, we kunnen natuurlijk ook even de moddies vragen of hij er nu al in mag
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
PeruaansePas schreef:Kun je de auteur en het ISBN nr voor mij opzoeken? Als het kan de naam van de uitgever erbij. Ik wist niet dat er Nederlandse boeken over dit onderwerp waren. Dit klinkt als een zeer interessant boek.
Alvast vriendelijk bedankt.
.
) maar simpel weg logisch naar het lopen van je paard kijken, iets wat ik met die van mij zeer regelmatig doe. Van voor, van achter van zijkant, laat je zien dat de hoef een stukje doorglijdt. Trouwens ook zonder ijzers. Stel je voor dat dit niet gebeurd dan krijgen die gewrichten, spieren etc. zo'n enorme klap en vast niet alleen in de benen. Toen mijn paarden hoefschoenen hadden heb ik dat nog een keer bekeken en wel degelijk dat dat doorglijden belemmerd wordt. Ben dan ook erg blij dat ik er heel snel achter kwm dat het voor ons niets was. Sjuimpje schreef:Ik heb al eerder met mijn mond los gestaan bij dat plaatje, maar dat doe ik ook bij sommige tuigers, hackneys en Saddlebreds.
Helga,
fijn dat jouw paard er zo op vooruitgegaan is, maar lagen de problemen die je had misschien niet aan jouw hoefsmid?
Ik heb er ook eentje gehad waarbij de ijzer op 4 weken al begonnen te rammelen, de hoeven van de Friezen werden ook steeds smaller terwijl mijn paarden juist achterover zakte en uit waaierde ook hadden ze veel last van brokkelhoeven. Ik heb nu sinds 2 jaar een nieuwe smid en sindsdien ook geen problemen meer. De ijzers blijven zonder problemen 8 weken keurig zitten.
Fasel schreef:Moet jouw paard ook tussen de 30 en 60 kilometer lopen in divers terrein Helga? Op snelheid? Klimmen? Dalen?
Het 'dan kan ieder paard het' . Daar gaan we dus weer. Het is gewoonweg niet zo dat ieder paard het kan. Meerderen van ons hebben die mogelijkheden bekeken en kwamen tot de conclusie dat het niet kan. Als mijn paarden blootsvoets konden dan zou ik het direct doen.
Fasel schreef:Simpelweg een normale smid die 'goed' bekapt. Old Macs en Easy boots geprobeerd. Dit met advies van ervarenen. Maar geen succes. En nu hoor ik jullie al roepen 'smits proberen, Marquis proberen'maar bedankt. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Mijn paarden hebben nu superhoeven en worden keurig elke 8 weken bekapt, als eerder nodig is dan eerder. IN het wedstrijdseizoen komt de smid elke zes weken even checken.
helga schreef:ik heb gevoelsmatig het idee dat wanneer hij te veel zijn straal gaat belasten de hoeven harder gaan groeien, zo blijft het dus altijd in balans. iedere keer na het rijden controleer ik de hoeven of er geen haaltjes aan zitten, en voor de rest doe ik er niets aan.
nou als mijn paard dit kan, kan eigenlijk ieder paard het.
promptertje schreef:In al mijn medische boeken staat hetzelfde: de hoef moet een stukje door kunnen glijden bij het landen, en als dat niet kan, dan krijg je een scala aan ellende. Ik ga hier dan ook niet meer over in discussie, maar geloof in dit geval graag de deskundigen. De eigen ervaring staafde dit al, maar toch fijn als het wetenschappelijk onderbouwd is.
. Fasel schreef:Moet jouw paard ook tussen de 30 en 60 kilometer lopen in divers terrein Helga? Op snelheid? Klimmen? Dalen?
Het 'dan kan ieder paard het' . Daar gaan we dus weer. Het is gewoonweg niet zo dat ieder paard het kan. Meerderen van ons hebben die mogelijkheden bekeken en kwamen tot de conclusie dat het niet kan. Als mijn paarden blootsvoets konden dan zou ik het direct doen.
Citaat:Het is wel degelijk zo dat ieder paard het kan, mits hij speciaal voor ijzerloos bekapt is. En dat is dus anders dan de reguliere hoefsmid doet.
Antheman schreef:Frans,
Mag ik je wat vragen:
Er is bij de aanhangers van de witte lijn strategie toch iemand die vroeger Strasserde en daar nu fel tegen gekant is? Was dat nu Jackson??
Ik heb lopen zoeken, maar kon het niet meer terug vinden.
Weet je het?