Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:03

opisop_shop schreef:
Oh nice. Die van mij dendert inmiddels ook zo door de plassen heen, zal bij ons ook wel moeten :')
Ik moet wel met longeren de bak afzetten want hij blijft niet rond om mij heen op druk van de longeerlijn, dus met iemand bij de bak in lukt mij nog niet hoor! Hij loopt dus ook nog vierkanten in plaats van cirkels :Y)

Hoe lang blijft Femmy daar voor het beleren?


Dat doet Femmy ook nog wel, in draf gaat dat prima ook zonder afgezette bak, galop nog niet...

Femmy blijft daar in ieder geval een maand of twee, maar als langer nodig is, is dat prima. Voor mij belangrijk dat er gestapt, gedraafd en gegaloppeerd is onder het zadel en ze daarbij niet gek doet. Voorheen deed ik zadelmak maken zelf, maar dat durf ik niet zo goed meer. Vandaar ook de keus om haar naar een vriendin te brengen.

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 12:26

dena_mii schreef:
opisop_shop schreef:
Oh nice. Die van mij dendert inmiddels ook zo door de plassen heen, zal bij ons ook wel moeten :')
Ik moet wel met longeren de bak afzetten want hij blijft niet rond om mij heen op druk van de longeerlijn, dus met iemand bij de bak in lukt mij nog niet hoor! Hij loopt dus ook nog vierkanten in plaats van cirkels :Y)

Hoe lang blijft Femmy daar voor het beleren?


Dat doet Femmy ook nog wel, in draf gaat dat prima ook zonder afgezette bak, galop nog niet...

Femmy blijft daar in ieder geval een maand of twee, maar als langer nodig is, is dat prima. Voor mij belangrijk dat er gestapt, gedraafd en gegaloppeerd is onder het zadel en ze daarbij niet gek doet. Voorheen deed ik zadelmak maken zelf, maar dat durf ik niet zo goed meer. Vandaar ook de keus om haar naar een vriendin te brengen.


Dat is wel heel fijn dat ze naar jou vriendin gaat. Dan weet je wat ermee gebeurd.
Ik ben wel heel blij ik heb dadelijk ook de luxe dat er mensen op stal staan die paarden zadelmak maken. Zoals ik Nino nu zie verwacht ik niet heel veel problemen, maar je weet het nooit natuurlijk. Daarom wil ik de eerste 2 a 3 keren iemand erop zien zodat ik zie dat mijn gevoel goed is en daarna neem ik het meteen over. Mocht het zijn dat hij toch moeite heeft dan langer.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:15

Ik stap er pas zelf op als hij echt een tijd onder het zadel is. Ik durf niet meer hahaha. Had 11 jaar hetzelfde paard en nu met kinderen thuis piep ik ook wel anders, hoewel ik nooit een held ben geweest.

Mirthe__
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-10-11
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:54

Ook ik wil nog graag mijn merrie voorstellen waar ik dit jaar mee aan de slag ga:
Notre Dame MH (roepnaam: Nova)
Zelf gefokte Glamourdale merrie uit een Stravinsky X Gribaldi merrie.

Nova is van april 2018, nu net verhuisd van de opfok naar een pensionstal aangezien mijn andere paard verkocht is.
Ik ben nu bezig met wat grond werk, rustig van me af stappen en wijken voor druk etc.
Verder heel rustig aan en veel plezier hebben samen!!

Ik zal dr van de week eens gaan opmeten *\o/*

Eerste foto paar dagen oud, tweede foto half jaar geleden, derde foto nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:19

Mirthe__ schreef:
Ook ik wil nog graag mijn merrie voorstellen waar ik dit jaar mee aan de slag ga:
Notre Dame MH (roepnaam: Nova)
Zelf gefokte Glamourdale merrie uit een Stravinsky X Gribaldi merrie.

Nova is van april 2018, nu net verhuisd van de opfok naar een pensionstal aangezien mijn andere paard verkocht is.
Ik ben nu bezig met wat grond werk, rustig van me af stappen en wijken voor druk etc.
Verder heel rustig aan en veel plezier hebben samen!!

Ik zal dr van de week eens gaan opmeten *\o/*

Eerste foto paar dagen oud, tweede foto half jaar geleden, derde foto nu:

[ [url=m/ilX7Ke.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/j26Er9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AfbHgT.jpg]Afbeelding[/url] ]



Welkom! Wat een knapperd zeg!!! Staat echt heel erg mooi op de benen, ik ben benieuwd jaar jullie proces dit jaar <3

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:52

Echt een knapperd ja!

Mer1980

Berichten: 19022
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:07

wauw wat een plaaaaatje zeg <3

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:25

Wauw dat is zeker een plaatje <3 En wat ziet ze er al volwassen uit voor haar leeftijd!

Phuddle
Berichten: 482
Geregistreerd: 01-03-19

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:17

Wat een leukerd zeg! Ook een Stravinsky wat je echt ziet aan het koppie! Leuk!

Mirthe__
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-10-11
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:59

Dankjulliewel, leuk om jullie jonkies te zien!

Debbie schreef:
Wauw dat is zeker een plaatje <3 En wat ziet ze er al volwassen uit voor haar leeftijd!


Ja dat hoor ik van meer! Maar toch is het in alles nog echt n baby. Lekker rustig aan ermee, ben er heel voorzichtig mee <3

naranja1
Berichten: 725
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:12

Ik meld mij ook. Bij mij geen jonkie meer :') maar 13 ondertussen.


Afbeelding
Eerste keer een dekje. Totale paniek met vier benen de lucht in :')

Afbeelding
Eerste keer dekje en een singel.

Afbeelding
Eerste keer bij mij met het zadel. Dit is ondertussen een tijd geleden. Ze ging heelhard aan de longe(door het klapperen van de beugels). Dus weer een paar stapjes terug..

Afbeelding
En heel af wn toe doe ik eens het hoofdstel, maar dat is verder geen probleem.

Afbeelding
Nu eerst wennen aan een singel met beugels. Beetje aan de beugels zitten zodat ze heen en weer gaan en zodra ze ontspant stoppen. Dus druk en druk weg.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:40

Een PRE?
Ben benieuwd eigenlijk of daar verschil in zit qua leeftijd hoe snel ze het oppakken als ze wat ouder zijn?

naranja1
Berichten: 725
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:45

opisop_shop schreef:
Een PRE?
Ben benieuwd eigenlijk of daar verschil in zit qua leeftijd hoe snel ze het oppakken als ze wat ouder zijn?

Ja een PRE, of nou cruzado eigenlijk.
Ja en het kan ook best zijn dat ze al eerder bereden is. Ze komt uit spanje. Maar zoals ze zich gedroeg de eerste keer denk ik het niet. En merries aorden in spanje niet beleerd. Ik heb haar onbeleerd gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:25

Oh wauw Mirthe wat een plaatje!
@naranja: wat een leuke zeg! Spanjaarden vind ik zelf wel lastig. Verschillende gereden die echt heel apart overal op reageerde.

Lady vandaag weer lekker gelongeerd. Haar galop begint steeds beter te worden en ze luisterde best goed (oke ze teste me wel weer even uit maar daarna was weer alles goed). Na het longeren even een krukje gepakt en geleerd om naast het krukje stil te staan. Daarna ben ik er op gaan staan en ook dit deed ze braaf. Daarna gekeken wat ze deed als ik op haar rug ging hangen. Ze reageerde echt nergens op gelukkig. Paar keer geoefend en toen was het goed. Woensdag komt de dierenarts even langs. Ze heeft wat vocht in haar kogels achter. Ik weet dat een jaar geleden oc in haar kogels is gevonden. Ik wil uitsluiten dat er nu toch een chip zit of dat het heel onschuldigs is. Het is niet heel dik of warm en ze loopt ook niet kreupel maar liever even laten checken.

Foto vandaag. Ook handig om voor mij even hier bij te houden als dagboekje hoe ze bijkomt.
Afbeelding

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:44

Mirthe__ schreef:
Ook ik wil nog graag mijn merrie voorstellen waar ik dit jaar mee aan de slag ga:
Notre Dame MH (roepnaam: Nova)
Zelf gefokte Glamourdale merrie uit een Stravinsky X Gribaldi merrie.


Leuke naam ook trouwens :+

Lijkt op die van mij :')

Afbeelding

Zullen wel heel wat Notre ....... ‘s zijn geboren dat jaar :D


@Lauraaa, verstandig om weer even te laten checken. Al is het voor je eigen vertrouwen!
Is ze lastig dik te krijgen? Met eerdere jonge paarden ook vaak last van gehad, maar deze zorgt goed voor zichzelf :o

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:19

Nee ze is niet lastig dik te krijgen maar ik heb haar 31 oktober gekocht. Sterk vermagerd en waarschijnlijk vol met wormen. Sinds 2 januari staan we op een andere stal en hier is het voeren zooooo veel beter geregeld dat ze nu lekker bijkomt. Daarnaast wormenkuurtje er in geduwd en er kwamen inderdaad wormen uit. Spieren had ze volgens mij ook opgevreten want in galop springen kon ze niet want dan zakte ze door haar achterhand heen. Ze was zo ongelukkig dat ze met niks en niemand contact maakte.

Dag was even het verhaal in het kort. Via pb wil
Ik wel meer info geven ivm meelezers. Nu begint ze bij te komen, sterker te worden en ze begint vrolijker te worden en reageert langzaam weer op haar omgeving.

plutolover

Berichten: 11722
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:41

Een hele andere vraag. Wat krijgen jullie jonkies kwa krachtvoer?

naranja1
Berichten: 725
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:48

_lauraaa_ schreef:
@naranja: wat een leuke zeg! Spanjaarden vind ik zelf wel lastig. Verschillende gereden die echt heel apart overal op reageerde.

Dankjewel! Wat zijn die redenen? Ik vind juist spanjaarden leuk omdat ze 'appart'reageren.

Qimm

Berichten: 15218
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:55

plutolover schreef:
Een hele andere vraag. Wat krijgen jullie jonkies kwa krachtvoer?


Alleen een vitaminekoek, dus niks nog. Maar ze doet ook nog helemaal niks :P

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:15

plutolover schreef:
Een hele andere vraag. Wat krijgen jullie jonkies kwa krachtvoer?


Voer, altijd interessant wat anderen ook voeren!

Voor het zadelmak maken begon een handje basis muesli. Naar mate de beweging meer werd ook meer gaan voeren. Vaak vallen paarden nog wat af zodra ze in beweging moeten gaan komen dus nu gaat er best wat in :P inmiddels krijgt Bo twee keer per dag een schep hoveler puxx en een schep hoveler western sport mix. Daar word dan nog elektrolyten, lijnzaadolie en lysine aan toegevoegd dagelijks. Oh en een plak alfalfa. En heul veul hooi :P iets met pubers in de groei gaat ook voor paarden op. Geen idee waar die het allemaal laat :D


Hij word zo donker iedere winter! <3
Afbeelding

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:36

Caya krijgt onbeperkt verpakt hooi/voordroog, metazoa vitaminebrok, esparcette brok en magnesium. En elke maand een vlozaad kuur.

Soms gooi en er nog een klein beetje geweekte bietenpulp doorheen, of een haychunck van pavo dan is het wat meer en kan ze er langer van genieten.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:38

Ik geef de jonkies Vitalbix Breed & Grow.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:10

Die van mij krijgt nu 2 keer per dag een schep basis muesli, 3 keer per dag een flinke berg hooi en op de dagen dat ik er ben krijgt ze nog een halve schep (droog gemeten) fibrebeet. Vooral die fibrebeet heb ik het idee dat ze het daar goed op doet.

Qimm

Berichten: 15218
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:12

Ik voel me nu wel echt maximaal een slacker :')

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:15

Die van mij krijgt gewoon een handje brok. Omdat de rest van stal gevoerd wordt en hij dus ook iets heeft :D