Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:18

runningkawa schreef:
Maar mocht een jury daar dan bij staan kwijlen, is het toch een slechte jury?
Net als een jury die alleen maar kijkt naar het voorbeen?

Want aan beide moet dan hard gewerkt worden

de jury's wisten wel beter, hij is dan ook pas gestart toen hij in ieder geval op eigen benen liep en ze een beetje onder de massa kon houden.
https://homedrive.home.nl/corrie.oosterom/publiek/

Klikken op de blesse WMF
Kijk zelf maar wat een zwabber het nog is op zijn eerste wedstrijd!
Laatst bijgewerkt door Frantic op 20-03-06 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:18

Ik heb er echt nooit moeite mee als een paard dat van achter uit lekker swingt en dan van voren ook nog eens lekker kan gaan mij eruit rijd.
Die persoon heeft dat dan dubbel dwars verdient met zijn paard

Dus zover mijn jalozie

Als antwoord op bros

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:19

Amondi, ik kan dat niet openen

jarrah

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:20

Maar wat vinden jullie nou dat meer afgstraft moet worden....een voorbeenzwaaier die achter niet echt onwijs actief is, maar wel een supernette proef neerzet.....of.....een simpel paard dat ook nogeens veel fouten maakt in een proef? Het is en blijft een jurysport...je kan niet alle voorbeenzwaaiers over 1 kam scheren en je kan ook niet alle simpele paarden over 1 kam scheren, het is de ruiter die het hem uiteindelijk doet!

@ Bros: dan heb je het idd goed voor elkaar, maar daar moet je als ruiter zijnde toch ook genoeg handigheid voor moeten hebben!!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:22

@ amondi: ik kan em ook niet openen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:22

wat jij noemt is niet te vergelijken.

bij een zelfde soort proef kun je wel of geen achterbeen met elkaar vergelijken.

Iemand die niet eens aan kan galoperen, halt kan houden of weet ik veel wat, verliest automatisch veel punten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:26

Snotver... Krijgen jullie helemaal niks of kan je op de Blesse.wmf klikken? Ik open alles met de player van videolan, maar hij zou voor mediaplayer geschikt moeten zijn.

Bros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:27

amondi schreef:
Snotver... Krijgen jullie helemaal niks of kan je op de Blesse.wmf klikken? Ik open alles met de player van videolan, maar hij zou voor mediaplayer geschikt moeten zijn.

Er wordt gevraagd om een wachtwoord

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:31

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:33

runningkawa schreef:
wat jij noemt is niet te vergelijken.

bij een zelfde soort proef kun je wel of geen achterbeen met elkaar vergelijken.

Iemand die niet eens aan kan galoperen, halt kan houden of weet ik veel wat, verliest automatisch veel punten

Ja maar dat bedoel ik ook, het is in de praktijk óók niet zo dat alle paarden op dezelfde manier een proef neerzetten, (maar dan de een met een mooi voorbeen en een ander met een sterk achterbeen)!
Een proef word op zoveel punten beoordeeld.....dat hangt niet enkel alleen af van dat voorbeen, als jij gewoon goede proef neerzet, kan niemand om jou heen en hoef je ook niet te wijzen naar al die anderen die toevallig een voorbeenzwaaier hebben, een goede jury zal daar doorheen prikken en als jij een goed proef heb neergezet zal jij winnen!

Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik word gewoon een beetje moe van al die mensen die altijd maar wijzen naar anderen om hun eigen fouten te verdoezelen (begrijp me niet verkeerd, ik wijs niemand aan, maar ik zie dat gewoon in mijn omgeving heel veel)
Ik zeg dan altijd: neem je eigen proef op op video en kijk kritisch, dan zal je zien dat je 9 van de 10 keer niet onterecht niet gewonnen hebt! En belangrijker...doe er dan wat aan

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:33

@ amondi: hij doet het nog steeds niet

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:34

Bros schreef:
Het gaat in dit geval niet over de ruiters van die voorbeenzwaaiers, maar om de
juryleden

die deze moeten beoordelen. Wat de ruiters met deze paarden doen is hun eigen zaak.

Ik vroeg mij af of de objectiviteit van juryleden nu ter discussie stond, of de objectiviteit van ruiters/amazones die iets NIET hebben??

Want volgens mij kun je het een niet los zien van het ander! Zeker niet in een algemene discussie!

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:35

ik denk dat je het gewoon gelijk moet beoordelen, niet de ene meer als de andere. Toont een paard een uitgestrekte draf met een belabberd achterbeen, onvoldoende, toont het paard een taktfout, onvoldoende, gaat het paard krabbelen, onvoldoende. Het maakt niet uit wat de fout is, het is gewoon niet goed, voorbeenzwaaier of huis-tuin en keuken paard.

Dat is mijn mening

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:38

Kathleen_vW schreef:
ik denk dat je het gewoon gelijk moet beoordelen, niet de ene meer als de andere. Toont een paard een uitgestrekte draf met een belabberd achterbeen, onvoldoende, toont het paard een taktfout, onvoldoende, gaat het paard krabbelen, onvoldoende. Het maakt niet uit wat de fout is, het is gewoon niet goed, voorbeenzwaaier of huis-tuin en keuken paard.

Dat is mijn mening

daar sluit ik me volledig bij aan, dat bedoelde ik ook te zeggen, maar ik kan nooit de juiste woorden vinden

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:40

Kathleen_vW schreef:

Dat is mijn mening

Dressuur gaat ook vooral om mooi zijn, uiterlijk is belangrijk in devdressuur volgens mij! Is de vraag dan niet tot hoever het exterieur en beweging mee moet tellen in de beoordeling? Mag er een standaard zijn voor een proef? Of moet er altijd uitgegaan worden van het vermogen van het paard dat de proef rijdt?

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:43

Bouw speelt natuurlijk altijd een beetje mee. het paard dat ik rij, Monchique, heeft een hoog kruis, ik moet dus extra hard werken om hem op de achterhand te krijgen en om te zorgen dat de achterhand daalt en ik moet dus meer moeite doen dan ruiter waarbij het paard niet overbouwd is (niet dat diegene dan niet meer z'n best moet doen) Maar loopt een paard door overbouwing de hele tijd op de voorhand, dan vind ik niet dat de jury daar rekening mee moet houden.

Bros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:43

fransheijs schreef:

Ik vroeg mij af of de objectiviteit van juryleden nu ter discussie stond, of de objectiviteit van ruiters/amazones die iets NIET hebben??

Want volgens mij kun je het een niet los zien van het ander! Zeker niet in een algemene discussie!

Het is heel simpel:
Een goed paard (dus van achter actief en van voren apart) hoort bovenaan te eindigen. De discussie ging hier inmiddels over het feit dat ook de paarden die achter niet correct lopen maar wel van voren apart zijn toch bovenaan eindigen. Wat in mijn ogen duidelijk een falen van de jury is. Want alles in het paardrijden hoort gericht te zijn op het van achteren naar voren rijden. Dat je hier bij het ene paard harder voor moet werken dan het andere is een feit, maar ook direct een uitdaging. Naar mijn mening heb je NIETS aan een voorbeenzwaaier als deze achter niet kan dragen.

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:45

helemaal mee eens

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:47

Bros schreef:

Het is heel simpel:
Een goed paard (dus van achter actief en van voren apart) hoort bovenaan te eindigen. De discussie ging hier inmiddels over het feit dat ook de paarden die achter niet correct lopen maar wel van voren apart zijn toch bovenaan eindigen. Wat in mijn ogen duidelijk een falen van de jury is. Want alles in het paardrijden hoort gericht te zijn op het van achteren naar voren rijden. Dat je hier bij het ene paard harder voor moet werken dan het andere is een feit, maar ook direct een uitdaging. Naar mijn mening heb je NIETS aan een voorbeenzwaaier als deze achter niet kan dragen.

idd

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:49

en mn internet viel net weg, dus ik kom even heel erg achteraan gezweefd met deze reactie, maar ok:
Frans: iedereen met een beetje verstand van paardrijden heeft weet dat je van achter naar voor moet rijden, zeg jij, en daar heb je gelijk in! maar daar gaat het ook vaak mis! Ik zie hier in de omgeving helaas veel mensen met niet heel veel verstand en wel een gevulde portemonnee. Ik zie jazzen met een zielig arm-bespierd ruggetje/achterhand in de ring, die zo ontzettend veel beter zouden kunnen als de ruiter ook aan zn achterhand zou denken... Ik vind dat jammer, ik zie zo'n paard (ook al is het de mijne niet) liever gewoon goed van achter naar voor lopen, dat is voor mij genieten. Een voorbeen zwaaier zonder achterbeen gebruik zien lopen doet pijn.
Natuurlijk zijn er mensen die gewoon wel, ook paarden met een goed voorbeen, normaal van achter naar voor rijden, maar in de lagere rubrieken zie ik dat helaas te vaak niet gebeuren.

en als iemand een paard met een goed voorbeen van achter ook goed aan het lopen heeft, dan sta ik kwijlend aan de kant, omdat het gewoon fantastisch is om te zien! Dan gun ik het diegene echt aan alle kanten, omdat ik idd weet hoe moeilijk het is een paard zo voor elkaar te krijgen!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:58

Bros schreef:

Hahaha, precies ja!

Objectiviteit van de juryleden zal altijd een oneindige discussie blijven. Een jurysport is per definitie nooit geheel objectief.

Maar ik heb altijd nog meer twijfels over de objectiviteit van ruiters/amazones en stuurlui aan wal. Vaak niet gehinderd door enige kennis en gefrustreerd door het eigen gebrek aan rijkunstig gevoel.

M.i. kunnen mensen hun energie beter steken in verbeteren van hun eigen rijkunst dan af te geven op subjectiviteit van juryleden.

Ik ben nog altijd van mening dat als je echt goed rijdt ze echt niet om je heen kunnen en je bij het gros van de juryleden dan ook goed zal scoren. En ja, met een kwalitatief goed paard scoor je hoger (als je dan ook goed rijdt). Logisch want het paard is onderdeel van de combinatie die beoordeeld wordt. En zoals al eerder in deze discussie ben ik van mening dat een goed paard niet duur hoeft te zijn.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:58

Bros schreef:
fransheijs schreef:

Het is heel simpel:

Vandaar dat ik meer diepte wil in de "discussie" want een opsomming van feiten is geen discussie en kan er net zo goed gestopt worden! Ik wil juist naar de aanleiding toe.... wat is die dan volgens jou?

Waarom jureren jury's in de ogen van een ruiter/amazone niet objectief? Komt hier met de komst van de nieuwe proeven verandering in? Heeft het alleen te maken met de jury of wordt er ook door bepaalde ruiters/amazones koffiedik gekeken?

ps. je hebt niets aan een PAARD zonder dat deze achter kan dragen!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:01

jasmijn78 schreef:
Hahaha, precies ja!

Objectiviteit van de juryleden zal altijd een oneindige discussie blijven. Een jurysport is per definitie nooit geheel objectief.

Maar ik heb altijd nog meer twijfels over de objectiviteit van ruiters/amazones en stuurlui aan wal. Vaak niet gehinderd door enige kennis en gefrustreerd door het eigen gebrek aan rijkunstig gevoel.

M.i. kunnen mensen hun energie beter steken in verbeteren van hun eigen rijkunst dan af te geven op subjectiviteit van juryleden.

Ik ben nog altijd van mening dat als je echt goed rijdt ze echt niet om je heen kunnen en je bij het gros van de juryleden dan ook goed zal scoren. En ja, met een kwalitatief goed paard scoor je hoger (als je dan ook goed rijdt). Logisch want het paard is onderdeel van de combinatie die beoordeeld wordt. En zoals al eerder in deze discussie ben ik van mening dat een goed paard niet duur hoeft te zijn.

Haha maar die stuurlui geven de sport wel weer meer charme (ik kan er meestal wel hartelijk om lachen )

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:10

Ik vind het zo'n gemakkelijk gepraat, 'voorbeenzwaaiers'. Men vergeet dat er ook kracht opgebouwd moet worden om van achter te kunnen dragen en zeker in de B en de L zul je nog momenten zien dat die jonge beesten het gewoon even niet meer trekken en af en toe een paar passen afhaken voor hun ruiter ze er weer aan kan zetten. Als die paarden genoeg kracht en balans hebben opgebouwd dan zie je ook een totaal ander paard...

Bros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:14

fransheijs schreef:

Waarom jureren jury's in de ogen van een ruiter/amazone niet objectief? Komt hier met de komst van de nieuwe proeven verandering in? Heeft het alleen te maken met de jury of wordt er ook door bepaalde ruiters/amazones koffiedik gekeken?

ps. je hebt niets aan een PAARD zonder dat deze achter kan dragen!

Allereerst schrik ik me altijd wezenloos op de regionale of grotere concoursen van het niet paardvriendelijk en doordacht rijden. Het maakt me triest dat er maar weinig mensen echt goed, vriendelijk en op een goede manier paardrijden. Mensen die echt de tijd nemen voor hun paard zijn zeldzaam. Dat maakt mij verdrietig.

Naar mijn mening is er bij de algemene paardenmens wat mis betreft het omgaan met paarden. Geduld is hierbij het toverwoord. Het is voor mij een feit dat dus niet alleen de juryleden maar ook de ruiters/amazones over het algemeen TOTAAL verkeerd bezig zijn.

De opzet van de nieuwe dressuurproeven en de gedachte erachter is super. Dat bewijst dat er toch iemand in de goede richting denkt en dit ook wil uitvoeren. Maar helaas kan ik nu al wel voorspellen dat er in de rijmethodes vrijwel niets zal veranderen. Leuk idee, maar niet uit te voeren.

En dat is dan ook de reden dat ik niet voor jury's, omstanders, fokkers of anderen rij, maar puur voor mezelf. Ik laat mij niet leiden door een slechte beoordeling van een jury. Ik ga op concours voor de afwisseling en het opleiden van het paard. En of ik dat op een tuiger, tinker, kwpner of ander paard doe maakt voor mij niet uit.