[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:17

russel schreef:
Ik denk dat Anky op haar eigen shetje rondjes is gaan draaien en daarna kwam er een C-ertje of zo? Ik denk dat Anky al heel wat talent in haar had als kleutertje. En ik moet zeggen, ik zie veel kleuters op hun ponies en dan smul ik, want ze zijn nog niet eigenwijs, niet bang, lekker lenig, hebben geen kracht en daar zitten er tussen, net kleine Anky's

Anky had idd een eigen Shetje (waar ze niet opdurfde ) en komt ook nog eens uit een paardenfamilie. Maar dat doet er op zich niet zoveel toe. Anky worden we niet meer hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:44

Haha, je neemt het iets te serieus.

Weet niet of over een tijdje men nog een Anky wil zijn.

Maar Sjef zal haar eertje wel redden

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:45

Esther en Sonja schreven op een manege leer je niet hoe je een paard moet trainen. Dit klopt denk ik wel. Onze paarden op de manege zijn al goed getraind wordt ook bijgehouden door de manegeeigenaar en de instructrices. Ik kom gewoon om te leren paardrijden van de instructrice en het paard.

Toen ik tijdelijk eens op een andere manege reed hadden ze daar een paar keer een inval instructrice die normaal alleen mensen met eigen paarden les gaf. Ik zat toen op een paard dat er een paar maanden tussenuit was geweest omdat ze kreupel was. Ze moest dus weer opnieuw conditie opbouwen. Paard zou over een paar maanden een veulen krijgen. Toen zei de instructrice tegen me. Jammer van al het werk dat we er nu instoppen over een paar maanden gaat ze weer op rust vanwege het veulen. Kunnen we daarna weer opnieuw beginnen. Daarna gingen we oefenen met aangalloperen vanuit stilstand. Toen mochten een paar mensen op jongere paarden dit niet doen. Zij moesten gewoon vanuit draf omdat ze vond dat die paarden de bespiering daarvoor nog niet hadden. Ze gaf les alsof we naar een wedstrijd gingen toewerken. Normaal gesproken kijk ik als manegeruiter niet naar de langere termijn. Je probeert je paard in de les zo goed mogelijk te laten lopen en volgende week zit je weer op een ander.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:34

Kijk Lindsey, dat is een eerlijke en reëel antwoord. Ik denk dat je het ook heel goed verwoord. Paardrijden in de zin van trainen, ergens naar toe werken. Lange termijn werk.

Dat gaat inderdaad niet op een manege. Jij verwoordt het allemaal beter dan wij allemaal bij elkaar! Stom dat we daar zelf niet opgekomen zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:43

runningkawa schreef:
En tuurlijk als ik op een jong paard stap, pas ik me ook aan,
En idd ik kan me best aanpassen aan een manege paard
de vraag is of ik dat wil?
Want ik wil liever een paard dat wel echt aan de hulpen is, ook gewichtshulpen, verfijnde kuithulpen

Als jij gewent ben in een Mercedes te rijden, kun je ook in een pandatje rijden, je weet dat je ook net een wat langere rem weg hebt omdat er geen rembekrachtiging op zit.
maar het verschil merk je wel en of je dat fijn vind?

Je doet net of manège paarden per definitie slechte paarden zijn. Ik heb op een manège gereden waar vaste ruiters met een aantal paarden op de rijvereniging waren en gewoon L, M en Z reden. Echt geen stroeve bokken, zoals je manège paarden af wilt lijken te schilderen.
Ik heb ook gewoon op manège paarden travers en wending om de achterhand geleerd, om maar wat te noemen.
En nogmaals, ik kreeg manège paarden wel goed aan de hulpen gesteld.

Je kunt ook niet zeggen dat alle privé paarden beter zijn...

Persoonlijk heb ik denk ik meer op verpeste privé paarden gereden dan slechte manège paarden. Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad met de manèges waar ik terecht kwam.

Het is allemaal subjectief. En of je wel of niet kunt rijden heeft weinig te maken met waar je het leert, maar hoe je het leert.
Ik neem direct van je aan dat veel manèges tegenwoordig pet zijn (als ik zie wat op bokt voor problemen voorbij komen), maar er moeten toch nog ook wel (ouderwets) goede manèges zijn?

En wat is goed (of beter) rijden eigenlijk? Wie is er beter? Die de bokken uit kan zitten, of die punten haalt in een proef?
Die een stijf paard los krijgt of die een drukknop paard zijn kunstje laat doen?

LadySas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 00:53

Ik volg nou al vanaf het begin de discussie en de twee groepen praten volledig langs elkaar heen.

De anti-manege groep (en voor alle duidelijkheid dit is niet negatief bedoeld) hebben helemaal gelijk als ze zeggen dat je op een prive paard sneller leert rijden, paardrijden is voor 80% hard werken en als je zes keer zoveel werkt, dan leer je veel sneller goed rijden. hun probleem is dat het geloof ik allemaal (ex)wedstrijdruiters zijn, die in hun paardenwereldje allemaal mensen met prive paarden zien die hard trainen, prive les nemen etc. etc.

De manege groep heeft ook gelijk, want als je maar lang genoeg blijft lessen op een manege word je ook steeds beter. Tegelijkertijd zien zij in hun paardenwereldje veel prive recreatieruiters, die niet lessen en daardoor steeds slechter gaan rijden omdat ze niet meer gecorrigeerd worden.

Jullie praten gewoon over twee verschillende werelden die niet te vergelijken zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:05

ik heb nog een mooi voorbeeld

Het paard in mijn avatart is een Mr Wilfred x cartoonist Een paard dat zowel iin de dressuur als in het springen heel hoog heeft meegelopen in de sport. Op woensdag was het mijn vrije dag en mocht hij in de beginners les (stap/draf met ukkie) meelopen van mij

Alle kids stonden te dringen om op Prins te rijden want zodra hij van stal kwam gingen de aders erop, neusgaten open en werd er gesnorkeld. Hij was heet, heet wil je niet weten, maar met zo een ukkie op zijn rug, brak hij liever zijn eigen benen dan dat zo een kindje viel ...... Nu kwam het een keer zo uit (na overleg met mij) dat hij in de gevorderde les met wat grotere kinderen mee kon, want hij was toch zo braaf............ Nou ze hebben het geweten Bokken steigeren en alle gangen veeel te hard, wegspringen bij de deur, schrikken van de spiegeling van de ruit Hij heeft gelijk even duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling was.....

de week erop met een ukkepukkie die net onder het zadelblad uitkwam....... weer de zoetheid zelf

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:50

Dat kunnen die manegepaarden bij ons ook doen. Bij de gevorderden zijn het soms draken en bij de kleintjes lammetjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:53

Slimmerik, het is wel een beetje verwarrend dat jij dezelfde avatar hebt als KiWiKo.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:04

Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je voorbeeld Kim

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:05

Dat een goed doorgereden paard niet voor de gemiddelde manegeruiter te rijden is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:10

ander voorbeeld dan...... ergens in augustus gaat Lielle op Tolstoi van Tyrza rijden. Tolstoi is een doorgewinterd GP paard. Lielle kan echt heel best sturen, is een hele, hele goede ruiter.... en ik kan je verzekeren dat ze het behoorlijk voor haar kiezen kan krijgen....... gewoonweg omdat als ze al iets naar links kijkt zo een paard al in een zijgang zit, als ze iets uit balans zit in galop dat er dan changementen gemaakt worden........ zo een dier is zo licht aan de hulpen dat het minste geringste genoeg is voor een maximale reactie.

Het is gewoon een verschil in rijden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:12

Eigenlijk is het een beetje onkunde van het eigen paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:14

zou je denken slimmerik????

Onkunde bij een GP paard, tja zit wat in.................

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:15

Maar het is ook een voorbeeld dat braaf dus niet hoeft te betekenen dat het afgestompte dieren zijn die nooit op de hulpen reageren.

Slimmerik: onkunde

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:16

Of denk jij dat het aan de berijdsters ligt van eigen paarden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:20

Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen slimmerik?

Horse15girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:29

niet mee eens
ik rijdt nog steeds op de manege
en ik leer nog steeds
je moet ergens beginnen met leren
en op een manege leer je om te rijden

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:39

Niet elke manegeruiter zal overweg kunnen met een heel goed doorgereden paard dat op de kleinste hulpen reageert.
Maar er zijn zeker ook manegeruiters die dit wel kunnen.

En als je eerlijk bent Kim zul je moeten toegeven dat onder de ruiters met eigen paarden die jij les geeft ook mensen zitten die jij liever niet op zo'n paard zou willen zien omdat bij die mensen hetzelfde zou gebeuren als jij in de manege hebt gezien.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 03-08-05 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:40

Apple schreef:
Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen slimmerik?

Bij ons op de manege worden indien er gebrek is aan manegepaarden, eigen paarden (die hoog rijden zowel dressuur als springen) ingezet. Daar zijn geen problemen mee. Je kunt er natuurlijk voor kiezen dit niet te doen en je paard als "watje" door het leven laten gaan.

Ik ben trouwens van mening dat alles wat gezegd kan worden zo ongeveer ook gezegd is.

Conclusie: Op een enkele uitzondering na blijven de groepen voor- en tegenstanders recht tegenover elkaar staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:12

slimmerik schreef:
Bij ons op de manege worden indien er gebrek is aan manegepaarden, eigen paarden (die hoog rijden zowel dressuur als springen) ingezet. Daar zijn geen problemen mee. Je kunt er natuurlijk voor kiezen dit niet te doen en je paard als "watje" door het leven laten gaan.

}>
Je komt steeds slimmer over slimmerik

Dus een paard dat door de berijder dusdanig scherp aan de hulpen wordt gezet dat de gemiddelde manegeruiter er niet lekker mee zal kunnen rondsturen, is een watje...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:45

lindsey schreef:
Niet elke manegeruiter zal overweg kunnen met een heel goed doorgereden paard dat op de kleinste hulpen reageert.
Maar er zijn zeker ook manegeruiters die dit wel kunnen.

En als je eerlijk bent Kim zul je moeten toegeven dat onder de ruiters met eigen paarden die jij les geeft ook mensen zitten die jij liever niet op zo'n paard zou willen zien omdat bij die mensen hetzelfde zou gebeuren als jij in de manege hebt gezien.

Absoluut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:07

shadow0 schreef:
Maar het is ook een voorbeeld dat braaf dus niet hoeft te betekenen dat het afgestompte dieren zijn die nooit op de hulpen reageren.

Slimmerik: onkunde

Precies Prins was een ongelovelijk eerlijk en liefdevol paard, WEL met een kop erop en een enorm karakter. Je kon het bij hem krijgen zoals je het hebben wilde

Maar die ukkies daar pikte hij alles van, zo ontzettend lief en betrouwbaar was hij voor die kleintjes.

Ik heb bijvoorbeeld twee keer in de sloot gelegen met hem, een aantal keren behoorlijk gelanceerd met springen en zelfs een keer heel bewust door hem eraf gemietterd omdat ik even te grof corrigeerde vond meneer (slechte dag op werk, ruzie met vriendje ... en hij accepteerde niet dat ik dat afreageerde op hem ).. Van dit paard heb ik zo ontzettend veel geleerd

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:33

Ik heb niet de discussie helemaal doorgelezen (beetje veel), maar ik wil ook nog wat zeggen. Ik denk dat je met een eigen paard (of bijrijdpaard) veel sneller met je neus op de feiten wordt gedrukt als het niet goed gaat. Je bent in je eentje een paard aan het trainen en als je dan weer elke keer vastloopt op dezelfde problemen, dat leer je toch wel je eigen tekortkomingen kennen en daar kun je dan vervolgens doelgericht aan werken. IMO kun je van 1 uurtje rijden in de week niet echt leren rijden, waarmee ik dus wil zeggen, voelen, reageren, anticiperen. Op een paard meerijden kan iedereen. Ik rij nu een jaar of 13 en ik kan het ook nog niet, al hoewel het steeds beter gaat. Ik weet waar mijn tekortkomingen liggen (waar niet kun je beter zeggen ) en daar probeer ik aan te werken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:55

Lusitana schreef:
Persoonlijk heb ik denk ik meer op verpeste privé paarden gereden dan slechte manège paarden. Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad met de manèges waar ik terecht kwam.

Dit is de grootst mogelijke onzin. slechte manegepaarden zijn net zo erg als verpeste privé paarden. En je hebt waarschijnlijk geluk gehad met de maneges waar je terecht kwam ja.