Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:04

dat weet ik wel zeker! bij ons op stal lopen zo'n 20 paarden ohz, en ééntje gebruikt onder begeleiding nu en dan de slofteugel, omdat het paard altijd verkeerd gereden is en dat beetje hulp goed kan gebruiken. er wordt verantwoord mee omgegaan. verder loopt alles op een normaal bitje, één Z paard loopt nog steeds op zijn vertrouwde ongebroken trensje. geen poespas, gewoon de JBF methode. alle paarden (ook die in de sport lopen) staan in de zomer 24/7 in groepen op het land, drie groepen bijven ook in de winter buiten en de andere gaan 's nachts op stal. zo kan het ook, denk ik dan. en nee, deze dieren lopen geen Z als ze 6 jaar zijn, maar zijn stuk voor stuk gezonde vrolijke en gelukkige dieren, en dat is imo nog altijd het belangrijkste. het dier lekker paard laten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:15

Idd MV
En weidegang en sport kan gewoon samen, mensen die beweren van niet moeten zich eens achter de oortjes krabben.

Zelf heb ik in het Z met S&T gereden, maar sprong daarnaast ook wekelijks, gewoon bitje in...paard dat afhankelijk wordt van de S&T? Imo doe je dan ook wat verkeerd. Puntjes op de i zetten kun je ermee...meer niet Lachen

Maar alles moet in deze jaag maatschappij maar sneller en sneller
Hoeveel paarden die goed lopen op de pavo zie je later nog terug?
Basis, daar aan werken? Wat is dat...vandaag zadelmak, morgen Z als het kan.
En ja een enkeling kan dat af zonder blessures...dat zijn gewoon van die elastieke paardjes die van nature gewoon telent hebben...maar dat moeten we met de rest van de paarden niet na willen doen Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:34

En daarom vraag ik me af of we wel over de juiste ruiters discussieren. De prof's die met een trainingsmethode bezig zijn waar wij geen kaas van hebben gegeten of de groep 'amateurs' / 'semi-prof's die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Ik denk dat de KNHS, juryleden, instructeurs etc. zich op deze laatste groep moeten richten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:39

ik denk op beide. want de top is wel een voorbeeld, bovendien vind ik dat zéker toppaarden die dagelijks presteren voor hun eigenaar ook écht het beste van het beste verdienen. was er in Zweden niet een wet die verplicht dat ELK paard minimaal 6 uur per dag buiten komt, met tenminste één ander paard? (met uitsluiting van medische redenen uiteraard).

maar inderdaad, de groep wannabees zijn het ergst denk ik, hoeveel mensen prutsen er niet wat na van de boekjes en DVD's zonder degelijke instructie? beetje zo'n geval 'zadel laten passen door meisje met verstand van zadels'. of dus 'les nemen door meisje die al tien jaar rijdt'.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:41

Achja het stond zelfs in de Brabants Dagblad: "speciaal bit om paard in toom te houden". Met dan een stukje erbij dat ging over iemand van het bestuur van mijn eigen rijvereniging. Ik was toch wel erg benieuwd wat ze met dat speciale bit bedoelde: "Want ja in de Z1 moet je vanuit galop op X halthouden en dan wil je natuurlijk niet dat juryhokje invliegen, dus dan ga je die S&T echt nodig hebben". En ze had haar paard op het "toppunt van nervositeit" gereden want dat had hij meer uitstraling. Heel dubieus hoe iemand dat schaamteloos in de krant kan verkondigen en dan met zoveel "kennis en gevoel" ook nog wint in het Z1 met goede punten.
Weidegang en sport gaan prima samen en dat gebeurt denk ik ook best vaak. Bij ons op stal komen ze ook allemaal buiten terwijl dat toch best een dressuur-en wedstrijdgerichte stal is. Sommige wel met peesjes aan, in een eigen wei maar ze komen wel het hele jaar door iedere dag op de wei.
Verder ben ik het helemaal eens met Rhodos, ruiters die internationaal rijden en op FEI wedstrijden aan de start komen vallen naar mijn idee ook vooral onder de verantwoordelijkheid van de FEI en niet de KNHS. Op internationale wedstrijden kun je niet één land aanpakken dan moet dan in de breedte. Bovendien denk ik dat het daar uiteindelijk misschien nog wel meevalt vergeleken bij de amateurs. Die topruiters zijn (uitzonderingen daar gelaten) heus wel zuinig op hun paarden en denken na over wat ze doen en waar ze mee bezig zijn.

edit: typfout en verduidelijking
Laatst bijgewerkt door Fleurtje100 op 04-10-07 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:43

dus een eenvoudige wissel kan alleen met S&T?

het moet niet gekker gaan worden.... Verdrietig

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:46

Ik vroeg me ook al af hoe ze in die andere klasses dan vanuit draf niet het juryhokje in was gevolgen, of pas op G halt had kunnen houden in plaats van op X. Maar ze had dit paard gelijk Z1 kunnen starten wegens eerdere prestaties Haha! ongelofelijk...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:50

dat klopt, maar ik vraag me af welk paard het beter voor elkaar heeft: het dier wat dagelijks op de wei komt in een groep, en lekker kan rennen en grazen, of het dier wat de dagen doorbrengt in zijn superdeluxe stal met het allerbeste voer, een kwartiertje aan de hand grazen en de beweging halend uit een uur training per dag.

duur voer en een luxe stal zijn geen dingen waar een paard om geeft, imo. vrijheid op de weide en speeluren met soortgenoten des te meer. maar goed dat is een hele andere discussie.

overigens denk ik dat veel mensen op een verkeerde manier zuinig zijn. zware trainingen, maar uit angst voor blessures mag het dier niet of nauwelijks op de wei, en áls hij er komt vierkant in de beschermers, en natuurlijk niet met andere paarden... verkeerde zuinigheid imo.

het controleren van mensen thuis is maar beperkt mogelijk, maar bij de top niet geheel ondenkbaar. controles op wedstrijden mogen wel frequenter worden toegepast, en er mag ook echt wel strenger opgetreden worden. zo zag ik een paard weken terug een meisje in een springparcours waarvan het paard erg nerveus en druk was, en op een gegeven moment begon te steigeren. het geruk aan de teugels wat hartverscheurend en het werd er alleen maar erger van. uiteindelijk wist ze het dier met grof geweld aan het springen te krijgen toen ze de teugels wel liet vieren, maar het dier heeft een aantal keren bijna geweigerd en uiteindelijk werd ze uitgebeld door weigeringen. zo iemand zou al niet eens mogen beginnen als ze zo de ring inkomt, dier was gewoon totaal niet op zijn gemak, doodsbenauwd en ipv dat de ruiter het paard ondersteund wordt hij over de hindernissen gemept en gerukt. waarom wordt daar niets aan gedaan?

ik denk inderdaad dat het in anky's geval niet aan de KNHS is maar aan de FEI, maar het lijkt wel alsof bepaalde ruiters een soort onschendbaarheid genieten.

edit: ach ik heb op shows paarden GP oefeningen GOED uit zien voeren op een halsriem of touwhalster, dus die S&T zegt ook lang niet alles. helaas denken veel mensen daar anders over... je ziet tegenwoordig al beginners met pelhams en dergelijke...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:04

Die pelhams mogen ze wat mij betreft ook wel afschaffen. Ik ben een keer door soort van NH-er aangesproken op de zieligheid van mijn paard door mijn sporen (ik had toen stompe spoortjes aan van 2cm) terwijl ze zelf met een pelhambit reed. En ze had haar teugels zo bevestigd dat ze optimale hefboomwerking had, maar anders kon ze 'm niet houden buiten. Heb haar toen uitgelegd dat ik vond mijn stompe korte spoortjes een stuk vriendelijker waren dan haar aangetrokken pelham. Ze had er niet eens ooit bij stil gestaan wat dat bit deed. Terwijl ze wel volop met grondwerk bezig was, NH, en mijn sporen dus vreselijk zielig vond (en eigenlijk wel het beste voorhad met haar paard). Aan die onkunde daar moet wat aan gedaan worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:06

inderdaad, want dát is het probleem, onkunde. aanprutsen. iemand roept dat het paard wel te houden is op die pelham, en dat gaat men vervolgens proberen. soms wordt hier op bokt ook advies gegeven aan mensen, waarvan ik denk 'auw'. en zo is het ook in de praktijk.

ik denk trouwens dat ik met een heftig bitje en slof mijn paard ook super 'aan de teugel' kan krijgen... helaas moeten wij het doen met een normaal hoofdstel en dubbelgebroken bitje... het zal wel nooit wat worden met ons.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:23

Ik vind het ook zo jammer dat de S&T vanaf een bepaald niveau verplicht zijn. Hoe kun je zoiets nou verplichten?? lang niet ieder paard is blij met een bit, laat staan met S&T. Het is toch juist super als je je paard op GP niveau op een trensje (of bitloos) kunt rijden?? hoe hoger, hoe meer vrijheid in de optoming zou ik zeggen, helaas denkt de FEI daar anders over... Daardoor krijgt het S&T ook een bepaald aanzien, waardoor mensen die er nog lang niet aan toe zijn, er toch mee gaan rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:55

Opzich is er niks mis met de S&T, mits deze goed gebruikt wordt.

Maar dan kijk je bijv in de klasses B/M2 dan zie je dat daar de trens al alle kanten opgeramt wordt en niet een enkele keer...nee gewoon standaard bij sommige combi's.
En daar ligt imo dan de taak van de jury om daar zo streng op te jureren dat ze het graag voortaan laten.
En als een paard gewend is steeds te rammen valt het niet mee om hem te laten lopen zoals je wilt in de proef omdat niet te doen. Dus zal daar bij strenge beoordeling ook thuis wat moeten veranderen. En dat komt dus alleen maar het paard ten goede.
En als deze ruiters dan eens in het Z komen en met S&T mogen rijden hebben ze in de tussentijd geleerd dat het ook anders kan, dus zal de S&T ook minder misbruikt worden Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:58

Er zijn zeker een hoop ruiters die wel met S&T overweg kunnen. Wat ik jammer vindt, is de VERPLICHTING om ermee te rijden (vanaf ZZ toch?). Zoiets hoort een eigen keus te zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 12:59

en idd, door op laag niveau een hard bit gebruik aan te pakken, voorkom je leed op hoger niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:19

Nee, pas ná de ZZ-Zwaar verplicht
En daar komen de meeste van ons niet Tong uitsteken

Vanaf de Z1 mag het.

Citaat:
Voor de klassen Z1- en Z2, ZZ-Licht en ZZ-Zwaar dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse neusriem of engelse keel/neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:35

oke, vanaf de ZZ zwaar, maar dan nog, jammer dat de verplichting er is tot meer. Net als de verplichting om sporen te dragen vanaf de M. Waarom niet zonder?? zoiets moet je toch zelf weten?? Het geeft nu zo'n status aan dingen die niet voor iedereen zijn weggelegd. En dat is jammer.

Prima als iemand met sporen rijdt en daarmee om kan gaan, net als het S&T, maar waarom het moeten?? Nu krijg je dat mensen die net M rijden met S&T gaan trainen, zodat het paard het "alvast" gewend is voor als ze Z gaan starten.. nu rijden B ruiters die hun benen niet stil kunnen houden met sporen, want als ze straks M zijn moet het toch ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:41

Ook daar ligt imo niet de afschaffing ervan, maar het bestraffen in punten als men er niet mee om kan gaan.

Als je M rijd hoor je op dus danig nivo te zijn dat je geen flapper benen meer hebt. Dus ook al heb je ze niet nodig, je paard er ook niet mee stoort.

Vanuit de klasieke dressuur is het zo dat je met sporen rijd in alle klasses.
Maar omdat er in de B en L nog beginnende ruiters zijn hebben deze klasses dispensatie gekregen voor het gebruik van de sporen.

Dat je nu al ruiters op een manege paard met sporen ziet en het doel van de spoor daarmee voorbij gaat is wat anders. En dat moet je dus ook aanpakken.
Teveel hand in een oefening, teveel geprik in een oefening, hup slecht punt en ook nog eens bij de laatste punten die alleen over het rijden gaan.
Dan let je wel op met wat je met de handen en benen doet.
En is je paard aan het klieren en houd daarbij je hand eens vast heb je daarvoor een slecht punt...maar je weet wel waarom. En dat is dan ook niet erg. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:41

Rhodos schreef:
En daarom vraag ik me af of we wel over de juiste ruiters discussieren. De prof's die met een trainingsmethode bezig zijn waar wij geen kaas van hebben gegeten of de groep 'amateurs' / 'semi-prof's die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Ik denk dat de KNHS, juryleden, instructeurs etc. zich op deze laatste groep moeten richten.

Prof's zoals Anky, Coby etc etc , dat zijn de mensen die dik in de media komen, mensen die helemaal geweldig zijn volgens de media en de fans en sja, dan zullen dergelijke trainingspraktijken ook helemaal geweldig zijn
ik denk dta het zeker goed zou zijn de top aan te pakken op het gebeid van paardwaardige trainingspraktijken
, laat maar zien , horen en voelen dat dergelijke praktijken niet goed zijn en niet gewenst
dan zal het grote publiek en de semi prof en de amateurs kunnen zien dat dergelijke methodes niet correct zijn

de KHNS zou idd zelf wat moeten doen willen ze de dressuur gezond houden , inclusief het paarden bestand
maar dan niet alleen op het gebied van instructie, jury semi's en amateurs, tuurlijk, je moet beginnen met de basis
maar zolang de basis, de semi's en de amateurs te zien krijgen dat dit okay is zoals er getraind word in de top, ben ik bang dat er weinig verbetering zal optreden op korte of lange termijn

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:53

runningkawa schreef:
Teveel hand in een oefening, teveel geprik in een oefening, hup slecht punt en ook nog eens bij de laatste punten die alleen over het rijden gaan.
En is je paard aan het klieren en houd daarbij je hand eens vast heb je daarvoor een slecht punt...maar je weet wel waarom. En dat is dan ook niet erg. Lachen

Klinkt goed, maar dan moeten wel alle jury's dat doen. Anders denken de ruiters weer dat ze slechte punten hebben gekregen omdat de jury hun paard niet leuk vond, of zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:56

En daar ligt te taak bij de KNHS, omscholen van de jury's Ja
Happy athlete...doe dat dan ook Lachen

Ook als de achterhand er niet bij zit, de rug weg gedrukt wordt.
Gewoon de dingen waar de FEI voor staat en nu ondergesneeuwd worden Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 13:59

runningkawa schreef:
Ook daar ligt imo niet de afschaffing ervan, maar het bestraffen in punten als men er niet mee om kan gaan.

Als je M rijd hoor je op dus danig nivo te zijn dat je geen flapper benen meer hebt. Dus ook al heb je ze niet nodig, je paard er ook niet mee stoort.

Vanuit de klasieke dressuur is het zo dat je met sporen rijd in alle klasses.
Maar omdat er in de B en L nog beginnende ruiters zijn hebben deze klasses dispensatie gekregen voor het gebruik van de sporen.

Dat je nu al ruiters op een manege paard met sporen ziet en het doel van de spoor daarmee voorbij gaat is wat anders. En dat moet je dus ook aanpakken.

Ik wil ook zeker niet zeggen dat het afgeschaft moet worden, maar wat ik niet begrijp is dat er geen keuze is tussen het wel en niet gebruiken. Dus net als in de B: je mag met sporen rijden, maar je hoeft dit niet, en als in de Z, je mag met S&T rijden, maar hoeft dit niet. Het zou toch alleen maar een vooruitgang zijn als de KNHS en de FEI de keuze open laten op alle niveau's (dus keuze het niet te gebruiken)?? Of zie je dat anders RK?

En natuurlijk hoef je je paard niet met sporen te rijden als je sporen om hebt, je kunt je been van je paard afhouden, en de hulp alleen met kuitdruk geven. Net als dat je met S&T de stang teugel niet op contact hoeft te houden. Maar het hangt er wel aan/in, en dat is zo jammer, zeker als je het liever niet gebruikt (of nog belangrijker: je paard liever niet heeft dat je het gebruikt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:01

Ik snap wel wat je bedoeld hoor Ja

Maar omdat het bij de dressuur toch de bedoeling is te laten zien wat je kunt, hoort er ook het stukje laten zien bij, dat je met sporen om kunt gaan Ja

Alleen wordt daar door de tijd heen niet meer genoeg op gecontroleerd Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:02

jammer he... we staan eigenlijk achter de regels van de FEI, en toch gebeuren er zoveel dingen waar we niet blij van worden... geprik, getrek en geschop wilt niemand zien, en toch zijn er mensen die het doen, ook buiten de B....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:04

runningkawa schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld hoor Ja

Maar omdat het bij de dressuur toch de bedoeling is te laten zien wat je kunt, hoort er ook het stukje laten zien bij, dat je met sporen om kunt gaan Ja

Alleen wordt daar door de tijd heen niet meer genoeg op gecontroleerd Lachen

Als het daarvoor is, oke, daar kan ik inkomen. Helaas zie ik bijna niemand meer rijden met het spoor waarvoor het gemaakt is: een kleine aanwijzing geven om de buikspier meer aan te spannen waardoor de rug meer open komt en het paard nageeft.... meestal wordt het gezien als een middel om het paard voorwaarts te prikken en heeft het niets met verfijning van de hulp te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:11

Zover mij geleerd is is het daar idd voor.
Helaas hoor en zie ik ook mensen praten, mijn paard is niet voorwaarts, ik neem een spoortje...of hij kan niet wijken, neem een spoortje.

Ik gruwel daar ook van..zijn potverdorie gewone basis hulpen.