Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:22

@Dara: dubbel gebroken verdeelt de druk beter en is wat beweeglijker idd. Vaak vinden jonge paarden dat wel fijner. Maar het is toch altijd per paard verschillend. Pharon heeft nu een dubbel gebroken Bustrens in.
Die heeft voor een watertrens maat 13,5 en dus heb ik voor de Bustrens maat 12,5 gekozen. Met een dikte van 16mm.

@juniper: knappe Tulip <3

@bretsa: heerlijk om te zien dat ze allemaal los gaan :D

Heb vanaf gister ook mijn eigen hoofdstel bij Pharon in gebruik. Even goed afgesteld en gekeken of het paste. Gelukkig past het :)

Afbeelding

Nadiine__x

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:42

Afbeelding

Vanmorgen even op stal geweest want de hoefsmid kwam.
Vorige keer was hij een beetje baldadig, maar vandaag voorbeeldig gedragen :))

Wel oliebol.. Haalde hem met een dikke knie en volle pees van de paddock af.. Maar meteen dierenarts laten komen omdat ik 40 weken zwanger ben en er niet zo vaak ben..

Gelukkig niet kreupel! Wel 3 dagen antibiotica en 5 dagen pijnstillers en ontstekingsremmers om bloed vergiftiging te voorkomen en de zwelling te laten afnemen.

Hopelijk is hij zondag weer in orde anders maandag even bellen.

De dierenarts moest hem zelf even longeren, en hij kent dat nog niet zo heel goed, maar hij deed het vet braaf! <3 beetje trots op hem.

Nu duimen dat hij zichzelf weer heel laat.. Het is ook een beetje de klier van de kudde dus dit kon ik een keer verwachten _-:(

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:44

Ach nee wat balen!! Hopelijk is hij maandag alweer een stuk beter!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:55

Wat balen van de dikke knie.

Ik vind hem zo op die foto wel beetje vreemde vorm van achterhoeven hebben.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:00

Art_Ificious schreef:
Wat balen van de dikke knie.

Ik vind hem zo op die foto wel beetje vreemde vorm van achterhoeven hebben.

Ja hij slijt zijn neuzen eraf, veel straat hier op de paddock paradise, dit was voor de hoefsmid en heeft altijd wat zijflappen.

Hij moet waarschijnlijk op ijzers als ik hem ga beleren.
Maar op de hit actief stal waar hij heen gaat zodra daarplek is, is geen bestrating, dus heb nog hoop haha

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:30

He balen van die dikke knie, hopelijk snel weer over.

Jullie zijn al wat verder dan wij
Ik ben pas vorige week begonnen, maar ze leert snel, vorige week was rechtsom naast haar lopen al heel raar, nu niet meer en kan ik een meter afstand houden.
Die van mij word ook niet fris of heet van de kou, had dr los in de longeer bak, maar er zat geen energie in de weg hoor...madam wilde alleen gras eten wat aan de rand stond _O-
Blije gup

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:54

Pharon reageert ook niet op de kou. Maar staat dan ook gewoon overdag altijd buiten, weer of geen weer. Dus zijn energie kan hij wel kwijt.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:28

Zertab schreef:
Pharon reageert ook niet op de kou. Maar staat dan ook gewoon overdag altijd buiten, weer of geen weer. Dus zijn energie kan hij wel kwijt.

Denk dat dit inderdaad veel doet, de paarden die op stal staan, staan nu toch wat langer binnen dan zomers en ze wandelen de kou in terwijl die andere er de hele dag erin lopen en niet beter weten.

Mijn shire was in haar jonge jaren ook altijd een beetje een opgepompte hengst als het opeens heel koud was, maar sinds ze 24/7 buiten loopt is ze hele jaarrond gelijk.

Moet wel eerlijk zeggen dat ze een beetje gek van sneeuw is, als we op buitenrit gaan in de sneeuw word ze altijd een drukke sneeuwpanter haha

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:49

Ja ik denk ook dat dat veel doet. En hij heeft ook zijn wintervacht, dus als het goed is niet koud :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:25

Nadiine__x schreef:
[ [url=m/fU0Zvh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanmorgen even op stal geweest want de hoefsmid kwam.
Vorige keer was hij een beetje baldadig, maar vandaag voorbeeldig gedragen :))

Wel oliebol.. Haalde hem met een dikke knie en volle pees van de paddock af.. Maar meteen dierenarts laten komen omdat ik 40 weken zwanger ben en er niet zo vaak ben..

Gelukkig niet kreupel! Wel 3 dagen antibiotica en 5 dagen pijnstillers en ontstekingsremmers om bloed vergiftiging te voorkomen en de zwelling te laten afnemen.

Hopelijk is hij zondag weer in orde anders maandag even bellen.

De dierenarts moest hem zelf even longeren, en hij kent dat nog niet zo heel goed, maar hij deed het vet braaf! <3 beetje trots op hem.

Nu duimen dat hij zichzelf weer heel laat.. Het is ook een beetje de klier van de kudde dus dit kon ik een keer verwachten _-:(

Ahh wat zonde!

Hoop dat het snel beter gaat

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:43

Weet niet lf dat echt veel uitmaakt dat op stal staan

Mijn draver staat nu op stal. Als ik hem buiten zet gaat 1x even rollen en dan gewoon grazen.
Als het onophoudelijk regent zet ik hem in de binnenpiste. Maar ook daar leefr hij zich niet uit terwijl andere paarden dat dan wel weer doen.
Zal eerder paard afhankelijk zijn denk ik dan :+

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:07

Bij die van mij maakt dit weer ook niet uit. Staan 24/7 buiten maar moeten iedere dag even een keer flink rennen en bokken en ook echt het jonge hengsten stoeien doen de 2 bijna 4 jarige ruinen hier ook nog bijna dagelijks. 30 graden in de zomer of zoals nu de vorst maakt daarin niet uit :Y)
Maar ik kan daar alleen maar van genieten en ze hebben er ook de ruimte voor om echt even lekker voluit te rennen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:52

Woo wat weer veel om bij te lezen.
Balen van de blessures zeg!

Ik ben deze week weer zó gelukkig met mijn tinkerkind.
Zaterdag kwam de osteopaat. Wel wat scheefheden uiteraard maar ze was vooral onder de indruk hoe goed hij aan het voelen was, zeker voor zo'n jong koudbloedpaard. En woensdag kwam de zadelpasser, en ook zij was onder de indruk hoe zelfverzekerd en ontspannen zijn uitstraling was, gewoon helemaal oké met zichzelf en hartstikke braaf met alles wat er aan hem geplukt en gedaan werd. Trots eigenaresse dus :D

Het zadeltje wat ik voor hem bedacht had ging alleen niet passen, dus ik heb maar ter plekke een nieuw zadel laten aanmeten. :$ Wintec wel dus goed aanpasbaar, al heeft hij nu al een breder kopijzer erin zitten dan mijn 5-jarige Freiberger. En ik maar denken dat hij nog zo smal was voor een koudbloed :o
Maar nu hebben we een prachtig donkerbruin en passend dressuurzadel en zijn we helemaal klaar voor 2024 *\o/*

Deze week kwamen ook de buurpony's voor het eerst weer op de wei die grenst aan onze bak, dus de jongens mochten even gedag gaan zeggen en werden daar heel vrolijk van;

Afbeelding

Met die acties hadden ze de bodem zo omgewoeld dat de bak wel weer gesleept moest worden;

Afbeelding

Het was de tweede keer dat de sleep erachter hing, en de eerste keer zonder hulp en zonder eerst naast zijn hoofd mee te lopen. Twee rondjes aan de lange lijnen gestapt zonder sleep, waarbij hij zó braaf was, dat ik hem eenvoudig kon stilzetten, strengen aan de zweng maken, en weer aanstappen. Eerste keer aanstappen had hij wat aanmoediging nodig om echt te gaan trekken, maar al snel had hij het truukje door en ging hij er steeds fanatieker in stappen. En ondertussen zo perfect aan de hulpen, alsof hij het al tien jaar doet. Echt niet normaal hoe makkelijk als dit paard is. <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:48

IngeK, heerlijk om te lezen. Houd ik van. Is natuurlijk stuk karakter maar vaak ook hoe je met je dier omgaat en voorbereid.

Fier stond met een maatje op de wei en daar zijn twee andere, waarvan een zijn halfbroer, bijgekomen. Nu dacht ik, hij kent zijn halfbroer Naud goed dus die zullen wel optrekken maar nee. Vriendje van Naud staat nu bij Fier en zijn maat en Naud stond alleen _O- gelukkig kan hij dat heel goed hebben.
Scheelt in ieder geval met uit de wei halen. Totaal geen jaloezie.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:13

Wat een heerlijke update! <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:26

Inge wat een fijne update om te lezen, mag je trots op zijn! :D

Eigenaar wil ook alvast graag zadel aanleren. Pharon kan het goed verwerken tot nu toe. Drie keer in de week hoofdstel in en gewoon even stappen aan de longe. Verder gewoon borstelen en peesjes om. Geen gekke dingen. Eerste keer was drama, maar daarna was het ineens helemaal goed. Rust en geduld. Plus hij kent me ook echt al. Ik merk het aan alles. Hij volgt me ook in de "paddock" :)
Ik ben ook bezig met de andere twee jonkies. Grappig om te zien hoe Pharon drama had de eerste keer, logisch ook als het nieuw is. En een ander paard het over zich heen laat komen en de tweede keer drama heeft. Omdat hij het dan pas goed verwerkt heeft ofzo.

Anyways, ik wil dus in januari dan een zadelpasser laten komen. Zodat als hij weg gaat om te laten inrijden direct een goed passend zadel heeft. Ik had het geloof ik al eens gevraagd maar heeft iemand goede ervaringen met een passee in Noord-brabant in de buurt van Den Bosch?

ik ben niet zijn eigenaar, dus heb beperkte inspraak. Als eigenaar een zadel erop wil, dan kan ik daar weinig "tegen" doen. Dus ook als eigenaar straks begin volgend jaar zegt, we doen hem naar de professional om te laten inrijden, is het ook zo. Even om eventuele discussie te voorkomen :o

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:29

Mag ik me ook nog aanmelden?
Ik heb 2 shetlander merries, Lyn en Jente. Lyn wordt in het voorjaar 4 en Jente 3.
Het was de bedoeling om Lyn komend voorjaar voor de kar te gaan beleren, maar dat zal nu na de zomer worden.
Ik word over 2 weken geopereerd, dus dan ligt de training stil.

Op dit moment longeer ik Lyn af en toe en ik ben pas begonnen met lopen aan de lange teugel. Dit pakt ze goed op.

Jente wil ik op gaan pakken met grondwerk enzo als ik hersteld ben van mn operatie. Dan kijk ik hoe ze kwa ontwikkeling is. En dan kijk ik volgend najaar of zij ook al beleerd gaat worden, of dat ik nog even wacht.

De reden dat ik met Lyn tot na de zomer wacht, is dat onze rijbak in de zomer meestal te zwaar is. Zeker om dan met wagen erin te rijden.
Zodra het wat meer gaat regenen, is onze bak goed te doen. Dus ik moet maar zorgen dat ik goede regenkleding aandoe :D

LynAfbeelding
Afbeelding

Jente
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga even verder bijlezen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:32

Inge, heerlijk zo'n chill paard <3

Zertab, hoe oud is het paard?
Die van mij kreeg op met 2/ 2,5 ook wel eens spelenderwijs een zadeltje op hoor. Eerst gewoon ff na het poetsen, later gingen ze (werd door de opfok gedaan) ook een rondje over de paddock of de galopbaan aan de hand stappen terwijl het zadel erop lag.

Inmiddels is ie 3,5 en heeft er nog nooit een ruiter op gezeten :o
Denk dat dat op zn vroegst over een jaar wordt. :=

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:57

@Sherivey: 3,5 jaar :) voor mij persoonlijk zou het ideaal zijn als hij rond april ingereden wordt. Dan heb je daarna ook het goede weer en is de bak begaanbaar. En paard is dan 4. Maar goed. Daarom zet ik specifiek bij dat het niet mijn paard is. En ik echt wel mijn mening mag geven en bijvoorbeeld dat bit heb gekocht en mag gebruiken. Maar in sommige dingen blijft hij gewoon de eigenaar. :)

@Tinkertreas: welkom! :D leuke shetjes!

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:11

Ach wat leuk, dit topic is uitgelicht :)
Ik zag ineens Dexter voorbij komen, ik dacht hoe dan? :=
Maar bleek dus vanuit dit topic te komen.
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:58

Zertab schreef:
@Sherivey: 3,5 jaar :) voor mij persoonlijk zou het ideaal zijn als hij rond april ingereden wordt. Dan heb je daarna ook het goede weer en is de bak begaanbaar. En paard is dan 4. Maar goed. Daarom zet ik specifiek bij dat het niet mijn paard is. En ik echt wel mijn mening mag geven en bijvoorbeeld dat bit heb gekocht en mag gebruiken. Maar in sommige dingen blijft hij gewoon de eigenaar. :)

@Tinkertreas: welkom! :D leuke shetjes!

Prima leeftijd toch, voor een zadeltje :)

Ik heb het idee dat mijn paard al een van de ouderen is in dit topic :')
Die is van 2020, geloof de meesten hier van 2021.
Nou is die van mij al wel deels beleerd, maar enkel vanaf de grond.
Waren net met een beetje dubbele lijnen bezig toen het non-stop ging regenen en daarna ging ie onderuit en verwondde zich. :(

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:15

Pharon is ook van 2020 :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 14:15

Sire ook hoor. Ik heb juist het idee dat de meesten hier van 2020 zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:02

Vos is van 2019 :+, bijna bejaard geloof ik dus

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:36

IngeK schreef:
Sire ook hoor. Ik heb juist het idee dat de meesten hier van 2020 zijn.

Oh ik zat ff op de eerste pagina te spieken om te kijken welke paarden hier in het topic zaten :+
Zag veel 2021