[Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: [Volg] Ófeigur en Gloí krijgen een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:35

Och arm paard, die heeft het echt fors te pakken.. :(

Hier ook de Snuggy hoods, erg fijne deken waar mijn pony de zomer goed op is doorgekomen. De kap is ook erg fijn, totdat hij hem herhaaldelijk scheef schuurde en niets meer zag... heeft me uiteindelijk noodgedwongen doen besluiten toch weer een gewone vliegenkap op te doen.
Hopelijk gaat het haar goed helpen! Zeker de deken is de fijnste eczeemdeken die ik in mn handen heb gehad!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 22:58

Ja die kap heeft heel weinig ruimte voor schuiven dat was ook waardoor ik m eerst niet wilde. Maar aangezien ze echt wel bedekt moet blijven en onze houtje touwtje oplossing van nu ook recht blijft zitten heb ik een beetje hoop. We gaan het zien volgend jaar, anders moeten we verder zoeken voor haar hoofd. Het moet zo veel mogelijk bedekken en die keuze is vrij schaars. Zou fijner zijn als ze het gaas rond de ogen wat groter maakte zoals de meeste lycra kappen.

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:29

Kasmir schreef:
Ja die kap heeft heel weinig ruimte voor schuiven dat was ook waardoor ik m eerst niet wilde. Maar aangezien ze echt wel bedekt moet blijven en onze houtje touwtje oplossing van nu ook recht blijft zitten heb ik een beetje hoop. We gaan het zien volgend jaar, anders moeten we verder zoeken voor haar hoofd. Het moet zo veel mogelijk bedekken en die keuze is vrij schaars. Zou fijner zijn als ze het gaas rond de ogen wat groter maakte zoals de meeste lycra kappen.

Anders kun je misschien zelf gaas erin naaien op het masker? Als je het zicht stuk wat groter wilt?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 20:36

Ja dat is inderdaad een optie als dat gedeelte niet lekker blijkt te zitten. Heb het kapotte Shires masker gehouden om dat eventueel het gaas van de ogen van de gebruiken mocht het nodig zijn. Ben nog geen held met de naaimachine maar ik ben aan het leren haha. Haast een must met een eczemer om de dekens onder de naaimachine te kunnen leggen O:)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 22:28

Vandaag ben ik begonnen met Björg trainen, ze is nogal "doof en bot" gereden en wil dr weer wat zachter maken. Super sessie achter de rug vandaag, van 'moeten trekken' om stil te staan tot netjes terug kunnen rijden op zit.
Ze werd op haar vorige plek voor ritten en cursussen gebruikt maar echt geen idee wat ze op cursus deden daar want ze snapt maar weinig }:0 . Ze zeiden dat ze de cursussen niet leuk vond maar ze deed echt goed haar best nu, het is vooral dat ze onzeker wordt met veel dingen en dan maar harder gaat lopen en zichzelf hard maakt. Nu alles behapbaar gehouden en ze was echt super fijn <3

Ook blij met mijn bbpad, heerlijk om mee te trainen en leg het zo van het ene paard op het andere. Vind het ideaal.

Afbeelding

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:40

Wat een ellende die eczeem maar het kan best zijn dat ze als ze echt op haar gemak is bij jullie ze er volgend jaar minder last van heeft. Verder wel een heel leuk paardje ook te zien!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 10:07

Ja we hopen dat volgend jaar als ze het hele seizoen met ons meedraait het wat beter gaat.

Vandaag komt de eerste sneeuw uit de lucht vallen, vieze natte prut maar goed het is er. We hebben twee tours vandaag dus we zijn blij dat onze paarden niet op ijzers staan anders zou het een grote glibberpartij zijn geweest.

Afbeelding

De paarden zijn wel extra spicy door de kou dus er nu gauw zo veel mogelijk hooi in stoppen want heb vanmiddag twee beginners :'). Altijd fijn met dieren werken hihi.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 19:33

Vandaag helaas te horen gekregen dat Saedis niet drachtig is.. Het is even flink balen maar ik ga het volgend jaar niet nog eens proberen. Ik ga nu door naar plan B en dat is online in de gate houden tot mijn droom veulen te koop komt.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 19:37

Hè jammer :/ hopelijk komt er een leuk veulen op je pad

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 22:03

Nu al sneeuw, nog steeds een dun laagje of inmiddels al een dik pak?

Jammer dat Saedis niet drachtig is. Was ze wel drachtig gescand? Of alleen geinsemineerd/gedekt?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 22:57

Ze is niet drachtig gescand, gedekt toen gescand en niet drachtig DA heeft haar toen hengstig gespoten en weer met de hengst maar nu dus alsnog niet drachtig. Heb verder geen haast met een veulen kopen, Saedis is pas 13 en het wordt haar opvolger dus er is tijd. Maar wil wel graag een veulen zodat ik alles vanaf het begin naar mijn visie kan doen. En tsja als ik dan toch geen haast heb ga ik een beetje opzoek naar wat speciaals voor mij. Dus heb nu een bewaking op hästnet staan voor merrie veulens. Wil graag een merrie, grotere ouders zodat ze wat meer maat mee krijgt en dan een speciaal kleurtje of aftekening.

De sneeuw is inmiddels al weg en nu hebben we 2,5 dag van alleen maar regen waarvan vandaag dag 1 was. Echt vreselijk, het is hier nu al een zwembad en we krijgen er nog een plens bovenop.. Laat die sneeuw maar komen, beter dan dit |o

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 22:57

Heb afgelopen week een zeer positieve Gloí update gehad, ze is helemaal verliefd op hem en als we ooit andere paarden met pensioen doen of we haar eerst konden contacteren want ze is verliefd geworden op het ras.

Verder zijn er druk bezig met Björg trainen, ze is nogal rennerig en je kunt helaas merken dat ze onzeker is/niet gewend is haar tijd te nemen. Poepen gaat altijd lopend, ze neemt tijdens de tour niet de tijd om te plassen dus doet 5 kleine telkens als we stilstaan. Zo sneu ze moet echt leren dat het bij ons oke is dat ze gewoon stil gaat staan en haar ding doet, of dat nu poepen, plassen of gewoon iets bekijken is. Dat zijn we haar dus vooral aan het vertellen. Ook aan het omscholen naar bitloos.
Afbeelding

En vandaag voor het eerst op Idinn gezeten, hij is alweer 5,5 jaar nu. Was volledig chill en 'saai' zoals het hoort. Wat gehangen, op en afgestapt en met hem rondgestapt, super eerst sessie.
Afbeelding

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 10:27

Je zit niet stil (wel op je paard ;) ). Goed bezig !

Is toch wel wat typisch voor het ras, niet, dat onzekere ? Dat is dan wat ze het sensibele noemen, waarschijnlijk ...
Ons IJsje heeft dat ook. Ze is nu 3,5 jaar bij ons, en nog steeds verder aan het 'ontdooien'. Komt dus ooit wel helemaal goed, denk ik, hoop ik. Helpt niet mee dat ik zelf ook snel onzeker word :o
Het is dus al zo veel beter, maar ze leeft dus toch altijd nog wel een beetje met 'de waakstand' op, als je snapt wat ik bedoel.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 00:09

Denk niet dat het ras specifiek is, al onze andere ijsjes hebben er eigenlijk weinig tot geen last van. We selecteren ze natuurlijk wel op bepaalde karaktereigenschappen voor de tours dus de wat hetere wedstrijd exemplaren laten we staan :). Uiteindelijk is een jong dier nemen het makkelijkste, dan zijn ze nog niet 'verpest' :'). Zo doet onze Thorey het echt súper in de tours nu, zelfs met de minder ervaren ruiters terwijl ze nog maar 8 is. Met Björg wilde we een paard dat al tour ready is, en ze kan opzich prima mee op tours maar naar onze standaard is er echt nog wel wat werk te verzetten. Niet alleen voor haar ruiters comfort maar vooral ook voor haarzelf om de rust in dr koppie te krijgen.

Vandaag in totaal zo'n 5 uur in de auto gezeten om mensen te helpen met hun paardje. Ik bekap daar wel eens en ze heeft de afgelopen 2 jaar steeds meer moeite met haar draver. Van op buitenrit kunnen tot inmiddels niet meer onder het zadel kunnen en weigeren het terrein te verlaten ook aan de hand niet achter haar vriendin aan. Apart dier, heel expressief. Zodra ze het even niet meer snapte direct in de stress inclusief hoofd gooien, 'kauwen' , bijten , zwiepen, stampen en slaan. Ze voor nu huiswerk voor helemaal terug naar de basis gegeven, in de paddock waar ze zich veilig voelt samen lopen en haar schouders en achterhand besturen. Op 1 stapje wijken blokkeerde ze mentaal al volledig arm dier. Arme eigenaresse voelde zich ook vreselijk maar denk dat ze een mentaal zeer onder ontwikkeld paard heeft. De eerste twee jaar dat ze haar had at ze gewoon geen gras, alleen maar hooi. Ze kende het gras niet en wilde het ook gewoon niet proberen vind dat echt bizar. Sinds dit jaar eet ze wel gras, en sinds dien gaat het er met smaak in. Is niet alleen een basisbehoefte maar een paard hoort dat ook gewoon instinctief direct te doen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 00:38

Eergisteren in spirit aangekomen, de 4 jarige Quarter die hier een winter komt te staan voor rehab van zn voetjes. Het is wel echt een heel lief dier <3

Afbeelding

Hij laat wel duidelijk zien dat er meer speelt dan alleen zn voeten. Zn vacht is slecht, manen dun en huid is schilferig. Gisteren direct een zak mineralen brokjes gaan halen want ik vermoed sterk tekorten. Nu eerst op mineralen + goed hooi en dan even zien wat dat doet. Eigenaresse vertelde dat hij enorm hard is gegroeid, hij is ook al aardig aan de maat voor een quarter en vind hem wat schraal.
Eigenaresse staat volledig achter alles wat ik voorstel en doet nergens moeilijk over dus dat maakt het gemakkelijker werken :D. Mijn vermoeden dat de scheuren van binnenuit komen lijkt me wel aardig bevestigd met de rest van het paard. Aanpak wordt dus tekorten aanpakken en zeer regelmatig bekappen zodat de scheuren niet verder kunnen inscheuren + schimmeltjes behandelen waar nodig.

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 01:37

Let naast mineralen ook op het eiwitgehalte, zulke spierbonkjes hebben wel eens wat meer eiwit nodig dan een standaard paard van die leeftijd.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 10:18

Ja ik wil hem niet plots volproppen met van alles en nog wat, maar hij eet zijn mineralen niet zo dus hij krijgt het gemixt met 'senioren voer' . Klinkt een beetje raar maar onze jonge IJslander kwam daar goed van bij en dat is inderdaad hoog in eiwitten. Heb ook vertrouwen in dat ons hooi hem ook gaat helpen. Haal hem iedere dag naar binnen voor een extra maaltijd hooi en zijn brokjes.

Hij ziet er momenteel meer uit als een volbloed dan een quarter, hopelijk gaat hij weg meer lijkend op een quarter met betere voeten :').

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:23

En misschien een dekentje? Ik heb altijd begrepen dat quarters niet zon dikke winter vacht aanmaken.

Wordt ie niet gediscrimineerd door de ijscos? :))

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:45

We gaan zien hoe hij het heeft tijdens de winter, als hij laat zien dat hij het koud heeft gaat er een deken op. Voorlopig is het nog belachelijk warm voor de tijd van het jaar en kan ik niet wachten tot de echte vorst en sneeuw komt }:0 .

Vandaag "status voor rehab" fotos van zijn voorhoeven gemaakt. Had niet zoveel tijd dus achter komt later.
Laat ik zeggen dat er ruimte is voor verbetering :o .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grote scheur die een abces in zijn hiel heeft veroorzaakt gaat ook leuk worden om uit te groeien..
Afbeelding

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:35

Oei, dat ziet er niet al te best uit. Daar ga je veel eer aan halen :)

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:43

Ooooh jeetje! Quarters en hun hoeven is vaak een ding.. Ben heel benieuwd!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:13

Mooie quarter !
Maar die hoeven ... wow, dat ziet er niet goed uit, eerder ronduit ernstig.
Hopelijk herstelt het paard snel, van binnen en van buiten !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:16

VixillHedinn schreef:
Ooooh jeetje! Quarters en hun hoeven is vaak een ding.. Ben heel benieuwd!

Ja, bodybuilders op balletvoetjes geeft ellende. Al is dat extreme meer een amerikaans ding vaak. Hoe uit balans qua verhouding deze is, is nu lastig te zeggen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 22:13

Precies dat idd Tamary, vaak zijn het hele kleine compacte voetjes met heel veel gewicht erop en hebben ze ook best vaak metabole problemen.

Deze voet heeft een belabberde hoorn kwaliteit wat zorgt voor verschillende scheuren en abcessen. De voet flared ook alleen maar als hij groeit wat zorgt voor scheuren, en de hielen zijn ondergeschoven en zwak.

Hij mag nu dagelijks een uurtje op stal voor zijn extra maaltijd brokjes + hooi. (Voorhoefje is bekapt)
Afbeelding

En Saedis wilde even hoi zeggen hihi. Ófeigur is helaas nog niet zo lief voor hem dus in de nacht staat hij samen met skutte en Ofeigur nog even met een draadje ertussen zodat ik met een gerust hart kan slapen. Overdag een aantal uren met zn 3e tot ik het aandurf ze ook snachts met zn 3e te laten staan.
Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 00:55

Ik kan trouwens niet wachten tot het hier een beetje fatsoenlijk gaat sneeuwen. Het was hier de afgelopen dagen echt vreselijk qua ijs, normaal hebben we er niet zo'n last van maar nu is het niet te doen. Gelukkig zijn sinds twee dagen de weilanden aardig ontdooit en kunnen de paarden weer een beetje lopen maar ik kan met de hond uitlaten net zo goed mijn schaatsen aandoen.

Afbeelding