Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 13:57

Ja dan nog (heel hard) denk ik... Waarom?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:03

Dat heb ik ook een beetje. Kijk, dat je ze dan om gaat scholen in eigen land kan ik alleen maar toejuichen. Maar om dan die paarden helemaal te verschepen naar de andere kant van de wereld vind ik ook zo wat.

En om even een knuppel in het hoenderhok te werpen: hoe gelukkig worden die paarden - die altijd buiten hebben gelopen, letterlijk wild zijn geweest - in een box? En dat is vaak de plek waar ze in Europa terecht komen. (En nee niet overal)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:55

Er worden sowieso veel paarden geëxporteerd over de hele wereld. Verschepen op zich is het probleem m.i.niet. Daarbij een enkeltje slachthuis is ook twee dagen , of meer, op de vrachtwagen. Getransporteerd worden ze toch.

In de USA is de markt verzadigd met mustangs terwijl ze hier speciaal zijn en mensen er wel geld voor willen betalen. Zeker een goed nh getraind paard die ook nog een speciaal verhaal heeft. Volgens mij wordt het geld van de veiling weer gebruikt voor beheer van de populatie mustangs daar of een ander goed doel?

Dat trainen en het resultaat laten zien na 90 dagen is een wedstrijd maar volgens mij is er geen exact beschreven einddoel. Iedere trainer is daar vrij in.
NatuurIjk kun je er van alles vinden maar ik vind het klaarstomen en een verrichtingsonderzoek laten lopen van erg jonge hengsten persoonlijk erger dan de mustang challenge.
Denk dat die paarden meer in hun vrijheid beknot gaan worden dan de verkochte mustangs.

Gezien het feit dat Yvette de mustang zelf gekocht heeft denk ik niet dat ze nogmaals mee gaat doen. Ze was uiteindelijk teveel gehecht aan Pearle.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:56

Tuurlijk worden er paarden geëxporteerd. Mijn paard is ook geëxporteerd (uit belgie, maar goed :+ )

Het gaat ook niet om het exporteren, meer over de mustangs die naar Nederland moeten komen (of een ander land in Europa). Het verrichtingsonderzoek ben ik ook niet echt fan van, maar goed, dat vind ik een ander doel hebben. Dat heeft ook iets 'belangrijks'. Maar extra geld neerleggen voor een paard dat NH-getraind is met een speciaal verhaal, ook bijzonder.

Wie wil er 10.000 neerleggen voor mijn NH-getraind paard met trauma's. Dat is ook een bijzonder verhaal _O- (grapje)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 16:02

Die van mij heeft een dubbele ritssluiting op haar buik, wie biedt?! :')

Nee gekkigheid. Ik snap ook echt wel dat zo'n project met alle goede bedoelingen wordt gestart, maar paarden voor zo'n doel naar Europa halen gaat er bij mij niet in. En dat wil niet zeggen dat ik hengstenkeuringen wel goedkeur.

Maar dat zelfde geldt voor "fokken voor de lol". Er is (ook in de western) een wildgroei aan paarden. Maar het is heel dubbel. Ik zou ook graag ooit een veulen willen uit Joy. Dus ik doe er zelf net zo hard aan mee. :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:29

Gimme_Joy schreef:
Die van mij heeft een dubbele ritssluiting op haar buik, wie biedt?! :')

:')

Gimme_Joy schreef:
Ik snap ook echt wel dat zo'n project met alle goede bedoelingen wordt gestart, maar paarden voor zo'n doel naar Europa halen gaat er bij mij niet in. En dat wil niet zeggen dat ik hengstenkeuringen wel goedkeur.

Dat vind ik ook lastig ja. Want aan de ene kant zegt iedereen met een merrie: "Ik hou het veulen zelf" Maar wat gebeurd er als je je na drie jaar realiseert: "Ik pas toch niet bij mijn veulen." of "Ik wil een andere richting op" Dan heb je dus uiteindelijk gefokt voor de verkoop. Of het nu wel of niet bewust was.

En waarom zeikt iedereen op mensen die een keer een veulen fokken, maar mensen die elk jaar heel veel veulens voor de verkoop fokken (ongeacht de kwaliteit) die doen het in een keer goed. Dat kan er bij mij ook niet in.

Maar aan de andere kant: als je paard niet gefokt was, door wie dan ook, dan had je nu geen paard gehad. Dus als je fokt help je misschien ook wel iemand aan het paard van zijn of haar dromen. :j Mijn twee paarden zijn allebei gefokt met andere intenties. Mijn ruin om gewoon verder te gaan als ruin, want dat is leuk, een veulentje.

Mijn merrie is gefokt door een fokker en heeft zelf jaren en jaren gediend als fokmerrie - en niet onverdienstelijk. Maar dat maakt ze niet minder leuk of leuker. De waarde is voor mij hetzelfde. Dat is het belangrijkst.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 17:02

Helemaal gelijk. En de fokster van Joy heeft ook gekeken naar wat ze kon verbeteren aan haar merrie. Dat is ook wat ik zou doen. Kijken naar wat er nog beter kan aan Joy. Maar dubbel blijft het sowieso wel idd.

Uiteraard moet iedereen natuurlijk gewoon doen wat voor hem/haar goed voelt. Als dat in "best interest" is, is dat natuurlijk helemaal niet verkeerd.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:16

Oh nou mijn schoonfamilie fokt trekpaarden en daar heb ik tot 3 keer toe ruzie mee gehad :')
De eerste keer toen ik Dexter kocht en dat géén merrie bleek te zijn, want wat heb je aan een ruin?
De tweede keer toen ik Duke kocht en ook dat geen merrie was :') En de derde keer toen ik Duke liet ruinen want WAT HEB JE AAN EEN RUIN?? _O-

Maar ik ben gewoon geen merrie mens en ik zal nooit zelf een veulen willen fokken. Ik vind het heerlijk om naar die van hun te kijken elk jaar maar dat hoeft niet van mij te zijn. Ik ben daar te bang voor, voor de risico's. En ik ben ook te kieskeurig met wat ik wil dat er uit komt :+ Maar bovenal ben ik gewoon geen fokker en laat ik dat liever over aan mensen die er verstand van hebben, en dat heb ik naar mijn mening niet genoeg :o

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 17:29

Heel verstandig Granoek. Dat is ook bij mij de twijfel hoor. Joy is me zo dierbaar dat ik het verschrikkelijk zou vinden als ze er aan onderdoor zou gaan.. Maar aan de andere kant vind ik haar nu al best getalenteerd, dus dan zou het (mocht dit doorzetten onder het zadel) bijna zonde zijn als hier geen nakomelingen van komen :)

Speaking of which:

[ITP] The Best of Both Lines in Joy!

Ik zat door wat oude foto's te scrollen en ik zag een foto van precies een jaar geleden voorbij komen... Nou ik moest even twee keer knipperen :') . Wat een ontwikkeling zeg! *\o/*

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:32

Haha ja die van jou is wel ongeveer klaar nu toch? Nu mag ik hé? Please? _O-
Wat een bonk hahaha.

Duke komt meer in verhouding maar is nog steeds een beetje een sulletje als je hem langs Dexter ziet staan hahaha

Ik kwam in dit topic eigenlijk met Ben want Duke ging ik nog niet leren, maar Ben staat weer even stil omdat mijn vriend druk in de examens zit :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:41

Isabel_k schreef:
Tuurlijk worden er paarden geëxporteerd. Mijn paard is ook geëxporteerd (uit belgie, maar goed :+ )

Het gaat ook niet om het exporteren, meer over de mustangs die naar Nederland moeten komen (of een ander land in Europa). Het verrichtingsonderzoek ben ik ook niet echt fan van, maar goed, dat vind ik een ander doel hebben. Dat heeft ook iets 'belangrijks'. Maar extra geld neerleggen voor een paard dat NH-getraind is met een speciaal verhaal, ook bijzonder.

Wie wil er 10.000 neerleggen voor mijn NH-getraind paard met trauma's. Dat is ook een bijzonder verhaal _O- (grapje)

Uiteindelijk is het wat de gek er voor geeft.
Ieder niet Nederlands ras is hier ooit heen gehaald door een liefhebber of geïnteresseerde van het ras. Zo is het met de mustang uiteindelijk ook.
Denk ook dat het fijne paarden zijn om mee op pad te gaan. Gehard, sterk, cool, handzaam formaat en voldoende uithoudingsvermogen. In Duitsland is buitenrijden, trektochten, iets waar echt speciaal paarden voor gefokt en gekocht worden.

Mijn paard kwam uit Spanje, had ik ook niet h

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 17:42

Jammer! Ik vond Ben stoer :))

Joy ziet er mooi uit. Vroeger had ik helemaal niets met western-rassen (om maar even generaliserend te spreken), maar toen ik drie jaar geleden onverwacht een paint ging verzorgen heb ik ze leren waarderen. Vooral het karakter vind/vond ik echt fantastisch. De bouw vind ik om eerlijk te zijn nog steeds mwah, maar dat is natuurlijk mening :j

Ik vind Joy iig prachtig. Ze heeft een heel vrolijk hoofd.

@Fransje het is zeker een mooi ras. Ik denk dat er veel liefhebbers voor zijn. Alleen ik niet.

Ik denk dat een ras je vanaf moment 1 aan moet spreken om een ras echt mooi te vinden. Ik wilde vroeger altijd een arabier - dat bevalt me nog steeds prima. Maar ik heb ook altijd gezegd dat ik een haflinger wilde, want dat leek me een prettig karakter. Maar daar ben ik vanaf gestapt na mijn eerste haflinger en een paar haflingers van stalgenoten. Die bevallen mij niet }> Fjorden daarentegen vind ik leuk. Fantastische paarden, daar komt er nog wel een keer een in mijn eigendom. Maar echt mooi vind ik de meeste nog steeds niet. Ik kan er echt wel van genieten, er zitten er hele mooie bij, maar het is niet het uiterlijk waar ik voor ga.

Wat is eigenlijk jullie ras (het ras wat jouw penny-poster-behang werd)?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 17:53

Granoek schreef:
Haha ja die van jou is wel ongeveer klaar nu toch? Nu mag ik hé? Please? _O-
Wat een bonk hahaha.

Duke komt meer in verhouding maar is nog steeds een beetje een sulletje als je hem langs Dexter ziet staan hahaha

Ik kwam in dit topic eigenlijk met Ben want Duke ging ik nog niet leren, maar Ben staat weer even stil omdat mijn vriend druk in de examens zit :(

Met liefde geef ik het stokje aan jou door hoor hahahah! Ik hoop inderdaad echt niet dat er nog veel bijkomt. Nu ben ik niet van die hele kleine quarters (gewoon vanwege het risico op blessures) maar dit is wel erg overdreven de andere kant op. Echt daar zit me een zooitje spieren in... Ik word er gewoon bang van haha!

Ja de quarter heeft mijn hart verovert. De bouw en bespiering, het karakter, ze zijn zo heerlijk om mee te werken... Voor mij nooit meer wat anders! _/-\o_

Edit: dankje Isabel_K! Het is echt een heel blij paard ook. Ondanks alle ellende. Bijzonder is dat :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:07

Heb ook dat hele mustang gebeuren gevolgd, denk wel dat die meiden echt feeling voor paarden hebben.
That being said, voor de prijs van al die beesten de hele wereld over te verschepen... Had je volgens mij heelder kuddes veulens kunnen afvangen en leuk kunnen africhten. Of bv een goed tagging system ontwikkelen zodat je de kuddes genetisch gezond kunt houden.

Denk dat al dat 'wild in het rond fokken voor eigen gebruik' wel goed komt als mensen eens wat realistischer over slacht worden. Ik eet zelf geen paard, maar zou dat best een mooi idee vinden.
Bij overdracht hebben wij bij Apple ook heel bewust dat vinkje 'uitgesloten voor humane consumptie' niet laten aanvinken. Stel dat je zo'n dier vernaggelt en er is geen veulen meer uit te trekken, moet je dan zo'n drama de handel in sturen?

Mijn eigen merrie is best wel hormonaal, voorlopig nog prima hanteerbaar maar als er een keer 'om medische reden' een veulen in moet (ipv Regumate en andere zooi), dan komt er wel weer een ponykruising vuilnisbak op de wereld. Stel dat zoiets 3j hardstikke biologisch/ecologisch/diervriendelijk gelukkig op de wei staat maar vervolgens qua bouw met haken en ogen aan elkaar hangt... Biologisch stukje vlees me dunkt. Maar dat is nu natuurlijk makkelijk praten als je nog niet aan zo'n diertje gehecht bent :P
Met Apple zouden we nog stamboek kunnen fokken. {:}

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:19

Mijn ras is nu echt wel de Akhal Teke geworden. Eerst was ik bang dat ik niet met het karakter overweg zou kunnen (te gevoelig voor mij), maar man, wat een geweldige AT merrie heb ik... Ze heeft zo'n geweldig karakter. Ze werkt graag voor je, maar wanneer ze iets niet oke vindt, laat ze dat ook duidelijk zien. Zo intelligent.
Verder ben ik ook fan van Rocky Mountain Horses en PRE's/Lusitano's vind ik stiekem ook een gaaf ras. Maar die heb ik niet. xD

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:59

@puppy1128: Ja, ze blijft deze kleur (ongeveer). Valken zijn vaak toverballetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:47

[/quote]
Gezien het feit dat Yvette de mustang zelf gekocht heeft denk ik niet dat ze nogmaals mee gaat doen. Ze was uiteindelijk teveel gehecht aan Pearle.[/quote]

Dit is ook niet helemaal waar. Daar is een flinke inzamelingsactie aan vooraf gegaan door mensen die vonden dat dit paard bij Yvette moest blijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:58

Ik heb niet zo zeer voorkeur voor ern ras maar wel voor een bepaald karakter-type paard. Ik heb het liefst gevoelige en wat temperamentvolle, niet ril, met een goed drive voorwaarts.

Heb al een draver en een (leen)arabier gehad en dus sinds 3 jaar mijn, waarschijnlijk, kruising pre-lusitano. Van deze drie is mijn jonkie wel echt het meest mensgericht. Ze wil altijd aandacht, komt altijd kijken en bemoeit zich overal mee. Heb ook vrijwel dagelijks Penny-moment omdat ze als ze mij ziet in galop naar het hek toekomt . :D

Koudbloeden spreken mij minder aan, vind ze in de omgang vaak niet gevoelig genoeg naar mijn zin.
Maar gelukkig zijn er veel verschillende mensen en paarden zodat er voor iedereen wat geschikte is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:59

Orchidee14 schreef:

Gezien het feit dat Yvette de mustang zelf gekocht heeft denk ik niet dat ze nogmaals mee gaat doen. Ze was uiteindelijk teveel gehecht aan Pearle.[/quote]

Dit is ook niet helemaal waar. Daar is een flinke inzamelingsactie aan vooraf gegaan door mensen die vonden dat dit paard bij Yvette moest blijven.[/quote]

Die actie heeft ze wel zelf georganiseerd omdat ze haar niet kwijt wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 22:38

fransje23 schreef:
Orchidee14 schreef:

Gezien het feit dat Yvette de mustang zelf gekocht heeft denk ik niet dat ze nogmaals mee gaat doen. Ze was uiteindelijk teveel gehecht aan Pearle.

Dit is ook niet helemaal waar. Daar is een flinke inzamelingsactie aan vooraf gegaan door mensen die vonden dat dit paard bij Yvette moest blijven.[/quote]

Die actie heeft ze wel zelf georganiseerd omdat ze haar niet kwijt wilde.[/quote]

Oke, dat is dan wel zo maar 9500 euro voor een paard wat je dan ook nog zelf beleerd hebt vind ik wel heel veel geld. Ik heb echt geen idee van prijzen maar ik kan me zo voorstellen dat dat inclusief de kosten is die ze er zelf aan besteed heeft?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:13

Misschien een ander topic openen over die mustang?
Heeft weinig te maken met onze paarden en de reden voor dit topic IMO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:33

Daphara schreef:
Misschien een ander topic openen over die mustang?
Heeft weinig te maken met onze paarden en de reden voor dit topic IMO.

Heb je helemaal gelijk in.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:27

Jeej ik wil ook graag meepraten in dit topic :D
Dit is mijn 3,5 jarige PRE puppy Destinado.
Afbeelding

Ik heb nu 4x op hem gezeten, waarvan 3x in beweging (stap) en de laatste keer een klein stukje gedraafd. Het stappen gewoon zonder alles en op stem stap en ho :D en draven ook op stemcommando dus nog zonder beenhulp. Dat aan de longe gedaan maar hij was super braaf!
Dit is eens in de zoveel tijd dus lekker rustig aan! Wil volgend jaar iets actiever er mee aan de slag denk ik.

Voorbereidend werk, zelf inparkeren en hangen.
Afbeelding

2e keer op zijn rug en voor het eerst stappen. De 1e keer had ik ook gefilmd maar er stond een grasspriet dik in beeld :\ niks te zien dus.
Afbeelding

De 3e keer, los erop en wat rondstappen en ho.
Afbeelding

En de 4e keer, eerste keer draven, al heel relaxed!
Afbeelding

Dat was even een samenvatting wat het rijden betreft haha.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:36

Wat ziet het er fijn uit! Leuk dat het zo goed gaat.

Ik heb ook een foto van de ene keer dat ik op Joep zat. En eigenlijk ging het heel erg goed. Er is dan ook al vaker opgezeten door verschillende mensen. Hij is alleen heel erg paniekerig en het is nooit echt goed opgepakt waardoor hij een trauma'tje heeft ontwikkeld.

Toen ik de tweede keer wilde zitten is het helaas fout gegaan. Hij is helemaal in paniek geraakt en is heel hard gaan rennen. Ik ben gevallen, kneusde al mijn ribben ( :+ ) en een week later ging ik op vakantie waar ik mijn elleboog brak. We hebben het dus nooit helemaal goed af kunnen sluiten. Ik heb alleen net na de val iedereen de bak uitgestuurd en mijn hoofdstel afgedaan en gehangen over zijn rug. Dat ging wel weer goed.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:28

Dat ziet er ontspannen uit zeg Aurelia! :D Fijn dat hij zo braaf was! Knap ding is het ook! <3

Ik heb gisteren met Aliaa voor de 2e keer grondwerk met het zadel gecombineerd. Ze geeft totaal geen reactie meer bij het opleggen van het zadel en het aansingelen. Aliaa heeft een sterke eigen mening en laat duidelijk zien (oren in haar nek) als ze iets niet leuk vindt of niet snapt. Longeren met zadel ging prima en ze luisterde voor het eerst super naar de stemcommando's. Normaal moet ik de zweep altijd even laten zien voordat ze in draf wilt gaan. :')
Ik heb nu al de tweede keer op rij het gevoel dat ze klaar is om een stapje verder te gaan! *\o/*