Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:51

Inderdaad hij is al bijna op de helft Knipoog, we kunnen natuurlijk ook even de moddies vragen of hij er nu al in mag Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:02

Kinke schreef:
Ik word echt misselijk als ik die foto's zie, heb echt medelijden met dat paard.

Ik ook. Moetje voorstellen dat het paard iets teveel op de teen terechtkomt. die klapt meteen naar beneden. Te erg gewoon.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 11:12

PeruaansePas schreef:
Kun je de auteur en het ISBN nr voor mij opzoeken? Als het kan de naam van de uitgever erbij. Ik wist niet dat er Nederlandse boeken over dit onderwerp waren. Dit klinkt als een zeer interessant boek.
Alvast vriendelijk bedankt. Lachen

Bedankt voor het compliment! Haha!

Auteurs:
Frans Veldman
Ilona Kooistra

ISBN:
90-809285-1-8

Uitgever:
Paard Natuurlijk

Meer informatie op www.paardnatuurlijk.nl/shopping/nbboek.htm

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 12:16

Ow, dus je citeert jezelf gewoon... Zeg dat dan.

Mag hoor!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 20:39

Zo, ben terug uit een enorme file, heb enorm goed nieuws gehad ( [VvdD] Jaaaaaaaaa, geslaagd !!!! ) en ik heb gisteravond nog enorm lang in mijn boeken zitten zoeken.

In al mijn medische boeken staat hetzelfde: de hoef moet een stukje door kunnen glijden bij het landen, en als dat niet kan, dan krijg je een scala aan ellende. Ik ga hier dan ook niet meer over in discussie, maar geloof in dit geval graag de deskundigen. De eigen ervaring staafde dit al, maar toch fijn als het wetenschappelijk onderbouwd is Lachen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 08:26

Promptertje, ik hoef daar niet eens een boek voor te lezen (wel fijn dat je het even bevestigd trouwens ) maar simpel weg logisch naar het lopen van je paard kijken, iets wat ik met die van mij zeer regelmatig doe. Van voor, van achter van zijkant, laat je zien dat de hoef een stukje doorglijdt. Trouwens ook zonder ijzers. Stel je voor dat dit niet gebeurd dan krijgen die gewrichten, spieren etc. zo'n enorme klap en vast niet alleen in de benen. Toen mijn paarden hoefschoenen hadden heb ik dat nog een keer bekeken en wel degelijk dat dat doorglijden belemmerd wordt. Ben dan ook erg blij dat ik er heel snel achter kwm dat het voor ons niets was.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 08:27

Ik ga er overigens ook maar niet meer over discussieren want een ieder heeft nu eenmaal zijn eigen mening. En dat is prima. Zolang men niet roept dat wij slecht zijn vind ik het prima. En doet men dat wel, tja, dan is het alleen maar kortzichtigheid denk ik dan maar Haha!.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 08:51

Sjuimpje schreef:
Ik heb al eerder met mijn mond los gestaan bij dat plaatje, maar dat doe ik ook bij sommige tuigers, hackneys en Saddlebreds.

Helga,
fijn dat jouw paard er zo op vooruitgegaan is, maar lagen de problemen die je had misschien niet aan jouw hoefsmid?
Ik heb er ook eentje gehad waarbij de ijzer op 4 weken al begonnen te rammelen, de hoeven van de Friezen werden ook steeds smaller terwijl mijn paarden juist achterover zakte en uit waaierde ook hadden ze veel last van brokkelhoeven. Ik heb nu sinds 2 jaar een nieuwe smid en sindsdien ook geen problemen meer. De ijzers blijven zonder problemen 8 weken keurig zitten.

ik kocht mijn paard met slechte hoeven, de hoefsmid aldaar heeft het dus ook niet kunnen oplossen. mijn hoefsmid van toen, was naar mijn inziens toch wel een vakbekwaamman, hij had ook veel tevreden klanten. maar hij kapte hem volgens de reguliere methode. zoals zoveel smeden dat doen.

de ijzers bleven er wel goed onder, de problemen kwamen wanneer ze er onderuit gehaald werden. en dat vond ik raar.
zodoende ben ik me hierin gaan verdiepen. hij staat nu al 2 jaar blootvoets. ik kan het je echt aanbevelen. mijn paard moet veel lopen en zelfs dan heeft hij geen last dat zijn hoeven te snel af slijten.

ik heb gevoelsmatig het idee dat wanneer hij te veel zijn straal gaat belasten de hoeven harder gaan groeien, zo blijft het dus altijd in balans. iedere keer na het rijden controleer ik de hoeven of er geen haaltjes aan zitten, en voor de rest doe ik er niets aan.

nou als mijn paard dit kan, kan eigenlijk ieder paard het. Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 09:16

Moet jouw paard ook tussen de 30 en 60 kilometer lopen in divers terrein Helga? Op snelheid? Klimmen? Dalen?

Het 'dan kan ieder paard het' . Daar gaan we dus weer. Het is gewoonweg niet zo dat ieder paard het kan. Meerderen van ons hebben die mogelijkheden bekeken en kwamen tot de conclusie dat het niet kan. Als mijn paarden blootsvoets konden dan zou ik het direct doen.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 11:32

Als mijn paard zonder ijzers kon zou ik het ook direct doen!!
Maar als ik Joep altijd zonder ijzers zou houden, krijgt hij platvoeten,
in de wintermaanden halen we de ijzers eronderuit, en dan zie je in het voorjaar als de ijzers er weer onder gaan dat het hard nodig is,dan zijn z'n hoeven al platter dan met ijzers!

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:01

Fasel schreef:
Moet jouw paard ook tussen de 30 en 60 kilometer lopen in divers terrein Helga? Op snelheid? Klimmen? Dalen?

Het 'dan kan ieder paard het' . Daar gaan we dus weer. Het is gewoonweg niet zo dat ieder paard het kan. Meerderen van ons hebben die mogelijkheden bekeken en kwamen tot de conclusie dat het niet kan. Als mijn paarden blootsvoets konden dan zou ik het direct doen.

zo negatief als jij het opvat had ik het niet bedoeld, ik wilde hier mee aangeven dat mijn paard hele slechte hoeven had, lees even eerdere berichten van mij, en dat mede dankzij deze methode het zo positief verbeterd is.

voor mij en mijn paard heeft is het feitelijk bewezen dat het dus echt kan. wij rijden zeker op divers terrein, en lange afstanden tot zo'n 35 km.
heb je wel eens een cursus bij frans en ilona gevolgd, ze hebben echt goede ideeen.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:04

Fasel schreef:
Meerderen van ons hebben die mogelijkheden bekeken en kwamen tot de conclusie dat het niet kan. Als mijn paarden blootsvoets konden dan zou ik het direct doen.

hoe was jullie aanpak dan, hoe vaak bekapte/raspte je je paard, volgens welke methode heb je dat gedaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:15

Meerdere experts vielen bijna van hun stoel toen ik vertelde dat mn paard na het herstellen van hoefbevangenheid toch echt blootvoets zou gaan. En...geen centje pijn, ze liep vanaf de eerste bekapping probleemloos. Niet gevoelig, helemaal noppes Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:05

Om heel eerlijk te zijn vind ik het jammer dat 'goed bekappen' steeds geassocieerd wordt met 'natuurlijk bekappen'. Ik heb een hele gewone smid, die regulier is opgeleid, maar veel over de wereld rondreist, bezeten is van z'n vak, vaak met andere smeden overlegt enz. enz. Hij zegt nog steeds dat er geen natuurlijk en onnaatuurlijk bekappen bestaat, maar alleen maar goed en slecht bekappen.
Ook mijn paarden staan vrijwel allemaal 'blootsvoets'. Ook de merrie die jaren op ijzers heeft gestaan omdat ze zulke lage verzenen had. Ook een bevangen pony heeft hij niet op ijzers gezet, maar gewoon een beetje anders bekapt - hielp prima. Maar wil je je paard op ijzers, dan kan dat - en in een aantal gevallen zal hij dat ook zeker adviseren.
Ik raak er dus steeds meeer overtuigd van het feit dat er vreselijk veel minder goede hoefsmeden zijn. Ze hebben weinig verstand van hoe een paardenvoet echt in elkaar steekt, hoe de balans is, hoe het draagvlak in elkaar steekt enz. Ook ik ben er door schade en schande (bij toeval) achtergekomen. Misschien zou ik het zelf ook kunnen leren, maar denk toch dat ik het nooit zo goed zou leren als hij, die dag-in-dag-uit zoveel paarden ziet en bekapt. Ik neem liever 1x per 8 weken een morgen vrij!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:16

Simpelweg een normale smid die 'goed' bekapt. Old Macs en Easy boots geprobeerd. Dit met advies van ervarenen. Maar geen succes. En nu hoor ik jullie al roepen 'smits proberen, Marquis proberen'maar bedankt. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Mijn paarden hebben nu superhoeven en worden keurig elke 8 weken bekapt, als eerder nodig is dan eerder. IN het wedstrijdseizoen komt de smid elke zes weken even checken.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 08:24

Fasel schreef:
Simpelweg een normale smid die 'goed' bekapt. Old Macs en Easy boots geprobeerd. Dit met advies van ervarenen. Maar geen succes. En nu hoor ik jullie al roepen 'smits proberen, Marquis proberen'maar bedankt. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Mijn paarden hebben nu superhoeven en worden keurig elke 8 weken bekapt, als eerder nodig is dan eerder. IN het wedstrijdseizoen komt de smid elke zes weken even checken.

zou het probleem daarin kunnen zitten, dat je het de smid laat doen. als je hem op deze manier bekapt, moet je het zelf goed onderhouden. dat houd in dat ik na iedere rit zijn hoeven bekijk, wat eraan vijlt/snijdt.

als je de smid hem laat bekappen en vervolgens over 8 weken pas weer, daar zit gewoon te lange tijd tussen. als er dan een haaltje aan zit is het allang een scheur geworden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 09:11

helga schreef:
ik heb gevoelsmatig het idee dat wanneer hij te veel zijn straal gaat belasten de hoeven harder gaan groeien, zo blijft het dus altijd in balans. iedere keer na het rijden controleer ik de hoeven of er geen haaltjes aan zitten, en voor de rest doe ik er niets aan.

nou als mijn paard dit kan, kan eigenlijk ieder paard het. Haha!

Ja dat van die straal ís ook zo! OK dan!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:47

Sorry, maar ik ga niet zelf dokteren. Ik ben heel tevreden over mijn smid en al helemaal over de hoeven van mijn paarden. Die zijn nu in superconditie. En ik zeg altijd maar 'never change a winning team'.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:50

O ja, ik heb dus helemaal geen 'probleem'. Wel gehad maar dankzij mijn huidige smid helemaal toppie Lachen

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:45

promptertje schreef:
In al mijn medische boeken staat hetzelfde: de hoef moet een stukje door kunnen glijden bij het landen, en als dat niet kan, dan krijg je een scala aan ellende. Ik ga hier dan ook niet meer over in discussie, maar geloof in dit geval graag de deskundigen. De eigen ervaring staafde dit al, maar toch fijn als het wetenschappelijk onderbouwd is Lachen.

Jammer dat je er niet meer over wilt discussieren, want ik ben er van overtuigd dat dit juist bijzonder leerzaam is. Misschien dat je dan nog wel wat vragen wilt beantwoorden?

1) Je hebt het boek The Lame Horse. Heb je het wel gelezen? Nergens kom ik tegen dat hoeven moet doorglijden, integendeel: vanaf pagina 79 is er een heel gedeelte dat gaat over peesschade als gevolg van het doorglijden van de hoef over een ondergrond die enige vorm van doorslippen toestaat. Als er een degelijk wetenschappelijk boek bestaat over equine biomechanics dan is dit het wel.

2) Als de benen van een paard heen en weer gaan (en dat zullen ze moeten doen tijdens de voortbeweging) is er altijd een dood punt, precies tussen de heen-en-weer gaande beweging in. Op dat moment staat het voet eventjes stil (zoals je tijdens het schommelen aan de uiteinden iedere keer eventjes stil staat). Ieder dier (inclusief de mens) benut dit moment om de voet op de grond te zetten. Jij beweert dat paarden dit dus op een ander moment doen, dus voor of na het dode punt, want anders zou er geen sprake van doorglijden zijn laat staan "klappen op de gewrichten". Heb je er enige verklaring voor waarom paarden niet het dode punt benutten voor het aan de grond zetten van de hoef?

3) Alle dieren om ons heen, inclusief mensen, glijden niet door tijdens het lopen op een stroeve ondergrond. Waarom krijgen die dieren en wij mensen geen "klappen op de gewrichten" als we zo lopen? Waarom kunnen wij wel op rubber schoenen lopen, katten en honden op niet-doorglijdende kussentjes?

4) Alle dieren lopen op die manier, behalve het paard (volgens jullie). Guess what? Het paard is het enige dier waarbij wij aan de benen zitten te prutsen en er dingen aan vast timmeren die er niet op horen. Denk je dat deze twee feiten geheel los van elkaar staan? Is dit toeval?

5) Als dat doorglijden zo essentieel is, waarom zijn het dan vooral de beslagen paarden die voortdurend last hebben van hoefproblemen, voortijdige arthrose, peesblessures, etc?

6) Als we naar mensen kijken die over ijs lopen, zouden we dan geen vertekend beeld krijgen over hoe mensen horen te lopen? In dezelfde analogie, als we zouden kijken naar beslagen paarden, zouden we dan geen vertekend beeld krijgen over hoe paarden horen te lopen?

Groeten,
Frans

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:00

Frans, al dat soort informatie kun je in medische boeken vinden zoals Adam's lameness in horses, de boeken van Riegel en Hakola, The lame standardbred, het al eerder genoemde Equine excercise physiology en nog een heel rijtje andere.

Ik ben geen expert, deze mensen wel. Ik kan alleen herhalen wat zij zeggen. Dat lijkt me weinig zinvol Lachen.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:08

Fasel schreef:

Daar gaan we weer. Het is wel degelijk zo dat ieder paard het kan, mits hij speciaal voor ijzerloos bekapt is. En dat is dus anders dan de reguliere hoefsmid doet.
Ik kan je mijn ervaringen vertellen, maar die is niet zo omvattend en kun je wellich afdoen als "geluk gehad", of "bijzondere paarden". Misschien is het dan beter om te kijken naar hoefsmeden als Pete Ramey, die 800 paarden onderhoudt, in diverse terreinen in Amerika (inclusief paarden die in de bergen over rotsgrond lopen). Hij was ooit hoefsmid die hoefijzers gebruikte, maar nu hij natuurlijk bekapt is dat nooit meer nodig. Hij schrijft ook in zijn boek dat hij nooit meer een reden is tegengekomen om hoefijzers te gebruiken en dat in alle gevallen je meer hoefgroei kan opwekken dan je ooit zult kunnen verslijten. Het boek is gewoon in Nederland te krijgen (zie de boekenlijst op paardnatuurlijk) dus misschien en eye-opener?

Mijn eigen ervaringen: Onze eigen paarden (waarmee we in de zomermaanden wel zo'n 150 kilometer per week rijden, in divers terrein), diverse paarden van anderen (waaron dat paard dat Endurance klasse 4 mag lopen), de mensen in Andalucia die ook de hoefijzers van hun paarden hebben getrokken en nu in rengalop de berg oprennen over een ondergrond die bestaat uit louter rotsen met puntige brokken, etc.

Inmiddels hebben er zich in deze discussie spontaan wat mensen gemeld die bij ons de cursus hebben gedaan en nu ook op deze manier bekappen. Is het niet opmerkelijk dat er geen eentje bij is die zegt dat de overstap naar natuurlijk bekappen niet gelukt is? Ze melden uitsluitend succesverhalen! Nu vind ik dat niet zozeer een compliment voor "onze cursus", maar meer voor het natuurlijk bekappen als geheel. Wij hebben het wiel ook niet zelf uitgevonden maar doen slechts ons best om deze kennis aan zoveel mogelijk mensen over te brengen zodat deze ook kunnen profiteren van deze "nieuwe" vindingen. (Xenophon pastte dit principe al 400 jaar voor Christus toe en reed alleen al voor EEN veldslag 5000 kilometer op zijn strijdpaardje door het berggebied: onbeslagen!)

Wat je zelf doet moet je zelf weten; het is niet mijn bedoeling om je over te halen. Waar ik wel moeite mee heb en me tegen blijf verzetten is het verspreiden van achterhaalde ideeen zoals "het kan niet bij ieder paard". De ervaringen van velen weerspreken dit. Wie eenmaal aan deze methode begint ontdekt dat het werkt en komt er niet meer op terug.

Groeten,
Frans

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:47

Citaat:
Het is wel degelijk zo dat ieder paard het kan, mits hij speciaal voor ijzerloos bekapt is. En dat is dus anders dan de reguliere hoefsmid doet.

*aarrgghh* dat probeer ik nu al maanden lang aan zoveel mensen uit te leggen, maar het gaat er gewoonweg niet in

2 van de 3 "gewone" hoefsmeden die bij mij op stal komen, hebben de hoeven van mijn paard bekeken toen de natuurlijk bekapper ze net had gedaan en zij waren erg verbaasd dat het zo ook kan, zij zagen het verschil dus wel, gelukkig......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:58

Frans,

Mag ik je wat vragen:

Er is bij de aanhangers van de witte lijn strategie toch iemand die vroeger Strasserde en daar nu fel tegen gekant is? Was dat nu Jackson??

Ik heb lopen zoeken, maar kon het niet meer terug vinden.

Weet je het?

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:14

Antheman schreef:
Frans,

Mag ik je wat vragen:

Er is bij de aanhangers van de witte lijn strategie toch iemand die vroeger Strasserde en daar nu fel tegen gekant is? Was dat nu Jackson??

Ik heb lopen zoeken, maar kon het niet meer terug vinden.

Weet je het?

Misschien dat je Marjorie Smith bedoelt, van de www.barefoothorse.com website. Maar die is er niet "fel tegen", maar tegen het rucksichtloos toepassen van deze methode op alle paarden.

Dr. Strasser is dierenarts. Die deed de conclusie dat alle hoefproblemen eigenlijk terug te voeren zijn op een-en-hetzelfe probleem: Gebrek aan doorbloeding in de hoef, door te weinig beweging (op stal staan), gebrek aan hoefmechanisme (door hoefijzers), samengeknepen hielen (ook door hoefijzers maar ook door te hoge hielen), etc. Een arts wil ziekten zo snel mogelijk verhelpen en ontwikkelde daartoe de Strasser methode.

De strasser methode werkt perfect maar heeft een nadeel: paarden willen er wel eens gevoelig van worden. Zo lang het om paarden gaat die een ernstige hoefziekte hebben (zoals hoefkatrol) is dit acceptabel. Het wordt echter een ander verhaal als het om paarden gaat die een relatief gezonde hoef hebben. Naar de mening van velen (waaronder wij) is het onacceptabel als een paard door het bekappen gevoelig wordt. Strasser kun je dan ook beter beschouwen als een medische bekapping.

Soms bevelen we Strasser aan, net als Marjorie. Maar wanneer de hoeven niet zwaar ziek zijn bekappen we liever op een manier die er voor zorgt dat het paard niet gevoelig wordt. Dit is niet alleen veel paardvriendelijker maar ook functioneel: Als het paard niet gevoelig wordt dan is de kans groter dat hij meer beweging krijgt/neemt en dat is eveneens bevorderlijk voor de doorbloeding.

Er is dus niks mis met de Strasser-methode mits je die maar toepast in de juiste situaties.

Samenvattend kun je zeggen dat de nadruk bij de Strasser methode ligt bij het optimaliseren van de doorbloeding (ter bevordering van de genezing) terwijl bij "onze" methode de nadruk ligt op het voorkomen van gevoeligheid.

De methode die wij hanteren maakt het dan ook mogelijk om over te stappen op blootsvoets zonder al te veel problemen die met gevoeligheid te maken hebben. Om te voorkomen dat het paard gevoelig wordt is het echter belangrijk dat de hoeven wekelijks worden bijgeraspt. En dat is dan ook weer de hoofdreden waarom we de cursus geven; om de mensen te leren hoe ze dat moeten doen en hoe ze gevoeligheid kunnen voorkomen.

Hoop dat dit wat verduidelijkt.
Groeten,
Frans