Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 18:08

Drama. :+

Ik ben begonnen met een beris flexi soft bitje. Puur omdat ik al wist dat ze een gevoelig type was.
Ze vond dat bit helemaal niks, inmiddels ligt die ook kapot in de kast. Uit pure frustratie heeft ze die scheef gebeten.

Myler getest, geen succes.
Harrys horse hulstrens geen succes.
Uiteindelijk uitgekomen op de sprenger dynamic rs bustrens en dat was direct de schot in de roos!

Ik kan elk bit erin hangen zolang ik er niet aan zit. Zodra je dus verbinding wil vragen gaat ze door het lint. Ik heb bitloos beleerd, toen de trust falsterbo gekocht en ruim 5 maanden op dubbele teugel gereden wat erg goed ging en langzaam overgegaan omdat we dus de sprenger vonden die ze accepteerde.

Enige eis die ze ook heeft dat ze clipjes aan de teugels wil. :+

Wij hebben tussendoor veel geoefend ook met lange lijnen, aan de hand werken en die van mij vind een elastiekje fijner dan touwtjes of bijzet, dan loopt ze alleen maar achter de loodlijn.

Terwijl er genoeg mensen zijn die alles erin hangen, touwtjes eraan knopen en dier geeft zero commentaar :=

Equipro

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 21:24

Ik had een beetje hetzelfde probleem, eigenlijk zoals ik altijd doe bij de jonkies, begonnen met een dubbelgebroken kneveltrens, toen een anatomische Sprenger, en nu op een look-a-like Myler gaat het redelijk.
Sella accepteerde het bit niet, in die zin dat ze met haar tong bleef rommelen.
Dat doet ze nu alleen nog terwijl ik het hoofdstel aan het vastmaken ben, daarna is het over.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:17

Hier een beetje een dipje vandaag. Ik zat erop en hij was eigenlijk heel braaf. Maar we struggelen best wel met het feit dat hij niet heel voorwaarts denkt. Hij blijft vooral graag stil staan, nu is hij niet de heetste maar in longeren enzo is hij altijd blij als hij mag draven dus herken ik dat niet echt van hem. En opeens liep het potje over en sloeg hij in blinde paniek. Toen hij in de hoek van de bak kwam vloog ik eraf.

Gelukkig zijn we beiden oke, beetje pijn aan de billen maar verder niks. Ik denk wel dat hij er zelf ook erg van geschrokken is.

Ik wilde wel echt er nog eens op, of tenminste hangen, om goed af te sluiten en dat vond hij dan weer helemaal oke. Dus daar ben ik blij om.

Maar nu twijfel ik natuurlijk wel of ik hem niet beter even laat inrijden door iemand anders die veel ervaring heeft met jonge paarden. En het dan zelf weer overneem.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:31

Lastig is dat. Introvert type? Doet hij dat in de omgang ook??

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 19:45

Naar mijn gevoel is hij niet heel introvert nee. Tijdens longeren kan hij er ook wel eens opeens klaar mee zijn. Maar ik zie dat aankomen, mijn moeder niet. In het begin schrok hij wel eens heel heftig maar dat is nu wel echt veel minder. Het is wel een baas soms hoor, zeker in het begin had hij nog wat hengstenmanieren, dat is nu gelukkig voorbij.

Ik had zondag toevallig les met hem, dus die timing is perfect, kunnen we gelijk eens kijken hoe we verder gaan. Zij kent hem ook goed en hij vertrouwt haar natuurlijk ook heel erg.

We merken vooral dat hij slecht naar mijn moeder luistert. Zeker als ik erop zit. Als ik uit het zicht verdwijn loopt hij weer braaf mee.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:23

Maar wel soms lastig te lezen? Dat het “ opeens gebeurt”, voor je gevoel?
Fijn dat je zondag les hebt. Iemand die dan even goed vanaf de grond kan meekijken en misschien ook kan kijken of er signalen zijn…

Vandaag weer even op de mijne gezeten na aantal weken vakantie. Stap, barebackpad, aan de longe maar wel “ zelf sturen”( dus iemand die m vasthad maar de longe vrijwel op hele lengte).
Sturen met bit is een ding, voelt ook niet helemaal eerlijk naar hem in z’n mond dus neig toch naar bitloos beginnen.
Of misschien twee teugels… en dan micklem ofzo…

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 20:43

Muze schreef:
Maar wel soms lastig te lezen? Dat het “ opeens gebeurt”, voor je gevoel?
Fijn dat je zondag les hebt. Iemand die dan even goed vanaf de grond kan meekijken en misschien ook kan kijken of er signalen zijn…

Vandaag weer even op de mijne gezeten na aantal weken vakantie. Stap, barebackpad, aan de longe maar wel “ zelf sturen”( dus iemand die m vasthad maar de longe vrijwel op hele lengte).
Sturen met bit is een ding, voelt ook niet helemaal eerlijk naar hem in z’n mond dus neig toch naar bitloos beginnen.
Of misschien twee teugels… en dan micklem ofzo…

Ja soms wel, de laatste tijd gaat dat beter en beter. In het begin hebben we wel wat problemen gehad met dat hij zoch lostrok uit het niets. Dat doet hij nu gelukkig bijna nooit meer.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:27

Hier ben ik ook begonnen met een hoop bit problemen. Toen uiteindelijk overgestapt op bitloos dit ging best goed en toen heel langzaam bit weer geïntroduceerd ik heb ook gewoon alles gepast tot ik iets had waar hij redelijk oke mee was dat was een enkelgebroken naar de mondgevormde sprenger D-trens.
En hoewel het opzadelen halsterom doen bit in doen en zadel op doen nog steeds wel is voor wat boze blikken kan zorgen.... ONDER HET ZADEL IS HIJ GEWELDIG.

Vandaag lekker samen het bos in lekker gecrost echt genoten samen.

Zorg dat je leuke dingen doet met het bit in al is het compleet zonder druk op het bit.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:33

Bloembloem leuk dat je er bij bent, hoe gaat het bij jou?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:41

Wat vervelend Waidida. Gelukkig zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

Verder zie ik veel paarden al fijn onder het zadel zijn.

Bitloos heb ik geen ervaring mee. Rijd dat ook anders?

Wij hebben zo ook nog onze struggles. Pony ging laatst aan de kletter en het meisje zakte met zadel en al opzij (Welsh a tonnetje zonder schoft) en viel eraf. Pony blijft onder zadel erg sensibel terwijl ze in omgang echt een fijne pony is. Nu begon mevrouw ook te bokken in de rechter galop en heb haar nog eens na laten lopen door de fysio. Bekken zat weer vast. Dit is weer los gemaakt en nu weer aan de longeerlijn oppakken. Woensdag komt het meisje weer rijden. Ben heel benieuwd, maar merk dat ik er niet veel vertrouwen meer in heb dat het nog een leuke kinderpony gaat worden...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 22:16

Wat ze in het begin doen zegt echt zo weinig over hoe ze uiteindelijk worden......
Ik heb aan alle kanten naast mijn merrie gehangen en is na een jaartje de braafste ooit geworden me kindjes rijden erop kan er alles mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:35

Hé wat vervelend van een aantal misverstanden hier, met vallen en gedoe met bitten.
Ik gebruik een simpele dubbel gebroken watertrens en dat was met de tweede keer erin, had ze hem eigenlijk al heel rustig in de mond. Dus hartstikke prima blijkbaar, dus dat is fijn.

Ik heb het sturen aan de lange lijnen gedaan, ook het wisselen achterlangs om naar de andere kant te gaan (wel stilstaand) vindt ze ook prima gelukkig.

Ik heb inmiddels 3x op haar gezeten, laatste keer ook beetje sturen en zelf halt en weer weg stappen terwijl mijn vriendinnetje naast haar liep. Maar toen werd mn vriendinnetje ziek, toen waaide het een week lang windkracht storm en toen werd ik ziek… dus het ligt nu ff stil. Maar wat in het vat zit, verzuurt niet en ze moet nog minimaal 30 jaar mee, dus komt wel. Ik vind haar onder het zadel ook nog wel een sprietje. Dus wat extra body kweken is niet erg.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:46

Oh maar de mijne heeft op zich weinig/ geen problemen met het bit.. alleen zijn we nu op het punt om het sturen te gaan leren en dan lijkt hij het wel wat lastiger te vinden met bit ( of ik vind het snel sneu als ik toch per ongeluk nog net wat te grote hulpen geef met mn hand in het sturen..)
Met de lange lijnen wel geoefend, daar ging het wat makkelijker. Misschien combinatie met “ been geven”, en balans houden ofzo als ik er op zit

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:57

Muze schreef:
Oh maar de mijne heeft op zich weinig/ geen problemen met het bit.. alleen zijn we nu op het punt om het sturen te gaan leren en dan lijkt hij het wel wat lastiger te vinden met bit ( of ik vind het snel sneu als ik toch per ongeluk nog net wat te grote hulpen geef met mn hand in het sturen..)
Met de lange lijnen wel geoefend, daar ging het wat makkelijker. Misschien combinatie met “ been geven”, en balans houden ofzo als ik er op zit

Ik vind dit allemaal vrij normaal klinken. Je bent goed bezig.

Ik vind grote ( maar vriendelijke) en duidelijke hulpen best ok voor een piepjong paard. Je moet er nog niet met een vergrootglas op zitten kijken. Als ze op je rustige, duidelijke ( zo groot als nodig) hulp goed reageert, is dat toch fantastisch? Enthousiast loven en even loslaten.

En dat het met lange lijnen gemakkelijker gaat is logisch. Daarom doen we het ook als tussenstap. Als ik het bij mij kritisch bekijk, komen die lange lijnen ook niet subtiel aan.

Zich laten sturen, reageren voor het been en ondertussen balans houden met een ruiter op de rug, is een hele boterham.
Daarom rijd ik mijn jonkie graag buiten langs de landwegen. Balans is gemakkelijker want meestal rechtdoor. Sturen is ook beperkt. Dan schiet alleen een beetje tempocontrole over.
In de piste houd ik het rustig, beperkt en gemakkelijk. We hebben nog tijd zat.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:12

Ja dat is ook wel weer zo.
Ik keek een filmpje terug van gisteren en dan zie je hem toch wel rommelen met mond en bit.
En dan voel ik me een beetje schuldig, hahah..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:34

Wij hebben vandaag het bos ook weer bezocht.
In de trailer hebben we altijd ruzie met het hoofdstel om het bit rustig in te doen, want ze heeft gewoon nog de nodige spanning en ongeduld. :+

Vandaag dacht ik dan laten we die stressfactor weg en nemen we je gewoon bitloos mee. Want zo ben je tenslotte beleerd. Dat ging top!

Ik doe t hoofdstel altijd in de trailer om te voorkomen dat ze perongeluk schrikt en zonder items het bos in gaat :=

Het trailer laden zelf kost soms nog een lange adem geduld. Of ze t alsjeblieft wil doen.
Ze loopt er niet langs of stormt niet achteruit. Ze loopt vol enthousiastme mee tot 2 benen op de klep en denkt daarna oke prima zo.
Dan is het een kwestie van wachten, soms even vragen en loslaten en verder geduld en dan komt ze wanneer t haar zint. Maar ik hoop die adem wat korter te maken door toch weer wat meer te oefenen.
Ik heb een iforwilliams, dus ze kan altijd rondjes lopen achter erin en voor eruit en als je niet weg hoeft dan loopt ze er keurig doorheen. Offcourse. :+

Afbeelding

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:26

Wij hadden gisteren weer les en hebben weer lekker kunnen zitten en wandelen. Mijn 'grondpersoon' heeft ook een stukje les gehad in hoe ze hem miet begeleiden. Ook lekker gewerkt op dat hij als eerste loopt ipv mij te volgen. Volgende keer gaan we dubbele lijnen doen om hier wat op verder te gaan.

Ook doet zij zelf paarden zadelmak maken dus dat is voor mij een hele geruststelling. Zo kan hij, als ik het toch niet alleen blijk te kunnen, bij haar opgeleid worden. Hij kan daar ook bv even een maand staan om even wat door te rijden.

Zij is de enige die ik er echt blindelings mee vertrouw omdat onze manier van werken een beetje hetzelfde is natuurlijk.
Ik heb een half jaar geleden met één van haar paarden gereden en dat was echt een feestje. Heerlijk! Dus als hij ergens heen zou gaan is het daar :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:45

Ik denk er eigenlijk niet zo bij na.
Ik ben duidelijk,en dat snappen ze rete snel.
Ik stap op en ga sturen,gewoon boeren fluit hand ruim van de hals beentje erbij en bochtje om.
Prijs hem de hemel in als hij doet wat ik vraag.
Zo ook vandaag.
2e keer dat ik zit,5x keer dat ie een zadel op heeft ofzo.
Dacht a mooi weer jack maar weer eens plagen.
Hop zadeltje op,paar rondjes aan de long of tie misschien nog een uitspattinkje heeft....ugh not :+
Ik was alleen,maar hij is zo verekte cool.
Hop zitten maar,eerst wat achterwaarts want snapte niet helemaal wat ie moest doen.
Beetje been en kriebeltje op zijn kontje en daar ging hij.
Voorzichtig rond stappen helemaal alleen.
En eigenlijk mocht ik gewoon rijden van hem.
Been voorwaarts,en beetje sturen,en halthouden snapt ie ook al.
Paar rondjes, de hemel in geprezen en weer klaar.
En leuk dat ie het vond!
Ape trots op hem.
Zo cool en vol vertrouwen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:11

Afbeelding
Ik ben normaal heel simpel, maar niet met deze.
Dit is een apart maar goed kaliber,

Ze loopt dus nog aan de lijn. We zijn wat ongelukjes en boxrust weken verder.

Maar eerlijk, dit was juli, ze groeit nog zoveel.
Afbeelding

Afbeelding

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 17:45

Hier ook weinig problemen met het bit. Ik vind het voornamelijk een nadeel maar in dit geval is een hapgrage ruin heel handig om te hebben. :D Al moet ik wel zeggen dat ik eerst een Trust flexisoft had en dat niet zo vanzelf ging als nu met een dubbelgebroken bitje.

Leuk om te zien hoe ze nog gegroeid is GabberGill! Ik heb ook het idee dat mijn 3 jarige de afgelopen maanden echt meer paard is geworden.

Wat lekker dat je bij jou zo mooi buiten kunt rijden Sam! Zo fijn ook voor die jonkies om lekker meters te maken buiten. Wij hebben tijdens een weekendje weg ook ons eerste buitenritje gemaakt, had ik van te voren niet durven dromen en smaakte zeker naar meer!

Waidida, goede hulp vanaf de grond is ook goud waard. Is dit vaker gebeurd? Het lijkt me vooral belangrijk dat je er zelf niet bang van wordt en dat het geen terugkerend iets is. Maar als je twijfels blijven zou ik het door iemand anders laten doen. Ik ben er zelf vrij nuchter in, vind het leuk om zelf te doen maar ben geen wereld ruiter dus als het niet goed gaat, mag iemand anders het doen. :')

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:21

Nann__ schreef:
Hier ook weinig problemen met het bit. Ik vind het voornamelijk een nadeel maar in dit geval is een hapgrage ruin heel handig om te hebben. :D Al moet ik wel zeggen dat ik eerst een Trust flexisoft had en dat niet zo vanzelf ging als nu met een dubbelgebroken bitje.

Leuk om te zien hoe ze nog gegroeid is GabberGill! Ik heb ook het idee dat mijn 3 jarige de afgelopen maanden echt meer paard is geworden.

Wat lekker dat je bij jou zo mooi buiten kunt rijden Sam! Zo fijn ook voor die jonkies om lekker meters te maken buiten. Wij hebben tijdens een weekendje weg ook ons eerste buitenritje gemaakt, had ik van te voren niet durven dromen en smaakte zeker naar meer!

Waidida, goede hulp vanaf de grond is ook goud waard. Is dit vaker gebeurd? Het lijkt me vooral belangrijk dat je er zelf niet bang van wordt en dat het geen terugkerend iets is. Maar als je twijfels blijven zou ik het door iemand anders laten doen. Ik ben er zelf vrij nuchter in, vind het leuk om zelf te doen maar ben geen wereld ruiter dus als het niet goed gaat, mag iemand anders het doen. :')

Hij had het nooit eerder gedaan, maar mijn instructrice heeft mijn grondpersoon ook even wat les gegeven over wat ze moet doen. Dan er nog even op gezeten en alles was weer priem.
Ik ben gelukkig niet bang geworden en denk opzich wel dat ik het kan. Maar ik ben er ook van overtuigd dat mijn instructrice het beter kan :+

LiberaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 04:00

Fijn dat ‘ie zo braaf is Roosa! Heel fijn als ze zo makkelijk zijn :j

Hier is het bij Valegro ook heel makkelijk gegaan, maar mijn andere jonkie vorig jaar was een heel ander verhaal… die heeft nu al een jaar niet gelopen want veulentje aan de voet, die pak ik binnenkort weer op als Valegro met winterstop gaat.

Maar ja het ene paard is zeker het andere niet! Vind het ook leuk om te zien in dit topic hier hoe verschillend onze wegen allemaal zijn :)