'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mar_Gipsy

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:42

Paard, koe, hond, schaap, varken, whatever... Ik vind het allemaal even 'zielig' of niet...

Ik vind het wel een verschil of het beestje in een kist van 1 bij 1 heeft gezeten of dattie lekker op de wei heeft rondgedarteld en een liefdevol baasje heeft gehad.

Ik zou niet bij de slager een paardenbiefstuk kopen, maar ik moet ook zeggen dat ik niet bewust kijk of er paardenvlees in mijn frikadelletje zit...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:46

Dani62 schreef:
Sence schreef:
Kort maar krachtig, het is toch zo, ofniet?
En ik heb het dan over het algemeen, niet over mijzelf.

Ik hoef ook geen vlees uit de supermarkt, ik vertrouw het niet.
Wat uiteindelijk mijn punt is: Ik eet wel gewoon vlees (nee, niet uit de supermarkt). Of het biologisch is, moet je niet aan mij vragen. Mijn oudes kopen het vlees, niet ik. Ik eet geen paardenvlees, omdat ik het vies vind. Niet zozeer omdat er paard in zit.

Ik heb ook geen zin hier verder nog op in te gaan, iedereen tegen mij en daar heb ik geen zin in. Ik ga me er niet gelukkig op voelen...

Ja, ik weet het, het is zo. Helaas. Het is niet 'iedereen tegen jou' hoor. Ik geef alleen aan dat ik het niet kan begrijpen dat er welnadenkende mensen op deze planeet rondlopen die dingen roepen als: 'ach, dood gaan ze allemaal, als ik het niet eet, eet een ander het wel...'. Ik kan daar zo slecht tegen omdat wij met z'n allen wél het verschil kunnen maken. Dat probeer ik aan te geven met het voorbeeld uit mijn eigen omgeving.

Ik word zooo moe van het 'ik wil wel, maar ik kan niet' principe dat zoveel mensen na lijken te streven. Walgelijk vind ik het. Mensen, leef kritisch, wordt bewust en neem je verantwoordelijkheid!

Iedereen kan een verschil maken Lachen !

Ik heb het misschien een beetje raar gebracht, dat was niet mijn bedoeling.

Je hebt ook helemaal gelijk, misschien kunnen wij dat verschil wel maken.
Ik moet ook zeggen met biologisch of niet, ik heb er nooit echt bij na gedacht, omdat mijn ouders het altijd kopen. Maar nu, zo met dit topic heeft dit me toch wel aan het denken gezet Lachen

En het geeft ook een prettiger gevoel als je weet dat de dieren een goed (zo ver als dat mogelijk is) leven hebben gehad voor dat ze naar de slager gaan. (tuurlijk vind ik dat ook wel, ik geef wel om dieren Lachen )

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:03

Mar_Gipsy schreef:
Ik zou niet bij de slager een paardenbiefstuk kopen, maar ik moet ook zeggen dat ik niet bewust kijk of er paardenvlees in mijn frikadelletje zit...

Hier ben ik het ook mee eens. Ik eet geen paardenvlees, mijn ouders kopen het ook niet. Maar ik zal ook niet op ieder pakje vlees gaan kijken of er geen paardenvlees in zit...
Ik weet niet of ik het lust of niet, maar ik zal nooit bewust paardenvlees eten.

Condorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:19

ik eet zelf frikandellen, want die zijn gewoon heerlijk haha:P
zelf zou ik niet zo snel gewoon paardevlees uitkiezen om te eten,
maar ik vind het ook zielig voor koeien kippen en varkens.
ben ook jaartje vegetarier geweest. maar was wat moeilijk vol te houden.
het is denk ik meer gewoon het idee dat het een paard is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:16

sander_lotte schreef:
Mar_Gipsy schreef:

Hier ben ik het ook mee eens. Ik eet geen paardenvlees, mijn ouders kopen het ook niet. Maar ik zal ook niet op ieder pakje vlees gaan kijken of er geen paardenvlees in zit...
Ik weet niet of ik het lust of niet, maar ik zal nooit bewust paardenvlees eten.

Bij snackvlees kun je er bijna wel vanuit gaan dat er paardenvlees in zit. Heb je bijvoorbeeld de uitzending van Keuringsdienst van Waarde gezien die hierover gezien? Met name het snackvlees voor de horeca bevat paardenvlees. Als je dus bewust geen paardenvlees wilt eten, kun je dit misschien meenemen Knipoog .

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:37

Hm, hier discussie tussen oudste v 12 en jongste 9:

12 verontwaardigd: Tjee zeg, dat je dat kan paardenworst eten.

9: rustig: Nou is hartstikke lekker hoor, proeven....?

12: van slag: En als jouw pony geslacht moet worden, eet je die dan ook op?

9: lakoniek: Dan vraag ik wel aan de slager wanneer ze haar vlees gaan verkopen, dan let ik wel op, ik herken haar toch wel............. Clown

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:50

Ik eet aleen biologisch vlees, en dan niet eens zo veel! Het klinkt l*llig, maar ik eet geen puur paardenvlees omdat i kdat niet lekker vind, frikandel vind ik ook niet lekker, kroket daarentegen wel Knipoog Ik bedoel, als ik ze niet opeet, doet iemand anders het wel, en dat paard/koe/varken/schaap zou toch wel afgemaakt worden!!!

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:55

watdanhe schreef:
Ik eet aleen biologisch vlees, en dan niet eens zo veel! Het klinkt l*llig, maar ik eet geen puur paardenvlees omdat i kdat niet lekker vind, frikandel vind ik ook niet lekker, kroket daarentegen wel Knipoog Ik bedoel, als ik ze niet opeet, doet iemand anders het wel, en dat paard/koe/varken/schaap zou toch wel afgemaakt worden!!!

Mee eens wat ik nog erger vindt is dat het anders maar weg gegooit wordt nee daarvoor heeft het dat beestje zijn leven gekost ......

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:59

Sajnne schreef:
watdanhe schreef:

Mee eens wat ik nog erger vindt is dat het anders maar weg gegooit wordt nee daarvoor heeft het dat beestje zijn leven gekost ......

Tja, zo houden we wel de vraag in stand natuurlijk en moeten al die dieren geslacht blijven worden. Leuke vicieuze cirkel! De vraag houdt het aanbod in stand.
Biologisch vlees eten lijkt een goede beslissing, die dieren hebben in ieder geval een beter leven gehad dan bio-industrie-dieren.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf zou ik zeggen! En een wijde blik verruimt het denken.

Mar_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:26

Alet74 schreef:

Bij snackvlees kun je er bijna wel vanuit gaan dat er paardenvlees in zit. Heb je bijvoorbeeld de uitzending van Keuringsdienst van Waarde gezien die hierover gezien? Met name het snackvlees voor de horeca bevat paardenvlees. Als je dus bewust geen paardenvlees wilt eten, kun je dit misschien meenemen Knipoog .[/quote]

Ja klopt inderdaad... Ik weet dat het erin zit, maar ik hou gewoon van mijn frikadel speciaal, zeg ik heel eerlijk...
Ik heb ooit eens op internet een heel artikel erover gelezen, er zijn bepaalde merken die geen paardenvlees in hun snacks gebruiken, bijvoorbeeld Kwekkeboom en Van Dobben als ik het me goed herinner. Maar dat gaat dan om de kroketten...