Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Voor de klassen Z1- en Z2, ZZ-Licht en ZZ-Zwaar dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse neusriem of engelse keel/neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI.
Rhodos schreef:En daarom vraag ik me af of we wel over de juiste ruiters discussieren. De prof's die met een trainingsmethode bezig zijn waar wij geen kaas van hebben gegeten of de groep 'amateurs' / 'semi-prof's die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Ik denk dat de KNHS, juryleden, instructeurs etc. zich op deze laatste groep moeten richten.
runningkawa schreef:Teveel hand in een oefening, teveel geprik in een oefening, hup slecht punt en ook nog eens bij de laatste punten die alleen over het rijden gaan.
Dan let je wel op met wat je met de handen en benen doet.
En is je paard aan het klieren en houd daarbij je hand eens vast heb je daarvoor een slecht punt...maar je weet wel waarom. En dat is dan ook niet erg.
runningkawa schreef:Ook daar ligt imo niet de afschaffing ervan, maar het bestraffen in punten als men er niet mee om kan gaan.
Als je M rijd hoor je op dus danig nivo te zijn dat je geen flapper benen meer hebt. Dus ook al heb je ze niet nodig, je paard er ook niet mee stoort.
Vanuit de klasieke dressuur is het zo dat je met sporen rijd in alle klasses.
Maar omdat er in de B en L nog beginnende ruiters zijn hebben deze klasses dispensatie gekregen voor het gebruik van de sporen.
Dat je nu al ruiters op een manege paard met sporen ziet en het doel van de spoor daarmee voorbij gaat is wat anders. En dat moet je dus ook aanpakken.
Teveel hand in een oefening, teveel geprik in een oefening, hup slecht punt en ook nog eens bij de laatste punten die alleen over het rijden gaan.
Dan let je wel op met wat je met de handen en benen doet.
En is je paard aan het klieren en houd daarbij je hand eens vast heb je daarvoor een slecht punt...maar je weet wel waarom. En dat is dan ook niet erg.
runningkawa schreef:Ik snap wel wat je bedoeld hoor
Maar omdat het bij de dressuur toch de bedoeling is te laten zien wat je kunt, hoort er ook het stukje laten zien bij, dat je met sporen om kunt gaan
Alleen wordt daar door de tijd heen niet meer genoeg op gecontroleerd