runningkawa schreef:En tuurlijk als ik op een jong paard stap, pas ik me ook aan,
En idd ik kan me best aanpassen aan een manege paard
de vraag is of ik dat wil?
Want ik wil liever een paard dat wel echt aan de hulpen is, ook gewichtshulpen, verfijnde kuithulpen
Als jij gewent ben in een Mercedes te rijden, kun je ook in een pandatje rijden, je weet dat je ook net een wat langere rem weg hebt omdat er geen rembekrachtiging op zit.
maar het verschil merk je wel en of je dat fijn vind?
Je doet net of manège paarden per definitie slechte paarden zijn. Ik heb op een manège gereden waar vaste ruiters met een aantal paarden op de rijvereniging waren en gewoon L, M en Z reden. Echt geen stroeve bokken, zoals je manège paarden af wilt lijken te schilderen.
Ik heb ook gewoon op manège paarden travers en wending om de achterhand geleerd, om maar wat te noemen.
En nogmaals, ik kreeg manège paarden wel goed aan de hulpen gesteld.
Je kunt ook niet zeggen dat alle privé paarden beter zijn...
Persoonlijk heb ik denk ik meer op verpeste privé paarden gereden dan slechte manège paarden. Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad met de manèges waar ik terecht kwam.
Het is allemaal subjectief. En of je wel of niet kunt rijden heeft weinig te maken met waar je het leert, maar hoe je het leert.
Ik neem direct van je aan dat veel manèges tegenwoordig pet zijn (als ik zie wat op bokt voor problemen voorbij komen), maar er moeten toch nog ook wel (ouderwets) goede manèges zijn?
En wat is goed (of beter) rijden eigenlijk? Wie is er beter? Die de bokken uit kan zitten, of die punten haalt in een proef?
Die een stijf paard los krijgt of die een drukknop paard zijn kunstje laat doen?