Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:58

Wat knap miereneter! Fijn dat hij zo rustig was.
Ga je hem ook verder beleren met barebackpad?

Galeobdolon

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:36

Gefeliciteerd met de eerste billen op de rug! Het is lastig zo’n moment samen te vatten op een foto, net als er heel erg veel gebeurd. Idealiter zie je een los lijntje en een paard dat met z’n koppie laag alles in zich op aan het nemen is, maar bij sommige stresskipjes zal er altijd even een momentje zijn dat je hier doorheen moet om te laten merken dat het ok is.

Ik ben 2 dagen niet bij Gulgyz geweest en ze heeft het me niet in dank afgenomen. Ze wilde niet richting longeercirkel. En in de longeercirkel was ze voornamelijk aan het uitdagen. Een hele korte, duidelijke loswerk sessie gedaan. Niks nieuws, alleen linksom en rechtsom. Daarna afgesloten met wat rondjes over het erf lopen en laten grazen. Hopelijk was dit weer een positievere sessie dan de vorige keer, toen we te lang door waren gegaan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 00:14

Vanavond weer gewandeld, erg braaf! En zijn nieuwe hoofdstel gepast, helaas is de neusriem te klein, verder zat het prachtig -O-
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:02

Guusje 17 schreef:
Ga je hem ook verder beleren met barebackpad?

Alleen de eerste weken, daarna ga ik in het zadel. Mijn instructrice is voorstander van de barebackpad, omdat je daar zo weer afglijdt, indien nodig. En mij maakt het niet uit. Als we gaan draven, wil ik wel kunnen lichtrijden, dus dat sowieso met zadel.

Galeobdolon schreef:
Idealiter zie je een los lijntje en een paard dat met z’n koppie laag alles in zich op aan het nemen is

Helemaal eens hoor, hij vindt het veel spannender dan ik op voorhand had gedacht. Dus nu met hele kleine stapjes.

Galeobdolon schreef:
Ik ben 2 dagen niet bij Gulgyz geweest en ze heeft het me niet in dank afgenomen. Ze wilde niet richting longeercirkel. En in de longeercirkel was ze voornamelijk aan het uitdagen. Een hele korte, duidelijke loswerk sessie gedaan.

Wat een karakter is het toch :D . Klinkt alsof je het prima hebt afgesloten vandaag.

Moska schreef:
Vanavond weer gewandeld, erg braaf! En zijn nieuwe hoofdstel gepast, helaas is de neusriem te klein, verder zat het prachtig -O-

Wat een mooie wandelplek! Herkenbaar, het tobben met maten en onderdelen. Langere neusriem los te krijgen? Als de rest prachtig zit?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:26

miereneter schreef:
En ik zat!

[ [url=m/wFto7m.jpg]Afbeelding[/url] ]

GAAF!!!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:01

Helaas geen losse neusriem in deze kleurstelling te krijgen. Dat wordt gewoon shoppen voor wat anders ( niet dat dat nou zo erg is, wilde toch nog een keer naar Duitsland O:) )

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 15:19

Vorderingen zeg! Miereneter, wat tof dat je er op hebt gezeten!

Hier ook weer een goede dag gehad gisteren. Hij was weer heel braaf gelukkig. Voor de tweede keer een bitje in en superblij met hoe hij zelf de aanleuning al zoekt zonder ook maar enige druk.
Klein filmpje. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:32

Wat goed, jullie gaan fijn zeg! Vind hij het rijden ook leuk?

Ik heb Latino vandaag laten vrijspringen, vond 'ie helemaal geweldig. <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 19:23

Terug van weggeweest. Coco is inmiddels verkocht maar Roczan doet het fantastisch. Ze springt nu parcoursen tot 1m en weet zich in deze proeven ook steeds te klasseren. Hoger mag ze van mij nog niet starten ivm haar leeftijd. Ze is 5 jaar en een D pony dus dan vind ik 1m meer dan voldoende.

Doordat we een aantal paarden verkocht hebben had ik ook tijd om mijn 4 jarige Quanta Costa zadelmak te maken. Tja, wat zal ik zeggen. Ik ken deze soort door en door, heb haar moeder ook altijd gereden en al haar broers en zussen zadelmak gemaakt dus laat ons zeggen dat ik perfect weet hoe ze gaat reageren. Dat heeft dan als gevolg dat het wel heel snel vooruit gaat. Vandaag was onze 3de rit.
Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:11

Dat ziet er fijn uit, Britt1. Hij vindt al echt zijn evenwicht.

Heel tof Captain, ziet er inderdaad uit alsof hij het echt heel leuk vindt.

Guusje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:58

Wat ziet dat er fijn uit Britt1! Heel ontspannen.
Leuke foto’s Captain, zo leuk met die blije oortjes erop. Je ziet dat hij er plezier in heeft inderdaad.
Lightninggg wat knap, al zo springen bij de derde keer rijden!

Hier nog steeds vooral bezig met longeren. Dat gaat heel goed, ze gaat echt duidelijk vooruit.
Over een maandje willen we graag beginnen met het echte werk onder het zadel.
Gister was het voor een van de eerste keren wat minder := Ze liet even zien dat ze ook flink kon bokken aan de longeerlijn. Gewoon zonder bit met halstertje, dus het moest er blijkbaar echt even uit haha.
Dat zijn wel de momenten dat ik denk, oh god, hier moet ik straks op _O-

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 22:37

Ik heb er vandaag weer eens op gezeten en voel al zo veel meer balans! Bitje is ook nog redelijk nieuw en zoekt hij ook al mooi op. Heel erg blij met degene die hem op supereerlijke en doordachte wijze traint. :o

Zo stapten wij even rond vandaag O:)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:15

Britt1: wat ziet at er al heel erg fijn uit!!
Lightninggg: Heerlijk zeg ook al een sprongetje!

Hier gaat het longeren en leiderschap nemen steeds beter
van de week voor eerst gehangen en gelijk andere kant eraf gegaan. Ik wou eerste keer zelf doen.. alleen wist ik niet meer of ik wel snel genoeg zou zijn.. Niet meest soepele lijf haha. Dus 1x deed mijn instructrice het terwijl ik max vast had. Daanra ik 2x. Hij gaf er niks om, in zin van weg schieten of spannend vinden. Hij schachte wel wat uit. dit kan spanning/innerlijk conflict zijn. Maar dat had hij ook al met het grondwerk wat we ervoor deden.

De trigger is waarschijnlijk snoepjes. Dus even niet trainen met voerbeloning. Alleen dan met erop zitten 1 snoepje.

hierbij 2 filmpjes van dat ik zelf hangt en andere kant eraf gaat. Bij 2e keer hing ik iets langer maar had ik nog wel met 1 been steun met het krukje dus nog niet hele gewicht.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:44

Wat goed zeg! *\o/* Vind hem wel erg gefocussed op het voer! Kent hij het voedselweigeren? Dat kun je nog meenemen, maar het blijft ook wel een beetje een haflinger. :+
Echter wil je wel, ook voor je eigen veiligheid, dat hij voornamelijk de focus heeft op wat er op zijn rug gebeurd, en niet op het voer. Het kan namelijk zijn dat hij diegene op zijn rug niet eens opmerkt, en als het nieuwe van de snoepjes er dan af is, hij kan schrikken omdat er 'ineens' iets op zijn rug zit.

Mijn advies: werken aan voedsel weigeren, minderen met voerbeloningen en een lekker kriebelplekje opzoeken. :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:15

Britt1, dat ziet er echt al mooi uit, wat pikt hij alles snel op.

Plutolover, wat leuk *\o/* . Vind 'm al relatief relaxed als jij zo over zijn rug heen gaat, achterbeen over de kont en al. En of dat nu door focus de voerbeloning komt die eerste keren, dan is dat maar zo. Paard moet er ook wat aan hebben, toch, dat er opeens een heel mens op zijn rug duikt.

Leuk om te zien hoe verschillend mensen die eerste stappen op de rug aanpakken. Ik zie soms ook filmpjes van mensen die het helemaal alleen doen, zonder hulp. (En dan gaat het nog goed ook.) Daar ben ik echt veel te onervaren voor, overigens, maar wel interessant.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:28

Ik zelf volg ook het jonge paarden traject van dressuur natuurlijk. Dat progamma is nog niet bij het stuk van beleren. Maar haal er wel veel uit.

Nu gaat mijn instructrice vanaf de grond ook verder met trainen en als ik erbij kan zijn dan ga ik alleen als ruitergewicht erop zitten. In augustus willen we dan het 'door rijden' op gaan pakken.

Ik volg daarin haar 'schema'. en dat is dan een week lang even opzitten zodat het in zijn systeem zit en daarna rust. We gaan ook met dubbele lijnen aan de slag. Alleen heb ik nog geen passend bit. Ik had er 1 maar die vind ik niet fijn liggen in de mond. Al mijn andere bitten vind ik niet zo geschikt voor jong paard.

Zelf train ik ook vanaf de grond en ben ik bezig met wat werk aan de hand zodat hij alvast leert wat sturen is.
Ik heb bij max hooguit 2x even naast hem gesprongen zeg maar.. Hij is niet echt snel onder de indruk haha. (zeg dat niks over door rijden natuurlijk)

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 12:49

Captain schreef:
Wat goed zeg! *\o/* Vind hem wel erg gefocussed op het voer! Kent hij het voedselweigeren? Dat kun je nog meenemen, maar het blijft ook wel een beetje een haflinger. :+
Echter wil je wel, ook voor je eigen veiligheid, dat hij voornamelijk de focus heeft op wat er op zijn rug gebeurd, en niet op het voer. Het kan namelijk zijn dat hij diegene op zijn rug niet eens opmerkt, en als het nieuwe van de snoepjes er dan af is, hij kan schrikken omdat er 'ineens' iets op zijn rug zit.

Mijn advies: werken aan voedsel weigeren, minderen met voerbeloningen en een lekker kriebelplekje opzoeken. :j

Plutolover; super zulke stappen! Ben het wel met Captain eens wat betreft beloning en snoepjes. Ik doe dit bewust niet, want weet dat mijn paard dan daarop gefocust is, terwijl ik wil dat hij dingen begrijpt en accepteert zonder snoepbeloning. Met snoep ontstaat er ook vaak onrust is mijn ervaring.
Anyway, gewoon een tip om daarvoor te waken. Ziet er verder fijn uit! Succes!!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:12

Captain schreef:

Klopt ik ga ook geen voerbeloning meer geven. Ook niet in mijn zak stoppen. Hij is ind te gefocust daar op.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:28

Even bijgelezen. Een aantal mensen even een dipje lees ik. Maar die zijn nodig om weer te groeien!

Hier ook gehangen *\%/*

16 juni komt de zadelmaakster. Dus ik heb nu gehangen met dekje en lobgeersingel. De eerste keer half gehangen en nog m'n voetje lichtjes op een verhoging, stond gewoon op rust _O- . Tweede keer met heel m'n gewicht en hij deed niks. Ik voelde eerst z'n gewicht helemaal naar links (waar het meest van mijn gewicht was) hangen en toen herstelde hij zijn balans weer en dat voelde zo gaaf <3. Als hij een passend zadel heb ga ik ook hangen in een beugel en met m'n been zwaaien maar het echte zitten laat ik aan een professional over. Al is het wel heel verleidelijk met hoe braaf hij is. Ik voel gewoon dat hij het vertrouwd omdat ik het ben (en z'n karakter natuurlijk). Heb ook overal geklopt en gedaan maar maakt 'm niks uit.

Ik werk trouwens ook met voerbeloningen maar die van mij kent het voer weigeren ook heel goed en ik heb een beloningswoordje. Wanneer hij onrustig voer pakt dan weet ik dat hij spanning op bouwt bijvoorbeeld met wandelen en dan kan ik daar rekening mee houden

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:44

Blaze1994 schreef:
Hier ook gehangen *\%/*

*\o/*

Moet wel zeggen dat bij de mijne het hangen héél anders was dan het zitten. Hangende kon ik echt alles doen, hij vond er niets van. Toen ik rechtop zat, was hij helemaal van de kaart. Wist niet meer of die moest stilstaan of rennen. Gaat nu alweer prima, maar dat het hangen goed gaat, zegt dus niet per se iets. Al zal dat voor elk paard anders zijn.

Zou je het niet zelf willen doen met de prof op de grond, als het nu al zo goed voelt? Zo doe ik het, dat bevalt erg. Ik vind het juist fijn dat de meest ervarene op de grond staat.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:13

miereneter schreef:
Blaze1994 schreef:
Hier ook gehangen *\%/*

*\o/*

Moet wel zeggen dat bij de mijne het hangen héél anders was dan het zitten. Hangende kon ik echt alles doen, hij vond er niets van. Toen ik rechtop zat, was hij helemaal van de kaart. Wist niet meer of die moest stilstaan of rennen. Gaat nu alweer prima, maar dat het hangen goed gaat, zegt dus niet per se iets. Al zal dat voor elk paard anders zijn.

Zou je het niet zelf willen doen met de prof op de grond, als het nu al zo goed voelt? Zo doe ik het, dat bevalt erg. Ik vind het juist fijn dat de meest ervarene op de grond staat.

Kijk dit verhaal bevestigd weer dat het beter is dat ik het niet zelf doe. Bij het zadel was hetzelfde. Dekje en lobgeersingel was geen enkel probleem. Ook niet rennend. Het zadel stilstaand was ook geen probleem. Toen hij eenmaal ermee gelongeerd werd was het ook geen probleem maar dat ene rondje wat hij dit had ik liever niet opgezeten :')

Nou dat is nog geen gek voorstel maar ik wil eigenlijk eerst even weten wat hij doet. Is hij een renner of een bokker of gaat hij recht omhoog.. Dan weet ik waar ik mij op voor kan bereiden. De prof die op heb doet alles zelf dus ik hoef alleen maar toe te kijken. Meestal doet hij de eerste 3x en dan daarna gaat hij mij begeleiden tot ie braaf is. De mijne is niet eenkennig maar hij heeft wel voorkeur voor mij dus ben benieuwd

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:48

Dat klinkt als een prima plan hoor. Zeker als je er zelf bij bent, toch leuk om het hele proces mee te maken. En zeker al een goed teken als ze relaxed zijn met zadel en singel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:45

Ik heb nog geen idee hoe mijne gaat reageren met volle gewicht

miss dat we donderdag het gaan proberen. Dat ik mee ga liften zeg maar. En dan dit langzaam opbouwen. Nu doen het met de bbp. Ben benieuwd. miss dat ik mijn bodyprotector op doet. Het scheelt mijn instructrice loopt dan 'voor' hem in de grondwerk positie, en is dan met hem bezig.

Zondag heb ik inparkeren weer geoefend en daarna weer even 'gehangen'. Nu was er niemand om hem vast te houden dus ben niet hangen en andere kant er af. alleen wat geleund en hierin was hij ook braaf.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:49

*\o/* eindelijk echt begonnen!

Ik heb Roos vandaag voor het eerst een singel omgedaan. Ze was zo knap! <3 Geen pas verkeerd en bij elke spanning zocht ze contact met mij. Ook wel heel leuk dat ik gelijk de hartslagmeter er bij aan had en voldoende kon aansingelen om hem te laten werken. Kon ik mooi kijken hoe veel spanning er echt bij kwam kijken. En dat viel reuze mee. Ze heeft netjes aan de hand gestapt en gedraafd, heuvel op en af en over een boomstammetje. Het had niet beter kunnen gaan.

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:19

Knappe Roos. Handig dat je het monitort met een hartslagmeter, dan weet je inderdaad echt hoeveel (of weinig) spanning er is.

Wij hebben vanochtend voor het eerst los gestapt en los GEDRAAFD. Trots op mijn gup.