Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:02

Heerlijk zo'n Cookie bij het ontbijt :Y) . Echt respect hoor, hoe je steeds wwer nieuwe dingen verzint om Cookie "te temmen".

MarliesV

Re: Casus: "Cookie de ontembare" ... Of toch niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:16

Is er eigenlijk nog contact met de oude eigenaar? Of leest die bijvoorbeeld mee?

Interessant gevalletje paard is het nog steeds. Ben heel benieuwd of je er uiteindelijk zover mee komt dat je met hem op pad kan onder het zadel zonder iemand die hem vasthoudt/leid aan het hoofd.

Werk je ook aan zijn 'mannenangst'?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 07:26

Zo nu en dan spreek ik de oude eigenaar nog wel eens maar, begrijp mij niet verkeerd. Voor de grote fokkers/stoeterijen onder ons, wordt een dergelijk paard gewoon van de balans 'afgeschreven' en als een verlies geboekt. Voor particulieren onder ons misschien moeilijk te begrijpen, als je 1 beestje hebt waar je aan gehecht bent, maar voor iemand met een paar 100 paarden is dit er 1 van velen. En 1 die gewoonweg meer zal gaan kosten, dan dat het uiteindelijk zal opleveren met een dergelijke historie...

Vwb zijn mannenangst... nee, daar zijn wij niet heel bewust mee bezig. Op een gegeven moment moet je keuzes maken en hem overprikkelen heeft gewoon geen zin. Hij ziet vaak genoeg mannen door de stal heen lopen en daar is hij aan gewend. Voordat er een man in zijn werk betrokken wordt, moet hij eerst zijn huidige werk goed beheersen. Het is een paard wat veel structuur eist en alles wat veranderd geeft hem gewoon stress en maakt dat je zo nu en dan een paar forse stappen terug moet doen. Dus voor nu alles op zijn tijd.

Cookie heeft gewoon een paar steekjes los zitten en is mijn 'knutselprojectje' wat ik er voor de hobby bij doe. Wellicht als ik het niet zo druk had gehad, dat we grotere stappen hadden gemaakt, misschien ook wel niet. Ik weet het niet, we zullen het nooit weten. Dat is het nadeel van 'eigen paard' zijn hier. De paarden van klanten hebben gewoon voorrang. Voor nu denk ik niet dat Cookmans het heel erg vind, dat het allemaal zo gedaan wordt en ergens denk ik ook dat dit zijn redding is.

Maar besef goed dat een dergelijk paard normaliter een enkeltje Nijkerk zou hebben gehad. Hij is niet betrouwbaar en er iemand opzetten die hem even goed laat uitbokken, heeft ook geen resultaat, sterker nog... dat heeft zelfs averechts gewerkt met alle gevolgen van dien. Zo'n paard is gewoonweg niet herplaatsbaar en zeker niet verkoopbaar, dus ik begrijp de fokker heel goed, dat je zo'n dier niet onder eigen naam wilt verkopen. Dat even in het voordeel van de fokker gesproken...

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:38

Wat wel eens voor een doorbraak kan zorgen met dergelijke paarden is om ze voor het eerst te berijden in het water (dat moet dan minstens zo hoog als de borst van het paard komen). Of, maar dat heb je in NL niet echt voor het uitzoeken ;) in de diepe sneeuw.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 07:44

peer2005 schreef:
Wat wel eens voor een doorbraak kan zorgen met dergelijke paarden is om ze voor het eerst te berijden in het water (dat moet dan minstens zo hoog als de borst van het paard komen). Of, maar dat heb je in NL niet echt voor het uitzoeken ;) in de diepe sneeuw.

Die tip heb ik idd onlangs gekregen, echter...

Als Cookie in paniek raakt, krijgt hij een waas voor zijn ogen en schroomt ook niet om na te slaan. Ik kan mij voorstellen dat bij een minder getraumatiseerd paard dat heel goed kan werken en we hebben het zeer zeker overwogen.

Maar met oog op het feit dat ik al moeite had met het behalen van mijn B diploma lijkt ons dit alles behalve verstandig om dit te gaan avonturen...

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:52

Hm ja dat blijft dan tricky, want achterbenen blijven snel onder water of in de sneeuw ;) nou sterkte ermee iig, ik had een dergelijk paard allang opgegeven, veels te risicovol, maar mooi weide- ornamentje ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 07:54

peer2005 schreef:
Hm ja dat blijft dan tricky, want achterbenen blijven snel onder water of in de sneeuw ;) nou sterkte ermee iig, ik had een dergelijk paard allang opgegeven, veels te risicovol, maar mooi weide- ornamentje ;)

Ja, dat vonden wij ook, los van het feit dat je je 'grondman' uitschakelt en je merkt toch wel dat een grondman voor Cookie wel uitkomst kan bieden.

En idd... veel mensen zouden hem hebben opgegeven en dat begrijp ik... Maar ja... je houdt van een uitdaging of niet :') ik ben er nu eenmaal aan begonnen met de afspraak dat hij hier nooit levend het erf af zou gaan, dus mocht het echt een onmogelijk verhaal blijken, dan zal dat het einde van de Cookie-casus worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:57

peer2005 schreef:

Maar ergens moet je je kennis vandaan halen.
Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen dat Suelza hier een punt van maakt. Het levert dan wel geen geld op maar wel een schat aan (nieuwe) informatie.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 08:00

ikke schreef:
peer2005 schreef:

Maar ergens moet je je kennis vandaan halen.
Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen dat Suelza hier een punt van maakt. Het levert dan wel geen geld op maar wel een schat aan (nieuwe) informatie.

Juist! Zo heb ik tal van dergelijke casussen gedaan, puur ter lering en vermaak en uiteindelijk wordt het daardoor steeds eenvoudiger om bij andere problemen sneller tot de kern te komen, doordat je bepaalde patronen razendsnel leert te doorzien.

Maar een heuse Cookie-casus zat nog niet in het assortiment :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:10

Ik blijf erbij dat ik vind dat je een geweldig gevoel heb (of hebt ontwikkeld) voor dit soort paarden. Respect, daar kunnen veel mensen nog van leren. En ik deel helemaal je mening. Een paard moet soms gewoon luisteren. Natuurlijk kunnen ze een off-day hebben, maar zelfs dan blijven de basis regels bestaan.

Dit doe ik ook altijd met mij eigen (semi) paarden en tot nu toe geen problemen daarmee gekregen. Gewoon happy paarden die af en toe lekker gek kunnen en mogen doen. Maar klaar is klaar en dan moet er weer gewerkt worden. Ik heb er nu 1tje en die kan heerlijk uit zijn plaat gaan los in de baan of aan de longeerlijn. Maar als ik dan klaar of rustig zeg is het ook afgelopen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:16

Ooh. Ik snap de fokker ook volkedig. Dit project is de kosten niet waard. Dit is nooit rendabel.

Maar toch denk ik dat de fokker het uiteindelijk wel leuk zou vinden dat er toch nog wat van gemaakt wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:04

Ik vind het ergens wel verrassend dat Cookie niet al veel eerder in de salami is geeindigd. Vanuit economische overwegingen had die beslissing al veel eerder genomen kunnen zijn. Want Suelza is niet 'tweede kans' of zelfs maar 'derde kans' als ik het goed heb begrepen, er zijn al meerder pogingen gedaan, de laatste bij een Gert vh Hof-type als ik het goed begrijp (of Gert zelf) en die worden toch over het algemeen wel als 'laatste kans' gezien. Dat er dan tóch nog een 'allerlaatste kans' wordt gegeven is absoluut lovenswaardig (en niet erg zakelijk :D )

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:25

Ik begrijp heel goed dat dit paard voor de fokker niet meer interessant is.
Vroeg mij alleen af of ze op de hoogte waren, soms is het voor een fokker ook wel interessant om te weten wat er van 'dat beest met die kronkel' geworden is denk ik. Ook al vertegenwoordigd hij geen waarde meer voor hen en is er er 1 van velen, het blijft een aparte zeg maar.

Mannenprobleem nog niet aangepakt is begrijpelijk, maar vroeg mij af of dit nog in de toekomst aan de orde komt. Gezien de tijdslijn en je reacties komen we blijkbaar aardig in de buurt van het heden qua verhaal. Was gewoon even nieuwsgierig haha!

Vind het een super casus om te volgen en heb ontzettend veel respect voor je dat je dit aan bent gegaan.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:57

dat cookie nog niet als salamiworst verkrijgbaar is geweest en meerdere kansen bij zo te lezen echt de minsten niet heeft gehad geeft mij wel aan dat vorige eigenaar misschien wel een grote fokker is maar ook zeer zeker hart voor de dieren heeft en niet puur economisch kijkt, dus ergens ook voor haar/hem petje af.

Enne suelza; flauw hoor weer zo'n cliffhanger

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:12

Afbeelding

Hmm mijn zoon heeft ook een ontembaar pasrd. @suelza, kopen? :p

YazhiSien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:53

Wauw...ik heb even je topic gelezen. Respect. Wat een lef en liefde straalt er uit je verhaal. Mijn stapel was ligt er nog steeds. Ik zit op het puntje van mijn stoel alles te lezen.
Heel erg veel succes met Cookie. Heel mooi dat je hem een kans geeft. Hij boft met jou.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:44

Reuze interessant om dit te lezen, respect hoor dat je zoveel geduld hebt met dit paard, ik ben benieuwd naar je volgende verhaal en foto's :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 14:47

Joltsje schreef:
[ [url=m/lf7SeW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou beginnen met kleinere springschoenen. Ik denk dat ze te groot zijn en dat het dier daarom de voeten niet aan de grond wilt houden, omdat het hem irriteert...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:54

Suelza schreef:
Joltsje schreef:
[ [url=m/lf7SeW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou beginnen met kleinere springschoenen. Ik denk dat ze te groot zijn en dat het dier daarom de voeten niet aan de grond wilt houden, omdat het hem irriteert...

Hmm dat zal het zijn tanx

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:06

WAt suuper interessant om dit allemaal te lezen! ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt

Heb jij nog meer van dit soort Casussen op bokt staan?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:11

Ladybird schreef:
WAt suuper interessant om dit allemaal te lezen! ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt

Heb jij nog meer van dit soort Casussen op bokt staan?

De meeste staan in haar profiel :j

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:21

Suelza schreef:
Briljant idee... dat lichaamsbesef :') :Y) Daar bleek Cookie toch wel genoeg van te hebben.

Iets met afstoffen, zeg maar :')

Dat afstoffen, was dat een klusje voor de buurvrouw :o

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:22

Nu pas in staat geweest om bij te lezen. Is cookie stiekem een megaspringer over de balkjes heen en verwachtte jullie dat niet? <<)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:33

Of hij moest eerst wat balast kwijt natuurlijk want anders graak je helemaal niet over die balkjes, veel te zwaar is die Elise :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:00

Istie al mak Elise? :)