Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:38

Citaat:
Ken zat mensen die geen hond nemen omdat ze op een flat wonen en dat geen doen vinden voor zo'n beest. Wanneer jij voor jezelf vindt dat een paard meer op de wei zou moeten lopen liefst 24 uur dan zorg je ervoor anders neem je inderdaad geen paard.
Wanneer je dit niet zo belangrijk vindt en met stalhouding tevreden bent dan doe je dit. Maar als excuus te gebruiken dat er geen ruimte is is onzin.Dan zet je je paard ergens neer waar wel ruimte is en reis je gewoon doordeweeks wat meer. Het is gewoon waar je prioriteiten liggen.

Dit bedoel ik nou zeggen dat er respect is maar ondertussen
Je moet maar verder neerzetten en wat langer onderweg zijn.
Typische iemand die weinig verstand heeft..ik zal ff duidelijk zijn.

Dat gaat niet er zitten 3 snelwegen in de weg de A15 A27 A16 en dat zijn vreselijk drukken wegen
Als ik mijn paard richting Breda ga neerzetten dan moet ik toch zeker 60 km rijden en sta dus meer dan 2 uur in de file
Hetzelfde geldt voor Utrecht (die kant op) A27 is een ramp.
Maar goed ik ga aan het werk moet tenslotte dure stalling betalen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:41

tita schreef:
Waarom kunnen "naturals" nou nooit de manier van sporters of halve sporters of gewoon mensen met stalpaarden die manier van paard houden proberen te begrijpen.
Ik probeer het wel te brgrijpen,ik ben zelf ook zo geweest.
Mijn paard stond ook op stal,kreeg ook krachtvoer,had zweetdekens op na het rijden,ik reed met bit,ik had de kenmerken van een normal. (niet natural) Clown

Maar nu ik zie dat het ook anders KAN,wil ik niet meer terug.
Ik kan het niet iemand verplichten,maar denk niet dat ik me niet in anderen kan verplaatsten.
Ik kan het wel,maar heb er moeite mee.

Ik probeer soms te vertellen dat het ook anders kan,maar dan wordt er meteen geroepen dat ik mensen veroordeel omdat ze het doen zoals ze doen.
Dan denk ik echt van huh?? zo bedoel ik het niet??
Voorbeeld:
Ik rij buiten zonder bit.
Komt er een andere ruiter met hoofdstel met bit en martingaal naast me rijden.
Ze vraagt waarom ik zonder bit rij,en als ik dat dan uitleg,dan kijkt ze me aan,en zegt: dus ik doe het verkeerd volgens jou?
Neeeeeeeeej,ik zeg waarom IK iets doe,en wat jij doet kan me eerlijk gezegd niet veel schelen.

Maar ik mag toch hopelijk wel uitleggen hoe en waarom ik iets doe zonder dat ik daarmee zeg dat de ander het per definitie dan fout doet toch?
Als ik in mijn haar rood verf,dan bedoel ik toch niet dat ik automatisch vind dat de mensen die hun haar blond verven het fout doen?

tita schreef:
Op elke topic wordt er met een vingertje gewezen van ......
Dat werkt wel beide kanten op he.
Het zijn de naturals die de normals terechtwijzen,maar ook de normals die de naturals terechtwijzen.

En Titia,het zal je verbazen..maar ik sta 24/7 buiten,op een enorme groene weide,vlak naast een enorm natuurgebied,grenzend aan Utrecht.
Ik sta in Hollandse Rading,tussen Hilversum en de Bilt in.
Paar minuten van Utrecht af..
Waar een wil is...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:51

KiWiKo schreef:
en hoe moeten ze dan opladen voor de zware training van morgen?????

jij zit nog steeds in de gedachtengang vast dat een paard UITRUST in een stal. Nou ze rusten daar écht niet uit hoor. Jíj rust 's nachts uit in je bed. Een paard staat zich vooral te vervelen 's nachts in zijn stal. Paarden slapen kleine tukjes verdeeld over de hele dag, zowel overdag als 's nachts. En als een paard een grote schuilstal heeft met stro, kan ie daar net zo goed even gaan liggen.

Dus ik zie nog steeds de meerwaarde van een stal niet.

En zelfs in de randstad zijn paardgerichte pensionstallen Lijst . Misschien dat de Hollandse manege in Amsterdam wat lastig wordt, maar dan moet je gewoon maar bereid zijn om tot de rand van de stad te rijden waar wel ruimte is.

Voor een HITactiefstal is voor 40 ongeveer 4000m2 nodig. Dat betekent bij een gewone manege dat ze met het opheffen van twee buitenbakken een stuk parkeerplaats en een longeercirkel er al bijna zijn.

Merkwaardig genoeg zijn er op dure maneges vaak meerdere binnen en buitenrijbakken maar vaak ontbreken de paddocks voor paarden... Waar heeft een paard meer aan???

Als je in een flat in de Bijlmer woont en je werkt 40 uur, neem je toch ook geen hond? Of je stopt je kat overdag toch ook niet in een kooitje omdat ie anders zoveel verhaart in het hele huis?

Enne koop de BIT van deze maand maar eens Ja. Staat een zeer goed verhaal in. Meerdere goede verhalen zelfs.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-11-07 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:52

Kan IEMAND (met gezond verstand) mij uitleggen WAT er nou zo verkeerd is aan het houden van een paard, het sporten met een paard als dit paard in de ochtend een uur of twee buiten mag spelen, ik de middag 30 minuten in de molen loopt en in de avond in training gaat...... en dan ook een uur of twee uit stal is............ denk zomaar dat die sporter ietjes meer kilometers maakt dan het weidepaard OOK AL staat het op stal Lachen Lachen

nogmaals ik ben pro weidegang.......... Absoluut.

Alleen baseer ik mijn ideen en meningen op mijn eigen ervaring, niet wat iemand in een boek of website vermeld......... want daar staat zo ontzettend veel onzin in.

Ik weet zeker dat ik een website kan vinden waarin iemand gruwelijk overtuigend kan vertellen dat bewezen sla slecht is voor mensen.......... maar of dat dan daadwerkelijk slecht is, is maar de vraag, en of dat dan voor alle sla eters opgaat is HELEMAAL de vraag.

LAAT mensen, laat mensen zo met hun paarden omgaan zoals HUN past (en met hun bedoel ik paard en mens)

Waarom altijd die kruistocht Lachen Lachen Lachen kijk verder Lachen LEER Lachen

Ik vind het prima allemaal... Ik zie doodongelukkige paarden op stal staan EN op het land. Ik zie grenzeloos gelukkige paarden op stal staan EN op het land...
'
Er is niet EEN manier net zoals er niet EEN soort paard is en een soort eigenaar, een soort omstandigheid.......

Paarden houden heeft met flexibiliteit te maken, kan je niet flexibel denken heb je niks met paarden te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:56

KiWiKo schreef:
Kan IEMAND (met gezond verstand) mij uitleggen WAT er nou zo verkeerd is aan het houden van een paard, het sporten met een paard als dit paard in de ochtend een uur of twee buiten mag spelen, ik de middag 30 minuten in de molen loopt en in de avond in training gaat...... en dan ook een uur of twee uit stal is............ denk zomaar dat die sporter ietjes meer kilometers maakt dan het weidepaard OOK AL staat het op stal Lachen Lachen

Dan staat het paard altijd nog 20 uren van het etmaal op stal! Dat kan je vergelijken met een topsporter die 20 uur per dag in bed ligt en er 's ochtends een uurtje af komt om te rennen, 's middags nog even een blokje om gaat, en 's avonds ook nog even mag lopen. De rest van de tijd, onder de wol! Lijkt me geen gezonde situatie.

Het gaat niet om het aantal kilometers. Het gaat om beweging verdeeld over het héle etmaal. Dus niet een groot aantal kilometers in een korte tijd.
Bovendien is één of twee uur buiten spelen veel te weinig voor een paard om aan zijn sociale behoeftes te voldoen.

Het absolute minimum, is drie uur per dag met maatjes in een groep staan. En nee, neuzen door de tralies is níet voldoende. Daar raakt een paard gefrustreerd van.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-11-07 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:59

Arabesk schreef:
jij zit nog steeds in de gedachtengang vast dat een paard UITRUST in een stal. Nou ze rusten daar écht niet uit hoor. Jíj rust 's nachts uit in je bed. Een paard staat zich vooral te vervelen 's nachts in zijn stal. Paarden slapen kleine tukjes verdeeld over de hele dag, zowel overdag als 's nachts. En als een paard een grote schuilstal heeft met stro, kan ie daar net zo goed even gaan liggen.

Enne koop de BIT van deze maand maar eens Ja. Staat een zeer goed verhaal in. Meerdere goede verhalen zelfs.

Bit vind ik een pennieblad voor volwassenen Lachen Lachen nog nooit iets tegen gekomen waar van ik denk......... tjee das nieuw voor mij Lachen Lachen Lachen

Ik weet zeker dat een paard uitrust op stal Lachen Lachen maargoed daarvoor moet je je eerst verdiept hebben in het wezen stalpaard Lachen Peerd rust ook wel uit op de wei hoor Lachen Lachen zal alleen minder snel gaan liggen als de wei een grote blubzooi is Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:00

zie mijn aangepaste post hierboven: een topsporter houdt ook geen 20 uur bedrust per dag

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:01

huh bedrust???? misschien zit die man wel 8 uur per dag op kantoor Lachen Lachen ligt 8 uur per dag te slapen in bed??? eventueel nog een uurtje of 3/4 op de bank hangen............ goh lijkt verdacht veel op het leven van een stalpaard Lachen Lachen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:05

Arabesk schreef:
Het absolute minimum, is drie uur per dag met maatjes in een groep staan. En nee, neuzen door de tralies is níet voldoende. Daar raakt een paard gefrustreerd van.

o ik dacht dat het absolute minimum 3 uur 5 minuten en 30 seconden was????????

niks is absoluut bij paarden, helemaal niks!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:06

Citaat:
Kan IEMAND (met gezond verstand) mij uitleggen WAT er nou zo verkeerd is aan het houden van een paard, het sporten met een paard als dit paard in de ochtend een uur of twee buiten mag spelen, ik de middag 30 minuten in de molen loopt en in de avond in training gaat...... en dan ook een uur of twee uit stal is............ denk zomaar dat die sporter ietjes meer kilometers maakt dan het weidepaard OOK AL staat het op stal

Fantastische ik wou dat ik mijn pony dat kon bieden

ech naam kwijt ik heb al verteld richting Utrecht kost mij 2 uur reistijd dat is van het zotte he.
Ik woon aan de rivier is hier vol met kleigrond en uitwaarden.

Stallen bieden hier geen weidegang of beperkt (alleen zomer) dus heb geen keuze
Rotterdam Utrecht en Breda die richtingen op is te veel reistijd.

Ik sta nu op een redelijke stal de beste in de omgeving voor mijn pony maar het is wel 15 km verderop.
Ik kan nooit zomaar ff 2x per dag langs en dat is best spijtig.
Natuurlijk kan ik mijn paard kwijt bij een boer in mijn durp dan betaal ik 280 euro en staat ie alleen in blubweide mag niet op stal en heeft geen bak en moet zelf voeren ...duhuuhh lijkt me niet echt een vooruitgang maar ik blijf rustig om me heen kijken hoor

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:07

bedankt, KiWiKo....ik kon telkens de juiste woorden niet vinden. ten eerste: ben ook voor zo veel mogelijk weidegang.
En ik vind ook, dat je in beide gevallen (op stal en in t land) paarden ziet staan, die het echt niet goed hebben. Mijn paard vind het fijn, om terug naar stal te mogen. En nee, dat is niet omdat hij op stal gevoerd wordt: hij wordt juist buiten gevoerd. Hij zou het misschien wel fijn hebben kunnen vinden (snappen jullie t nog?) om 24/24 buiten te staan als ze dat in zijn jeugd hadden gedaan , maar hij is daar nou eenmaal niet aan gewend. Overigens staat hij in de zomer wel een periode dag en nacht buiten.
Maar ik veroordeel geen naturals (ken er zelfs een paar Knipoog ) en wens zelf ook niet te moeten horen dat ik slecht ben voor mijn paard, met mijn bitten en sporen. (Waarom zouden we in godsnaam allemaal sporen hebben?).

Maar volledig on-topic: ben het er absoluut niet mee eens, dat naturals natural zouden zijn vanwege de kosten. En niet over een kam geschoren mogen worden,met de mendsen die hun paard uit luiheid of gemakzucht in een wei dumpen, en zichzelf natural noemen. (En ik niet vergeleken wil worden, met whatever welk persoon die z'n paard de hele dag op stal heeft staan.)

edit: ik loop alweer achter, gaat zo snel...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:10

Het gaat hier niet om bitten, sporen, dekens en hoefijzers. Dat is weer een andere discussie.

Áls jullie de BIT hadden gelezen van deze maand (maar kennelijk hebben jullie alle kennis van de wereld al, inclusief de veranderende inzichten mbt paardenhouden). Had je kunnen lezen dat de DB iets wil doen aan de manier van paardenhouden zoals dat nu gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:14

Goh Arabesk dat jij de BIT leest? Clown Ik heb hem ook hoor, maar zo informatief vind ik hem ook niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:14

Arabesk jij bent pas echt onredelijk

Dat paard van KIWIKO komt er zeker 3 uur per dag uit, dat vind ik behoorlijk veel voor geen weidepaard.
Zij heeft een geweldige oplossing.

Jij bent een soort natural en voor jouw geldt alleen volledige beweging maar wat als dat niet kan of als alles te ver weg is.

De dichtste hit-stal is hier geloof ik ruim 40 km vandaan.
Ik geloof niet dat ik dat een goed systeem vind..paarden die naar een voerbox gaan om te vreten en ruzie maken ed.

En natuurlijk bekappen dat vind ik pas een kwelling voor paarden sorry dat vind ik niet kunnen in een paardensport maar nu wijk ik af alweer sorry

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:19

tita schreef:
Dat paard van KIWIKO komt er zeker 3 uur per dag uit, dat vind ik behoorlijk veel voor geen weidepaard.

Ik vind dat schrikbarend weinig.

HIT actief is niet ideaal, maar beter dan 20/7 boxrust.
Jij vindt natuurlijk bekappen een kwelling, ik vind ijzers een kwelling voor paarden.

Jouw mening is net zoveel waard als de mijne.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-11-07 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:19

@ Arabesk: Ik weet,dat het daar niet over gaat, maar het werd net tussen neus en lippen door wel even aangehaald.. En er is niemand die hier zegt, hoe iedereen een paard moet houden...juist niet...maar het is logisch dat iedereen toch wat van zijn manier van paardenhouden verdedigd...jij vind, dat je je paard op de juiste manier houdt, en ik ook... Knipoog so let it be...

Ik ben blij dat de dierenbescherming de ogen eens opent (ja, ik lees de BIT ook ) over wat nu echt slecht is voor paarden. Ik heb ook wel eens gebeld voor een paard wat alleen maar opgesloten in een donkere stal stond, maar dat was de moeite niet waard. Want hij stond lekker droog en was niet dun etc etc...vind het juist super,dat er eens over nagedacht wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:21

Het gaat er niet om wat de mens denkt dat het beste is, het gaat erom wat aansluit bij de behoeften van een paard.

Een kat sluit je ook niet op in z'n mandje voor het grootste deel van de dag, omdat hij daar zo graag inligt. De hond stop je ook niet in de bench, en haalt hem er alleen uit om hem uit te laten.
Waarom wordt een paard dan wel zo gehouden?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:24

Omdat iedereen dat zo doet?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:26

hond kat en paard een waardeloze niks zeggende vergelijking
(jij hebt toch academisch niveau?)

Je laat je mannetjes muis en vrouwtje toch ook niet de hele dag los lopen in je huis omdat opgeloten in kooi zielig is.

Tja Arabesk mag je wel medelij hebben met heel veel paarden in de randstad

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:28

Arabesk schreef:
zie mijn aangepaste post hierboven: een topsporter houdt ook geen 20 uur bedrust per dag

Hier ga ik helemaal in mee, zo oko je stuk tekst daarboevn geschreven.

Penny's websites etc, Kiwiko, do it your way!

heb enorm veel geleerd van Mv Dierendonck, een supergoede ethologe met veel ervaring en nav jarenlang onderzoek klopt het idd dat die beweging verdeelt moet zijn over dat etmaal!!!

Wat je ook doet met je paard qua sport, een paard hoort van nature eigenlijk gewoon 24 per dag te kunnen lopen buiten!!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:30

Ik weet niet, wat iedereen doet,en het interessert me ook niet. Waarom altijd 2 extreme kanten, er kan toch een tussenweg zijn?

Maar ik heb al gemeld (en daar ging het ook over, deze discussie over hoe een paard te houden kunnen we ergens anders voeren??) dat ik de gedachte van de TS belachelijk vind, en het hier DUS niet mee eens ben. Omdat mensen er moeite voor doen, een paard natural te houden , en er anders mee om te gaan.DAAR gaat dit topic over. ik vind het jammer, dat de ts er zo over denkt,omdat ze een paar mensen in haar omgeving kent, die zichzelf natural noemen omdat ze hun paard in een wei hebben gedumpt.

Twiggy2008

Ik lees echt zulke onzin in dit topic. Natuurlijk bekappen zou een kwelling zijn voor paarden (goh, waarom is de kwaliteit van de hoeven van mijn paard dan zo vooruit gegaan, sinds hij natuurlijk bekapt wordt?) en dat paarden een stal nodig hebben om 's nachts te slapen (paarden hebben van nature geen dag- en nachtritme, bovendien slapen ze zeer weinig en zijn het hazeslaapjes). Mijn paard kan dus nooit slapen op het land, want hij heeft geen stal. Clown
En dan heb ik het nog niet eens over de behoefte aan bewegen bij het paard..... Ik snap niet dat mensen dat maar niet in willen zien (gelukkig steeds meer mensen wel!).

Jeetje, jongens, misschien toch wat meer lezen over het wezen paard, hoor. Slapen

detour

tita schreef:
Arabesk jij bent pas echt onredelijk

Jij bent een soort natural en voor jouw geldt alleen volledige beweging maar wat als dat niet kan of als alles te ver weg is.

De dichtste hit-stal is hier geloof ik ruim 40 km vandaan.
Ik geloof niet dat ik dat een goed systeem vind..paarden die naar een voerbox gaan om te vreten en ruzie maken ed.

En natuurlijk bekappen dat vind ik pas een kwelling voor paarden sorry dat vind ik niet kunnen in een paardensport maar nu wijk ik af alweer sorry

Relatief gezien in Nl is dat veel ja en dat is al treist genoeg. Penny of geen penny, de Bit bereikt enorm veel mensen in NL, misschien dat ze wat meer gaan nadenken over de manier waarop ze hun paard houden in NL! Prima, zo'n artikel, zal de Bit ook gaan kopen.
r zijn veels te veel paarden in NL met gedragdsproblemen (stereotypide gedrag) doordat ze zo onpaards gehouden worden! Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:34

tja bit kan zoveel willen maar ik neem aan dat jullie het met mee eens zijn dat er steeds minder en minder weide komen in de randstad.

Onze weide zijn we kwijt over enkele maanden er komt een nieuwbouw.
Het aantal paarden zullen blijven toenemen.

Er zijn stallen zat in Rotterdam, Dordrecht, Amsterdam die geen weide hebben en ik verwacht dat over aantal jaren de weide steeds exclusiever zal worden.

Mensen die in een natuurgebied wonen of er vlak bij zullen daar profijt van kunnen hebben maar iemand die in hartje centrum woont en graag een paard wilt, zal het met minder genoegen moeten nemen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:35

Ik ben ook geen fan van de BIT (ik lees ook nooit wat nieuws en vind ze nog veel te traditioneel, not my cup of tea Haha! ), maar ik ben blij dat ze wat meer van dat soort artikelen gaan schrijven. Ik kom in het dagelijks leven zoveel mensen tegen die al jaren een paard hebben, maar absoluut geen weet hebben van het belang van weidegang, veel beweging enzovoort...... Het is ze nooit geleerd, het is meestal nog onwetendheid ook. Scheve mond