[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:55

Sintara , dank je wel voor je berichten en jouw kijk op de filmpjes. Ik vind dat je het fijn verwoord.

Wat ik zie is een ongetraind paard die in haar natuurlijke buiging loopt van holle en bolle kant. Niks mis mee. Ieder paard dat niet getraind word en daar vallen ook jonge paarden in de opfok onder lopen in hun natuurlijke buiging en zijn niet stijf.

De post van Sintara vind ik daarom zo fijn omdat dat weer duidelijk maakt waar je mee bezig was met Callas , clickertraining en positive reinforcement.
Je hoeft haar niet dressuurmatig te trainen als je dat niet wil want je kunt dit waar je nu tegenaan loopt met clickeren oplossen.

Heb de laatste filmpjes nog niet gekeken , dat ga ik straks doen , maar ik wilde dit even gezegd hebben .

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:02

Monique1963 schreef:
Hi allemaal, ik ga nog op jullie reageren, ik ben vanmorgen maar gewoon overnieuw begonnen met het links naast haar kunnen lopen. Ik wil nog even benadrukken dat ik geen dressuur rijd. Ik wil alleen een gehoorzaam paard waarmee ik ritjes kan maken. Dus mij maakt het niet uit of ze buigt, stelling heeft, rechtgericht is etc. Dat zoek ik allemaal niet.


Ik trek dit er even uit omdat ik het opvallend vind, en:


EmptyWords schreef:
Ik heb de filmpjes niet gezien.

Je geeft aan dat dressuur niet hoeft voor jou, en dat is prima.

De basis van dressuur is echter wèl belangrijk.
[...]
Ik zou, vòòrdat je naar buiten gaat, absoluut bezig gaan met een stukje basis dressuur. Dat gaat je namelijk onwijs helpen in jullie verstandhouding

Ik ben het hier helemaal mee eens!

Ik ga met mijn voorgangers mee dat Callas heel stijf oogt en duidelijk rechtsgebogen is. Als ze zich dan ook aangewend heeft dat ze altijd daar loopt, dan kan aan de andere kant lopen heel moeilijk zijn voor haar. Doet me erg denken aan mijn jonge ruin: hij was EN niet gewend om links van mij te lopen EN hij kon niet goed buigen naar die kant. Resultaat was vergelijkbaar als wat je bij Callas ziet. Met wat oefening komt dat zo weer goed.

Wat de dressuur betreft: ik snap echt, echt dat je gewoon liever een boscrosser bent. Maar: gezien jouw historie met Callas denk ik dat het voor jullie beider lijfbehoud beter is als je toch wat basis mee gaat pakken. Zeker omdat je haar jong gekocht hebt en ik het idee heb dat Callas die basis nog nooit meegekregen heeft. Ook voor recreatiepaarden (of: júist voor recreatiepaarden! dit wordt echt heel vaak onderschat, maar m.i. is 'recreatiepaard' een categorie apart en ik vind dat het haast een eventer-op-basisniveau moet zijn, braaf, dapper, klein sprongetje, en zeker zijn op de benen) is dit gewoon echt belangrijk.

Een paard wat goed in zijn lijf zit, soepel, en vooral: in balans is, heeft van nature al veel meer zelfvertrouwen. Een paard zijn grootste angst is om te vallen (daarom zie je ook dat als ze op de vlucht staan ze steeds harder gaan rennen; als ze hun balans kwijt zijn en ze vallen op hun snufferd dan is het uit met de pret, althans, volgens hun instinct dan). Naast het feit dat het denk ik gedeeltelijk een karakterdingetje is, is hoe Callas in haar lijf zit denk ik ook wel een grote factor in haar schrikachtigheid.

Verder zou ik wel echt heel erg gaan letten op hoe je met touwen en leidsels omgaat, want het is echt op het gevaarlijke af, af en toe... Dat zeg ik niet om vervelend te zijn, maar ik zie voor mijn geestesoog al de naarste ongelukken gebeuren :o Ik denk dat ik voor iedereen in het topic spreek als ik zeg dat we je graag heel willen houden :D Dus let er op dat je niet met touwen tussen je benen, om je handen/armen of zelfs om je torso heen gaat.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 20:02

Hallo allemaal. Hartstikke tof dat jullie allemaal de tijd genomen hebben om de (stuntel)filmpjes te kijken en ook nog de tijd genomen hebben om jullie beschouwingen zo uitgebreid op te schrijven. Tjeempie wat een hoop reacties weer en wat een hoop goed advies. Jullie reacties zijn nu teveel geworden om op te reageren per persoon. Ik neem van veel reacties wat mee en ik ga verder werken met Callas op de drie fronten die ik nu aan het doen ben.

Ik ga verder met links naast haar lopen zoals ik vanmorgen uiteindelijk bereikte, dat was al beter dan lang gelee.
Ik ga verder met clickertraining en haar de kunstjes leren zoals ik aan het doen ben en waar we allebei erg van genieten.
Ik ga verder met langzaamaan het rijden steeds verder uitbouwen zoals ik nu bezig ben.

Ik houd jullie op de hoogte!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:43

Klinkt als een goed plan Mo! Lekker doen waar jullie je goed bij voelen :j

Ik denk dat het haar al heel erg zou helpen om tijdens het rijden wat buiging beide kanten op mee te nemen. Lekker je verder ontwikkelen in het clickeren en wat meer rust en duidelijkheid voor haar creëren. Denk dat jullie daar al heel ver mee komen :D

Nienkje_H

Berichten: 432
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:45

Ik vind het altijd leuk om naar je filmpjes te kijken. Jullie prachtige boerderij, nu alles in de bloesem, je bonkige, maar superstrak ogende Callas (mooi paard hoor) en je vriend, die misschien niet dol is van paarden, maar het allemaal super attent filmt.

Ik weet niet zoveel van paarden gedrag, dus kan het niet echt ‘duiden’. De commentaren die ik lees lijken me wel hout snijden. Maar ik zie vooral hele leuke, mooie filmpjes. Ga door, leuk!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:18

Mooi plekje hebben jullie, absoluut. En wat ik nu op deze filmpjes zie, met name die laatste met dat "longeren" is een paard dat geen kaders krijgt. Ze stort als een dolle over haar linkerschouder en jij zit haar aan de achterkant te "bewerken" met de zweep. Die schouder moet je daar gaan bewerken, het gaat daar niet om voorwaarts, maar om beheersing van haar lijf. Het is voor jou van belang dat je op diverse plekken van haar lijf kunt sturen, waarbij de schouders (zeker linksom) heel belangrijk zijn.
Wat me ook opvalt is dat jij bij het rondlopen heel erg op haar richt en niet op de wereld om je heen. Je reageert op haar reacties op de wereld, dat moet andersom worden. Mijn keuze zou zijn om voorlopig haar hoofd naast jou lijf te willen hebben bij het samen lopen, niet die lijn zo lang te laten slingeren zodat ze haar gang kan gaan (wel grappig, de meeste mensen pakken hun paard veel te kort bij het halster vast, jij laat haar te lang). Dat idee van paard moet achter je lopen is alleen maar nuttig als dat veilig kan, zij zwabbert veel te veel om dat veilig te kunnen. Hoofd naast je houden aan de kant die jij kiest en dat blijft zo tot jij kiest om haar (achterlangs) te laten switchen van kant. Zij moet op jou letten en niet op de wereld, jij let op de wereld en zorgt dat zij netjes naast jou blijft en zich op jou richt. Je kunt met het hoofd naast je met je andere arm (eventueel met zweep) je lijf voor haar verlengen of achter verlengen.
En wat iemand anders ook al zegt, het tempo van alles ligt zo hoog, ga eens vertragen. Dan heb je kans dat ze meer gaat beseffen wat ze met haar lijf doet, nu krijg ik sterk de indruk dat ze maar heel matig beeld heeft van haar eigen lijf voorbij haar hals, een typisch "grasetend hoofd". Laat haar nadenken over losse pasjes, zet haar een pasje naar voor, een pasje zijwaarts, een pasje achterwaarts en wissel daarin af zodat ze leert afwachten en ook per pasje gestuurd kan worden. (en ja, ik weet precies waar ik het over heb, ik heb dit in wpn-vorm :') ) Dit pasje voor pasje is heel moeilijk, die van mij heeft ook dat ze heel snel veel meer pasjes zet. Oefenen met een balk (1 voetje erover, 2e voetje erover, voetje terug, voetje weer erover, etc.) is heel nuttig, want het geeft zowel jou als haar een "kader" om mee te werken.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 10:24

Dank Waratje ook weer goede logische tips en beschouwingen. Ga ik straks ook weer eens proberen.

Cera-D dank ook voor de opmerking. Als ik weer ga rijden zal ik kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen.

Nienke-H er komen vast nog weer filmpjes van ons huis. We doen nu erg veel van hetzelfde, bomen kappen, ruimte maken, snoeien en verbranden, hekken uit de grond trekken, dakpannen uit de grond trekken (die hadden ze als onderkant van hekken staan), organiseren en structureren van rommel, naar de stort rijden, dus dat kennen de mensen die ons volgen zo onderdehand wel, dus ik heb niet zoveel nieuws te laten zien op film. Zal eens kijken of ik morgen nog wat interessants in elkaar kan draaien.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 23:08


Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:49

Monique1963 schreef:
En voor de liefhebbers weer een Maqu'Éden filmpje. https://youtu.be/Pm-44A9-_-o


Heerlijk filmpje weer, dat opruimen is zo bevredigend om te zien :j
En het muziekje maakt het helemaal af.

Hebben jullie ook al plannen voor alle extra ruimte die jullie nu creëren?

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:59

Hebben jullie ook iets van een plattegrond? Ieder filmpje ben ik weer de weg kwijt hahaha. Hoeveel schuurtjes en hokjes hebben jullie wel niet?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 00:28

Die oude auto’s blijf ik prachtig vinden Monique. Leuk filmpje weer.

Muga

Berichten: 2090
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:02

Wat leuk weer!
Zag het filmpje vannacht toen kleine meid aan het spoken was... Maar toen kijken was geen goed plan. Heerlijk om alles zo te zien, jullie kunnen wel een museum openen straks.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 14:21

Hey dank voor jullie leuke reacties op het filmpje. Ik zal een keer een rondleiding lopen of een plattegrond maken of zo.

Gisteren heb ik heel fijn met Callas getraind en wat van jullie tips ter harte genomen. Ik heb een wandeling over het terrein met haar gemaakt waarbij ik de hele tijd aan de linkerkant van haar hoofd heb gelopen en de lijn erg kort heb gehouden, zodat er voor haar geen andere keuze was dan rechts naast mij te lopen en was daar ze ontspannen onder en ze had er geen probleem mee. Dus als ik haar een lange lijn geef, dan kiest ze ervoor om links naast mij te komen lopen. Houd ik haar kort dan kan ze het prima verdragen dat ik links van haar hoofd loop. Het was ook geen gevecht, het was gewoon zo. Ze brieste ook. Ik heb haar ook een heel stuk los laten volgen en dan wil ze per se links van mij lopen. Ik koos ervoor om vlak langs het draad en muren te lopen zodat ze wel rechts van mij móést komen en dan hield ze een flinke afstand want ze wil het eigenlijk niet. Ze probeerde trouwens toen wel eerst links erlangs te drammen, maar schrikdraad is toch te eng, zodoende kon ze zelf "kiezen".

Daarna heb ik wat balkjes gelopen en heb haar achterwaarts laten gaan telkens een paar pasjes, zodat ze zelf kon nadenken wat het fijnst was om te doen: Op de balkjes staan, of erover terugstappen. Ook dat loste ze zelf goed op. Ik heb ook heel rustig gelopen, dan loopt ze wel met haar neus ver vooruit als ze die kans krijgt, het einde van het touw is dan wel bereikt. Callas is niet zo van het langzame ;-)
Ik heb een heel moeilijke oefening gedaan, namelijk superlangzaam een talud aflopen, en ook dat ging in goede vrede. Dus ik was erg blij! Het was een fijne samenwerking, zonder verkeerde woorden. En natuurlijk veel geclickt en beloond.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 14:23

Nog even antwoorden op wat vragen. De extra ruimte die we nu creëren wordt allemaal voor de paarden. Er komt nog een bak ergens, waar weten we nog niet precies. Maar ook graasbare stukken kunnen we goed gebruiken.

Hoeveel van die schuurtjes er staan. Zeker 15. Misschien wel 20. Er is nog veel struikgewas waarin ingestorte zooi ligt.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:55

Klinkt prima, Monique!
Je kunt een handeltje in dakpannen beginnen, wat veel! :wow:

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18232
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:59

Ik vind het knap van je, goed zo ;).
Niet het makkelijkste paard maar wel een van de beste leermeesters die je dwingt tot oplossingsgericht denken.

Wat een werk hebben jullie verzet al!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:51

Klinkt als een fijne training voor beide!

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 18:52

Dank voor jullie reacties, ja het was fijn gisteren. Vandaag niets gedaan, barst van de kiespijn. Ben zielig. Heb me daarom maar nuttig gemaakt en een rondwandeling voor jullie gemaakt, zodat je kunt zien waar de hutjes staan.

https://youtu.be/80ZXsdwwmlQ

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:36

Wat naar dat je kiespijn hebt . Je had toch afspraken staan bij de tandarts?
Ik ben verliefd op de boomgaard, ziet eruit als een fijne plek.
Ik ben heel benieuwd wat er nog allemaal voor vondsten uit de schuurtjes komen.

pien_2010

Berichten: 44024
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:53

Sterkte met je kiespijn. Ik vind het toch al behoorlijk opggeruimd geworden en netjes. Leuk hoor.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:27

Leuke rondleiding en balen van de kiespijn. Sterkte ermee, hoop dat je snel bij de tandarts geholpen kunt worden. :(:)

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:24

Dat is heel vervelende pijn. Hopelijk kun je snel terecht bij de tandarts.
Wat een enorme rij hokjes...en dan te bedenken dat jullie al heel veel hebben opgeruimd.

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:34

Leuke rondleiding! Dat geeft wel een goed beeld over jullie perceel :)
En sterkte met de kiespijn.

Monique1963

Berichten: 8783
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 10:11

Hi allemaal, leuk dat jullie nu meer een beeld krijgen van het terrein en de hutjes. Ik denk dat het zo'n 20 hutjes zijn waarvan er een aantal aan elkaar gemaakt zijn.

Ik heb net de tandarts gebeld en om 14.15 mag ik komen. Gelukkig. Gisteren waren 6 pijnstillers nog niet genoeg (verdeeld over de dag hoor). Vandaag neem ik niets, want ik moet dan autorijden. Het is wel heftig, ik lispel, mijn lip hangt en mijn gezicht is dik aan die kant en hangt ook! En Erwin zegt vanmorgen, o nou weet ik hoe je er over 5 jaar uitziet. Ja lekker dan!

Iemand vroeg nog hoe het de andere keer was gegaan bij de tandarts. Ik had twee kiezen tegelijk "gebroken". Er waren haarscheuren overlangs ontstaan. Er was bij allebei een ontsteking onder ontstaan. Een van de twee was erger dan de ander qua pijn, dus die wilde hij eerst trekken, ja doei, en uiteindelijk heeft hij het keurig gevuld, maar wel met de waarschuwing dat de ontsteking misschien niet over was. Het waren 3 behandelingen geweest en een anti-b kuur. Door die kuur was de ontsteking van de 2e kies weggegaan. Ik blij.
Nu heb ik op een heel andere plek weer een ontsteking. Wel bizar dat ik zoveel kaakontstekingen ineens heb. Want die 2e van vorige keer speelt nu ook weer op. En er is er nog eentje die niet lekker is. Afijn, in ieder geval ben ik na vanmiddag van de pijn af.

En na vanmiddag hoop ik ook dat we nog twee andere problemen af kunnen tikken. De verkoop van het oude huis is nog steeds niet rond. De kopers wonen er al 2 maanden met een bruikleencontract. Wij zijn vorig jaar september verhuisd en in onze afwezigheid is kennelijk de septic tank verzakt, buizen gebroken en dus gingen die mensen daar met 5 kinderen wonen en na een week kwam de poep over de wc's het huis in! Vreselijk! De poep was op de laagste etage zelfs uit de wc gestroomd en heeft de hele beneden verdieping blank gezet. Letterlijk een oliebol!
Ik doe 2 foto's in de spoiler. Uiteraard moest dat probleem eerst opgelost worden voor zij een acte konden tekenen. Dus het is gerepareerd en vandaag is dan de verzekering geweest om 9u. Die gaan gelukkig de schade betalen, dus dat is 1 ding afgetikt. Dus gelijk de notaris zonet gebeld en we gaan dan deze week het uiteindelijke contract tekenen. De 30e loopt namelijk hun bruikleencontract af.
Ik was bang dat ze misschien door al deze toestanden zich zouden terugtrekken. Maar ja ze wonen er al en ze hebben al twee zielige paarden opgevangen. Zij gaat een soort dierenopvang doen en tegelijkertijd wordt dat dan een kinderboerderij voor geestelijk gehandicapte kinderen. Ze heeft ook al 9 honden en tig geiten... Het zijn gelukkig wel heel lieve mensen, er zijn geen foute woorden gevallen.
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:50

Leuk om de rondleiding te zien! Het gaat echt een paradijsje worden <3

Succes vanmiddag bij te tandarts, fijn dat je zo snel terecht kan.

En bah zeg, je zal er op dat moment maar wonen...
Hopelijk gaat het laatste stukje van de verkoop wel soepel.