Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:20

Fijn dat het goed gaat met die van jou Muze. Heb je al een kaptoom op het oog?

Wel vervelend dat het bekappen wat lastiger was. Die van mij vind de hoefsmid heel moeilijk en spannend en komt daarbij dan ook wel eens omhoog (of gaat hangen). Hoe reageert jouw hoefsmid daarop?

Wat ik zelf daarmee doe is af en toe de hoefsmid bewegingen en houdingen oefenen (dus voetje lang omhoog houden, of naar voren/achteren duwen, of tussen m'n benen klemmen). Het lastige is bij hem dat de helft van die spanning 'een vreemde zit aan me' is.
Mijn hoefsmid blijft rustig en consequent. Op een gegeven moment wordt ie dan wel rustig, maar eigenlijk vooral omdat ie zich dan afsluit en het maar laat gebeuren. Vind ik ook wel sneu, ik hoop dat hij zich er steeds wat comfortabeler bij gaat voelen.

Voor mij is het een stormachtige week, los van Corrie :+
Zondag bericht gekregen dat ik vanwege omstandigheden eigenlijk zo snel mogelijk weg moet van stal. Daarbij kwam ook nog eens dat één van zijn ballen niet ver genoeg gezakt was om hem te kunnen castreren (maar hij had dan toch niet kunnen herstellen en wachten waar hij nu staat). Dus het mooie plekje dat ik had gevonden was niet mogelijk meer.

Nu heb ik op de valreep een fijne pension/opfok gevonden waar hij terecht kan, hij gaat incasseren op ruimte zolang de winterperiode nog duurt (van 1,5 hectare naar paddocks) en ook voor mij zal het even wennen zijn, ik zal niet meer dagelijks kunnen komen omdat het voor mij een uur rijden is. Maar goed hij komt de hele dag buiten met andere jonge paarden en krijgt nagenoeg onbeperkt hooi, en hij mag er nog even hengst blijven. Donderdag gaan we verhuizen dus dat is weer even spannend.
Ik hoop nou toch drie maal scheepsrecht en dat hij hier gewoon echt nog even kan blijven.

Muze

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 21:37

Meen je! Zit jullie ook niet mee zo. Maar inderdaad drie maal scheepsrecht.. hoe lang ga je hem nog hengst laten? Of hangt dat er vanaf?

Mijne is normaal wel braaf met bekappen, alleen het vijlen van voorvoetjes ( op het bokje zetten) geeft dan wat spanning. Denk ook onbalans van achteren.
Vandaag was het ook regenachtig dus wilden we binnen staan, maar daar was hij het niet mee eens dus toen werd hij heel erg druk en baldadig.

Ben nog wat aan het rondkijken voor een kaptoom, gelukkig tijd zat. Twijfel wat tussen leer of Biothane.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:49

Ah fijn dat ie normaal wel braaf is, dan heb ik niks gezegd :D Dat stormachtige weer worden ze sowieso behoorlijk onstuimig van ja.

Zodra beide ballen te zien zijn gaan ze eraf, of wanneer de tijd goed is (dus voorjaar of najaar), welke eerst komt.
De DA voelde z'n ene bal wel, alleen echt nog net even te ver weg om er zeker van te zijn dat ie erbij kon.

Ik ben zo ver nog niet, maar ik kijk natuurlijk wel eens stiekem rond naar wat ik in de toekomst nodig zou kunnen hebben. Op https://www.boomlooszadelbecidor.nl/ zag ik wel een aantal die er goed uitzien (voor als je nog niet genoeg keuze had :) ).

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:15

Jammer van de hoefsmid maar als hij normaal wel braaf is zal het volgende keer wel goed gaan. Hoe vaak gaan die van jullie mee met de smid? Ik doe nu om de keer dus elke 12/14 weken ongeveer maar z’n stralen zijn wel aardig op de grond nu dus even vragen of hij dat meer uit kan snijden. Voor het wandelen op het harde vooral. Hij is nu 3x alleen meegeweest en doet dit echt heel stoer dus al heel blij mee :j

Balen van je plotselinge verhuizing maar wel fijn dat je een plekje hebt kunnen vinden waar hij nog hengst kan blijven! Als de bal niet indaalt moet hij dan naar de kliniek om daar gecastreerd te worden?

Mijne begint wat meer in model te komen, wordt in april 2. Loopt afentoe los en voor de grap keer peeskapjes om gedaan maar dat maakte hem niks uit. Hij kan best leuk bewegen voor een springer. Heb nu ook z’n manen geknipt dus ziet er weer beetje strak uit <3

Foto spam

Afbeelding

Zo’n lief koppie

Afbeelding

En steeds meer bijdehand naar de grote paarden, van zichzelf is hij mega onderdanig naar hun toe. En de baas over de shet :=

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 10:18

Hahaha wat een eigenwijs bekkie.
Netjes elke 6 weken en waar nodig ga ik hem tzt tussendoor zelf bijwerken.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:21

Oh wat is hij al veranderd Capriooltje! En een toverbal :D
Edit: mooi halster ook :D

Gelukkig zit z'n ene bal wel al in de buikholte, de dierenarts kon hem voelen alleen gewoon nog iets te ver weg dus naar verwachting komt dat van de zomer wel goed :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:31

Ja ik dacht er ook aan om nu gewoon elke keer als de hoefsmid er is (8 paarden aan huis) hem mee te nemen :j Eigenwijs is hij gelukkig niet maar hij kijkt wel zo ja, vind het heerlijk.

Halster is een Kentucky, veel te gek eigenlijk voor zo’n jonkie maar ik houd echt enorm van mooie spullen dus dacht doe het gewoon := Hij kan er nog in groeien dat scheelt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:40

Inmiddels niet zo heel jonkie meer en als ex-renpaard al veel gezien op (veel te jonge…) leeftijd, maar wij hebben ook zeker wel beiden het idee om hem rustig aan alles te leren en lichamelijk ook niet té teveel.
In maart wordt hij alweer vijf en hij kwam als 3,5 jarige bij ons. Natuurlijk al beleerd (helaas). Maar we begonnen met twee keer per week een simpel ritje in de bak om te werken. En daarnaast longeren af en toe. Veel wandelen, poetsen. Dat soort dingen.

Op de nieuwe stal direct grondwerkles genomen. Dat doen we elke week één keer. Dat is voor hem mentaal echt nog wel heel zwaar, maar hij vindt het erg leuk en we hebben erveel baat bij.

Inmiddels zijn we zo ver dat we wat vaker trainen ohz. We hebben een a twee lessen per week. Rijden nu ook wat langer dan eerst. We beginnen ook weer met het mee pakken van de galop.
We introduceren nu af en toe balkentraining.

Pas wanneer hij zes is willen we hem eventueel leren springen. Dan neem ik aan dat hij dressuurmatig al een stuk beter loopt, kunnen we een springzadeltje kopen en is hij aannemelijk uitggegroeid.

Aankomend voorjaar willen we wat meer tijd besteden aan buiten rijden/wandelen, naar vreemde locaties gaan. Etc.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:07

Leuk! Engels volbloed? Fijn dat je ondanks dat hij al vroeg beleerd is toch een stap terug hebt gedaan voor een soort frisse start.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:56

Muze schreef:
Leuk! Engels volbloed? Fijn dat je ondanks dat hij al vroeg beleerd is toch een stap terug hebt gedaan voor een soort frisse start.

Ja, klopt! Een EV! Maar wel heel gevoelig en heeft een mini emmer. Kan doodbraaf zijn en superchill, maar ook echt zwaar uit zijn stekker gaan (doet hij niet als je er op zit overigens, maar resulteert in om je heen dansen aan de hand en rennen tot hij helemaal uitgeput is).

Zo kochten we hem:
Afbeelding

Dit is hem nu:
Afbeelding
Afbeelding

Op transport naar NL ook wel iets gebeurd qua trauma waardoor hij ook twee flinke littekens op zijn rechterkant heeft. Hier merk je met deuk op het hoofd soms wel wat van, maar we trainen vele grondwerk dus ik ga er vanuit dat hij hierin nog rustiger zal worden.

Ik wil hem lichamelijk zeker niet teveel belasten, maar nu voor zijn rug (omdat ze zo weinig goed over de rug lopen op die super jonge leeftijd, perfecte omstandigheden voor KS) trainen we hem wel intensiever omdat hij wat beter bij elkaar moet gaan leren lopen. Maar verder alles sjoksjok en veel lekker tutten. Daar geniet ik zelf ook het meeste van, want ik ben zelf ook erg gevoelig als het om stress gaat. :')

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:59

Fijn dat je er zo bewust mee bezig bent. Hij ziet er al een stuk opener uit op foto twee, zowel geestelijk als lichamelijk.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:09

Dankjewel, groot compliment! <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:51

Ja eens, hij straalt meer rust uit. Mooi dier hoor!

Hopen dat dit voorlopig blijvend is LunarEclips!

Ook nog wel een puppy he Capriootje. Die van mij is echt nog een veulen qua lichaam. Alleen dan wat groter formaat. Mentaal wil ze wel graag wat doen, zuigt ervaring en informatie op. Maar fysiek is het nog zo’n puppy.
Maar wel groot dus. Zoek mijn haflinger :D
Afbeelding

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:40

Wat een knapperd AlwaysH en hij straalt inderdaad meer rust uit nu :) Hij ziet er sowieso echt goed uit! Een blinkende spierbundel ;)

Hahaha Noura heeft zich weer lekker vies gemaakt :D Ze is inderdaad groot.
E heb ik vorige week weer gemeten en zit alweer op de 1.48.
EVerhuizing ging erg goed. Hij liep snel de paardenauto op, alleen het tussenschot vastzetten vond hij erg spannend en hij heeft de eerste 10 minuten van de reis met de voorflap staan 'vechten' :+ Er hing een camera in de cabine, kon ik 'm de hele reis in de gaten houden (en goed zien wanneer ik toch iets te hard door een bochtje ging :=). Uiteindelijk was hij aan z'n hooinet begonnen en heeft de rest van de reis rustig gestaan. In zijn nieuwe stal had hij zich al snel comfortabel gemaakt.
Laatst bijgewerkt door divided op 19-06-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 08:45

Wat fijn dat het goed gegaan is. Toch altijd spannend hè.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:50

Fijn! Moest je lang rijden?

Ja Noura's bijnaam is varken :+
Die is echt altijd vies. Fijn ook, met die witte vlekken :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:52

Lief zeg, dank jullie! Zijn rugbelijning wordt inmiddels ook een stuk gespierder en zijn buik- en bilspieren juist wat meer ontspannen (hij stond volledig strak toen we hem kregen, dus krijgt nu elke tien weken een bindweefselbehandeling en veel training om te ontspannen). Maar we hebben nog een lange weg te gaan tot het een echte dressuurster is. Al doet hij zo zijn best. :+:

Hij is dan wel geen puppy puppy meer, maar nu een echte ‘puber’ (lees: wordt sterker, zowel mentaal als fysiek, en dat brengt wel wat streken met zich mee, zoals happen, haha) dus ik lees graag mee.

Gisteren weer een dressuurles en dat was alweer twee weken terug voor mij dat ik er op had gezeten (hij had zijn been opengehaald := ). Ging erg goed ondanks dat hij door het weer toch echt wel fris was en af en toe de benen nam. :+

Wat fijn dat de verhuizing goed ging @LunarEclipse! Zo spannend is dat altijd…
@Daiyho, oh god, zo vies. Je moet ook geen paard met wit nemen! _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:53

Hier had ze languit in de mest liggen slapen. Ze stonk verschrikkelijk. Maar 's avonds ging het weer regenen, dus dat loste zich vanzelf op _O-

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:17

Alsof ze het erom doen he Daihyo :')

Het was ruim een uur rijden, het was rustig op de weg en heb lekker achter de vrachtwagens getuft.

@AlwaysH: dat happen is herkenbaar, ik zei een half jaar terug nog: ik ben blij dat ik niet zo'n happerige hengst heb. Nou dat had ik af moeten kloppen :') Zodra hij zich beter begon te voelen en speels werd kwam dat er inderdaad ook bij. Ik merk dat het echt minder is geworden toen ik hem heel consequent steeds uit mijn ruimte zette als hij begon met friemelen (en echt een flink stuk ook). Eerst zei ik duidelijk nee als hij aanstalte maakte en gaf ik 'm gewoon een mep als hij daadwerkelijk een poging deed, maar daarmee bleef hij het toch steeds proberen en als hij achter je staat kun je het niet altijd aan zien komen. Maar het is echt minder nu.

Hij probeert het natuurlijk nog wel eens, dan gaat hij heel bijdehand ver genoeg van me vandaan staan en strekt hij z'n nek helemaal uit om alsnog ergens aan te gaan friemelen :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:00

De mijne heb ik gekocht als jaarling, een naarling dus. Ze was overbouwd, lelijk, onder de wormen, niet gechipt en niet ingeent. Eerst paard maar mee naar huis genomen en van daar laten chippen. Omdat er nog wat paarden op stal een chip moesten krijgen kwam iemand van het nrps stamboek chippen. En ik had een kwpn-er. Je moest de papieren meegeven en het paspoort en daarna bleek alles zoek te zijn. En ik had mijn paard net een week toen de chipper kwam en wist niets meer dan haar naam (gelukkig de enige in Nederland) en de vader en moedersvader. En het geboortejaar natuurlijk. Uiteindelijk zijn de papieren teruggevonden op het kantoor van het nrps

Ik heb heel veel met haar gewandeld langs een drukke provinciale 80km weg. Ja, daar stonden we aan. Dus ze was meteen volledig verkeersmak.
Toen ze op 1 januari officieel 3 zou zijn (mei geboren) ben ik na een wandeling met zadel er gewoon opgestapt en heb me de laatste 200m naar huis laten dragen. Een dag later werd dat 300m en in maart reden we 1 keer per week in alle gangen in de bak. Het was echt nog een scharminkel van een paard, maar groeide als kool in de hoogte. Pas toen ze 4.5 was werd ze breder en minder knokig. Pas na haar 7e leek ze uitgegroeid en sindsdien heeft ze dezelfde zadelmaat.
Ze heeft 1 veulentje gehad waar ik toen absoluut niet blij mee was en eigenlijk wil ik bij mijn bijna 19 jarige merrie nog wel een veulentje, maar dat mag niet van de stal waar ze staat. Dat is ook de reden waarom ik nooit eerder een veulentje er meer bijgehad heb. Een drachtigheid door een 'ongelukhengst' hou ik me voor aanbevolen. ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:48

LunarEclipse schreef:
Alsof ze het erom doen he Daihyo :')

Het was ruim een uur rijden, het was rustig op de weg en heb lekker achter de vrachtwagens getuft.

@AlwaysH: dat happen is herkenbaar, ik zei een half jaar terug nog: ik ben blij dat ik niet zo'n happerige hengst heb. Nou dat had ik af moeten kloppen :') Zodra hij zich beter begon te voelen en speels werd kwam dat er inderdaad ook bij. Ik merk dat het echt minder is geworden toen ik hem heel consequent steeds uit mijn ruimte zette als hij begon met friemelen (en echt een flink stuk ook). Eerst zei ik duidelijk nee als hij aanstalte maakte en gaf ik 'm gewoon een mep als hij daadwerkelijk een poging deed, maar daarmee bleef hij het toch steeds proberen en als hij achter je staat kun je het niet altijd aan zien komen. Maar het is echt minder nu.

Hij probeert het natuurlijk nog wel eens, dan gaat hij heel bijdehand ver genoeg van me vandaan staan en strekt hij z'n nek helemaal uit om alsnog ergens aan te gaan friemelen :+

Haha, ja dat dus.
Wij geven Nobli nu alleen in stal zelf af en toe een snoepje en verder niet. Inmiddels al een paar weken dus denk dat we binnenkort weer voerbeloning kunnen geven.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 17:14

Vandaag de mijne even in het stallencomplex gepoetst. Drama king. Er werd een ander paard behandeld maar die ging toen weer naar buiten, dus toen was mijne alleen. Dat was toch wel heel reuze vreselijk dramatisch lastig… gillen, schrapen, stampen, heen en weer willen lopen ( stond vast), drie keer mesten…
Dan is het ineens wel weer een klein jong mannetje ( en met een bak vuur erin)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:34

Klinkt alsof hij dan toch ineens wat onzeker was toen dat andere paard er weg ging. Staat hij daar normaal wel rustig alleen?
Wat voor ras was hij ook alweer?

Gisteren bij die van mij langs geweest, hij is echt nog een beetje overweldigd arm ding. Logisch ook, álles is anders. Wel is op zijn nieuwe plek een gelijkmatiger ritme dan op zijn oude, dus ik hoop dat hij er snel aan went. Hij kan het ook goed vinden met de andere paarden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 10:40

We oefenen daar normaal niet veel dus dat gaan we meer oppakken. Meestal voer en poets ik hem buiten. Dan kán hij zijn kudde en de andere paarden zien.
Dus goed om dit meer te doen.
Ik heb een Camargue.

Awww altijd zo lastig hè als ze weer moeten wennen. Maar als hij het goed vindt met andere paarden helpt dat al heel veel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:23

Leuke foto’s weer van alle gupjes!

Fijn dat je wat hebt gevonden LunarEclipse! Is ook heftig voor zo’n jong ding natuurlijk. Maar komt vast goed, hij staat er goed bij zo te horen.

Nobli ziet er beter uit! Zowel fysiek als mentaal echt een ander dier. Heb je trouwens donkerbruin tuig op hem? Ik heb ook een koffievos en wil donkerbruin tuig op haar leggen. Ben nu al alles helemaal matching aan het maken. Welke kleur zweep ik nodig heb en welke kleur cap :') first world problems
Er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat er een relatie is tussen leeftijd van inrijden en KS. Er is een sterk vermoeden dat dit genetisch bepaald is. Mocht dit je geruststellen :)

Mooi halster capriootje ! Ik hou ook evht van mooie spullen. Heb je een filmpje van hem bewegend? Ben nu wel nieuwsgierig geworden :)

Ik ga al een twee weken echt Max 1 keer per week. Met werk is het giga druk en heb echt even de tijd niet ook uitgebreid voor m’n jaarling te zorgen. 1 vriendin had COVID dus ik deed haar paard erbij, mijn bijrijdpaard wordt weer opgebouwd na een blessure en ik rij nog een ander dier dus heb er de fut even niet voor. Gelukkig kunnen ze het lijden. Ook niet verkeerd even een vakantie. Kan ze alles even verwerken mooi.