Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:35

Is heel makkelijk goed op te meten;
Je meet vanaf de lepel(zo heet dat ding toch?) tot aan dat ijzeren puntje vooraan je zadel (soms zitten er 2, de bovenste moet je hebben).. Het aantal cm deel je door 2,5. (een inch is 2,5 cm). Het getal dat daar uit komt is je aantal inches!

foto, voor de duidelijkheid ;
Afbeelding

Enne, volgens mij is dat zadel geeen 15/16 inch, ik had namelijk een 16 inch op judy (1.30m) liggen...

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:28

Okee bedankt voor het plaatje dat maakt het wat duidelijker ja, Haha!
Zal het morgen even opmeten.
En de shet is 1.05 ongeveer.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:04

Ik rijd ook op een kleine pony. Niet dagelijks en ook geen uur, dus ik zie geen pprobleem.
Ik ben 1.68m en Damon is 1.20m.

Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:34

Maar jij bent ook niet te groot dus is dit alles ook neit voor jou van toepassing Knipoog

Kimmetjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:39

ik vind als je te groot bent en je gewicht licht is ookniet erg,alleen vind ik het er niet mooi uit zien als je bijv. dan wedstrijden gaat rijden,maar voor zo af en toe kan het geen kwaad toch!
Ik zelf ben 18 en ben 1,52 en weeg maar 43 kilo dus kan nog makkelijk op kleinere pony`s rijden.
Maar wil nou een nieuw paardje kopen van 1,53. maar veel mensen hier in de beurt lopen te zeuren dat ik een paard moet kopen.maar ik kom bij een epony maar net bij zijn beuk haha Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:04

Kimmetjeee schreef:
ik vind als je te groot bent en je gewicht licht is ookniet erg,alleen vind ik het er niet mooi uit zien als je bijv. dan wedstrijden gaat rijden,maar voor zo af en toe kan het geen kwaad toch!
Ik zelf ben 18 en ben 1,52 en weeg maar 43 kilo dus kan nog makkelijk op kleinere pony`s rijden.
Maar wil nou een nieuw paardje kopen van 1,53. maar veel mensen hier in de beurt lopen te zeuren dat ik een paard moet kopen.maar ik kom bij een epony maar net bij zijn beuk haha Haha!

ik ben 21 jaar, 1,63 lang en weeg rond de 52 kilo. mijn paard is 1,52 meter, en wij matchen prima. je hoeft niet per sé een groot paard te hebben. ook met een kleiner beessie kan je op wedstrijden prima meekomen. het gaat om de aanleg, de wil en het talent, niet om de grootte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 05:23

Een paardje boven de 1.50 is in de meeste landen een paard, alleen wij gekke Hollanders vinden dat een E-pony. De meeste Arabieren zijn niet veel groter, dat zijn toch echt paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:51

Ligt er maar net aan hoe klein de pony is, en hoe groot het paard is. Ik kan me er behoorlijk aan irriteren omdat het er gewoon rommelig uitziet.

Daarin tegen ben ik zelf ook ietsje te groot voor mijn paard, althans, een groter maatje zou niet verkeerd staan. Ik ben zelf 1.77 en mijn paard 1.61, maar daarbij weer vrij fors, dus dat compenseerd de boel dan weer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-06 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:21

Yamcha schreef:
Een paardje boven de 1.50 is in de meeste landen een paard, alleen wij gekke Hollanders vinden dat een E-pony. De meeste Arabieren zijn niet veel groter, dat zijn toch echt paarden...

precies. een E-pony bestaat eigenlijk helemaal niet, het is iets typisch Nederlands. eigenlijk heet het gewoon een damespaard. stamt nog uit de vroegere tijd, toen de vrouwen fijnere en kleinere paardjes reden dan de mannen. als iemand mij vraagt of het een paard of een pony is, dan zeg ik: 'het is een damespaard, een klein paard dus!'.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:15

**nah ik ook maar even dan Vork **
shoshonee een 23 jarige E pony van 1,53 hoog en weegt 600 kilo Haha!
Afbeelding

Claudia Haha! is 26 jaar, ben 1,89 lang en weeg 90 kilo Bloos omg wat een vre-se-lijke foto Bloos
Afbeelding

= samen:
Afbeelding

Brand maar los Vork

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:19

Perfect

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:37

idd, past prima.
Valt echt op dat je benen er niet ver onderuit komen... terwijl je toch best lang bent. Dat verbaast mij eerlijk gezegd.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:50

merrieveulen schreef:
Yamcha schreef:

precies. een E-pony bestaat eigenlijk helemaal niet, het is iets typisch Nederlands. eigenlijk heet het gewoon een damespaard. stamt nog uit de vroegere tijd, toen de vrouwen fijnere en kleinere paardjes reden dan de mannen. als iemand mij vraagt of het een paard of een pony is, dan zeg ik: 'het is een damespaard, een klein paard dus!'.

Maar de e-pony is ontstaan, omdat wij als nederlanders een van de langste volkeren ter wereld zijn. En anders zouden kinderen van 13/14 al bij de paarden moeten gaan rijden of dus op een te kleine pony.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:07

superwoman schreef:
idd, past prima.
Valt echt op dat je benen er niet ver onderuit komen... terwijl je toch best lang bent. Dat verbaast mij eerlijk gezegd.

Dat verbaasd mij ook steeds weer:D

het scheelt natuurlijk ook dat sjors best wel breed is Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:11

even hoor, Van claudia wordt gelijk geroepen perfect (ik vind het ook prima kunnen, maar ik doel even op het vergelijk)
Maar ze zegt er wel bij dat ze 90 kilo weegt.
wat doen we hier dan moeilijk van meisjes van 40/45 kg (die wel lang zijn) op shetjes van rond de meter?

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:28

stef schreef:
even hoor, Van claudia wordt gelijk geroepen perfect (ik vind het ook prima kunnen, maar ik doel even op het vergelijk)
wat doen we hier dan moeilijk van meisjes van 40/45 kg (die wel lang zijn) op shetjes van rond de meter?

Dat is nou eens een goed sicussie punt...

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een soort shet..Kijk een dun ding met een grietje erop van 45 kilo die ook nog eens meters te groot is, dat vink ik niet kunnen..
Maar wanneer het een wat groffere shet is, lijkt het mij gne probleem/..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:47

Kijk eens naar het gewicht van de pony stef!
Ook is claudia niet te lang. Dus ik vind dat geen vergelijking!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:52

stef schreef:

Omdat het ook harder werken is als de ruiter te groot is! Dat telt ook mee. Plus dat als je te groot bent je de pony in de weg zit. Dus die shetjes hebben moeten meer dragen dan alleen die 45 kilo (en ik vind 45 kilo toch al wel veel voor een shet, ook voor een grote!). Terwijl claudia haar paard niet in de weg zit als ze er op rijdt, dus dan hoeft het paard in feite alleen die 90 kilo te dragen.
Daarbij weegt een shet zo'n 200 kilo: 1/5 --> zo'n 40 kilo, die van claudia weegt 600 kilo: 1/5 --> 120 kilo.
Daar zit het verschil hem in.

Dit is wel zonder rijstijlen meegerekend. Ik ga er vanuit dat beide ruiters toch een prima houding hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:12

Citaat:
Dit is wel zonder rijstijlen meegerekend. Ik ga er vanuit dat beide ruiters toch een prima houding hebben

Ja, idd spoekie!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:24

spoekie schreef:
Maar de e-pony is ontstaan, omdat wij als nederlanders een van de langste volkeren ter wereld zijn. En anders zouden kinderen van 13/14 al bij de paarden moeten gaan rijden of dus op een te kleine pony.

En eigenlijk is dat idioot want in Belgie is de klasse E niet erkend, daar zijn het wel gewoon paarden. En Belgen zijn echt niet kleiner Knipoog

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:40

superwoman schreef:
Citaat:
Dit is wel zonder rijstijlen meegerekend. Ik ga er vanuit dat beide ruiters toch een prima houding hebben

Ja, idd spoekie!

Die is volgens mij bij wel aanwezig Haha!

Maar ik snap je punt wat je wilt maken...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:10

Een shet weegt nog minder dan de helft van wat die pony weegt dus die kan ook veel en veel minder gewicht hebben

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:23

@claudia, jullie vind ik echt een leuk stel!
al wel vaker gezien Lachen

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:14

Slapen Ik vind dit altijd zo'n vervelende discussie. Sommige mensen gaan er helemaal in op en roepen dingen die nergens op slaan, en lezen over essentiële dingen heen. [ Hiermee doel ik absoluut niet op mensen specifiek ]

Zolang paard of ruiter er geen pijn of irritatie aan ondervindt, en er gelukkig mee is is het toch goed ?
Verder vind ik het er zelf mooier uitzien als het maatje goed past, en ietwat minder als de ruiter te lang is. Maar dat is een kwestie van smaak.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:16

Ik vind het raar als mensen er dan op blijven rijden! Ze moeten dat gewoon niet doen! Het is niet goed voor de pony.. Boos!
Ik vind het zielig..

XXX Bloos