[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:44

ikke schreef:
Avalanche81 schreef:
Naar wat ik ervan heb gehoord, zijn ze steeds tegen protest aangelopen, en dan gestopt te rijden, omdat ze gevaarlijk werd.

Tja, dat zegt niet per se wat.

Als jij doorgaat zoals je nu bezig bent, hoef je Madame helemaal niet in te rijden.

Dat denk ik ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 19:47

ikke schreef:
Avalanche81 schreef:
Naar wat ik ervan heb gehoord, zijn ze steeds tegen protest aangelopen, en dan gestopt te rijden, omdat ze gevaarlijk werd.

Als jij doorgaat zoals je nu bezig bent, hoef je Madame helemaal niet in te rijden.

Dat denk ik dus ook.
Ik heb ook niet de indruk dat ze een link legt tussen nu en toen. We bieden dingen nu op een totaal andere manier aan, met weinig druk en veel beloning, en voor haar is deze manier van leren helemaal nieuw, dus ik denk dat de dingen die we doen, omdat het zo anders is, ook nieuw zijn. Zo komt ze wel over ook :j

Ik heb er ooit een ingereden door er gewoon op te gaan zitten met poetsen, halstertouw los te trekken, en een rondje te stappen over het erf :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:54

ikke schreef:
Avalanche81 schreef:

Dat denk ik dus ook.
Ik heb ook niet de indruk dat ze een link legt tussen nu en toen. We bieden dingen nu op een totaal andere manier aan, met weinig druk en veel beloning, en voor haar is deze manier van leren helemaal nieuw, dus ik denk dat de dingen die we doen, omdat het zo anders is, ook nieuw zijn. Zo komt ze wel over ook :j

Avalanche81 schreef:
Ik heb er ooit een ingereden door er gewoon op te gaan zitten met poetsen, halstertouw los te trekken, en een rondje te stappen over het erf :')

Dat is geen inrijden, dat is zadelmak maken. :D :D
Het zal zo'n paard zijn, waarbij als ze iets moeilijk vind en/of je eraan moet komen je met haar karakter te maken krijgt. :D Ben dus heel benieuwd hoe je dat straks gaat aanpakken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 20:01

Babootje schreef:
Dat is geen inrijden, dat is zadelmak maken.
Het zal zo'n paard zijn, waarbij als ze iets moeilijk vind en/of je eraan moet komen je met haar karakter te maken krijgt. Ben dus heel benieuwd hoe je dat straks gaat aanpakken.

Die was Avalanche-mak :')

Maar je kon erop zitten, en een rondje stappen :D Zadel kon er nog niet op toen :')

Ik ben ook benieuwd, al merk ik wel dat ze steeds meer kan handelen zonder stress :) en op die weg ben ik ook van plan door te gaan. Heel rustig, heel veel tijd nemen, alle kleine stapjes goed uitleggen, en dan die stapjes samenvoegen. Dat is het plan tenminste :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:02

Avalanche81 schreef:
ikke schreef:

Dat denk ik dus ook.

Joh, Madame ga je op zitten en loopt ze stoer over het erf: kijk mij met Mijn Mens!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:04

Precies. Jij voelt die kleine dingen. Dan stop je al voordat haar emmer zo vol is dat ze wel groot moet vertellen dat het teveel is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 20:04

Ik denk het wel. Ik heb er al eens overheen gehangen met poetsen en dat vond ze heel leuk :D

En een zadel en hoofdstel vindt ze reuze stoer :')

DuoPenotti schreef:
Precies. Jij voelt die kleine dingen. Dan stop je al voordat haar emmer zo vol is dat ze wel groot moet vertellen dat het teveel is.

Thanks <3

pien_2010

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:18

Zelf denk ik dat je voelt wanneer het moment daar is. En dan hop erop en vooral niet zwaar maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 20:19

Ja dat was met dat paard toen ook. Het voelde gewoon goed en ik ben erop gaan zitten en we vonden het allebei leuk :)

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:51

Als ze het zadel al goed vindt dan zit je er zo op, maar ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal tzt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 21:57

Ze vindt een hele serie dekjes ook heel cool. Vanaf de nek tot de staart dekjes erop gelegd.

Maar volgens mij heeft ze het topic van het jongetje gelezen, want ze pakt ze er ook terug af :+

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:02

Ze leest stiekem mee van onder een meeleessteen
Laatst bijgewerkt door jeetje77 op 02-01-22 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 22:03

_O- en doet inspiratie op :))

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:06

Ja dat idd!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:42

Wat Babootje zei: Het zal zo'n paard zijn, waarbij als ze iets moeilijk vind en/of je eraan moet komen je met haar karakter te maken krijgt. :D Ben dus heel benieuwd hoe je dat straks gaat aanpakken.

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, ook omdat ik daar nu zelf mee te maken heb :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 22:53

Ik neem jullie gewoon mee in het proces :) en we gaan het zien :)

Wat betreft longeren: Ik heb voor nu een lead rope, geen lijn omdat die nog te lang is en dus te onduidelijk. Ik vraag haar te gaan stappen, en stuur haar hoofd weg als ze naar me toe wil komen met de lead rope.

Ik heb nog geen interesse in buiging links of rechts. Wat je wel doet op die manier is ze van de binnenschouder af sturen, waardoor je wel iets aan buiging krijgt, maar minimaal. Niet interessant voor nu, wel een leuke bijkomstigheid.

Pup loopt dus netje een rondje om mij heen, ik click zodra de het goed doet, en pas als ik toestemming geef naar binnen te komen, beloon ik. Ze snapt dus ook dat de beloning is voor het rondje netjes lopen, niet voor het naar binnen komen :j

Door het op te delen in kleine stukjes voorkom je dat ze het moeilijk vindt.
Overigens werk je in dit deel wel met druk, dus je komt eraan, maar door te belonen (de click, maar nu uitgestelde beloning) én door de druk er meteen af te halen als ze haar rondje loopt, snapt ze waar het voor is, en dus is er geen stress. Heel grappig dat ze ook netjes haar hoofdje laat zakken, daar heb ik helemaal niet om gevraagd. Ik heb in dit stadium totaal geen interesse in waar dat hoofd nu precies is :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:43

manubres schreef:
Wat Babootje zei: Het zal zo'n paard zijn, waarbij als ze iets moeilijk vind en/of je eraan moet komen je met haar karakter te maken krijgt. :D Ben dus heel benieuwd hoe je dat straks gaat aanpakken.

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, ook omdat ik daar nu zelf mee te maken heb :D

Het fijne aan de methode waarmee we nu werken is dat je ook credits opbouwt. Omdat je eigenlijk altijd heel oke bent vergeeft het paard je sneller wanneer je een keer niet zo heel erg oke bent omdat ze weten dat je het eigenlijk altijd goed bedoelt. En dat maakt dat je in deze methode dus minder snel een heel groot protesterend paard krijgt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:09

manubres schreef:

Welnee, onzin.
Maar je moet dat paard dan wel op voorhand uitgelegd hebben dat doen wat er gevraagd wordt heel leuk is.

Avalanche81 schreef:
Ze vindt een hele serie dekjes ook heel cool. Vanaf de nek tot de staart dekjes erop gelegd.

Maar volgens mij heeft ze het topic van het jongetje gelezen, want ze pakt ze er ook terug af :+

Ik had je gewaarschuwd, hè!
Zeg niet dat het niet zo is }>

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 00:10

Hahahahaha het is echt heel grappig :')

Ik lach me dood om haar, ze 'helpt' tegenwoordig met allerlei dingen :') en ja ik ben gewaarschuwd :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:36

Amable schreef:
manubres schreef:

Het fijne aan de methode waarmee we nu werken is dat je ook credits opbouwt. Omdat je eigenlijk altijd heel oke bent vergeeft het paard je sneller wanneer je een keer niet zo heel erg oke bent omdat ze weten dat je het eigenlijk altijd goed bedoelt. En dat maakt dat je in deze methode dus minder snel een heel groot protesterend paard krijgt.

Hier ben ik het heel erg mee eens en ik dacht precies hetzelfde. Daarnaast gaat deze dame het werken met av gewoon leuk vinden, ze is nl leergierig en ijverig. Dat was met Polie ook. Toen ze eenmaal begreep dat we samen OK waren werd ze een heel blij paardje, die ongelooflijk ijverig was en die je met minimal aanwijzingenop je pinken kon rijden. Zo vreselijk gaaf....en dat voor een merens. Dit paard is prachtig, kwpn gefokt dus kan heel veel en met wat geluk en gezondheid gaat ze dat ook laten zien. Daar ben ik van overtuigd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:32

Ik ben er van overtuigd dat paarden met de juiste aanpak graag werken :) de paarden willen wel, wij zijn degenen die stom doen en het niet snappen.
En enerzijds moet je een paard een beetje uitleggen hoe de mensenwereld werkt, en dat wij gewoon een beetje gek zijn ook.

En anderzijds moet je ook zeggen: hey, wij gaan lol maken samen, en als ik nou op je rug ga zitten, kunnen we hard, hoe cool is dat? :D en de meeste paarden vinden dat een erg leuk idee :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:35

Ja precies! Al blijven er toch altijd dingen die wat mijn paard betreft niet hoeven. Ze kan het ook niet laten om dat iedere keer weer eventjes mede te delen :+ maarja ik vind het nodig, dus als braaf paard doe je het dan toch maar *slaakt een typische mel zucht*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:38

Mijn vorige grote liefde kon dat zo goed.
Ik deed iets stoms, en die kon dan echt een diepe zucht slaken en ik zweer je dat ze met haar ogen rolde :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:41

Mijn oudste heeft een paar dingen die ze echt niet wil hebben, en gelukkig zijn het allemaal behoorlijk irrelevante dingen dus ik heb daar respect voor (manen trekken, zonder zadel erop zitten en met scheren mag je niet tussen de billen komen want dan mept ze heel selectief het scheerapparaat uit de hand, dat is 2x gebeurd, en toen heb ik besloten dat het dus niet hoefde...).
Mijn jongste vindt het enorm leuk om aan het werk te gaan, maar sommige kwartjes lijken nog niet te vallen, dus dat is wel even flink puzzelen aan mijn kant om uit te zoeken hoe ik uitgelegd krijg wat ik wil/bedoel. Verder moet ze vooral nog een hoop dingen leren, dus misschien komen we nog wel wat issues tegen :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:50

Nou, ik ga eindelijk de tijd nemen om te reageren :P
Ik lees vanaf pagina 1 al mee, maar wist steeds niet wat ik moest zeggen.
Alles eerst, Ik geniet echt met volle teugen van je verhalen met Madammeke.
Wat een heerlijk paard en volgens mij is ze echt heel blij bij jou.
Je trainingsmethodes staan me echt heel erg aan en doen me denken aan mijzelf en hoe ik graag werk.
Gewoon kijken en voelen bij het paard, samen werken en niet tegen elkaar.
Je verhalen doen me denken aan de topics van Elise(dacht ik), bijvoorbeeld met haar paard Una(iemand enig idee hoe het met haar en haar paard gaat?)
Zij deed ook gewoon wat goed voelde en op dat moment bij haar paard paste.
Ik mis het werken met paarden echt enorm dus ik lees graag mee!