Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:01

Dabiscui schreef:
Ik heb het topic doorgelezen en meld mij ook graag hier. Na jaren paarden/pony's te hebben bijgereden ga ik eindelijk op zoek naar mijn eerste eigen paard! Heel spannend maar super leuk natuurlijk. Omdat ik full-time werk zal mijn zusje het paard/pony ook 1 a 2 keer rijden.

We zijn afgelopen weekend naar een leuke, 6-jarige E-pony (1.54) geweest, Z1 dressuur. Echt een pony die al veel gezien heeft en waar we veel van kunnen leren. Echter ben ik bang dat ik er toch net ff te groot voor ben en het beeld daarom niet mooi is en ik er wellicht op afgerekend wordt tijdens de proef .... Pony is wel perfect voor mijn zusje en heeft nog een jonge leeftijd dus we kunnen er nog heel lang van genieten en van leren.

Morgen gaan we kijken naar een 10-jarige KWPN x Fries ook Z1 dressuur 1,60cm. VP ligt wel echter hoger dan die pony. En mijn zusje zal er wellicht minder handig mee uit de voeten kunnen... Overigens zijn we beide wel uitgegroeid (22 en 18 jaar).

Ik vind het lastig! Mijn ouders zeggen dat ik moet doen wat het beste is voor mij omdat ik het paard/pony zal gaan kopen en voor mij een paard dan de betere keuze zal zijn. Ik ben er nog niet over uit.. Eerst morgen maar eens afwachten om te zien hoe het proefrijden gaat. Als de E-pony nou net ff 1 tikkeltje groter was had ik niet na hoeven denken en was ik zeker voor haar gegaan. Wat denken jullie?

Dat maakt het moeilijker,als het paard voor 2 personen moet passen.Degene die het paard koopt en betaalt heeft wel de eerste keuze vind ik. Als je het nu nog niet zeker weet kun je toch nog meer paarden gaan bezichtigen.De ware komt wel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:04

Dabiscui schreef:
Ik heb het topic doorgelezen en meld mij ook graag hier. Na jaren paarden/pony's te hebben bijgereden ga ik eindelijk op zoek naar mijn eerste eigen paard! Heel spannend maar super leuk natuurlijk. Omdat ik full-time werk zal mijn zusje het paard/pony ook 1 a 2 keer rijden.

We zijn afgelopen weekend naar een leuke, 6-jarige E-pony (1.54) geweest, Z1 dressuur. Echt een pony die al veel gezien heeft en waar we veel van kunnen leren. Echter ben ik bang dat ik er toch net ff te groot voor ben en het beeld daarom niet mooi is en ik er wellicht op afgerekend wordt tijdens de proef .... Pony is wel perfect voor mijn zusje en heeft nog een jonge leeftijd dus we kunnen er nog heel lang van genieten en van leren.

Morgen gaan we kijken naar een 10-jarige KWPN x Fries ook Z1 dressuur 1,60cm. VP ligt wel echter hoger dan die pony. En mijn zusje zal er wellicht minder handig mee uit de voeten kunnen... Overigens zijn we beide wel uitgegroeid (22 en 18 jaar).

Ik vind het lastig! Mijn ouders zeggen dat ik moet doen wat het beste is voor mij omdat ik het paard/pony zal gaan kopen en voor mij een paard dan de betere keuze zal zijn. Ik ben er nog niet over uit.. Eerst morgen maar eens afwachten om te zien hoe het proefrijden gaat. Als de E-pony nou net ff 1 tikkeltje groter was had ik niet na hoeven denken en was ik zeker voor haar gegaan. Wat denken jullie?

Zolang je geen 18,5"zadel nodig hebt voor je achterwerk, zie ik het probleem niet.

Staat er niet zo aardig, maar het is belangrijker dat jouw gewicht past bij wat nog goed is voor de pony dan je lengte.
Dat soort "past niet" verhalen komen toch voornamelijk weg bij mensen die er belang bij hebben dat je een "dressuurpaard" koopt in plaats van een fijn paard waar je je prettig bij en op voelt die dan net niet in hun ideaalbeeld past (lees: veel meer kost.....)

Luf_Midnight

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:51

Ik heb zelf een e pony waar ik ook wedstrijd mee reed maar je moet naar mijn mening idd wel erg lang zijn wil het geen mooi plaatje meer zijn of een hele iele ranke pony zijn ik ben 1,76
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:52

Als het jouw paard wordt, moet het paard uiteraard aan jouw wensen voldoen en niet zozeer aan die van je zus (al is het uiteraard wel netjes dat je rekening met haar wilt houden).
Ik zou de zoektocht toch nog even tijd geven. Wie weet kom je volgende week wel de E-pony in paardenformaat tegen en dan heb je voor jou het perfecte paard.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:12

Bouw van een pony doet ook zo enorm veel. Ik ben zelf 164cm maar ik stond veel mooier op een bredere pony van 142 dan op een groter maar enorm compact diertje van 155. Dus niet alleen breedte en schofthoogte geld maar ook algehele bouw bijvoorbeeld bij een paard met een kortere hals lijk je soms ook groter dan op een met wat meer lengte.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 23:37

Idd doet de bouw heel veel. Ik kijk naar paarden vanaf E-pony (telt in België overigens gewoon als paard) tot 1m70. Ik ben 1m66-67 maar heb redelijk lange benen, ben wel heel slank. Ik ga volgende week kijken naar een pony van 1m50, maar hij toont veel groter terwijl ik dan al weer paarden gezien heb van 1m57 die veel kleiner tonen. Ik heb zelf een paard van 1m56-57 en hij toont ook zeker 1m60-62. Afbeelding

Afbeelding

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:45

Luf_Midnight schreef:
Ik heb zelf een e pony waar ik ook wedstrijd mee reed maar je moet naar mijn mening idd wel erg lang zijn wil het geen mooi plaatje meer zijn of een hele iele ranke pony zijn ik ben 1,76
[ [url=m/ItjTvf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien ben ik de enige, maar ik vind het bovenlijf te lang eruit zien :=
Zelf ben ik ook de kleinste niet (1.70)
En in principe qua benen pastte ik prima op mijn D pony, maar paard van 1,60 stond wel mooier wbt bovenlichaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:47

Elin_ schreef:
Luf_Midnight schreef:
[ [url=m/ItjTvf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien ben ik de enige, maar ik vind het bovenlijf te lang eruit zien :=
Zelf ben ik ook de kleinste niet (1.70)
En in principe qua benen pastte ik prima op mijn D pony, maar paard van 1,60 stond wel mooier wbt bovenlichaan

Wellicht doen jullie er verstandig aan om een poos IJslanders te gaan rijden........

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:48

Hoezo dat? :) Ik ben niet zo'n IJslander type. Ik heb overigens wel heerlijk buiten gereden op IJslanders

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:54

Elin_ schreef:
Hoezo dat? :) Ik ben niet zo'n IJslander type. Ik heb overigens wel heerlijk buiten gereden op IJslanders

Nou, dan is de discussie over te groot/te klein opeens gezever in de ruimte.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:55

Voor sommigen.
Ik vind ook dat geen mooi gezicht. In de verste verte niet.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:11

Ik ga vanmiddag mijn nieuwe aanwinst halen *\o/*

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:40

dollyspikkel schreef:

Oh gefeliciteerd! *\o/*

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:48

Leuk, ben benieuwd! :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 11:53

dollyspikkel schreef:

Spannend, gefeliciteerd!! We willen wel een foto zien *\o/*

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:21

Yay wat leuk en spannend ! Ben ook benieuwd naar foto's <3

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:37

Even een vraagje:
Ik loop nogal tegen het leeftijdsprobleem aan. Ik zoek nu tussen de 9 en 12 jaar. Ik zoek gewoon een braaf, verkeersmak paard voor recreatiefgebruik. Ik kan soms wat onzeker zijn bij een sensibel/dominant paard dus zoek wel wat braafs/rustigs die dat aankan. Maar nu zei iemand op facebook dat die leeftijd best lastig is & dat een jong paard ook zou kunnen maar dat aan de opleiding ligt.
Hij zei: Een die 3 is en correct beleerd zal net zoveel doen voor je als een van 9 die een verkeerde basis heeft.
Zelf kies ik er ook voor om een ervaren en dus ouder paard te kopen omdat ik niet de ervaring heb om een jong paard op te leiden. Wat is jullie mening hierin? Zou ik kunnen kijken naar een wat jonger paard, afhankelijk van de eisen die ik stel?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:00

Ik heb als voorbeeld een 3.5 jarige die top braaf is die zal net zo geschikt zijn als een brave 9 jarige

Maar karakter, omgeving en opvoeding zegt meer, een 9 jarige die braaf is zegt niet dat die altijd even braaf blijft met een andere opvoeding. Maar dat geldt ook voor een 3.5 jarige natuurlijk alleen hebben die vaak minder geleerd hoe ze ergens onder uit kunnen komen van verschillende mensen :D

Ander voorbeeld ik had een bizar brave merrie te koop, die was 10 jaar en bij ons op het luie af zo braaf. Naar verkoop binnen 4 maanden staatsgevaarlijk zo sensibel geworden, opvoeding en omgeving kan zo veel doen. Ik heb een rustige stal en paarden komen in de hand van 2 max 3 mensen en die houden zich allemaal aan de zelfde gedrag regels. Het paard verhuisde naar een hele drukke stal en door veel meer mensen gehandeld, daarnaast was de eigenaar blijkbaar minder consequent en werd de merrie dus onzeker ze wist niet meer waar ze aan toe was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:07

Seven schreef:
Ik heb als voorbeeld een 3.5 jarige die top braaf is die zal net zo geschikt zijn als een brave 9 jarige

Maar karakter, omgeving en opvoeding zegt meer, een 9 jarige die braaf is zegt niet dat die altijd even braaf blijft met een andere opvoeding. Maar dat geldt ook voor een 3.5 jarige natuurlijk alleen hebben die vaak minder geleerd hoe ze ergens onder uit kunnen komen van verschillende mensen :D

Ander voorbeeld ik had een bizar brave merrie te koop, die was 10 jaar en bij ons op het luie af zo braaf. Naar verkoop binnen 4 maanden staatsgevaarlijk zo sensibel geworden, opvoeding en omgeving kan zo veel doen. Ik heb een rustige stal en paarden komen in de hand van 2 max 3 mensen en die houden zich allemaal aan de zelfde gedrag regels. Het paard verhuisde naar een hele drukke stal en door veel meer mensen gehandeld, daarnaast was de eigenaar blijkbaar minder consequent en werd de merrie dus onzeker ze wist niet meer waar ze aan toe was.

Dat was die koffievos?

Maar ik weet iets soortgelijks van mijn Oogappeltje die een poosje in handen van anderen was omdat de eigenaar iets doms met een voet gedaan had. Dat paard werd binnen een maand het levensgevaarlijke paard wat iedereen altijd dacht dat ze was.
Saillant detail: mijn eerste rit op dat paard was dwars door Middelburg; paard heeft geen stap verkeerd gezet (de rest van de vier dagen dat we onderweg waren ook niet, trouwens)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:20

robinxfellow schreef:
Even een vraagje:
Ik loop nogal tegen het leeftijdsprobleem aan. Ik zoek nu tussen de 9 en 12 jaar. Ik zoek gewoon een braaf, verkeersmak paard voor recreatiefgebruik. Ik kan soms wat onzeker zijn bij een sensibel/dominant paard dus zoek wel wat braafs/rustigs die dat aankan. Maar nu zei iemand op facebook dat die leeftijd best lastig is & dat een jong paard ook zou kunnen maar dat aan de opleiding ligt.
Hij zei: Een die 3 is en correct beleerd zal net zoveel doen voor je als een van 9 die een verkeerde basis heeft.
Zelf kies ik er ook voor om een ervaren en dus ouder paard te kopen omdat ik niet de ervaring heb om een jong paard op te leiden. Wat is jullie mening hierin? Zou ik kunnen kijken naar een wat jonger paard, afhankelijk van de eisen die ik stel?

Ik denk dat je zeker kunt kijken naar een jonger paard. Hoe je het beschrijft is karakter belangrijker dan leeftijd. De leeftijdscategorie dan weer oprekken naar een driejarige zou ik dan weer niet doen als je niet de ervaring hebt. Kan goed gaan, maar kan ook een enorme puber worden en als je dan niet de knowhow hebt om dat meteen goed aan te pakken, kan het echt verkeerd gaan. Dat risico zou ik dus niet willen nemen als 'braaf' een harde eis is. Vaak heeft een driejarige ook nog maar 1, max. 2 ruiters op zijn rug gehad. Dus eigenlijk kan je dan nog niet zeggen dat het een rustig paard is die in zich in alle omstandigheden niet zo snel opjaagt. Dier is gewoon nog te jong, heeft nog te weinig gezien en gedaan om met zekerheid te zeggen dat het een braaf dier is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:21

Was geen koffie vos ikke hoewel ik die ook als voorbeeld had kunnen gebruiken :j

Dat ligt ook aan de eigenaren gini
Onze bijna 4 jarige heeft denk ik al meer gezien dan menig ouder paard :D
Wij hebben bijv een akkerbouw bedrijf, een trampoline en geiten naast de bak en een 3 jarige kleine man die rustig allrkanten op races op z'n fietsje of skelter :D

Maar dag kun je natuurlijk door eigenaren gerichte vragen stellen wel vast stellen en bij bezichtiging kun je ook zien hoe ze met zo'n dier om gaan etc.
Kwa puberen het kan zijn dat een jonger dier meer de grenzen op zoekt maar daarom gaf ik het ook als voorbeeld een andere aanpak kan ook bij een ouder paard gemoeg zijn om volledig te veranderen dat is niet perse leeftijd afhankelijk

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:37

Seven schreef:
Dat ligt ook aan de eigenaren gini
Onze bijna 4 jarige heeft denk ik al meer gezien dan menig ouder paard :D
Wij hebben bijv een akkerbouw bedrijf, een trampoline en geiten naast de bak en een 3 jarige kleine man die rustig allrkanten op races op z'n fietsje of skelter :D

Op eigen veilig en bekend terrein.
Neem dat paard mee naar onbekend terrein, duw het in de handen van een nieuw, onervaren persoon, blijf zelf op 10 meter afstand staan en laat dan ineens een 3-jarige op zijn fietsje passeren en veel jonge paarden staan dan toch ineens te snuiven. :D Normaal geen probleem, maar als je daar dan ook nog eens de onzekerheid van een onervaren begeleider overheen gooit, pfoeh, dan moet je echt al een hele erge goedzak hebben. Die zullen er zijn hoor, daar niet van. :) Maar ik zou aan een onervaren persoon waarbij een braaf karakter belangrijker is dan wat dan ook, niet zo snel aanraden om naar 3-4 jarigen te gaan kijken.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:38

robinxfellow schreef:
*knip*

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. Iedereen moet ergens een keer zonder ervaring beginnen. Het hangt naar mijn idee af hoeveel iemand wilt investeren en niet zozeer in ervaring.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:50

Mooblie schreef:
robinxfellow schreef:
*knip*

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. Iedereen moet ergens een keer zonder ervaring beginnen. Het hangt naar mijn idee af hoeveel iemand wilt investeren en niet zozeer in ervaring.

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Begeleiding is het toverwoord. Wanneer je als onervaren ruiter met jonge paarden geen goede begeleiding hebt, is de kans groot dat het (flink) mis gaat.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:51

Mijn eerste eigen was een terrorhengst van 3 maanden oud die nog al uit de kluiten gewassen was. Ik was een manegemeisje en heb onwijs veel geleerd :')

Karakter is onwijs belangrijk, kies een moederlijn die brave makkelijke dieren geeft, dan is een jong braaf dier prima, kun je lekker naar eigen hand zetten en samen een hoop leren en ontdekken. Ik heb hier een 15 jarige te koop die niet de makkelijkste is. Doodbraaf hoor, maar er zit een kop op waar niet iedereen mee overweg kan. Die zou ik niet snel aan een onervaren ruiter verkopen. Terwijl ik jaarlingen uit brave moederlijnen zo heb meegegeven aan soms zelfs nog hele jonge onervaren ruiters. Karakter is een belangrijk punt. Dan maakt de leeftijd niets uit. Zelfs een doodbrave die verpest is zal niet snel een stap verkeerd zetten als ie goed en met liefde geduld en respect behandeld wordt. Kies geen onzeker dier als je onervaren bent, en geen bazig dier. Kies iets wat nuchter is en waarvan je aan familieleden kunt zien dat ze makkelijk zijn in de omgang. Het hoeft geen dooie te zijn als ze maar nuchter en eerlijk zijn.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 21-01-20 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt