Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:25

xSCWx schreef:
Even een vraag vanuit de verkopers kant; wat wil je als koper qua informatie lezen in een advertentie? Ik heb het idee dat mijn advertentie niet goed in elkaar steekt.

Het lijkt me echt een leuke pony, de foto vind ik dan weer minder aansprekend. De info in je advertentie vind ik nuttig maar hij is wel lang.

Ik zocht een dergelijke pony maar moet zeggen dat de prijs wat mij betreft aan de hoge kant is. Hier is het effectief om in het weekend rustige wandelingen te maken, nooit in de bak. Dus moet eigenlijk alleen braaf zijn. Mijn budget daarvoor lag lager, maar heeft uiteraard niks te maken met de waarde van jouw pony.
Ik hoop echt dat hij een leuk huisje krijgt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:31

Eapy schreef:
xSCWx schreef:
Even een vraag vanuit de verkopers kant; wat wil je als koper qua informatie lezen in een advertentie? Ik heb het idee dat mijn advertentie niet goed in elkaar steekt.

Ik vind je advertentie heel compleet. Misschien wat langdradig maar ik hou wel van veel info over het dier. Ik vind hem absoluut eerlijk geprijsd.

Als ik in de positie zou zijn om er nog één bij te nemen, stond ik vorige week al bij je op de stoep... wat een leuk ding <3

Ik ook, super leuke pony <3

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:14

Ik vind het heel duidelijk omschreven maar wat langdradig, waarbij relevante informatie (karakter, ervaring ohz, gezondheid etc) over de hele lap tekst verspreid ligt. Ik zou een korte samenvatting / kernwoorden aan het begin van het verhaal zeker kunnen waarderen :o

Overt de prijs durf ik weer niets te zeggen, voor een paard zou ik het normaal tot redelijk aantrekkelijk geprijsd vinden, als pony's aanzienlijk goedkoper zijn (geen idee echt, ik pas sinds mijn 12de niet meer op een pony :P ) is het wellicht nogal aan de dure kant (?)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:34

xSCWx schreef:

Ik denk dat er winst valt te behalen met je foto's. Als er een aansprekende foto staat klikken meer mensen de advertentie al aan (niet iedereen kan er doorheen kijken helaas) en heb je misschien ook meer mensen die de tekst goed doorlezen. Klinkt mij als een hele leuke pony, en als ik op zoek zou zijn naar een gezinspony, zou ik zeker gaan kijken!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:05

Josien_ schreef:
Die advertentie van die schenking vind ik ook heel raar en ik zou er ook héél ver weg van blijven := !

Babootje schreef:
Doet me een beetje denken aan de "paard zoekt baas" formule.

Josien_ schreef:
N=1, maar een vriendin van mij heeft een paard via hen en dat is een super leuk dier.
Zo ver ik weet controleren die niet wat er allemaal met het paard gedaan wordt of zitten er hele gekke eisen aan.
Wel mag je bijvoorbeeld met een merrie niet fokken of het paard zelf verkopen.

Ik wil niet zeggen dat dat niet zo kan zijn hoor. Maar de hele werkwijze is nogal obscuur. In feite komt het toch neer op een "mooi verpakte" vorm van paardenhandel. Waarbij er toch nog forse adoptiekosten moeten worden betaald. Verkopen mag niet, terugbrengen wel, maar dan krijg je je adoptiekosten niet terug en zo'n paard wordt dan weer aan de volgende adoptant "verkocht". Zo kan het voorkomen dat paarden toch flink wat adoptie-inkomsten genereren.
Naast de adoptiekosten betaal je ook nog een extra extra bedrag in het adoptie bedrag, dit bedrag is voor paarden waarvoor Paard zoekt baas veel kosten heeft moeten maken. Dit bedrag specificeren ze niet, maar je moet in dat geval dan denken aan met name medische kosten en stalling en voer indien een paard langer bij hun blijft staan dan voorzien. Zo loopt "Paard zoekt baas zelf" geen enkel risico.

Na adoptie blijft het paard eigendom van "Paard zoekt baas" en komen de kosten inclusief alle risico's bij de adoptant. Klikt het toch niet zo, of blijkt het toch niet geschikt om op te rijden en wil je het paard terug brengen krijg je het adoptiebedrag niet terug.

Ze hebben zich echt aan alle kanten voor kosten ingedekt. Volgens de site kopen ze geen paarden in maar krijgen ze ze gratis dmv schenking of komen (bv verwaarloosde paarden) via inbeslagname bij hun terecht.
Maar je kan een paard niet "zomaar schenken natuurlijk. Het paard moet wel gezond zijn. Bij de "geschonken" paarden moet dus een gezondheidsverklaring van de DA zitten. Is het paard toch niet gezond, kan Paard zoekt baas de overeenkomst weer ontbinden.
Wordt een paard geschonken als weidemaatje moet de schenker 250 euro per maand betalen aan kosten voor de volledige periode tot het moment dat het dier wordt geadopteerd. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Allemaal zo te vinden op hun site. Het is een lucratief handeltje voor "Paard zoekt baas" verpakt in dierenliefde.
Verder leven ze van donaties, giften, etc voor hooi, voer en geld. Want er is nooit genoeg (ondanks dat alle kosten en risico's ruim zijn afgedekt). Het lijkt liefdadigheid, maar het is gewoon een heel commercieel bedrijf. En alles behalve transparant over hun financiële inkomsten, wat een stichting wel zou moeten zijn.
https://www.paardzoektbaas.nl/een-paard-adopteren/

Ervaringen met Paard zoekt baas? Genoeg over te vinden op bokt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:06

Waar staat jouw advertentie xSCWx?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:13

Ik snap dat de reden van verkoop is dat je niet genoeg lekker fanatiek met dit dier lange ritten of enthousiast trainen kunt en dat je daar eerlijk over wilt zijn. Maar als ik de advertentie lees zou ik wel afknappen op zoveel nadruk op dat het eigenlijk alleen een pony voor wat korte hobbelritjes door bos of bak is. Zoals de advertentie nu op mij overkomt is het voor mij een paard dat je moet vergelijken met een bejaarde voor stapritjes. Een 12 jarige pony die niet meer wil of kan (12 jaar is de leeftijd dat ze op de toppen van hun kunnen zouden moeten zijn) zou bij heel veel vragen oproepen, met name vragen over de gezondheid en daarom zou ik de advertentie, ook als ik naar een leuke brave recreatieve pony op zoek zou zijn, snel wegklikken.

Heb je wel eens uitgezocht (bloedonderzoek bv) of het niet zo enthousiast zijn geen medische achtergrond heeft? Wie weet zou je met een kleine medische ondersteuning wel precies die pony kunnen hebben die je zocht.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:24

oji schreef:
Ik snap dat de reden van verkoop is dat je niet genoeg lekker fanatiek met dit dier lange ritten of enthousiast trainen kunt en dat je daar eerlijk over wilt zijn. Maar als ik de advertentie lees zou ik wel afknappen op zoveel nadruk op dat het eigenlijk alleen een pony voor wat korte hobbelritjes door bos of bak is. Zoals de advertentie nu op mij overkomt is het voor mij een paard dat je moet vergelijken met een bejaarde voor stapritjes. Een 12 jarige pony die niet meer wil of kan (12 jaar is de leeftijd dat ze op de toppen van hun kunnen zouden moeten zijn) zou bij heel veel vragen oproepen, met name vragen over de gezondheid en daarom zou ik de advertentie, ook als ik naar een leuke brave recreatieve pony op zoek zou zijn, snel wegklikken.

Heb je wel eens uitgezocht (bloedonderzoek bv) of het niet zo enthousiast zijn geen medische achtergrond heeft? Wie weet zou je met een kleine medische ondersteuning wel precies die pony kunnen hebben die je zocht.

Zo heb ik hem inderdaad ook gelezen, vandaar dat ik de prijs iets aan de hoge kant vind. Als je weet dat medisch niks aan de hand is zou ik de tekst meer toespitsen op je doelpubliek. Meer nadruk op pluspunten, minder op minpunten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:25

ik zou dat juist als een positief iets zien, een dier wat niet veel werk 'nodig" heeft.
Voor een onzeker kindje ideaal, of iemand die maar 3 keer per week wil rijden.
Het kan toch zijn dat de pony gelukkiger wordt van niet te hard werken..
Sommige dieren zijn gewoon iets flegmatiek, en die maak je gewoon niet blij met 3 uur lang een vlotte buitenrit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:26

MyWishMax schreef:
Hoe gaat jouw nieuwe?

Goed hoor, lief dat je het vraagt.
Ze is heel braaf, maar vindt het werk onder het zadel nog moeilijk. Typisch “jong paard net onder het zadel en nog geen eigen balans” moeilijk.
Ze doet wel enorm haar best om te doen wat er gevraagd wordt <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:42

Ineke2 schreef:
MyWishMax schreef:
Hoe gaat jouw nieuwe?

Goed hoor, lief dat je het vraagt.
Ze is heel braaf, maar vindt het werk onder het zadel nog moeilijk. Typisch “jong paard net onder het zadel en nog geen eigen balans” moeilijk.
Ze doet wel enorm haar best om te doen wat er gevraagd wordt <3

Ah wat fijn! En dat klinkt idd heel typisch jong paard, maar als ze er zo braaf bij is is dat toch wel ideaal zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:54

oji schreef:

Hier ga ik volledig in mee. Op het eerste oog lijkt het een heel leuke en brave pony. Geschikt voor veilige ritten. Mits niet te lang en te intensief. Dat kan iets medisch zijn en daar ga je idd aan denken bij zo'n jonge pony. Zo lang heb je hem zelf ook niet, dus misschien weet je ook niet alles over hem. Mijn 4 jarige ruin is een periode ook sloom en suf geweest. Dat is wel heel bijzonder voor een jong paard dat alles nog moest leren. Dat kwam mede ook door zand in de buik van de paddock en te kort aan voeding (ben van pension gewisseld om die reden destijds)
Binnen 1 maand was hij veranderd in een bom aan energie, bijna niet te houden zelfs. Echt een verschil!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:53

xSCWx schreef:

In ieder geval niet het hele verhaal. :D (Ik heb de advertentie gevonden hoor)
Je legt vooral de nadruk op wat hij niet kan/wil, waarom het niet bij jullie klikt inclusief een soort recensie van iemand die hem om dezelfde reden niet wil. Dat is niet echt een reclame voor het paardje.
Dan is de prijs ook nog aan de hoge kant voor zijn kwaliteit.
Ik ben het wel met Oji eens dat er een medische oorzaak ten grondslag kan liggen aan zijn sloomheid.
Ik vind de pony wat aan de zware kant en hij zou een suikerintolerantie kunnen hebben. Dat geeft namelijk ook een verminderde looplust / sloomheid.
Dus een bloedonderzoekje doen met daarbij een insuline resistentietest zou geen slecht idee zijn.

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:57

Aangezien het paard wat ik had gekocht jammer genoeg niet door de klinische keuring kwam, ben ik weer op zoek naar een fijn betrouwbaar dressuurpaard, leeftijd max. 15 jaar, kleine bemerking of stalgebrek hoeft geen probleem te zijn, paard moet zeker betrouwbaar zijn aangezien ik wat ouder ben en fijn kunnen bewegen. Ook vind ik een drachtige merrie leuk. Ik hou sporthorses en marktplaats goed bij, maar ben vaak net te laat. Ook vind ik het lastig dat er vaak geen prijs bij staat, dan weet ik ook niet of ik kan reageren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:02

jansenjap schreef:
Aangezien het paard wat ik had gekocht jammer genoeg niet door de klinische keuring kwam, ben ik weer op zoek naar een fijn betrouwbaar dressuurpaard, leeftijd max. 15 jaar, kleine bemerking of stalgebrek hoeft geen probleem te zijn, paard moet zeker betrouwbaar zijn aangezien ik wat ouder ben en fijn kunnen bewegen. Ook vind ik een drachtige merrie leuk. Ik hou sporthorses en marktplaats goed bij, maar ben vaak net te laat. Ook vind ik het lastig dat er vaak geen prijs bij staat, dan weet ik ook niet of ik kan reageren.

Je kunt natuurlijk altijd informeren naar de VP.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:03

Ik wil juist een pony die tevreden is met heel weinig of zelfs geen werk,omdat ik vanwege mijn eigen leeftijd dat ook niet meer wil.Die dus tevreden is met een zeer rustig leventje met verder wel alles erop en eraan om van te genieten.Vandaar dat ik nu een 26-jarige heb en dan zou de pony van ts me nog te jong lijken,die willen meestal wat meer.Maar de beschrijving vind ik dus wel aantrekkelijk,mits inderdaad de pony echt van karakter zo rustig is en niet omdat hij iets mankeert. Maar dat zou er met een keuring dan uit moeten komen.Want de vraagprijs is wel voor een gezonde pony.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:59

Hoi! Ik heb hier een beetje meegekletst omdat ik op zoek was naar een leuk paard na het overlijden van mijn fjord. Nu heb ik via een gezocht-advertentie op MP (tip!) een heel leuk paard gevonden *\o/* Voelt goed, vertrouwd, huidige eigenaresse zoekt een goed nieuw huis voor haar paard. Ze is heel eerlijk over het paard, zij heeft 'm 3 jaar en ze heeft me de papieren van de klinische keuring 3 jaar terug gestuurd. Paard was helemaal goed, geen enkele opmerking.
Ik had eigenlijk besloten om het paard niet te laten keuren. Maar nu was mijn hoefsmid hier net en hij zegt dus toch dat ik het paard beter wel laat keuren. Nu komt het paard dus overmorgen al :Y) Maar volgens mijn hoefsmid kan ik ook volgende week nog een klinische keuring doen, en mocht het paard nou toch afgekeurd worden, dan is de verkoper verplicht het paard terug te nemen. Ik google me suf maar kan dit niet echt vinden online. En ergens denk ik: hij is 3 jaar terug goedgekeurd, ik heb een heel goed gevoel bij de huidige eigenaresse en ik vertrouw haar echt dat wat zij zegt over het paard klopt.

Wat zouden jullie doen? Morgen werkt mijn dierenarts weer dus die ga ik in ieder geval even bellen om te overleggen.

(edit: het paard komt sowieso wel echt overmorgen, i.v.m. opzeggen van de stal enzo. Dus het is geen optie om de koop nog een week uit te stellen zodat ik eerst de klinische keuring zou doen. Mijn vraag gaat dus echt over: heeft klinisch keuren na aankoop zin? En sowieso benieuwd met bovenstaand verhaal, wat anderen zouden doen. Ik ben misschien wat te goed van vertrouwen maar heb ook nog niet echt pech of nare dingen meegemaakt met paarden. Hopelijk blijft dat zo haha)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:04

jansenjap schreef:
Ik hou sporthorses en marktplaats goed bij, maar ben vaak net te laat. Ook vind ik het lastig dat er vaak geen prijs bij staat, dan weet ik ook niet of ik kan reageren.

Ik stuur dan gewoon een kort maar beleefd berichtje met vraag wat de vraagprijs is of wat er precies bedoeld wordt met bijv. hogere prijsklasse. Want ik krijg soms 12-15K terug als zijnde hogere prijsklasse en soms >25K, nou voor mij is zo'n verschil doorslaggevend ;)

Als de verkopers dat heel erg storend vinden hadden ze maar de vp in de advertentie moeten zetten :+

Ik heb trouwens het idee dat de gekte van de markt een beetje aan het afnemen is? Ik volg redelijk veel advertenties op sporthorses en mp en ze lijken wat langer te blijven hangen, ook paarden zonder al te grote mankamenten die niet onaantrekkelijk geprijsd zijn. Tot nu toe ook nog geen afzegging gehad vanwege verkoop in de tussentijd (ff afkloppen haha) nou dat is al een verbetering vergeleken met vorig jaar!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:06

Mloes schreef:
Hoi! Ik heb hier een beetje meegekletst omdat ik op zoek was naar een leuk paard na het overlijden van mijn fjord. Nu heb ik via een gezocht-advertentie op MP (tip!) een heel leuk paard gevonden *\o/* Voelt goed, vertrouwd, huidige eigenaresse zoekt een goed nieuw huis voor haar paard. Ze is heel eerlijk over het paard, zij heeft 'm 3 jaar en ze heeft me de papieren van de klinische keuring 3 jaar terug gestuurd. Paard was helemaal goed, geen enkele opmerking.
Ik had eigenlijk besloten om het paard niet te laten keuren. Maar nu was mijn hoefsmid hier net en hij zegt dus toch dat ik het paard beter wel laat keuren. Nu komt het paard dus overmorgen al :Y) Maar volgens mijn hoefsmid kan ik ook volgende week nog een klinische keuring doen, en mocht het paard nou toch afgekeurd worden, dan is de verkoper verplicht het paard terug te nemen. Ik google me suf maar kan dit niet echt vinden online. En ergens denk ik: hij is 3 jaar terug goedgekeurd, ik heb een heel goed gevoel bij de huidige eigenaresse en ik vertrouw haar echt dat wat zij zegt over het paard klopt.

Wat zouden jullie doen? Morgen werkt mijn dierenarts weer dus die ga ik in ieder geval even bellen om te overleggen.

(edit: het paard komt sowieso wel echt overmorgen, i.v.m. opzeggen van de stal enzo. Dus het is geen optie om de koop nog een week uit te stellen zodat ik eerst de klinische keuring zou doen. Mijn vraag gaat dus echt over: heeft klinisch keuren na aankoop zin? En sowieso benieuwd met bovenstaand verhaal, wat anderen zouden doen. Ik ben misschien wat te goed van vertrouwen maar heb ook nog niet echt pech of nare dingen meegemaakt met paarden. Hopelijk blijft dat zo haha)

iedere verkoper wil een klant zoals jou.... behoorlijk naief ;-)
3 jaar geleden goedgekeurd zegt natuurlijk echt helemaal niks
paard kan in de tussentijd wel 3 salto's gemaakt hebben.

met een klinische keuring sluit je al een hoop dingen uit, met een rontgen nog een hoop meer.

Tenzij je het natuurlijk niet erg vindt om misschien op korte termijn al wel een dure grasmaaier te hebben staan, dan kun je natuurlijk zonder keuring kopen....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:09

Als dat paard twee jaar geleden een nare peesblessure heeft opgelopen die nog steeds najuttert kan die verkoper in haar handjes knijpen als jij vertrouwt op een klinische keuring van 3 jaar terug.

Op elke keuring wordt door een goede dierenarts ook benoemd dat het een momentopname betreft. Dat maakt ook dat keuren na kopen 0 zin heeft. Dan kan de verkoper zich beroepen op 'het moet in de trailer op weg naar zijn nieuwe stal geweest zijn en dat risico was voor de koper'. En dan?

Het paard hoeft helemaal niet overmorgen te komen, dat de stal is opgezegd is namelijk het probleem van de verkoper en niet jouw probleem.

Ik zou nooit ongekeurd kopen. Je hebt namelijk geen poot om op te staan als er wel iets blijkt te zijn.
Laatst bijgewerkt door upendo op 31-03-22 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:12

Sky_As schreef:
Mloes schreef:

iedere verkoper wil een klant zoals jou.... behoorlijk naief ;-)
3 jaar geleden goedgekeurd zegt natuurlijk echt helemaal niks
paard kan in de tussentijd wel 3 salto's gemaakt hebben.

met een klinische keuring sluit je al een hoop dingen uit, met een rontgen nog een hoop meer.

Tenzij je het natuurlijk niet erg vindt om misschien op korte termijn al wel een dure grasmaaier te hebben staan, dan kun je natuurlijk zonder keuring kopen....

Haha ja I know, beetje naïef misschien. Maar het kán natuurlijk gewoon zo zijn dat iemand echt een goed huisje voor zijn/ haar paard zoekt, dat het paard gewoon goed is, dat er de afgelopen 3 jaar niks geks is gebeurd en dat de huidige eigenaresse helemaal eerlijk en transparant is. Bij mijn vorige paard heeft dit wel exact zo goed uitgepakt namelijk, zoals ik schrijf heb ik nog niet echt pech of nare dingen meegemaakt.

Maar dan mijn expliciete vraag: het paard komt overmorgen. Heeft keuren volgende week nog zin, en is de verkoper bij afkeur verplicht het paard terug te nemen? Dus na koop?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:13

Nee.

Josien_

Mloes schreef:

Tenzij je dit nu nog netjes met de verkoper kan afspreken zou ik niet meer keuren.
Ik durf geen uitspraken te doen over het verplicht zijn van terugnemen, maar als de verkoper het niet wil dan kan het een erg naar proces worden.

Keuren kan op zich geen kwaad natuurlijk, maar ik zou het denk ik achteraf minder zinvol vinden.

Mloes

upendo schreef:
Als dat paard twee jaar geleden een nare peesblessure heeft opgelopen die nog steeds najuttert kan die verkoper in haar handjes knijpen als jij vertrouwt op een klinische keuring van 3 jaar terug.

Op elke keuring wordt door een goede dierenarts ook benoemd dat het een momentopname betreft. Dat maakt ook dat keuren na kopen 0 zin heeft. Dan kan de verkoper zich beroepen op 'het moet in de trailer op weg naar zijn nieuwe stal geweest zijn en dat risico was voor de koper'. En dan?

Het paard hoeft helemaal niet overmorgen te komen, dat de stal is opgezegd is namelijk het probleem van de verkoper en niet jouw probleem.

Ik zou nooit ongekeurd kopen. Je hebt namelijk geen poot om op te staan als er wel iets blijkt te zijn.

Ah ok, jij zegt dus dat het zinloos is. Volgens mijn hoefsmid moet het paard binnen 2 weken geloof ik (?) teruggenomen worden want retourperiode ofzo. Ik dacht altijd dat dat niet gold voor levende dieren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:14

Dat geldt niet voor particuliere verkoop.

Eerlijk? :o Ik vind het een domme keuze om niet te laten keuren. Een klinische keuring is echt niet meer dan 200 euro en kan je een hele hoop narigheid schelen.