Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:40

oh wat balen zeg..je mag mij ook pb én hoor

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:52

Ik snap helemaal dat je geen olifant in de porseleinkast wilt zijn maar het kan toch niet zo zijn dat ze er mee wegkomen om een kreupel paard in de lessen mee te laten lopen. Loopt daar niemand rond die daar wat van zegt? Ik kan me toch ook voorstellen dat er paardenmensen zijn die hun kinderen daar op les hebben en het ook wel zien. Doet iedereen daar de ogen dan voor dicht? Zou toch in dit land met zoveel welvaart niet mogelijk moeten zijn dat een dergelijke pony gewoon aan het werk gezet wordt en dat iemand die er het beste mee voor heeft dan de hoofdprijs moet gaan betalen. Op 1 of andere manier moet je minder naar hun pijpen gaan dansen. Je ouders inschakelen of een andere handelaar die geen blad voor de mond neemt. Overleg met de dierenbescherming wat zij kunnen doen als Lotje op deze manier nog gebruikt wordt. Partij voor de dieren heeft het vaak over te kleine hokjes maar dan hebben ze nu een punt: Paarden die duidelijk kreupel zijn,door een dierenarst afgekeurd zijn voor manegewerk door 1 persoon per dag en nu nog weer moeten werken in de maneges. Wat wordt daar aan gedaan.? Met pijn mag een paard nog uren aan het werk ? Dat is minder erg dan een varken wat niet buiten mag lopen? Hoeveel manegepaarden staan er altijd op stal naast de lessen die ze lopen en moeten dat ook nog met een zeer lijf doen?Is dat minder erg dan de koeien die niet buiten mogen lopen maar bij pijn meteen behandeld worden? Alle boerenbedrijven hebben verplichte controles van de dierenarts. Waarom gebeurt dat bij maneges niet ??Lotje wordt blijkbaar niet behandeld misschien beter, want anders liep ze zichzelf w.s nog meer kapot maar ik vind het echt niet kunnen.. Misschien heb je wel een heel goed punt met Lotje als voorbeeld voor een campagne. Hoe kan het dat een manege eigenaar een slachtpaard kan kopen wat weer aan het werk gezet wordt?. Is er dan nergens controle op? Of heeft die mevrouw haar gewoon voor het werk verkocht maar jou zand in de ogen willen strooien door te zeggen dat ze geslacht zou worden en is dat de kwade genius? Maar dan zou de manege nu nog moeten stoppen met haar inzetten. Dit kan en mag niet zo verder gaan ten koste van Lotje en indirect ten koste van jou. Heel veel sterkte nog TS met alles!

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 08:57

Wat een tegenvaller zeg ;(

Jammer dat ze zo emotioneel misbruik kunnen maken van je.

Ik was denk ik naar die manege gegaan en gezegt:
Je krijgt nu die 1500 en ik neem lotje mee.

Dan hebben ze voldoende geld om een nieuwe pony te zoeken.
En geloof me, die hebben ze dan ook zo ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:05

afhankelijk van het bedrag dat de nieuwe pony kost zou ik dat inderdaad proberen hoor. Langsgaan, geld contant mee, en voor hun neus op tafel leggen, onder voorwaarde dat ze per direct meekan. Ik vermoed dat als ze het pakje briefjes voor hun neus zien liggen ze wel gaan zwichten.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 09:08

Ging dat maar... Helaas heb ik na de vele telefoontjes wel door dat ze echt alleen weg kan als er een nieuwe pony staat...

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:15

emilyslaluna schreef:
Ging dat maar... Helaas heb ik na de vele telefoontjes wel door dat ze echt alleen weg kan als er een nieuwe pony staat...

Dan hebben ze het geld nog niet echt gezien.
Nu kunnen Een het lekker rekken en zoveel mogelijk mis/gebruik maken van Lotje.
Wat als ze pas een pony goed genoeg vinden als Lotje op is of zelfs daar ingeslapen moet worden?

Ik denk dat het er nu misschien al wel te laat voor is.
Maar ik denk dat als jij/je ouders gelijk met geld er waren geweest en het geld fisiek op tafel hadden gelegd, dat je Lotje had meegekregen.
Zoveel geld krijgen ze er anders nooit voor en ze kunnen er een betere pony voor terug kopen.
En als een manege wat meer zijn best doet hebben die vaak zo een vervanger ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:25

Ik heb het al eerder gezegd: ik denk dat je het te ingewikkeld maakt. Je probeert dingen te regelen met mensen die je nog nooit gezien hebt, over een pony die je ook nog nooit gezien hebt. Als je per e-mail of telefoon probeert te regelen dat wildvreemden hun pony ergens ver weg geen gaan brengen, dan is het natuurlijk geen verrassing dat dit verkeerd loopt. Ik bedoel het niet rot, maar ik vind het wel een beetje naïef van je. Het is natuurlijk niet tof van die mensen dat ze je dat beloven en het niet doen, maar als je iets op deze manier regelt moet je er niet van staan te kijken dat dit je overkomt.

Je hebt al eerder de harde les gehad: als het gaat om dingen die belangrijk voor je zijn, leg je lot dan niet zomaar in de handen van wildvreemden. Want mooie beloftes zijn snel gemaakt, maar nakomen is een tweede... Neem van mij aan: mensen mailen en bellen en via die weg vragen of ze hun pony naar een manege willen brengen voor een proeftijd is vragen om teleurstelling en gedoe.

Een betrouwbare en verstandige partij gaat niet een pony voor een week op een wildvreemde manege zetten op verzoek van een derde die je nog nooit gezien hebt. Voor fijne, brave kinderpony's zijn namelijk heel makkelijk kopers te vinden, kopers die gewoon een paar keer persoonlijk bij je langs komen aan huis om de pony te proberen. Ik ken al weinig mensen die akkoord zouden gaan met een proeftijd bij het verkopen van een pony. Laat staan een proeftijd op een manege die de pony nog nooit eerder heeft gezien, aan de andere kant van het land, op verzoek van weer heel iemand anders. Geloof me: wijze mensen doen dat niet. Rare mensen wel.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 09:31

safina schreef:
Ik heb het al eerder gezegd: ik denk dat je het te ingewikkeld maakt. Je probeert dingen te regelen met mensen die je nog nooit gezien hebt, over een pony die je ook nog nooit gezien hebt. Als je per e-mail of telefoon probeert te regelen dat wildvreemden hun pony ergens ver weg geen gaan brengen, dan is het natuurlijk geen verrassing dat dit verkeerd loopt. Ik bedoel het niet rot, maar ik vind het wel een beetje naïef van je. Het is natuurlijk niet tof van die mensen dat ze je dat beloven en het niet doen, maar als je iets op deze manier regelt moet je er niet van staan te kijken dat dit je overkomt.

Je hebt al eerder de harde les gehad: als het gaat om dingen die belangrijk voor je zijn, leg je lot dan niet zomaar in de handen van wildvreemden. Want mooie beloftes zijn snel gemaakt, maar nakomen is een tweede... Neem van mij aan: mensen mailen en bellen en via die weg vragen of ze hun pony naar een manege willen brengen voor een proeftijd is vragen om teleurstelling en gedoe.

Een betrouwbare en verstandige partij gaat niet een pony voor een week op een wildvreemde manege zetten op verzoek van een derde die je nog nooit gezien hebt. Voor fijne, brave kinderpony's zijn namelijk heel makkelijk kopers te vinden, kopers die gewoon een paar keer persoonlijk bij je langs komen aan huis om de pony te proberen. Ik ken al weinig mensen die akkoord zouden gaan met een proeftijd bij het verkopen van een pony. Laat staan een proeftijd op een manege die de pony nog nooit eerder heeft gezien, aan de andere kant van het land, op verzoek van weer heel iemand anders. Geloof me: wijze mensen doen dat niet. Rare mensen wel.

Bedankt voor je mening. Maar naïef ben ik niet. Ik heb duidelijke afspraken gehad met de mevrouw. Nu zou de zus de pony moeten brengen en die was er niet meer mee eens. Als er vanaf dag 1 vaste afspraken gemaakt zijn, waarbij echt alles is uitgelegd en besproken. Dan kan ik er echt wel van uit gaan dat we ergens komen. Maar ja, zo zie je maar weer dat er geen afspraken gemaakt kunnen worden in de paardenwereld...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:32

Als het zo gegaan is dan is het inderdaad een kans op duizend dat dat gaat werken. En moet ik Safina helemaal geleijk geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:36

Wat vreselijk rot!

Je kunt het ook harder gaan spelen, neem iemand mee die echt kan handelen. Zoals gezegd word hierboven, leg het geld op tafel. Zeg dat je haar nu wil meenemen, en neem de trailer ook mee.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:40

AfricanLady schreef:
Wat erg voor je zeg :(
Als je het kwijt wil mag je altijd een pb sturen.

Same here! Sterkte meid!! :(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:44

Ga dit weekend langs met het bedrag dat je er voorover hebt contant mee. Wat je niet probeert heb je niet ;). Zorg dat er iemand bereikbaar is met een trailer, zodra het geklonken is doe je pony halster om, ga je er lekker even mee gaan grazen en laat je je samen ophalen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 09:46

Duhelo schreef:
Ga dit weekend langs met het bedrag dat je er voorover hebt contant mee. Wat je niet probeert heb je niet ;). Zorg dat er iemand bereikbaar is met een trailer, zodra het geklonken is doe je pony halster om, ga je er lekker even mee gaan grazen en laat je je samen ophalen.

Ik zou dat heel graag willen. Maar straks zegt hij nee, dan raak ik al mijn kansen toch kwijt? Straks hoeft het van hem allemaal niet meer en mag ik Lotje nooit meer terug... Daar ben ik bang voor.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:48

amoj schreef:
Wat vreselijk rot!

Je kunt het ook harder gaan spelen, neem iemand mee die echt kan handelen. Zoals gezegd word hierboven, leg het geld op tafel. Zeg dat je haar nu wil meenemen, en neem de trailer ook mee.

Helemaal mee eens! Jij zegt TS dat dit niet gaat werken, maar dat weet je pas als je daadwerkelijk met het geld en trailer op de manege aankomt. Lijkt mij dus zeker het proberen waard?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:58

emilyslaluna schreef:
Duhelo schreef:

Ik zou dat heel graag willen. Maar straks zegt hij nee, dan raak ik al mijn kansen toch kwijt? Straks hoeft het van hem allemaal niet meer en mag ik Lotje nooit meer terug... Daar ben ik bang voor.

Ik snap je gedacht erover hoor, echt waar.
Maar ik denk dat, als hij niet zwicht voor het geld en iemand die kan onderhandelen, dat er weinig kans in zou gezeten hebben dat je ze op de de "afgesproken" manier wel zou meekrijgen.
Die ruilhandel is simpelweg niet haalbaar. Je kan geen pony uitkiezen voor iemand anders. Ofwel probeer je het zo, ofwel wacht je tot hij een zelf een vervanger gevonden heeft, maar ik vermoed dat er weinig haast mee gemaakt zal worden.
Als ik de bedragen hier tussen de 1000-1500 euro zie passeren, weinig kans dat hij daarvoor niet zwicht, voor die prijs kan hij vier nieuwe ponys halen bij zijn handelaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:08

Ik wou net zeggen, Lotje is vast niet voor dat bedrag gekocht.

Gewoon geld op tafel, nu afhandelen, zeggen dat je geen tussenpersoon meer wil zijn en hij zelf voor dat bedrag maar 1 of 2 pony's moet uitzoeken. Vertel m dat jij toch niet voor hun kunt beslissen welke pony geschikt is. Dat ze zelf maar voor dit bedrag een goede gezonde niet kreupele pony moeten kopen.

Mochten ze echt lastig gaan doen, zou ik zeggen dat je instanties gaat inschakelen omdat er een kreupele pony in de lessen mee loopt. (FNRS? Dierenpolitie?)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:13

TS ik vrees ook dat de manege een vies spelletje met je speelt.
Ze willen helemaal geen andere pony , Lotje bevalt hun prima, hoe kreupel ze ook loopt.
Geeft ook wel aan wat voor type manege het is dat zo'n pony in de lessen blijft mee lopen.

Ik denk dat ze er van uigaan dat het jou helemaal niet lukt om voor hun een pony te vinden.
Immers, die nieuwe pony komt een week op proef en dan kunnen ze nog heel gemakkelijk zeggen dat die niet bevalt.
Zo kun je aan de gang blijven.

Je kunt geld bieden voor de pony, letterlijk heen gaan met geld en trailer en anders zul je je er bij neer moeten leggen dat de manege bepaalt wanneer Lotje mag vertrekken en dat is zo te lezen pas als ze echt om valt.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 10:19

Ik begin het eens te worden. Ik had namelijk vanmorgen weer een pony, deze stond 7 minuten van de manege vandaan. Er is al eerder een paard daarvandaan gekocht door de manege. Dus ik dingen regelen. Krijg ik te horen dat 1.25m te klein is. Ik moet een D pony zoeken...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:27

Je kunt geen pony zoeken als je de eisen van de manege niet weet. Eerst alle eisen goed op een rij en dan heeft het nog heel veel kans van niet slagen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:30

Sorry hoor meissie, maar je wordt zo hard bespeeld.. Ze willen Lotje niet kwijt want ze loopt mee en ze is lief voor de kinders.. Al kom je met de meest perfecte pony aan, let maar op: de manege óf accepteert de pony niet, verzint een smoes of neemt die pony en vervolgens houden ze Lotje toch zelf.
en weet je wat het nare is? Je moet ze maar op hun blauwe ogen geloven. Gezien zij nog steeds eigenaar zijn, mogen ze daar hun mening in veranderen, vooral gezien jij nog geen prestatie (geld) hebt geleverd voor de pony en zij eigenaar zijn.
Hoe banketstaaf ook, ik zou er geen moeite meer in steken. Het is heel vervelend, maar je weet waar de pony is en wellicht dat je haar ooit via die kant nog terug kan krijgen. En laten we eerlijk wezen, paar lieve kinderen die voor de pony zorgen, beweging (rust=roest) etc... ze had het slechter kunnen treffen imo.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 10:33

Rizette schreef:
Je kunt geen pony zoeken als je de eisen van de manege niet weet. Eerst alle eisen goed op een rij en dan heeft het nog heel veel kans van niet slagen.

De eisen dacht ik allemaal te weten. Er moeten kinderen van 6 tot 9 jaar op. Die passen gerust op grote C's en soms wel kleiner als ze een bepaalde bouw hebben. En nu komt die ermee dat die een D wil...

Ik ga blijven doorgaan met zoeken. En ondertussen overleggen thuis met de andere optie van gewoon erheen gaan met trailer en geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:43

emilyslaluna schreef:
Bedankt voor je mening. Maar naïef ben ik niet. Ik heb duidelijke afspraken gehad met de mevrouw. Nu zou de zus de pony moeten brengen en die was er niet meer mee eens. Als er vanaf dag 1 vaste afspraken gemaakt zijn, waarbij echt alles is uitgelegd en besproken. Dan kan ik er echt wel van uit gaan dat we ergens komen. Maar ja, zo zie je maar weer dat er geen afspraken gemaakt kunnen worden in de paardenwereld...

Oké, of je naïef bent laat ik in het midden. Dat weet ik niet. Maar het komt op mij aardig naïef over. Ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt als ik dat zeg. ;)

Stel dat iemand op Bokt een topic opent: "hallo, mijn pony staat de koop op marktplaats/ Facebook/ boktmarkt. Nu krijg ik een mail van een heel aardige dame die graag wil dat ik hem verkoop aan een manege. Ik heb haar ook al aan de telefoon gehad en ze klinkt heel aardig. De manege heeft een vervangende pony nodig, zodat zij haar pony terug kan kopen. De manege is aan de andere kant van het land en ik ken ze verder niet. Ze willen een proeftijd van een week. Wat adviseren jullie me om te doen? "

Welke reacties zou diegene dan krijgen? (Ik zal het netjes houden en de "ben-je-helemaal-gek-geworden-dierenbeul!-reacties achterwege laten.)
- wat een raar verzoek. Waarom gaat die manege zelf niet zoeken naar een vervanger als ze die andere pony kunnen verkopen? Hier zit een luchtje aan.
- je pony verkopen met een proeftijd? Nooit aan beginnen. En al helemaal niet aan een wildvreemde.
- je pony verkopen aan een manege? Dat doe je hem toch niet aan?
- en als je dan naar de andere kant gereden bent en de pony staat ze toch niet aan? Of de plek staat jou niet aan? Kan je meteen weer rechtsomkeert maken zeker? En de kosten zijn voor jou.
- wat mankeert er eigenlijk aan de pony, want makke, lieve pony's gaan meestal niet voor onder de 1500 euro weg....
- dat die dame er tussenin zit maakt het alleen maar ingewikkeld. Krijg je gedoe mee.
- er is zoveel vraag naar dit soort pony's. Wacht gewoon af tot je normale kopers hebt, die de pony aan huis willen komen bekijken en uitproberen. Als het echt een lieve, makke pony is en er mankeert verder niets aan ben je hem zo kwijt.
- goh, even laten zien aan een manege in de buurt zou ik nog overwegen. Maar naar de andere kant van het land rijden en dan ook nog een week op proef als vereiste...nee hoor, niet aan beginnen.

Kortom: een weldenkend mens ziet teveel haken en ogen aan je plan en zal er niet in mee gaan. En waar krijg je dan mee te maken? Mensen die een pony kwijt moeten waar wat mee is of mensen die rare keuzes maken in het leven. Of erger: een combinatie van beiden.

Waar je nog wel een kans mee maakt is om wat handelaren die handelen in het ondersegment op het spoor van de manege te zetten. Wel handelaren uit de buurt daar. Zelfde manier als hoe ze Lotje verkregen hebben. Tip ze dat ze op die manege op zoek zijn naar een D-pony. En laat de rest op z'n beloop en ga er verder niet tussen zitten, want dat schrikt alleen maar af. Maar het is wel lastig om dat soort handelaren te bereiken, want die hebben doorgaans geen website en staan niet in de telefoongids. Maar misschien zijn er op Bokt wel wat mensen die je kunnen tippen wie je daarvoor moet hebben.
Of, wat de meesten hier al adviseren: leg een aardig bedrag neer en koop haar zonder gezeur. Neem je verlies. En als ze nee zeggen verspeel je niet je kansen. Een nee kan altijd later nog een ja worden.

Met de ingewikkelde dingen die je nu doet verspeel je wel je kansen. Wat op een gegeven moment zijn ze het zat natuurlijk. Nemen ze je niet serieus meer. En dan ben je veel verder van huis.

Edit: of dit. Ook een serieuze optie.
Celiien schreef:
Hoe banketstaaf ook, ik zou er geen moeite meer in steken. Het is heel vervelend, maar je weet waar de pony is en wellicht dat je haar ooit via die kant nog terug kan krijgen. En laten we eerlijk wezen, paar lieve kinderen die voor de pony zorgen, beweging (rust=roest) etc... ze had het slechter kunnen treffen imo.

....en dikke kans dat ze vanzelf wel aan de bel trekken als ze vinden dat ze wel aan pensioen toe is.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 10:52

Ik snap ook wel dat het voor zulke mensen raar over kan komen. Maar die mevrouw wist vanaf het begin hoe alles zat. Is zelf akkoord gegaan na overleg met ouders en vervolgens 3 weken de tijd gehad om erover na te denken. En dan stond een datum vast en heeft haar zus alles afgehaakt. Sorry maar ze hadden dat al 3 weken geleden kunnen bepalen zonder mijn tijd, moeite en gevoel weg te gooien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:59

emilyslaluna schreef:
Ik snap ook wel dat het voor zulke mensen raar over kan komen. Maar die mevrouw wist vanaf het begin hoe alles zat. Is zelf akkoord gegaan na overleg met ouders en vervolgens 3 weken de tijd gehad om erover na te denken. En dan stond een datum vast en heeft haar zus alles afgehaakt. Sorry maar ze hadden dat al 3 weken geleden kunnen bepalen zonder mijn tijd, moeite en gevoel weg te gooien...

Het is niet eerlijk dat ze je heeft laten zitten. Maar waar ik je probeer op te wijzen, is dat je er zelf iets van kunt leren. Namelijk dat je met je ingewikkelde constructie en al dat gedoe rare en onbetrouwbare mensen aan kunt trekken. Mensen op wiens toezeggingen je niet kunt bouwen.

En hoe oneerlijk ook: Verstandige en betrouwbare mensen kiezen nou eenmaal niet voor dit soort onverstandige en onaantrekkelijke opties. Daar zal jij rekening mee moeten leren houden als je wilt bereiken wat je wilt bereiken.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:15

Ik vind dit een beetje tricky om te adviseren, maar ik denk ook dat je beste optie is om all in (a la poker) in te zetten.
Dus met trailer die kan op gaan, (goed) geld op tafel leggen, take it or leave it, en hopen dat ze het aanpakken.

Misschien loopt het inderdaad uit op een totaal verlies, maar met de slechte kaarten die je momenteel hebt zie ik het ook niet helemaal goed komen.