waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Re: waarom zon heisa om een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:02

rommulus schreef:
ik zou meer problemen met een pis merry hebben die schopt je over het algemeen echt letterlijk dood (de ervaring verteld het ).

haha sorry maar dit vond ik erg grappig staan (beetje off-topic sorry).

Ben benieuwd hoe je dit dan kunt navertellen, als je ervaren hebt dat een merrie je echt letterlijk dood trapt. Clown Clown

Flauw, ik weet het, maar ik kon het even niet laten toen ik dat las... Bloos

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:28

phoe phoe mijn mening over een hengst???
Laten castreren! Wat heb je eraan? mijn hengst was op 4 jarige leeftijf echt een snoepje geworden (was een draak) maar wat had hij/ ik eraan? Ik moest steeds op mijn hoede zijn en hij was sexueel gefrusteerd (zou ik ook zijn als ik geen sex kreeg) Dit paard was simpelweg niet goed genoeg om voor dekhengst door te gaan (en velen met hem) dus dat kon geen reden zijn.
Ik heb een paard voor mijn plezier; lekker buitenrijden, thuis mee aankloten en op wedstrijd. Bij al die dingen komt een 'maar' kijken bij een hengst.
En wat wil het paard? sociaal zijn! en dat kan nu eenmaal niet in dit landje als je een hormonen bol bent.

Gecastreerd zielig? ja de eerste 2 dagen wel. Nu? heerlijk, lekker met ander paarden naar buiten en als hij per ongeluk een keer losbreekt (wat altijd wel een keer gebeurt) gaat hij op zoek naar de dichtsbijzijnde pluk gras ipv de dichtsbijzijnde merrie!

Nadelen? neeeeej als je een paard goed rijdt steelt ook een ruin de show wel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:43

Citaat:
neeeeej als je een paard goed rijdt steelt ook een ruin de show wel hoor

Zie bonfire en Salinero Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 09:53

pol013 schreef:
Gecastreerd zielig? ja de eerste 2 dagen wel. Nu? heerlijk, lekker met ander paarden naar buiten en als hij per ongeluk een keer losbreekt (wat altijd wel een keer gebeurt) gaat hij op zoek naar de dichtsbijzijnde pluk gras ipv de dichtsbijzijnde merrie!

Weet je wat mijn hengst doet als hij los breekt? Juist, op zoek naar de dichstbijzijnde pluk gras! Weet je waar mijn hengst staat? Gezellig in de kudde op het land.

Kon dit niet zo, dan was hij ruin geweest (ondanks dat hij 2x nederlands keurings kampioen is en een stapel 1e premies op zijn naam heeft staan!!!!). Maar waarom zou ik mijn sulletje castreren? Hij dekt, hij speelt, hij voed veulens op, hij loopt lekker op het land, hij loopt zelfs beginners lesjes tussen de merries.

Een uitzondering? Ja, zeker, maar een hele positieve!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:40

Helemaal mee eens mijn hengsten hebben ook een goed leven en waarom zou ik ze dan gaan castereren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:44

heeft het trouwens nadelen een hengst tussen ruinen te weiden? ik wil misschien een hengstje kopen, dus wel handig om te weten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:50

@ Dennis en Karoliena, ik denk dat een shethengst wat sneller een gelukkig leven buiten kan hebben dan een hengst van een paar 100 kilo meer. Dat jullie de mogelijkheid hebben om je paard buiten te hebben staan is helaas maar voor heel weinig hengsten weggelegd. En dat Dennis daar dan ook nog een paar merries bij heeft lopen die hij eventueel mag dekken is helemaal ideaal. Vergelijk even jullie situatie met de situatie op een gemiddelde manege/pension/hengstenstal. Voor iedere kilo voer die er in die hengsten gaat komt er een gadget bij. Of het een hengstenbit is, die ketting over de neus of over het tandvlees, of het eind hout waar ze mee in bedwang worden gehouden. Voor de rest 23 uur op stal. Als hij geluk heeft mag hij dekken. DAT is het leven van een gemiddelde hengst. En niet zo zoals jullie het voor ogen hebben (en misschien zelf ook doen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:01

Cassidy schreef:
@ Dennis en Karoliena, ik denk dat een shethengst wat sneller een gelukkig leven buiten kan hebben dan een hengst van een paar 100 kilo meer. Dat jullie de mogelijkheid hebben om je paard buiten te hebben staan is helaas maar voor heel weinig hengsten weggelegd. En dat Dennis daar dan ook nog een paar merries bij heeft lopen die hij eventueel mag dekken is helemaal ideaal. Vergelijk even jullie situatie met de situatie op een gemiddelde manege/pension/hengstenstal. Voor iedere kilo voer die er in die hengsten gaat komt er een gadget bij. Of het een hengstenbit is, die ketting over de neus of over het tandvlees, of het eind hout waar ze mee in bedwang worden gehouden. Voor de rest 23 uur op stal. Als hij geluk heeft mag hij dekken. DAT is het leven van een gemiddelde hengst. En niet zo zoals jullie het voor ogen hebben (en misschien zelf ook doen)

Dennis heeft ook bij een boer gestaan, Dennis heeft ook op een manege gestaan. Ging allemaal prima, daar liep hij ook wel bij ruinen, drachtige merries of andere hengsten buiten.
Maar ja, lekker thuis, op het land bij de merries vind ik ideaal. Beter kan hij het niet hebben. En daar is hij het zelf helemaal mee eens.
Had hij op een manege blijven staan had ik hem allang gecastreerd, puur omdat ik een hengst op een fijne manier wil houden en er niet steeds achter aan wil moeten rennen. Maar dat geld niet alleen voor kleine hengstjes, als hij groot geweest was had ik er het zelfde over gedacht.

Een hengst hoort niet de hele dag op stal, een hengst hoort niet eenzaam opgesloten te worden. Dat hoort bij geen enkel paard. Ik hou mijn hengst gewoon als paard, niet als 'een gevaarlijke hengst'.

Mijn sulletje is braver dan mijn merries Tong uitsteken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:03

Oke heb je wel een punt. MIsschien als ik niet een eigen bak, wei en stal gehad had, had ik ze niet hengst kunnen houden. Maar het is zeker neit zo dat een shet makkelijker te houden is dan een groot paard. Ik heb met mijn mini meer rare en moelijke dingen meegemaakt dan met grote hengsten op mijn werk.

En dennis helemaal mee eens. Geen enkel paard hoort opgesloten te zitten, dan moet je gewoon een merrie kopen of een ruin.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:05

de hengsten van mijn buurman staan ook dag en nacht buiten, en ja ze ontsnappen wel eens, maar ze zijn helaas niet opgevoed, dus het zijn echte barrels Tong uitsteken stijgeren beentjes tegen je aan slaan bijten door/over je heen lopen niet stil kunnengaan en ga maar door

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:40

Haha! Altijd leuk zulke topics, ik ben ook in het bezit van een Levensgevaarlijke hengst.
Komen geen gagets bij elke kilo voer bij, enne hij krijgt genoeg Clown hengstenbit?? nooit van gehoord, hengstenketting?? nooit van gehoord, hengstenketting over de neus? neh niet nodig.
complete afzondering? nehh...hij heeft contact met andere paarden, ja hij staat tot nu toe alleen op het land als hij het land opgaat maar niet omdat hij niet met andere kan (want dat gaat prima) maar ik heb zelf maar 1 paard en de meeste andere paarden die ik ken mogen niet met andere paarden en staan rondom in de bandages/beschermers/springschoenen enz ook alleen op het land, tja ik moet dus even wachten tot ik er een shetje bij kan kopen Haha!

Ik begrijp sommige heisa best wel, er zijn drabbers van hengsten en drabbers van eigenaren Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:07

Het grote verschil bij jou Cloris: hij kan op het land.
Hoeveel pensionstallen accepteren hengsten? En bij hoeveel pensionstallen mogen die dan het land op?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:33

Cassidy schreef:
Het grote verschil bij jou Cloris: hij kan op het land.
Hoeveel pensionstallen accepteren hengsten? En bij hoeveel pensionstallen mogen die dan het land op?

Nou op mijn huidige stal is geen land, hij gaat gewoon ergens anders heen in de zomer en je moet gewoon ff zoeken en verder staat hij in de paddock, niet overal in nederland is land bij je stal te krijgen, maar het gaat mij niet om het land maar wel om de vrijheid.
Veel pensionstallen die ik ken en gevraagd hebben die hengsten accepteren, accepteren ze ook op het land maar dan voor of na de "kudde".
De stal waar ik nu sta, staan behoorlijk wat hengsten en we rijden toch met een zeer gemeng koppeltje in de bak, longeren met hengsten merries enz in 1 baan, staan met z'n alle te poetsen in het gangpad en er is gewoon niets aan de hand, het KAN dus wel degelijk MITS men maar weet hoe of wat, en niet er vanuit gaat dat ELKE hengst makkelijk is, ik bekijk ze van paard tot paard, sommige zou ik gelijk laten snijden, sommige is dat gewoon absoluut niet bij nodig.
En ja sommige mensen moeten geen hengsten houden en sommige zijn er zeer geschikt voor, en dat zijn de toch de criteria waar ik het van laat afhangen of een hengst ruin wordt of hengst blijft.
Soms is het zelfs voor de hengst zijn gezondheid beter, sommige vreten zichzelf op doordat ze geen raad weten met hun hormonen enz.

Er wordt wel eens gezegd dat ik het hengsten houden promoot maar dat is echt niet het geval, ik ben het alleen niet eens met het feit dat veel mensen bijvoorbaad al zeggen; Snijden, en Hengsten zijn gevaarlijk, omdat het niet persee zo hoeft te zijn Knipoog

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:35

stef schreef:
Wat ik het probleem met hengsten vind, nouja, voor de hengst zelf meer eigenlijk, is dat ze meestal niet lekker met soortgenoten in een wei kunnen. Ze kunnen niet met merries, want die dekken ze, ze kunnen niet bij ruinen, want die slopen ze, en sommige kunnen helemaal niet buiten omdat ze door de heining komen zodra ze een merrie zien.
Daarom zeg ik dus: als je er toch niet mee fokt, lekker laten snijden, heeft het beestje zelf veel meer aan

Ik kom een beetje laat in dit topic aankakken maar las het toevallig even.

Wat Stef zegt vind ik dus niet waar. Niet alle hengsten slopen ruinen hoor. Ik ken een ruin en die slaat er op los als iemand in z'n buurt komt, en de hengst die er bij loopt die staat heel rustig toe te kijken. En als die hengst op wedstrijd naast een Merrie (op stal) staat kijkt hij een keer en dan is het goed.

Het is dus niet zo dat alle hengsten zo geweldadig zijn. Laat ze lekker hengst zijn en als hij kuren krijgt kun je hem altijd nog castreren

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:53

misschien ligt het aan mij maar ik heb 3 hengsten en ze hebben alle 3 geen hengstenmanieren.
1. = 5jr en kan tussen de merries gereden worden door een basisruiter.
2. = 2jr en loopt bij een hengstige merrie en die kijkt haar nog niet eens aan.
3. = 1jr die is natuurlijk erg jong maar hij lijkt mij ook niet een erg moeilijke hengst. (voetjes optillen,aan het touwtje mee lopen en hij loopt zonder tegen spurtelen de trailer op.)

het gevaarlijkste wat mijn 5jr heeft gedaan is hinneken. Nagelbijten / Gniffelen

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:19

eldango schreef:
misschien ligt het aan mij maar ik heb 3 hengsten en ze hebben alle 3 geen hengstenmanieren.
1. = 5jr en kan tussen de merries gereden worden door een basisruiter.
2. = 2jr en loopt bij een hengstige merrie en die kijkt haar nog niet eens aan.
3. = 1jr die is natuurlijk erg jong maar hij lijkt mij ook niet een erg moeilijke hengst. (voetjes optillen,aan het touwtje mee lopen en hij loopt zonder tegen spurtelen de trailer op.)

het gevaarlijkste wat mijn 5jr heeft gedaan is hinneken. Nagelbijten / Gniffelen

een 1 en 2 jarige wil ik niet gelijk met een volwassen hengst vergelijken, alhoewel hier de basis gelegd wordt voor het respect dat hij gaat krijgen.
Ik heb ook hengsten meegemaakt die tot 6 jaar perfect waren maar daarna de grootste drabbers zijn geworden, pas als ze volwassen zijn zeg ik; hij is okej eerder niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:22

cloris schreef:
een 1 en 2 jarige wil ik niet gelijk met een volwassen hengst vergelijken, alhoewel hier de basis gelegd wordt voor het respect dat hij gaat krijgen.
Ik heb ook hengsten meegemaakt die tot 6 jaar perfect waren maar daarna de grootste drabbers zijn geworden, pas als ze volwassen zijn zeg ik; hij is okej eerder niet.

Idd, Dennis sloeg pas 'helemaal los' toen hij 4 was. Toen is hij een zomer helemaal knettergek geweest, maar hij was niet van mij, dus castreren zat er toen niet in.
Vaak hoor ik dat hengsten van dekken drukker worden, of dat ze vlak na het dekken juist drukker zijn dan normaal. Bij Dennis is dat niet zo. Als hij niet mag dekken word hij af en toe wat drammerig, mag hij wel is hij zo mak als een lammetje.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:37

mijn 5jr stond/staat altijd bij mijn merrie.

mijn andere 2 hengsten zijn nu hetzelfde als dat hij was op die leeftijd,al geeft dit natuurlijk geen garrantie dat dit zo blijft. maar ik denk het wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:46

Op het moment dat een oudere hengst bij een merrie staat die hem af en toe van katoen kan geven (en mag geven) als ze niet van zijn avances gediend is, heb je in principe de beste leerschool te pakken die je je voor een hengst kan voorstellen. Helaas is dit niet mogelijk bij alle hengsten die er in Nederland of elders ter wereld gehouden worden en hengst mogen/moeten blijven, maar niet de manier aangeboden krijgen waarop ze het beste gehouden kunnen worden.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:54

de 5jr is nu al een zeer braaf beestje en na met veel mensen gepraat te hebben kwamen we tot de conclusie dat als we hem zouden castreren de kans groot was dat hij er te sloom van wordt. anders was hij allang gecastreerd geweest.

mijn merrie is de moeder van de 1jr en 2jr en die geeft ze idd een goede opvoeding mee.
de 5jr staat nu ongeveer 3 jr bij deze merrie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:55

Das ook gek????

De meeste hengsten worden juist fitter van kastreren Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:57

gijsenkim schreef:
Das ook gek????

Ja idd
Que rijden wel, qua hormoontjes niet Lachen

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:03

runningkawa schreef:
gijsenkim schreef:
Das ook gek????

Ja idd
Que rijden wel, qua hormoontjes niet Lachen

met rijden is hij actief genoeg. zijn hormonen zijn niet zo erg actief.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:04

eldango schreef:
mijn merrie is de moeder van de 1jr en 2jr en die geeft ze idd een goede opvoeding mee.

Is de hengst ook de vader van de veulens?

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:11

Cassidy schreef:
eldango schreef:

Is de hengst ook de vader van de veulens?

nee,ze krijgt nu wel een veulen van hem.

het paard van een kennis heeft wel al een veulen van hem.