De ego-trippers zonder cap...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:14

idd. huisarts of ambulance moet je helpen.
Rij je zonder gordel en heb je hoofdletsel bij een auto ongeluk, laat de ambulance je ook niet op straat liggen.
En de autogordel is zelfs verplicht, wat een cap nog altijd niet is.

Dus dat is echt grote onzin.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:12

oke ik ben tot pagina 4 gekomen en toen had ik geen zin meer.. las iets over western ruiters?? jazeker kunnen die een cap op.. die caps voor onder een hoed zijn niet wettelijk goed gekeurd dus mogen niet
de verzekering stelt dat kinderen tot 18 per direct altijd een cap op moeten en western maneges hebben voor volwassenen uitstel tot mei 2005.. dan moeten die het ook
wil je het niet mag je geen les hebben en moet je in een afgezet stukje bak voor jezelf rijden.

ik zelf reed als kind van 4 altijd zonder cap op shetjes en ik lag er meer naast dan dat ik er op zat... nooit wat gehad.
toen reed ik op een manege waar t moest dus deed ik het, mits met tegen zin.. dan maar stoer zonder ook al deel ik die mening absoluut neit!
nu rijdt ik western zonder cap.. laatst pleurde ik van mijn zwagers pony en had ik toch mijn hele rug gekneusd.. met cap was dat ook gebeurt..
als je niets wil oplopen moet je niet op een paard achtige kruipen.. vind ik.
je moet je niet druk om anderen maken..
zolang ze in de dressuur nog met hoedjes op wedstrijden mogen verschijnen draag ik geen cap! punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:26

als je cker weet dat je paard nix doet hoef je geen cap op!! ik doe het wel altijd

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:26

ik nooit.. en weet het zeker jah

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:55

Ik rij eigenlijk haast nooit met cap
oke het is dom, maar je kan net zo goed op je rug vallen en je rug breken of iets anders..

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:37

Ik vindt dat iedereen zelf moet weten of hij of zij dan wel of niet een cap draagt,daar ga ik me dus echt niet druk om maken.
Ik mag aan nemen dat men oud en wijs genoeg is om te weten waar ze mee bezig zijn.
Ik maak me drukker om mensen die zich er altijd mee bemoeien.
Het is je eigen keuze of je wel of niet een cap draagt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:51

Hier dan op pagina 25 mijn eerste en enige reactie in dit topic: heb de rest niet gelezen so dont shoot me Nagelbijten / Gniffelen .

Quote mailtje van mn vriendin van vanochtend:
Hallo allemaal,

Ik werd gisteren nogal met m'n neus op de feiten gedrukt...

Gisteravond ging ik bij een vriendin kijken die een paard heeft (paard zou waarsch. verkocht worden omdat deze te heftig was geworden nu hij na een lange tijd revalideren helemaal in orde was).
Ze zou nog 1 galopje doen. Dat deed ze dus… struikelt haar paard… er hing een slof om die ze in een automatische reactie strak trok… hij kon zich niet herstellen… ze vielen dus samen met een enorme SMAK op de grond. Je kon meteen zien dat het helemaal niet goed ging, dus ik belde meteen 112. Ze viel namelijk met haar lichaam naar rechts en haar hoofd naar links. Het paard leek onbeschadigd (maar hebben we meteen op stal laten zetten). Eerst lag ze helemaal stil, daarna kreeg ze een soort stuipen, werd heel onrustig en was dus niet meer aanspreekbaar. Haar moeder was helemaal hysterisch. De ambulance was er binnen 7 minuten, maar het meisje bleef heel onrustig om zich heen slaan, waardoor ze haar niet konden vervoeren. Dus ze namen contact op met het ziekenhuis hoeveel valium ze haar mochten geven. Daarbij vermeldden ze “zwaar hersenletsel” dus toen was de moeder helemaal van de kaart. Na een kwartier was ze nog steeds niet rustig en werd assistentie van de politie ingeroepen om haar in bedwang te houden in de ambulance. Na een klein half uur kon ze eindelijk (door 3 man in bedwang gehouden!) vervoerd worden naar het AZU in Utrecht.

Daar aangekomen hebben ze allerlei tests gedaan en haar uiteindelijk vannacht om 2 uur volledig onder narcose gebracht om haar door de scan te halen. Ze blijkt dus in ieder geval de zwaarste vorm van hersenschudding te hebben, met hersenletsel. Alleen is ze nog niet bijgekomen (en houden ze haar eerst een paar uur slapend om haar lichaam rust te geven), en ze moet eerst wakker worden voordat ze kunnen zeggen wat het hersenletsel is. Zelfs onder narcose is ze nog onrustig.

De arts zei dat als ze zonder cap zou hebben gereden, ze op slag dood zou zijn geweest, zo’n klap heeft ze gehad…. Ik was vannacht om 3 uur thuis en zie het nog steeds gebeuren, jakkie wat eng is dat….

update: ze is nog niet ontwaakt uit de narcose en ligt dus in een soortemet van coma

----------------------------

Ik ben dus ook zo'n "egotripper" die met de dressuur zonder cap rondrijdt, en dat zal ook zeker na dit ongeval niet veranderen. Scheelt misschien dat ik een megabraaf paard heb wat ik zelf heb ingereden en dus door en door ken (ja ik weet het het blijft een paard).
Echter buiten gaat er wel degelijk een cappie op het koppie, asfalt valt toch toch iets hader dan viltsnippertjes en met de snelheden die ze in het bos kan ontwikkelen..... En ook op vreemde paarden gaat het cappie op.

Artsen roepen heel snel dat het lestsel nog erger was geweest als iemand geen cap op had gehad, helaas zijn er ook legio voorbeelden waarbij het letsel juist erger is door de zogenaamde veiligheidscaps. Want zeg nou zelf, die knoertharde casco youngsters veren nou niet echt mee als je op je koppie land. Alleen de Casco Arcus (om dit merk even als voorbeeld te nemen) kan een klap opvangen maarja dan betaal je ook wat.
Ook de oude dopjes hebben vele jaren dienst gedaan en vindt ik persoonlijk qua schedelbedekking een stuk veiliger dan de hedendaagse "veiligheidscaps".

En dan hebben we natuurlijk nog de andere letsels die door een cap niet te voorkomen zijn, zo ben ik in mn hele paardencarrière van 28 jaar welgeteld 2x op de grond beland 1e keer ruim 10 jaar geleden met cappie op toen mn knol in volle rengalop de bocht omging naar stal (hij was ergens van geschrokken) nergens last van op wat blauwe plekken na, en vorig jaar september en dat was met paard en al, niks aan te doen dus en netjes cappie op (was tijdens endurancerit) en wat brak ik, jawel mn elleboog. Moeten we dan voortaan maar een harnas aantrekken als we te paard stappen? Hihihihi.

Ik vindt dat iedereen wijs genoeg is om te beslissen wat hij/zij doet wat betreft bescherming in de vorm van caps, bodyprotectors enz. Okeej je hebt ook mensen die dat niet zijn.
Scheld elkaar niet uit, maak elkaar niet af, veroordeel een ander niet. Daar schiet je niks mee op en bereik je vaak het tegengestelde.

Trek je eigen leermoment uit de ongevallen om je heen en doe wat je denkt dat wijsheid is. OK dan!

Veilige rijuurtjes allemaal....

SweetTinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:07

Sja dit zal altijd wel een discussiepunt blijven... Ikzelf rijd altijd met cap, mijn verzorgpaardje is pas 4 jaar dus af en toe kan ze nogal onverwachte dingen doen, ook al is ze enorm braaf... Soms heb ik zoiets, bijv in de warme zomer en ik ben net nara de kapper geweest haha, en ik moet dan die cap op mijn cap... dat ik hem liever even aflaat, maar ik zet hem toch weer op want ik ben veel te bang dat er wat gebeurt.

En iedereen hier zegt: mijn paard is lief dus ik hoef geen cap op, vind ik een gevaarlijke uitspraak hoor... Want op onze manege was een pony die al 26 was, beginnertjes reden daarop, werd gebruikt voor longeerlessen, deed noooit wat fout. En op een dag liep ie braaf in de les en begint me toch te bokken... Paarden blijven dieren en kunnen altijd schrikken of wat onverwacht doen, hoe braaf hij ook is. Dus die smoesjes vind ik nogal onzinnig eerlijk gezegd.

Ik rijdt in ieder geval altijd met cap, ook al ben ik een van de enige bij ons op stal die dat doet... Ik voel me zekerder met cap en het is gewoon veiliger, hoe vaak is dat al niet gebleken.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:51

Vippie schreef:

De arts zei dat als ze zonder cap zou hebben gereden, ze op slag dood zou zijn geweest, zo’n klap heeft ze gehad…. Ik was vannacht om 3 uur thuis en zie het nog steeds gebeuren, jakkie wat eng is dat….

update: ze is nog niet ontwaakt uit de narcose en ligt dus in een soortemet van coma

Als ik dit zo hoor zou ik als ik in deze situatie was dan toch liever geen cap op hebben gehad.
Liever in één keer dan dagen drama en misschien nog iets blijvends er aan over houden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:47

Ik ben ook van mening (geworden Lachen )dat iedereen het zelf moet weten, al heb ik toch de neiging als ik van een groot val eerder naar beneden te duiken en dus met mijn kop op de grond te pleuren, of nou ja, de laatste keer op een hindernis balk ofzo. Was natuurlijk hartstikke blij dat ik mijn cap op had maar hij was nadien afgevallen, dus ik weet al helemaal niet meer zo zeker of ik hem nog wel of niet op had toen ik mijn hoofd stootte.
Nou ja in elk geval had ik een spierscheur aan m'n kuitspier en bij nader inzien heeft m'n cap me daar ook niet bij geholpen, al zet ik hem wel altij op omdat Olga gewoon zo groot is en ik altij naar de grond duik.
Laatst bijgewerkt door Vie op 18-05-04 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

meloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:56

iedereen moet het zelf weten ookal blijf ik het dom vinden als je je eigen hoofd met hersens niet beschermt. natuurlijk kunnen er veel andere dingen gebeuren bij een valpartij, maar daarom zal ik juist een cap blijven dragen, zodat er niet nog meer mogelijkheden zijn om zwaar gewond te raken. als je een cap opzet, kan je dus (in (bijna) alle gevallen) die mogelijkheid alvast wegstrepen.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:01

coydog"]
[quote="Vippie schreef:

Als ik dit zo hoor zou ik als ik in deze situatie was dan toch liever geen cap op hebben gehad.
Liever in één keer dan dagen drama en misschien nog iets blijvends er aan over houden.
[/quote]
Helemaal mee eens!
Trouwens, vroeger hoefde je op de motorfiets ook geen helm op. Toen dat verplicht werd is een vriend van mijn ouders uit nederland weggegaan (geen idee eigenlijk waarheen) omdat hij gek was op motoren, maar vond dat je met zo'n helm op de kop de ware ziel van het motorrijden vermoordde. Ik moet nog steeds aan hem denken als ik weer eens lees over een motorongeluk wat iemand "vanwege zijn helm gelukkig" overleefd heeft, en dan in de volgende regel lees dat diezelfde persoon wel in coma ligt of een blijvende hersenbeschadiging heeft. Dan denk ik dat ik liever in 1x weg ben dan de rest van mijn leven als sla-plant door te moeten brengen!

Datzelfde gevoel heb ik bij paardrijden. Moet je zien hoeveel eeuwen mensen al op paarden rijden en pas die laatste paar jaren heb je opeens dat gezeur over caps. Ik denk dat met een cap op, paardrijden voor mij niet meer hoeft (net zoals fietsen met zo'n paddestoel op).

Ik kies mijn eigen risico's wel, maar dat vind ik nog geen excuus voor anderen om mij daarom te veroordelen. Ik zeur toch ook niet tegen mensen die wel een cap op willen zetten, dat moeten ze helemaal zelf weten.

En ja, paardrijden brengt risico's met zich mee. Nou en?
De engelsen hebben daar zo'n mooi gezegde voor: "if you can't stand the heat, stay out of the kitchen".

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:19

DePennyBitch"]
[quote="Anya"][quote="DePennyBitch schreef:
Iemand met een hoedje in de B rijdt echt voor prutsmuts

En dat moet iedereen ook lekker zelf weten of ze met hoedje rijden in de B of niet. Al komen ze met een pleepot op hun kop, het zal me een rotzorg zijn

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:36

Ik vindt dat iedereen wijs genoeg is om te beslissen wat hij/zij doet wat betreft bescherming in de vorm van caps, bodyprotectors enz. Okeej je hebt ook mensen die dat niet zijn.
Scheld elkaar niet uit, maak elkaar niet af, veroordeel een ander niet. Daar schiet je niks mee op en bereik je vaak het tegengestelde.

Trek je eigen leermoment uit de ongevallen om je heen en doe wat je denkt dat wijsheid is.

Veilige rijuurtjes allemaal....

Hier ben ik het echt helemaal mee eens, super gezegd OK dan!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 07:46

Update: gisteravond is ze wakker geworden, kan praten, beweegt gewoon, lange termijngeheugen werkt goed maar korte termijn geheugen is nog bagger. Volgens de artsen heeft ze een beschermengel ter grote van een kamerolifant gehad. Maarja ze ligt nog aan de beademing, die gaat er vanmiddag vanaf. Steef vanaf hier: van harte beterschap meis....

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:19

Jeetje!
Nou, van harte beterschap, ik hoop dat ze er snel wer bovenop komt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:48

Vippie schreef:
Update: gisteravond is ze wakker geworden, kan praten, beweegt gewoon, lange termijngeheugen werkt goed maar korte termijn geheugen is nog bagger. Volgens de artsen heeft ze een beschermengel ter grote van een kamerolifant gehad. Maarja ze ligt nog aan de beademing, die gaat er vanmiddag vanaf. Steef vanaf hier: van harte beterschap meis....

Is dat de Steef van bokt?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:02

sjemie schreef:
als je cker weet dat je paard nix doet hoef je geen cap op!! ik doe het wel altijd

sorry maar dit vind ik echt onzin!!!!!
het is en blijft een dier waar je op zit....
en je weet nooit zeker of hij / zij wat gaat doen...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:03

DePennyBitch"]
[quote="Vippie schreef:

[/quote]

wat is er met haar / hem gebeurd ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:35

beter met iets van bescherming rijden dan helemaal niks.
toegegeven,je andere lichaamsdelen bescherm je ook niet.
maar je hersenen zijn,naast je hart,het belangrijkste onderdeel van je lichaam,en liever iets beschermen en idd die mogelijkheid (gedeeltelijk) wegstrepen,dan helemaal niks beschermen en meer risico lopen.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:37

DePennyBitch"]
[quote="Vippie schreef:

[/quote]

Ze heeft het hier over een ZE, en steef is een hij

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:10

Tja...soms rijd k ook wel eens zonder cap.
Gewoon omdat het fijn is. Maar dat komt alleen omdat ik mn paard vertrouw Lachen Als ie kuren ofzo heeft doe k mn cap wel snel op haha!! *LOL*

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:20

kimmy"]
[quote="DePennyBitch"][quote="Vippie schreef:

[/quote]

Ze heeft het hier over een ZE, en steef is een hij
[/quote]

oeps, sorryyyyyy.... Blond

Ik was denk ik in de war met Stef (met 1 "e" ) dus.... Koe

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:25

*zucht* ik vind het dus zeer IRRITANT dat mensen anderen hun wil op willen leggen of anders maar negatief bestempelen als men anders denkt of doet dan zijzelf....

Ik ben zo iemand die uit mijn eigen niet zo gauw een cap op zet (soms heb ik nog wel eens een bui dat ik bij een vreemd paard een cap op zet btw...) Maar zolang ik zelf mag bepalen of ik een cap mag dragen, moet men die keuze ook accepteren. Ik heb niet alleen een hekel aan een cap omdat t niet lekker zit, maar ook voel ik me 0,0 % veiliger met een cap. Een bodyprotector vind ik veel zinvoller...

Nu kan men mij en anderen die wellicht zo denken arrogant noemen, maar sta dan niet raar te kijken als iemand je een keer "watje" noemt (wat je mij overigens nooit zal horen zeggen)

Overigens denk ik niet dat ik niet zo snel zal vallen, ik stap juist eerder op een paard omdat ik niet "bang" ben om te vallen. Dan val ik maar van een paard, dat kan soms pijnlijk zijn ja. Maar (wat ik tot nu toe merk) de meerderheid van de gevolgen zit in rug/bekken, etc...

De ongevallen die genoemd worden met een dodelijk gevolg als ze geen cap hadden gedragen, vind ik een beetje overdreven zoeken naar "redmiddelen" om t gevaar aan te tonen...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:29

OK dan!