[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:43

germie schreef:
Straks blijkt het helemaal een verzonnen verhaal te zijn. Je leest er wel eens wat over, mensen die op vakantie gaan en doen of ze overal en nergens naartoe reizen, en ondertussen thuis zitten. En daar trappen ook mensen in. Dat zou een bak zijn.

Maar even een serieuze vraag, kun je een duplicaat paspoort krijgen bij een paard wat een paspoort mist? Want anders blijft het een paard waar je niets mee kunt lijkt mij.

Ga je lekker?! Wat een nare insinuaties. Ik tem even.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:50

anjali schreef:
Overigens,het feit dat hij al 13 jaar heeft weten te worden geeft wel een gezonde constitutie aan dus wat kan dat voormalige inwendig afgekeurd dan betekenen?

Dat zegt niks, hoor. Als hij juist niet gereden is de laatste tijd kan het perfect gezond lijken te zijn. Of als hij eerst wel een goed baasje heeft gehad, of of of.
Je weet pas wat als je weet wat er aan de hand was en nu ook weet hoe hij van binnen is en reageert op belasting.

Stil zetten kan juist heel goed gebreken verbloemen die pas weer naar voren komen als een paard belast wordt. Niet alleen qua rijden, maar ook longeren bijvoorbeeld. Of een behandeling van de ostepaat, fysio of iets dergelijks. Dat paard losgemaakt wordt en daarmee compensatie weg haalt. Dan kunnen ze ook ineens veel slechter worden, vandaar dat de goede therapeuten niet behandelen als ze niet weten hoe paard er van binnen uit ziet en ze iets tegenkomen.

Hier gehad met 1 die na koop vrij snel kreupel werd en op de foto versleten bleek te zijn aan beide voorbenen en nog wat meer dingen in het lijf. Die had een tijdje stil gestaan voor de koop en had zichzelf aangeleerd hoe je kon lopen zonder ongemak. Was ook mager en onbespierd.

Voor ts hoop ik dat het gewoon een goede uitkomst heeft voor het paard en 1 waar zij vrede mee heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:58

anjali schreef:
elnienjo schreef:

Duplicaat paspoort is makkelijk aan te vragen, dat zal het probleem niet zijn. Hoe moeilijk dat gaat ligt ook heel erg aan de instantie waar het paspoort aangevraagd wordt.

Voor de rest zijn het natuurlijk allemaal speculaties, ik denk zelf dat hij niet gezond (genoeg) is omdat hij ook vrij strak lijkt te zijn op de foto's en dat in combinatie met de info die TS wel boven heeft gekregen.

Er komen nu natuurlijk steeds meer mensen in de schulden en betalingsproblemen door oa de hoge gasprijzen dus ik kan me best voorstellen dat een kat in het nauw rare sprongen maakt zeg maar. Hopelijk komen we er nog een keer achter het precieze verhaal.

Maar dan is verkopen of desnoods naar de slacht brengen toch altijd nog lucratiever dan 'm te dumpen?

Als het paard een aantekening heeft in zijn paspoort dat hij niet geslacht mag worden dan kun je hem daar wel laten doden maar dan krijg je geen geld maar moet juist betalen.Volgens mij moet je als je hem naar een opvang als PZB zou brengen daar ook geld aan betalen (maar dat weet ik niet zeker,heb ik maar vernomen).Dit is volgens de berichten van ts een heel braaf paard,dan lijkt het me het beste om hem als gezelschapspaard te verkopen als hij als rijpaard niet geschikt zou zijn.Niet iedereen zoekt een paard om op te rijden en voor zo'n mooi braaf paard zou zeker belangstelling zijn als de eigenaar hem niet meer wil of kan houden.Overigens,het feit dat hij al 13 jaar heeft weten te worden geeft wel een gezonde constitutie aan dus wat kan dat voormalige inwendig afgekeurd dan betekenen?

Wat is de reden dat een paard een niet slachten verklaring kan hebben? Is dat iets principieels van de fokker of iets medisch?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:01

Dit paard heeft (gelukkig) iemand gevonden die er niet persé vanaf hoeft tot de eigenaar zich meldt

Maar ik vraag me puur uit interesse af wat in Nederland de opties zijn als de vinder het paard niet kan houden? Waar moet zo’n paard dan heen, en wat kan er daarna mee gebeuren?

Mag het dan verkocht worden, blijft het de rest van zijn leven bij een instantie? Welke?

Ik lees hier namelijk over moeten betalen om het naar een stichting te brengen maar het is toch niet de bedoeling dat de vinder daar voor opdraait?

@Elnienjo ik geloof dat dat te maken kan hebben met medicatie en niet meer geschikt zijn voor consumptie(?)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:02

Bij bepaalde medicijnen mag hij levenslang niet meer geslacht worden voor consumptie.
"Bute" als voorbeeld.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:10

Divers schreef:
Dit paard heeft (gelukkig) iemand gevonden die er niet persé vanaf hoeft tot de eigenaar zich meldt

Maar ik vraag me puur uit interesse af wat in Nederland de opties zijn als de vinder het paard niet kan houden? Waar moet zo’n paard dan heen, en wat kan er daarna mee gebeuren?

Mag het dan verkocht worden, blijft het de rest van zijn leven bij een instantie? Welke?

Ik lees hier namelijk over moeten betalen om het naar een stichting te brengen maar het is toch niet de bedoeling dat de vinder daar voor opdraait?

@Elnienjo ik geloof dat dat te maken kan hebben met medicatie en niet meer geschikt zijn voor consumptie(?)

Vinder hoeft nooit te betalen tenzij zoals nu de vinder dat op zich wil nemen. Dan gaat een gevonden dier gewoon naar een opvang en draait de gemeente op voor de eerste opvang kosten van 14 dagen. Daarna is het dier eigendom van de stichting. Wij deden regelmatig gevonden honden en katten wel opnemen in het asiel terwijl vinder deze wou houden. Dan hadden ze namelijk na 14 dagen zekerheid dat het dier echt van hun zelf was geworden en hadden wij de eerste gezondheids check,paspoort enz gedaan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:16

DuoPenotti schreef:
Bij bepaalde medicijnen mag hij levenslang niet meer geslacht worden voor consumptie.
"Bute" als voorbeeld.

Ook niet na x-maanden zonder medicatie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:20

Tazzey schreef:
germie schreef:
Straks blijkt het helemaal een verzonnen verhaal te zijn. Je leest er wel eens wat over, mensen die op vakantie gaan en doen of ze overal en nergens naartoe reizen, en ondertussen thuis zitten. En daar trappen ook mensen in. Dat zou een bak zijn.

Maar even een serieuze vraag, kun je een duplicaat paspoort krijgen bij een paard wat een paspoort mist? Want anders blijft het een paard waar je niets mee kunt lijkt mij.

Ga je lekker?! Wat een nare insinuaties. Ik tem even.

EH pardon? Ik lees hier totaal geen insinuaties, maar gewoon wat ook wel eens voorgekomen is. Verder niets. Zit ook niets achter. Is gewoon een net en serieus bericht.

Avalanche

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:23

Natuurlijk zijn het wel insinuaties. Heel bijzonder dat je dat ontkent.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:24

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:
"Bute" als voorbeeld.

Nee.
Is levenslang na 1 keer geven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:25

DuoPenotti schreef:
elnienjo schreef:

"Bute" als voorbeeld.

Nee.
Is levenslang na 1 keer geven.

Oh das best heftig spul dan!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:30

Daarom bij een duplicaat paspoort een paard ook direct niet meer voor menselijke consumptie geslacht mag worden. Want men weet dan niet wat hij ooit heeft gekregen.

Mijn ruintje is jaren terug hoef bevangen geweest. Ook buut gehad. En ook direct aantekening in paspoort.

Voor mij prima. Ik wil toch inslapen mocht het zover zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:32

germie schreef:
EH pardon? Ik lees hier totaal geen insinuaties, maar gewoon wat ook wel eens voorgekomen is. Verder niets. Zit ook niets achter. Is gewoon een net en serieus bericht.

Het is speculeren en een nare manier van iemand zwart proberen te maken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:32

DuoPenotti schreef:
"Bute" als voorbeeld.

Klopt, ik had laatst mijn paard paar dagen op pijnstilling staan en kreeg daarna een briefje van de dierenarts dat slachten voor humane consumptie vanaf nu uitgesloten is, met bijbehorende aantekening in het paspoort. Niet dat het de bedoeling was uiteraard ;) maar toch.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:33

Urbanus schreef:
germie schreef:

Het is speculeren en een nare manier van iemand zwart proberen te maken.

Zo is het niet bedoeld. Maar het was gewoon iets waar ik even aan moest denken. Dus niets negatiefs (het lijkt soms of iedereen overal wat negatiefs achter wil zoeken, zeker hier op bokt) en verder stel ik ook gewoon een vraag over een duplicaat paspoort.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:35

elnienjo schreef:
Wat is de reden dat een paard een niet slachten verklaring kan hebben? Is dat iets principieels van de fokker of iets medisch?

Ze hebben geen verklaring voor niet te slachten maar een verklaring uitgesloten voor (menselijke) consumptie.
Beide van mijn paarden hebben dat, 1 ivm cushing medicatie, de ander uit principe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:36

Dreamboy schreef:
Sunnda schreef:
Toch leuk dat zoveel mensen logica zoeken..niet alle mensen denken rationeel, omdat ze daar niet toe in staat zijn of om wat voor reden dan ook.

Iemand kan best een paard dumpen omdat diegene denkt dat dit de beste oplossing is.Dat je met logisch nadenken ook andere keuzes kan maken zal best zo zijn, maar mensen in dat soort situaties zijn niet altijd in staat dit soort dingen te overzien.

Ik zeg niet dat het dier gedumpd is, maar als ik hier lees gaan mensen wel erg uit van de ratio ipv de kwetsbaarheid van sommigen mensen.

Kijk naar zogenaamde hoarders, die vaak beginnen uit een goed hart en verwaarloosde dieren opvangen. Dat worden er steeds meer, tot het ze boven de pet groeit en ze hun opgevangen dieren eigenlijk verwaarlozen. Logischerwijs is de oplossing duidelijk, maar mentaal zijn deze mensen niet (meer) in staat de juiste keuzes te maken.
Dat is eigenlijk heel schrijnend.

Dat is mijn gedachte ook hoor. Iemand heeft ooit van dat dier gehouden, dan ben je volgens mij wel heel ver heen als je het dan dumpt. Het kan natuurlijk zijn dat de eigenaar het leven niet meer zag zitten en nog niet gevonden is of niet in verband gebracht is met het paard. Maar dat penny verhaal gaat er bij mij echt niet in. Gelukkig is het paard in goede handen.

Weet je niet natuurlijk. Kende ook mensen met teveel welvaart die voor de grap een paard hadden gekocht voor vriendin X, vriend Y whatever (ik ga even niet in details treden, want die welvaart kwam niet van het harde werken :') ).

Beest werd nooit verzorgd. Stalgeld niet betaald. Eigenaren gezocht door de politie. Ja, dan is je uitgemergelde paard op marktplaats zetten misschien niet de beste optie. En dat is ook wel het type mens dat niet verder denkt "Free willy. Fly with de wind. De Limburgse Peel is helemaal voor jou " bij wijze van.

Maar je weet het gewoon niet. En vermoedelijk kom je het nooit te weten ook.

De insinuaties in dit topic zijn wel naar. Stel nou. Dat TS alles verzonnen heeft omdat ze graag haar pennydroom leefde? Ik acht de kans vrij klein, maar ik kan me meer bizarre voorbeelden op bokt herinneren.

Dan is er toch geen man overboord? Waarom zou je je daar druk over maken als je daar iemand, die 95% zeker gewoon de waarheid vertelt (want ik vind de alternatieven nog veel weirder gezien de verschillende kanalen die zijn ingezet) ontzettend mee irriteert en kwetst.
En je hiermee ook nog eens het zoekproces saboteert omdat mensen misschien gaan twijfelen.

Het enige risico dat je loopt door het te geloven is dat je in het ootje genomen wordt. En zelfs die kans is klein. Nou, dat risico loop ik graag, anders wordt bokt wel een erg groot mijnenveld.

Ik vind het prachtig dat iemand zoiets doet voor een gevonden paard, en dat zo'n paard onwijs veel liefde krijgt en er ondanks dat actief gezocht wordt naar de eigenaren. Dat lijkt me vanaf dit punt best lastig, want je zult je best onbewust gaan hechten. Hij is in een korte periode fantastisch opgeknapt. En dat verdient wmb alleen maar lof +:)+ .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:39

Het lijkt mij heel zwaar als je zo'n paard ooit weer moet afgeven. Want het is tenslotte niet van jou. En wat als de eigenaar dan gewoon alle kosten weigert te betalen? Zo van ik betaal alleen het voer en de stal, maar geen veearts en chiropractor, want dat is onzin?
Dan lijkt het me heel zwaar om een dier af te moeten geven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:39

DuoPenotti schreef:
Daarom bij een duplicaat paspoort een paard ook direct niet meer voor menselijke consumptie geslacht mag worden. Want men weet dan niet wat hij ooit heeft gekregen.

Mijn ruintje is jaren terug hoef bevangen geweest. Ook buut gehad. En ook direct aantekening in paspoort.

Voor mij prima. Ik wil toch inslapen mocht het zover zijn.

Ik heb even gegoogled ondertussen en snap nu wel dat paardenvlees risico's met zich meebrengt omdat blijkbaar niet bij iedereen het paspoort aangepast wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:42

germie schreef:
Het lijkt mij heel zwaar als je zo'n paard ooit weer moet afgeven. Want het is tenslotte niet van jou. En wat als de eigenaar dan gewoon alle kosten weigert te betalen? Zo van ik betaal alleen het voer en de stal, maar geen veearts en chiropractor, want dat is onzin?

TS heeft al aangegeven dat de eigenaar dat verplicht is en anders het paard niet overgedragen hoeft te worden

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:42

Iedereen valt nu over Germie en misschien was haar omschrijving niet echt handig, maar ik las het ook niet zozeer als een sneer naar TS alswel naar "stel je voor dat er iemand een heel verhaal verzint over dat'ie z'n paard kwijt is en het gewoon ergens heeft vrijgelaten ofzo".
Op een beeldscherm komen dingen soms anders over.
Ik heb hier al berichten gezien die vijandiger waren, hoor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:44

secricible schreef:
germie schreef:

TS heeft al aangegeven dat de eigenaar dat verplicht is en anders het paard niet overgedragen hoeft te worden

Evengoed is het zwaar als TS zich aan het paard heeft gehecht en de eigenaar komt over een half jaar het beest terughalen. Ook al vergoed ie alle kosten inclusief een bonus.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:44

secricible schreef:
germie schreef:

Dat is niet waar. Je kunt niet nu een leger aan artsen, chiropractors, masseurs, tandartsen, etc laten komen en dat standaard op een eigenaar verhalen. Dat ligt iets genuanceerder hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:45

chevax schreef:
Iedereen valt nu over Germie en misschien was haar omschrijving niet echt handig, maar ik las het ook niet zozeer als een sneer naar TS alswel naar "stel je voor dat er iemand een heel verhaal verzint over dat'ie z'n paard kwijt is en het gewoon ergens heeft vrijgelaten ofzo".
Op een beeldscherm komen dingen soms anders over.
Ik heb hier al berichten gezien die vijandiger waren, hoor.

precies dat, zat niets kwaads achter. Maar ja, sommigen lezen graag het verkeerde helaas.

Overigens, stel de eigenaar is op vakantie, dus die weet niet dat het dier weg is. En komt terug, maar vindt de chiropractor en een misschien ook klinische keuring als overbodig (want dat is het feitelijk ook, dat is niet noodzakelijke zorg voor een dier, en kan wel even wachten waarbij de veearts misschien nog een beetje discutabel is (al kun je zelf prima zien of een dier kreupel is en wel of niet dringend hulp nodig heeft), een chiro is zeker iets wat wel even kan wachten). Dan krijg je daar zeker discussies over. Zeker omdat het nut en noodzaak van chiro's, osteo's, sanio sacraal therapeuten e.d. ook nog eens nooit echt bewezen is,maar je er wel baat bij kunt hebben (eigen ervaring met chiro). EN als je extra duur voer geeft en de eigenaar vindt dat onzin? Dan kan iedereen wel zeggen dat de vinder het goed doet, maar wie zegt dat de eigenaar het slechter gedaan heeft met verzorging? Je weet ook niet waarom een paard zoek raakt. Er raken in opfok ook wel eens dieren zoek. Stel de eigenaar heeft alles goed geregeld denkt hij of zij en gaat met een gerust hart op wereldreis. Kosten betalen kan wel eens een discussiepunt worden. En dat kan al gaan over een halster met bont zoals op de foto's vs een halster van nog geen 5 euro die ook het werk doet. Dat lijkt me echt een lastige.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-09-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:46

Ik had het ook alleen maar over germies "wat als" @elnienjo
Tuurlijk is het zwaar, anderzijds ook een bewuste keuze van TS

chevax schreef:
Dat is niet waar. Je kunt niet nu een leger aan artsen, chiropractors, masseurs, tandartsen, etc laten komen en dat standaard op een eigenaar verhalen. Dat ligt iets genuanceerder hoor.

Oke ik geloof het meteen. Dit is wat TS zelf zei. Ik heb er geen kennis van verder