Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:15

MoniqueT, onze manege bracht de pony's naar een boerderij of stal en daar hadden we ponykamp. Ik ben van 1982 t/m 1986 mee geweest, was hartstikke leuk.
's ochtends de gevorderde groep en 's middags de kleintjes. Tuig poetsen, pony's poetsen, verkleden, bonte avond, zwemmen etc. 1 dag met de huifkar en picknick en laatste dag een springwedstrijdje.
1e keer dat ik mee was, was echt een ouderwetse boerderij zonder warmwater in de douche etc. Met zijn alleen op een slaapzaal, was echt super.

Ik kwam uit Amsterdam en toen ik 4 was, zaten wij in een huisje in Limburg. Mijn ouders huurden elke dag een pony voor mij en die boer ging de eerste keer met mij een uur wandelen aan de hand. Ik verstond die man dus voor geen meter :) Later met een meisje mee die je vast hield met een touw vanaf haar pony.
Mijn ouders reden zelf, dus vonden het super en ik kon de hele weg geen woord verstaan.

Dat hadden we op ponykamp dus ook als we echt op een boerderij kwamen.
We zijn ook wel naar iets modernere maneges/stallen geweest. We vermaakten ons wel met elkaar, omdat we met onze eigen manege vriendinnen waren en eigen lievelingspony's.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:46

Wel uit de NKB tijd, maar vanaf 1984 reed ik wedstrijden voor de NKB, daarvoor gewoon op een manege. Leuk detail, ik zit nu op de plek waar ik mijn allereerste wedstrijd had. :D Het veld van toen is nu industrieterrein, ziekenhuis op gezet en het bedrijf waar ik werk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:08

MoniqueT schreef:
Wij konden vroeger met één paard of pony dressuur rijden, springen, allerlei bijnummers, parade, achttal en viertal en dat allemaal op dezelfde dag. Het enige wat wel prettig was, was je dressuurproef (ja, eentje maar) kunnen rijden voor je moest springen. In de B was dat lastig, maar als je hoger kwam, was je vanzelf later op de dag pas aan de beurt.

Het leukst was springen het het Z, dan mocht je als laatste, meestal met veel publiek :-)

O ja, datzelfde paard ging ook op buitenrit, minimaal een keer per week een uur of twee en soms een hele dag naar het bos.

Mijn man rijdt eventing. We hebben daarnaast ook wel eens op 1 dag ons paard 4 dressuurproeven laten lopen, of op dezelfde wedstrijd springen en dressuur, of 2 parcoursen springen. Mijn ervaring is dat alleen dressuurruiters dat teveel en zielig vinden, die zijn na 2 proeven al op en hun paard ook. Als ik dan zeg wat ons paard op een eventing wedstrijd loopt op 1 dag valt hun mond vaak open. Maar daar train je dan ook gewoon voor. Paarden kunnen dat mits goed getraind prima aan.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:49

Goh totdat het viertal voorbij was bij onze vereniging, liep mijn pony makkelijk 1 dressuurproef, 4 tal proef en 2 rondjes springen als het allemaal goed ging op 1 wedstrijd. Ook Eventing met haar gedaan. In de zomer naar de les te voet 3 kwartier heen, 1 uur les en vervolgens nog 3 kwartier terug naar huis. Op een gegeven moment liep ze in middeldraf een paard in handgalop eruit, zo goed was haar conditie. Dus ik snap het ook niet waarom het zo zielig is. Mijn pony vond het heerlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:19

Sowieso gingen mensen te paard naar een wedstrijd, dus hadden ze er al een flinke buitenrit op zitten en ook terug, moesten ze weer dezelfde afstand.

Het NPC diploma rijden was een goed systeem. Zeker ook het beetje theorie bij de L bijv.

Ik weet echt niks van de F-proefjes. Maar wij moesten bijna L klaar zijn om B te mogen starten.

Gezeur van, ik durf nog niet te galopperen, maar wel wedstrijden willen rijden, snap ik nooit zo goed. Is ook in de western en het maakt het laagdrempelig etc. Maar ik vind het zelf niet geweldig. Dus dat is alleen maar mijn persoonlijke mening.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:31

SusanH schreef:
MoniqueT schreef:
Wij konden vroeger met één paard of pony dressuur rijden, springen, allerlei bijnummers, parade, achttal en viertal en dat allemaal op dezelfde dag. Het enige wat wel prettig was, was je dressuurproef (ja, eentje maar) kunnen rijden voor je moest springen. In de B was dat lastig, maar als je hoger kwam, was je vanzelf later op de dag pas aan de beurt.

Het leukst was springen het het Z, dan mocht je als laatste, meestal met veel publiek :-)

O ja, datzelfde paard ging ook op buitenrit, minimaal een keer per week een uur of twee en soms een hele dag naar het bos.

Mijn man rijdt eventing. We hebben daarnaast ook wel eens op 1 dag ons paard 4 dressuurproeven laten lopen, of op dezelfde wedstrijd springen en dressuur, of 2 parcoursen springen. Mijn ervaring is dat alleen dressuurruiters dat teveel en zielig vinden, die zijn na 2 proeven al op en hun paard ook. Als ik dan zeg wat ons paard op een eventing wedstrijd loopt op 1 dag valt hun mond vaak open. Maar daar train je dan ook gewoon voor. Paarden kunnen dat mits goed getraind prima aan.

Of met 2 ruiters op 1 paard. Eentje doet viertal en cross (ok, 1,5 km en rustige galop), de ander met hetzelfde paard springen en 1 dressuurproef.
Dat deed je vroeger gewoon. Het was toen ook normaal dat iedereen springen en dressuur deed. Ik kan me niet herinneren dat er dressuurmutsen op de club rond liepen of mensen die alleen deden springen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:13

Wij doen dat ook samen met 1 paard, maar hoor toch een hoop verbazing om ons heen. Dat het zielig zou zijn voor het paard, of de vraag waarom mijn man en ik niet allebei een eigen paard hebben. Wij vinden dit juist ideaal. Twee werkende mensen, een gezin. Dan is 1 paard vaak al werk genoeg. Wel leuk, maar je bent er toch iedere dag druk mee. Dan is het fijn als je het af kan wisselen samen. Is echt van de laatste tijd hoor, ons vorige paard deden we 10 jaar geleden ook samen. Toen kregen we er echter veel minder vragen over.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:29

Same here. Alleen als je op een gegeven moment M en Z dressuur gaat rijden dan wordt 4 proeven gewoon teveel. Maar in de lagere klassen is het geen punt. En het is ook best grappig als je tegen mekaar moet rijden en de jury steekt het hoofd uit de wagen: "probeer je man maar van de eerste plaats af te rijden!" :D
Het is pas later dat wij met 2 paarden zijn gaan rijden, puur omdat het ook leuk is om samen bosritten te maken enzo.

En vroegah... toen had ook niemand priveles. Want als je dat had was je een verwende snob, en de clublessen waren echt wel goed genoeg.
Tegenwoordig ben je juist niet goed wijs als je geen priveles hebt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:34

safina schreef:
Wat zou het leuk zijn als er een keer een oldschool-fotomeeting wordt georganiseerd. Waarin iedereen zoveel mogelijk in de stijl komt van zijn of haar jeugd....

(Oh nee...ik was haast vergeten: ik pas die rijbroeken van toen nu natuurlijk echt niet meer... ;( )

Ik heb nog een beige rijbroek, ouderwetse fluwelen cap en aigle ecuyers liggen :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:43

Gekke vraag, maar wat heeft iedereen eigenlijk tegen die beige broeken?
(En ja, ik rijd in het zwart dus mag er niets van zeggen).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:08

Dat was gewoon vroeger de enige kleur die er was toch? Nu moet je in een modekleurtje rijden. En dat is beige niet.

Hadden jullie vroeger ook van die mooie fluwelen chaps? Met franjels er aan? Ik wel :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:34

Ik had suede half chaps uit Zuid-Amerika (omdat ik daar nou eenmaal heb gewoond) en die waren niet geverfd. Iedereen had gewoon de zelfde kleur roestig bruine chaps daar. Ik vond het heel raar toen een paar jaar later in Nederland die boerendingen in de mode kwamen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:38

Ik had donkerblauwe suede chaps zonder franje, heb er echt tropenjaren mee gehad. Heb ze nog maar ze zijn niet helemaal donkerblauw meer maar van kleur verschoten en wat gladder aan de binnenkant, maar de kwaliteit was super want ze 'doen' het nog steeds, ritsen zijn ook nog prima.

Beige rijbroeken zijn gewoon wat saai van kleur, er was niet zoveel keus vroeger dus beige was de hoofdkleur. Ze worden bijna weer in :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:39

Ja ik had chaps met franje. En een zwarte rijbroek op de manege. Die waren er toen al wel hoor, 30 jaar terug :j . De chaps met franje waren van later datum, zo'n 20 jaar geleden. Toen had ik er een mooie knalrode rijbroek bij. Viel ik goed op in het bos :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:58

Eline91 schreef:
safina schreef:
Wat zou het leuk zijn als er een keer een oldschool-fotomeeting wordt georganiseerd. Waarin iedereen zoveel mogelijk in de stijl komt van zijn of haar jeugd....

(Oh nee...ik was haast vergeten: ik pas die rijbroeken van toen nu natuurlijk echt niet meer... ;( )

Ik heb nog een beige rijbroek, ouderwetse fluwelen cap en aigle ecuyers liggen :D

*\o/* Ik heb nog zo'n deken met rechte singels. Met riempjes en gespjes.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:06

Scum schreef:
Hadden jullie vroeger ook van die mooie fluwelen chaps? Met franjels er aan? Ik wel :D

Ja! Ik had bruine fluwelen chaps met groene franjels eraan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:17

Had ik in dezelfde kleuren Eline! Ik kon ze wisselen, ofwel groene ofwel in hetzelfde bruin als de chaps (ofwel zonder).

En yup, dat is echt al ruim 15 tot 20 jaar geleden, ik ben er nu net 32 geworden. Wat voelt dat oud als je zo even terug gaat rekenen in de tijd :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:37

Ik ben begonnen met een beige rijbroekje met echt leren kniestukken. Die kniestukken werden in de was keihard. Mijn vader smeerde ze dan wel in voor mij, want ik was een klein, dun miertje.

Daarna kreeg ik zwarte. Maar je zag ook wel donker bruin en een groene kleur. Later de kleuren.

Van de ribbroeken had ik verschillende kleuren. Maar toen er een beige in de aanbieding was, heb ik die wel voor erbij gekocht. Ik was elke dag bij mijn pony en het was snel vies en versleten.

Die beige broek heb ik zelf samen gewassen met mijn nieuwe groene chabrakje.........Daarna kleurde mijn beige broek goed bij mijn chabrakje. Was niet eens lelijk :p

Wij kregen wel apart springles en va mijn 12e kreeg ik wel af en toe privéles. Als ik had geholpen op de manege, kreeg ik hem ook wel kado van de instructrice/manegeigenaresse.

Mijn eerste deken in kleur was paars. En een roze bonte chabrakje met roze en roze,lila, paars gestreepte bandages. Dat was echt super hip.

Wat we ook deden in de dressuurles is diagonaal bandageren. Ik rij al 23jr geen dressuur meer, dus geen idee hoeveel mensen dat nog doen? Maar dat was super met uitstrekken bijv.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:46

Ik had een zomerdeken leek wel van kapok : )) maar wel sterk hahaha.
Was wel allemaal makkelijker vroegah, je ging gewoon "een hoofdstel" kopen "een zweep" een "warme deken"
En ja, de rib-broeken, zaten wel lekker trouwens, en beige broeken zag je ook veel . . .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:49

Ik was trouwens vandaag naar 2 ruitershops en mijn moeder en ik hadden een klein rijbroekje in het roze in onze handen. Super schattig hoor, maar het is hele zachte stof. Lijkt me helemaal niet stevig. Zal wel lekker zitten en het kleurtje is leuk, maar onze broeken waren stugger.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:58

superpony schreef:
Ik was trouwens vandaag naar 2 ruitershops en mijn moeder en ik hadden een klein rijbroekje in het roze in onze handen. Super schattig hoor, maar het is hele zachte stof. Lijkt me helemaal niet stevig. Zal wel lekker zitten en het kleurtje is leuk, maar onze broeken waren stugger.

Voordeel van kleine maatjes is dat het betreffende kind er zelfs bij slechte kwaliteit al is uitgegroeid voordat er gaten in vallen.

*edit* In de broek uiteraard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 00:09

Mwa.............Ik heb mn eerste broekje nog en die is behoorlijk versleten. Was het kleinste maatje en die heeft mijn oma nog moeten innemen. Ik heb er jaren mee gereden, maar ik was ook echt kleine n dunnetjes.
Daarna kreeg ik zwarte. Ik had met leren kniestukken en met stoffen kniestukken. Later rib en met hele leren kont. Toen nog helemaal echt leer.

Die kleine broekjes van vanmiddag, zijn net dikke, strakke joggingbroekjes.

En ik heb staan kijken naar een cap, maar het was OF met heel veel glimmertjes, OF heel lomp OF heel erg duur. Had een cap in mijn handen van 875 euro? Ik verwacht dan ook een nieuw hoofd erbij als ik wel val.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:34

varekaj: op de Bokt Markt zag ik gisteren een wit zadelvormig dekje staan, jij wilde er toch nog 1 hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:36

Was ik naar op zoek ja :j
Zal vanavond ff checken, moet een hele dag op pad voor wetenschappelijk onderzoek

drKlavierus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:15

Er is een hoop veranderd inderdaad. De grootste verbetering zijn de caps, die beschermen beter en zijn ook in maat verstelbaar geworden, dat is echt een uitkomst voor ouders met kinderen die snel groeien.

Maarja.. de oude caps hebben wel charme en dan met name toen ze nog niet zo dik waren.
Pofbroeken waren heel lang heel normaal. Niet alleen Duitse leger had die hoor, dat was een soort mode in die tijd, Nederlandse officieren en cavalerie droeg dat ook.

Voor degene die zich toch heel erg afvragen hoe dat er nou uitziet zo'n pofbroek heb ik hieronder een plaatje van een paar Engelse officieren die ze dragen.

Afbeelding