Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:03

Dat is een van de redenen dat ik het zo fijn vindt dat Cas in de opfok in de winter ook gewoon 24/7 naar buiten kan en sprintjes kan trekken ook op harde ondergrond

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:11

Het is inderdaad verleidelijk om met een makkelijk dier te snel te gaan. Feyre zou ook al veel meer kunnen doen dan dat ze nu doet. Maar dat doe ik lekker niet :D Ze groeit nog zó hard en is nog zo'n lekker gupje, die mag echt nog wel even doorgroeien. Ik pak haar ongeveer 1-2x per week. Dan gaan we of wandelen (half uurtje) of in de bak wat prutsen (10-15 minuten). Verder staat ze overdag in de paddock waar ze de héle dag speelt met haar vriendjes en 's nachts nu op stal. Vanaf het voorjaar weer 24/7 buiten.

Ze is natuurlijk voor haar merk enorm groot, mede daarom doe ik echt heel kalm aan met haar. Van de zomer er een keertje op, maar echt rijden komt pas volgende winter/volgend voorjaar. Eerst maar eens wat meer in model :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:40

Joya kwam met tweeënhalf uit de opfok en was toen echt mega-puppy, iel met lange benen. Veel te puppy mentaal en fysiek om er wat mee te doen naast de gewone dingen. Heb dus veel tijd besteed aan het herhalen van het abc wat ze als veulen al geleerd had.
Ik had destijds nog twee paarden dus sowieso te weinig tijd om echt veel te doen met haar.
Kwam goed uit :D

Toen ze drieënhalf was, en al minder puppy, ging het andere paard weg en besteed ik dus ook meer tijd met haar.
We wandelen erg veel. Had ooit het idee om te gaan handpaarden maar icm het vorige paard was dat onmogelijk. Ze konden zo jaloers op elkaar zijn dat ze vaak ruzie hadden tot bijten en slaan aan toe.. Merries :roll:
Met mijn huidige bijrijdpaard is het ook niet handig. Die staat zover onderin de rangorde dat ze een beetje bang is van Joya -O-
Binnenkort dus maar mee naast de fiets. Ze is best goed verkeersmak en door het wandelen al veel gewend dus het zou moeten lukken.

Trainen van de spieren doen we met werken aan de hand, academische rijkunst, en longeren. Is ook erg leuk en nuttig om te doen.
Het puppy is er nu wel af , ze is ook aardig uitgezwaard en mentaal kan ze het werk ook beter aan. Een jaar geleden had ze het concentratievermogen van een peuter. :D

Vind het wel heel gaaf om de ontwikkeling te zien :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:37

Berdien hoe groot is die van jou?

Fransje leuk om ook afwisselend bezig te kunnen. Ontwikkeling volgen is inderdaad gaaf!

Met Meneer heb ik ongeveer eens per maand grondwerkles op de TrT methode. Dan zie je hem ook echt nadenken zonder dat het fysiek echt inspannend is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:45

Feyre is tussen de 1.60 en 1.65 :j Best wel flink aan de maat voor een Tinkermerrie dus.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 09:37

Ja dat te snel gaan he.... Dat is echt een valkuil. Timmie is heel slim en leergierig dus ik merk ook dat ik snel te snel wil, gelukkig heb ik mensen in mijn omgeving die dan gerust op de rem trappen als ze zien dat ik het zelf even niet zie. Ik was van plan vooral aan wandelen te gaan werken, maar als hij zo brutaal durft te zijn dan moet dat eerst even aangepakt worden. Hij is ook echt nog puppy om te zien dus tijd zat ;-)
Timmie loopt afwisselend op hard en zacht, de track is verhard en de rest is zand/modder(klei) dus daar maak ik me ook niet echt heel druk over.
Leuk om te lezen wat iedereen een beetje aan het doen is, en dat er toch ook veel voor rust gekozen!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 11:40

Om nog even terug te komen op je reactie van een paar pagina's terug Gini, je mag me alles vragen :D . Ik ben vooral verliefd geworden op deze tak van sport omdat het zo veelzijdig is. Daarnaast vind ik die manier van omgang en training beter bij me passen is een quarter natuurlijk het allergaafste ras ter wereld <3 :o

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:44

Ego update hier:

Gisteren mocht ik inderdaad naar huis toe. Veel fijn om weer thuis te zijn. Maar merk eigenlijk nu pas wat een impact het heeft gehad. Heel erg moe en als ik ook maar de trap op loop voel ik dat gelijk terug. Dus het rustig aan doen zal nog wel even moeten vrees ik.
Wel gekeken met een vriendin naar een planning voor Minette omdat ze ook niet eindeloos bij de opfok kan blijven. En morgenavond eindelijk weer even bij haar kijken en dan gelijk even bespreken hoe en wat nu verder. En dan hopen dat het allemaal gewoon gaat lukken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:37

Kalm aan blijven doen hoor! :(:)

Wij hebben vandaag lekker een rondje gewandeld. Ze was in het begin wat druk maar wel braaf. Ze liep als jongste het hele rondje voorop _O-

Afbeelding

We hebben haar ook gemeten, ze is nu 1.60 :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:47

Phuddle schreef:
Ego update hier:

Gisteren mocht ik inderdaad naar huis toe. Veel fijn om weer thuis te zijn. Maar merk eigenlijk nu pas wat een impact het heeft gehad. Heel erg moe en als ik ook maar de trap op loop voel ik dat gelijk terug. Dus het rustig aan doen zal nog wel even moeten vrees ik.
Wel gekeken met een vriendin naar een planning voor Minette omdat ze ook niet eindeloos bij de opfok kan blijven. En morgenavond eindelijk weer even bij haar kijken en dan gelijk even bespreken hoe en wat nu verder. En dan hopen dat het allemaal gewoon gaat lukken.

:(:)
Sterkte! Rustig aan doen is lastig!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:50

Flinke tinker met haar 1.60, is het een vanner?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:09

Het is inderdaad een flinke dame. Ze zou inderdaad best als vanner getypeerd kunnen worden :j Voorlopig gaat ze nog niet naar een keuring, wellicht als ze uitgegroeid is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:25

Iriscope, jammer dat je toch de gevolgen ondervindt van een mindere ervaring bij de vorige eigenaar. Dan ben je op het begin meer de fouten van ander recht aan het zetten dat dat je een blanco blad hebt. Goed dat ze bij jou terecht gekomen is. :)

Vientje, dat vind ik echt leuk om te horen dat je een goed adresje gevonden hebt. Kan je je paardje toch met een gerust hart achterlaten. Hebben ze ongeveer een richttijd gegeven wanneer er een stal vrij gaat komen?

_Joelle, welkom in het topic. Mooi paard breng je mee. :9

goldenarrow, leuk filmpje. Lekker fris, maar er zit inderdaad wel een beste draf op. Die staart, zo vuil, steekt die het ook nog de lucht in zodat het nog meer opvalt :')

Myour, zadeltje erop, geen probleem, heerlijk zo een paard.

fransje23, heb je ook al gestapt of is gezeten ook letterlijk gewoon gezeten? :D Fijn hoor dat dit zo goed gaat en verstandig van je om zowel links als rechts te doen, zowel voor paard als lenigheid ruiter *ahum* :+ Blijf je bitloos rijden of enkel in de beleerfase?

Berdien, helemaal verliefd op je paard, geweldig. :) Mooie foto ook die laatste, met dat speciale winterlicht. 1.60m is al flink aan de maat.

Lauke, bij jou blijft het ook goed gaan, al 10 keer erop gezeten zeg, dat is al bijna een volleerd paard. ;) Dat roze setje past echt wel bij die donkere kleur. :D
Is het geen idee om even bitloos verder te gaan? Ik vind dat wisselen en last hebben in het mondje altijd zo dubbel. Grote kans dat ze er zonder problemen doorheen lopen hoor, maar ik ben dan toch altijd wat bangig dat het paard de hand als iets negatief gaat beschouwen.

Silly1972, het artikel heeft mij niets nieuws bijgeleerd, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn voor wie dit nog onbekend is. Bedankt voor het delen dus! Doseren is vooral moeilijk omdat een paard enorm weinig toont en als het iets toont, herkennen we het vaak niet. Als wij spierpijn hebben of ons niet goed voelen, weten we dat we moeten aanpassen, maar bij een paard is dat veel subtieler of zelfs onzichtbaar.

Gimme_Joy, dat is een uitnodiging waar ik zeker nog vaak op in zal gaan. Vind het altijd interessant om andere takken en trainingsmethoden te leren kennen, daar steek je nog wat van op. :D

Phuddle, doe maar rustig aan als je lichaam dat aangeeft. :(:)

Met Cookie gaat het niet zo heel goed. Gisteren liep ze weer desastreus, dus de dierenarts is weer geweest. Die vindt het ook allemaal niet zo goed. Hij kent haar medische geschiedenis, hij vreest voor haar straalbeen/HKO (problematiek is al gekend, maar nog nooit op een directe manier last van gehad, dus dan zou dit wel echt k*t zijn). Hij heeft extra pijnstiller voorgeschreven. Maandag moet het beter zijn, anders moet dat hoefje op de foto om te kijken hoe het daarbinnen uitziet. Ik heb voor mezelf al besloten dat ik niet zo lang ga wachten en dat die foto er sowieso gaat komen, ook al gaat het beter. Dit vind ik te eng zo. Komt allemaal wel goed toch?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:58

@Gini; Hou op, schei uit :') Hij moet zondag ook (wit) op de foto, dus er staat me nog een flinke uitdaging te wachten :') Plan is nu om hem zowel vrijdag als zaterdag te wassen in de hoop dat hij zich schoon kan houden := En ik moet nog 7 andere paarden ook wassen, waarvan ik van de helft niet weet hoe ze op water gaan reageren (allemaal jong spul). Help :')

Denk trouwens dat een foto wel verstandig is. Je kan het maar weten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:09

Phuddle idd rustig aan, hopelijk gauw goede planning voor Minette.

Berdien mooi maatje heeft ze! Mooie omgeving ook om te wandelen.

Gini heftig zeg, ik zou ook voor de zekerheid toch die foto laten maken, dan weet je maar hoe en wat. Hopelijk snel verbetering!

Goldenarrow lekker klusje zoveel paarden wassen!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:28

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:01

Gini, verstandig om foto's te laten nemen je wilt toch weten waar je met Cookie aan toe bent. Nu weet je net niets. Zolang het tegendeel niet bewezen is moet je er gewoon vanuit gaan dat het goed komt!

Gini schreef:
fransje23, heb je ook al gestapt of is gezeten ook letterlijk gewoon gezeten? :D Fijn hoor dat dit zo goed gaat en verstandig van je om zowel links als rechts te doen, zowel voor paard als lenigheid ruiter *ahum* :+ Blijf je bitloos rijden of enkel in de beleerfase?

Heb echt alleen gezeten op een pasje naar een ander kant van de hooibalen na.
Rechts op- en afstappen is echt lastig :') Voel mij dan echt onhandig en een stijve hark.

Of ik bitloos blijf rijden weet ik nog niet, hangt er ook vanaf hoe het gaat.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:08

phuddle op het gemak hoor! Met Minette komt het vast wel voor elkaar ;-)

Gini snap dat je een foto wilt, je kan het maar weten he. Vervelend dat het zo loopt!

Berdien ziet er uit als een fijne wandelomgeving, tof dat ze het zo goed oppakt!

Timmie vind het maar raar, ik ben er even kort, mest wat uit en ga dan gauw weer door. Reden; manlief draait een project wat momenteel erg veel overuren eist en op deze manier zie ik Tim nog net eventjes na het werk voordat ik smurfje op moet halen bij de BSO. Op mijn vorige stal had dit qua tijd helemaal niet gekund dus ik ben al hartstikke blij met die paar minuutjes, maar Timmie is het er duidelijk niet mee eens :')

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:25

Gini, ik hoop dat de foto's toch een positieve uitslag hebben! Sterkte met het afwachten.

Phuddle, top dat je weer thuis bent zeg, ik hoop dat alles goed gaat met de kleine?

Leia is gisteren eindelijk verhuisd, super goed nieuws, nu kan de DA komen voor de inentingen en kan ik de dagen af gaan tellen. Hier nog 2 foto's van haar bij de fokker:

Afbeelding

Afbeelding

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:56

Ik kom maar niet bijgelezen met jullie _O-

In ieder geval super trots op luna
Had al 2x er op gezeten zonder zadel en 1 rondje gestapt,
Dit keer zadel er op gelegd en een rondje gestapt
Echt onwijs trots!
Ga van het weekeind even bij lezen en reageren op iedereen!

Afbeelding

Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:06

Wat een knapperd iriscope! Lieve en vriendelijke uitstraling!

En wat goed indi_vito! Machtig mooi gevoel hé?! *\%/*

Gisteren is Moon echt zo enorm stout geweest }:) echt nog nooit zo heftig geweest. Mevrouw heeft ontdekt dat als je je maar helemaal recht maakt en het dan op een rennen zet dat baasje en grondwerk juf je niet meer kunnen houden en dat je dan dus grasjes kan eten aan de bakrand }>
Dus dat heeft ze gister zo'n 7 keer voor elkaar gekregen. De eerste keer ging perongeluk en daarna werd het een spelletje voor der. Draak!
Blij dat m'n grondwerk juf er bij was want we hebben wel even door kunnen pakken en dat heeft ze geweten ook. Normaal altijd van 't vriendelijk op proberen te lossen maar dit kon echt niet. Vandaag mevrouw opnieuw gepakt en geloof dat ze heel goed wist dat gisteren echt niet door de beugel kon _O- poeslief was ze vandaag _O- echt hoor draak en zo slim dan :=

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:09

Ik ga even bijlezen! maar kan mij ook eindelijk melden in dit topic. Ik heb een quarter merrie die in april 3 wordt. Van het voorjaar gaat ze zo zoetjes aan in training. Omdat we niet heel ervaren zijn gaan we het beleren niet zelf doen maar ik hoop eind 2020 er wel zelf mee te kunnen lessen!
Het is een onwijs nieuwsgierige leergierige vriendelijke merrie die het liefst in je broekzak kruipt zodat ze de hele dag bij je kan blijven haha. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:26

Ik lees nog altijd stil mee!

Maar wil toch even zeggen dat jullie allemaal goed bezig zijn.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 21:33

Knappe merrie Sirius! Hoe heet ze?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:58

Weer een aantal nieuwelingen, leuk! Welkom :)

Een heel leger jonge paarden wassen- waterballet :)) Schimmels zijn altijd feest, smeerkezen -O- Wat dat betreft is Pinda een mooi praktisch kleurtje, haar moeke is wit en ik heb dus zowat aandelen in Biotex na 10 jaar met haar :+

Een aantal hele brave paarden met eerste keren zadel erop, bit erin en rijden +:)+ :):)

Fijn dat het voorlopig rustig is en je weer lekker thuis bent Phuddle!

Wow, Feyre is echt heel groot voor zo'n jonge Tinker Berdien :wow: Mooi! Ik hou wel van een beetje maat :D

Gini, wat kalote dat het weer zo veel minder gaat met Cookie :(:) Groot gelijk dat je toch even voor de zekerheid foto's laat maken, dan weet je zo veel zekerder waar je aan toe bent. Ik duim voor je dat het helemaal goed komt op korte termijn :(:)

Wat een heerlijke guppie is het zo nog Iriscope, dat snuitje <3

Sirius heeft ook al zo'n puppy, wel al aardig achterwerk heeft ze! Hoe groot is ze ongeveer?

Soms kunnen ze zich zó misdragen hè Lauke }:0 En dan zeggen mijn stalgenoten laconiek "grenzen opzoeken hè", pfff. Het enige wat ik dan denk is...*behang* *Pinda/Jipje* *PLAK* }:0 Maar inderdaad, meestal zijn ze de dag erna dan weer poeslief :=

Hier druk bezig met longeren, bit in en zadeltje op weer even terug oppakken, Pinda is nuchter en doet net alsof ze dit altijd al doet ipv dat ze al een maand of 2 niet meer echt aan het werk is geweest 8-) Ik bel denk ik na het weekend al ipv na volgend weekend, ze kan wat mij betreft heen zodra ze plek hebben. Wanneer dat wordt is echt nog onduidelijk, ligt eraan hoe de huidige zadelmakmaakpaarden het doen :) Aanstaande zondag hebben we eerst maar weer les, ik denk beetje loswerken en dan eens les aan de longe :)

En...ze lijkt tóch allround te gaan zijn ipv een dressuurbok die balkjes niet eens snapt :)) *\o/* Zaterdag los in de bak met Jipje gehad (konden de pubers elkaar eens moe maken ~~}> ), en stalgenootje heeft haar achter Jipje aan wat balkjes laten huppen. Eerder deed ze dat echt niet, elk balkje was een hek waar je echt niet overheen kunt :+ Maar nu ging het zowaar wel. Maandag was ze fris, en was ze bij het loswerken vervolgens aan het loeren of ze ook over de omheining heen kan :oo 8)7 Ambitie heeft ze iig wel, als balkje lukt moet anderhalve meter blijkbaar ook kunnen :)) Wellicht kan ik er later dus toch nog wel mee gaan springen, het kwartje is gevallen :+