef gereden was..waarvan iedereen dacht dat het dier kreupel was. Maar na wat behandelingen en goede training was het zo opgelost. Dat zijn juist vaak van die subtiele (bewegings)kreupelheden die vaak maar op 1 hand zichtbaar zijn.

Maar dan nog is het wel een lastig grijs gebied...

Dat is het ook. En hoe kundig ben je zelf als ruiter en neem je de moeite om de juiste hulp in te schakelen om zo’n dier weer goed te krijgen.

Toevallig keek ik van de week een filmpje terug van de 5 jarige van mijn dochter. In vergelijking met nu, liep die merrie toen achter niet soepel. Ze was ook niet kreupel, maar wel flink scheef en iets ongelijk in si en bekken. Met de juiste training en management zie je er nu niets meer van. Merrie heeft een knappe ibop gelopen en nette score op de pavo, terwijl je dr anderhalf jaar geleden zou laten staan.

Tegenwoordig laten mensen een paard zelfs staan als er ook maar een lichte gevoeligheid in de zool zit. Dan willen ze het paard niet op een ijzer hebben, tja…., dan wordt je zoektocht beetje bij beetje beperkter.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:58

Eens met MyWishMax. Eerlijk gezegd, een paard dat klinisch al niet door de keuring komt, zou voor mij een No Go zijn en hoef ik niet meer op de foto te zien. Ook al zijn die fotoos goed, er kan nog zoveel meer aan de hand zijn wat ertoe leidt dat het dier klinisch niet goed is.
Enige reden waarom in eventueel na een paar weken overkeuren zou overwegen, zou zijn als je ziet dat het dier bv vernagelt is of te kort bekapt (maar dat zou weer niets voor een buigproef uit moeten maken) of dat je weet dat hij de dag ervoor een glijer heeft gemaakt oid. Maar als een dier zonder aantoonbare reden kreupel is bij een keuring, is het voor mij klaar.

Pandameisje, je bent nog maar zo kort op zoek en het is je eerste paard volgens mij. Mijn advies zou zijn, zet die roze bril af en ga verder zoeken. Echt er zijn zoveel leuke lieve paarden. Liever iets langer doorsparen, iets meer uitgeven voor een gezond dier, dan in een jaar tijd een veelvoud van de aanschafprijs straks aan dierenarts kosten kwijt zijn, terwijl het dier eigenlijk bij aanschaf al niet helemaal goed was.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:59

Ben het met het meeste ook wel eens. Voor mij zou echter juist de combi van een slechte buigproef + niet zuiver op de volte een reden zijn om 'm nu niet te kopen. Maar ik heb natuurlijk een verleden met een jonge pony, waarbij op de klinische keuring niets geks te zien was. Die heb ik onlangs in moeten laten slapen na ruim 1,5 jaar omdat er een breukje bij zijn hoefkraakbeen zat. Was op de RX niet te zien, na een MRI wel. Bergen geld aan besteed (was hij ook meer dan waard)
Dat maakt dat ik bij twijfel het niet meer doe. Maar perfect hoeft van mij niet. Ik denk dat er maar weinig zijn die spatzuivere rx hebben met alleen maar 1tjes.
Maar goed, voor mij staat het cliché ' koop geen problemen, die komen vanzelf' ;-)

Maar @pandameisje met zoiets zou je rustig kunnen overleggen over je over een week of 3 de klinische keuring nog eens over mag doen. Huidige eigenaar kan er dan voor kiezen om nu verder onderzoek te doen. Ik zou zelf dan het paard wel eerst bij hen even willen zien lopen, voordat ik de keuring weer afspreek. Moet de verkoper natuurlijk ook maar allemaal mee instemmen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:04

Ter aanvulling: juist op het zachte onregelmatig kan wijzen op een peesprobleem, itt wat je DA zegt.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:32

Citaat:
Oh balen zeg…
Let wel op, want de oorzaak hoeft niet op een foto te zien te zijn.
Ik ken zat paarden die op de foto’s goed waren maar toch niet goed liepen… het kan ook nog in pezen, banden, aanhechtingen zitten…
Dus overleg goed wat wijs is om te doen.
Succes!

De dierenarts vermoed niet dat het aan de pezen ligt bij de andere loopproeven liep die goed . ( alleen op de zachte volte liep die links voor licht gevoelig)

De dierenarts zei als die pees probleem heeft dan had je dat wel gemerkt op harde / wat weerstand bij de buigproef .

Maar zou vandaag ook goed overleggen met de dierenarts die de foto’s maakt

Ik haak even in op het pees gedeelte.
Wij hebben er 1 gehad, die liep niet kreupel bij buigproef bij de da ook niet… die zei ook niet echoën want zie geen aanleiding ( ook geen enkele herstel pas nodig bij buigproef) ik wilde per ce een echo… en de da schrok zich rot! Diepe buiger en scheur en een gat.. hij snapte niet hoe dit paard nog op 4 benen kon lopen, en zeker zonder enige vorm van compensatie danwel kreupelheid.

Volg je gevoel! Een dierenarts kan roepen wat hij of zij wil, maar als het uiteindelijk wel dat blijkt te zijn zit jij met de gebakken peren

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:17

Ik zou ook zeker mijn handen aftrekken van een paard dat klinisch niet goed loopt, maar dat op de foto wel goed is. Betekent dat er dus wel een probleem is maar niet makkelijk te vinden. Gaat een hele hoop geld en kopzorgen kosten om zoiets op te lossen. Been there done that got the t-shirt :+ .

Als ze iets vinden dan weet je in ieder geval hoeveel risico er is en wat de eventueel behandeling gaat kosten aan tijd en geld.

Vraag van mijn kant: wat zouden jullie vinden van een paard dat klinisch helemaal goed is, maar waarvan je weet dat er op de rontgen een bemerking is? (Vergrroeide spat). Was al op 3 jarige leeftijd aanwezig, paard is sindsdien doorgereden en doet het supergoed, top verzamelen, nooit een pas onzuiver. Paard is een mooi en talentvol dressuurpaard, wel ongeklasseerd nog. Wat doet dat met de prijs, en zouden jullie dat risico durven nemen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:26

Oeh Pandameisje, dat is wel erg jammer. Maar, ook al is het “maar” om recreatief te rijden, je wil wèl rijden. Probeer vooral rationeel te denken. Zelf zou ik het paard laten staan. Bij verder onderzoek zou ik naast de extra RX ook de pezen op echo willen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:27

Eef_Bam schreef:
Ik zou ook zeker mijn handen aftrekken van een paard dat klinisch niet goed loopt, maar dat op de foto wel goed is. Betekent dat er dus wel een probleem is maar niet makkelijk te vinden. Gaat een hele hoop geld en kopzorgen kosten om zoiets op te lossen. Been there done that got the t-shirt :+ .

Als ze iets vinden dan weet je in ieder geval hoeveel risico er is en wat de eventueel behandeling gaat kosten aan tijd en geld.

Vraag van mijn kant: wat zouden jullie vinden van een paard dat klinisch helemaal goed is, maar waarvan je weet dat er op de rontgen een bemerking is? (Vergrroeide spat). Was al op 3 jarige leeftijd aanwezig, paard is sindsdien doorgereden en doet het supergoed, top verzamelen, nooit een pas onzuiver. Paard is een mooi en talentvol dressuurpaard, wel ongeklasseerd nog. Wat doet dat met de prijs, en zouden jullie dat risico durven nemen?

Ligt eraan hoe oud het paard is. Boven de 10 jaar oud zou het mij niet boeien.
Boven een bepaalde leeftijd vind ik het rontgenologische beeld niet meer interessant, klinisch wel!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:07

Met benzz eens. Hoe oud is het paard nu, hoeveel heeft die gedaan? Als ze al een lange tijd ermee lopen en ook echt constant belast zijn, geen probleem. Hoewel dat voor mij alsnog wel afhangt van wat het is. Sommige dingen begin ik gewoon niet meer aan, ook al loopt paard er al tijden mee. Dat gaat mijn hoofd niet los kunnen laten, maar dat is dus mijn tekortkoming die ik weet. Denk aan artrose in hals, ks enzo.
Spat wat er al lang zit, niet meer actief en paard loopt er al tijden mee, ja hoor.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 23:59

Toch vind ik het wel lichtelijk apart om te lezen hoeveel van jullie bereid zijn om geld uit te geven aan andermans paard. Klinische keuring, rx, echo's....En dat allemaal voor een paard wat nog niet eens van jou is....Alleen maar om te weten of je het paard wel of niet wilt.
Ik leg dat geld liever bij het aankoopbedrag voor een paard wat wèl een klinische keuring doorkomt....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:40

Vergroeide spat is geen enkel probleem of belemmering.

Charmaine, dat is iets van de laatste tijd volgens mij nu de prijzen zo hoog zijn.

Aan de andere kant, de klinische keuring..ik heb er vaker paarden niet helemaal goed door zien komen die verder niks mankeerden. En er met wat aanpassingen dus gewoon wel doorkwamen dus ik vind het relatief. Ook weleens een goedgekeurd zien worden die naar mijn mening gewoon aan beide voorbenen zwaar artrose had..maar hij liep gelijkmatig ermee en kwam zo door de keuring.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:54

Elisa2 schreef:
Vergroeide spat is geen enkel probleem of belemmering.

Charmaine, dat is iets van de laatste tijd volgens mij nu de prijzen zo hoog zijn.

Aan de andere kant, de klinische keuring..ik heb er vaker paarden niet helemaal goed door zien komen die verder niks mankeerden. En er met wat aanpassingen dus gewoon wel doorkwamen dus ik vind het relatief. Ook weleens een goedgekeurd zien worden die naar mijn mening gewoon aan beide voorbenen zwaar artrose had..maar hij liep gelijkmatig ermee en kwam zo door de keuring.

Zo hebben wij een paar jaar geleden een paard gehad dat heel kort liep voor maar op de foto’s goed was. Niet onregelmatig maar beide benen kort. Hij had ook geen hele fijne hoeven en rotstraal dus we dachten dat het daaraan lag omdat de foto’s goed waren en met dat paard doorgegaan.
Aantal maanden met behandelen bezig geweest en aangepast beslag maar bleef stijf en kort lopen dus weer terug naar de kliniek.
1 voet uit laten verdoven , stokkreupel op het andere been…
Voeten op de echo , beide voorvoeten kapotte peesaanhechtingen aan het hoefbeen, echt heel heftig en toen gelijk in laten slapen …
Maar doordat het beide benen waren zag je het dus veel minder dan als het bij 1 been was geweest, nu leek hij alleen wat kort en stijf …