Ja ik heb nu naar Jaopie zoiets van : Gast, jij hebt haar de hele dag al... als ik in beeld kom is die merrie toch écht wel MINE... Dat kwartje begint (tot zijn afgrijzen, geloof ik) nu ook bij hem te vallen....
Hij is naar mij toe van de weeromstuit overigens ook verdacht vriendelijk en meegaand in de wei, laat zich ook (met enige moeite) wegsturen bij de activiteiten tussen Khava en mij. Aanvankelijk probeerde hij nog wel de hengst uit te hangen, door als ik Khava bijvoorbeeld leidde aan de lijn, een soort van "mee te gaan doen" (of was het proberen haar te claimen?) door haar in d'r hakkepezen te gaan bijten met zo'n lage drijf-op hals, zodat ze ging draven (maar mooi dat ze mij dan toch niet voorbij ging). Daar heb ik toch enigszins bars een einde aan gemaakt door hem weg te sturen. Het is duidelijk: hij is het pleit aan het verliezen, want IK claim haar. En zij gaat helemaal niet op hem in als hij weer wat probeert. Dan staat-ie wel wat beteuterd te kijken, maar dat moet dan maar. Hij komt vanzelf weer aan de beurt, maar nu even niet. Wil nu even doorborduren op Khava en mij, zodat we zonder gelazer die wei uit kunnen en elders wat meer werk kunnen gaan doen.
Ik ben zeer verheugd over de huidige ontwikkelingen die eigenlijk "als vanzelf" gaan. Het komt mij voor als een vrij natuurlijke ontwikkelingscurve, waarbij zowel Khava als ikzelf steeds meer onderling van elkaar gaan begrijpen.
Ik voel me "on the ground", zo naast en met het paard, eigenlijk momenteel meer ontspannen en vertrouwd met Khava dan met Jaopie... met Jaopie was het atijd al zo snel een soort "gevecht" (who wins), dat heb ik met haar nou helemaal niet. Met haar is alles relaxed en leuk. Bizar!
wat fijn dat je zo lekker vooruit gaat met Khavanna mooie updates ga zo door uiteindelijk lukt het je allemaal wel
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-16 13:15
Ach ja, bij Rick Gore (YouTube kanaal) moet je gewoon tussen de regels doorlezen, zijn eeuwige geraaskal over "ladies with pink helmets and pink panties etc. etc." , daar word ik ook wel een beetje moe van, die man heeft het geloof ik niet zo op dames.... moet hij weten. Hij heeft verder overigens wel zeer steekhoudende, onomwonden (en vaak inspirerende) teksten en filmpjes, ik pik er gewoon het voor mij leerzame uit. Verder heb ik nog altijd veel aan Warwick Schiller en (delen van) Clinton Anderson. Ik heb dat hele straight-to-the pointe zwartwitte denken en spreken juist in dit stadium wel nodig bemerk ik, die tachtigmiljard grijsnuances kan ik helaas zelf maar al te goed bedenken, met als gevolg: getwijfel, onzekerheid, over-analyseren tot er nergens meer iets van overblijft. En dat breng ik metéén op de paarden (natuurlijk met name op de nog groen-in-training staande Khavanna) over. Kan ik nu juist helemaal niet gebruiken.... en Khava ook niet, die heeft duidelijkheid, kordaat optreden en vertrouwen nodig. Jaopie ook, maar die is natuurlijk een heel ander verhaal. Die staat er tegenwoordig wel een beetje bij zo van: Who changed the rules overnight? Fijne gast, Jaopie, maar zijne prinsheerlijkheid mag nu toch ook wel eens een beetje meer respect en fatsoen aanleren... Daar gaan hem tegenwoordig al wat lampjes bij branden, zie ik aan zijn gedrag en gezicht. Maar nu toch écht eerst Khavanna.
Leuk om te lezen hoe je bezig bent! Mijn tip voor het schouwpad is Warwick Schillers aanpak voor buitenritten, the fifty foot trailride. Ook aan de hand te gebruiken is mijn inschatting. Goed bzig in elk geval!
Haha, @Maflinger, die Rick Gore zit ook altijd zo te schelden over "Barn Witches" e.d. Die heeft écht wel een hang-up waar het vrouwen betreft. Ben het ook niet altijd over alles eens met Rick Gore, hoor, zoals dat hij het een vals gevoel van veiligheid vindt geven als je met een cap op bezig bent rondom paarden. Nou heb ik ook geen cap op als ik grondwerk doe hoor, maar wel óp een paard. Dat kan wel degelijk je kop sparen. Maar ik snap zijn redenering wel, daar niet van.
Je moet bij die gasten en hun methodiek/opvattingen natuurlijk ook wel in de gaten houden dat er een culturele component meespeelt (Amerika, Australie) en dat niet alles zo maar kan of mag in Nederland.
Clinton Anderson heeft momenteel deel 1 en 2 van het van de grond (basis, 0-lijn tot rijpaard dat uiteindelijk aan iemand zal worden weggeven) af beginnen met het rescue paard Cider op YT staan: erg interessant, die reeks volg ik wel (hoewel grote delen daarvan bij Khava allang zijn bevestigd). Het kan ook nooit kwaad om je eigen aanpak hernieuwd onder de loep te nemen. Voorlopig heb ik al vele kleinere tips en tricks uit de drie heren op YT weten te halen en toe te passen, ook hoe je voor het paard nóg duidelijker kunt zijn, het zijn soms piepkleine dingetjes die je nét niet helemaal correct doet. Nou is het niet zo heel uitdagend met Khava,, deze materie, want ze doet gewoon niks verkeerd (ik hier en daar nog wel, soms zit ik nét met m'n timing niet goed, of kies ik een verkeerde positie t.o.v. het paard... maar dan gaat 't meestal met Khava nóg goed). Ze komt nu al enthousiast over het hek hangen als ik er aan kom (en nee, ik heb de snoepjesbeloningen geheel afgeschaft, dus dat is 't niet), maar even terugverwijzen is genoeg. Tot nog toe hoor je mij niet klagen!
Zal me eens in die trailride-filosofie van Warwick Schiller gaan inlezen, kijken wat ik daarmee kan in dit stadium.
farahdiba46
Geplaatst: 18-08-16 12:50
Mwah, ik ben vrouw en vind dat hij wel degelijk een punt heeft
Het gaat erg goed! Khava heeft ook geen punt met de longe achter haar benen langsom, dat opent de deur naar dubbele lijnen trainen. Nu ben ik wel op een punt waarop ik niet te snel moet willen gaan, maar so far so good. ik concentreer me momenteel op juiste lichaamstaal en momentum (timing), want ik realiseer me dat "fouten" niet bij haar liggen, maar bij mij zelf. Gaat er dan helemaal niks fout? Och ja, af en toe de occasional vervelende Jaopie tantrums omdat die dan geen aandacht krijgt, en dat voor Khava wel eens een storende factor kan zijn ,maar dat had ik eerlijk gezegd veel erger verwacht. Eerlijk gezegd negeren zowel Khava als ik hem gewoon, dan houdt-ie vanzelf weer es op.
We gaan door!
Martie
Geplaatst: 18-08-16 17:25
Klinkt goed! En vergeet niet, ze is niet helemaal groen meer dus een aantal dingen zal ze makkelijk accepteren, zeker omdat het basisvertrouwen goed is. Ze zal echt niet alles vergeten zijn.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-16 14:24
Dat merk je ook wel. Het voorwerk is indertijd bij Crazy Cactus Ranch geduldig aan gedaan. Ze is niet bepaald "overvallen". Ik moet nu met het aan de hand/longewerk wel goed opletten dat, naarmate de cirkel groter wordt, ze niet rennerig of loperig gaat worden. Dat gaat bij haar nl. al gauw een soort van eigen leven leiden, en dan hebben we geen bewerkbaar paard meer. Ik kan haar dan wel om de onbesuisde vaart er uit halen een aantal malen afkappen en van richting doen veranderen, maar als ik dat te vaak achtereen doe lijkt ze er juist "heter" van te worden. Dan gaat ze sterrenkijken, krijgt ze mega neusvleugels, en ben je de rust -en dus de bewerkbaarheid/toegankelijkheid - weer kwijt. Je moet dan eigenlijk gewoon weer een tijdje terug naar stap. 't is er wel eentje die snel vleugels krijgt, zeg maar, ze zal echter ook wel last hebben van haar balans. Schrikken (plots wegspringen of stoppen) doet ze niet gauw van omstandigheden, wat ik tot nog toe heb gemerkt. Je kunt dus wel allerlei rommel in en om de wei leggen als je bezig bent of opeens je jas uittrekken en met een zwaai op de grond smijten terwijl ze om je heen cirkelt... die loopt wel door. Ook kan ze zeer slecht tegen de meeste vormen van druk, het lijkt erop dat ze zich met ruimte (ook om zich heen), overzicht en een vrij losse lijn (net-aan contact) zekerder (veiliger?) voelt dan met een vorm van inperking. Ze maakt daar ook geen misbruik van, zo kan ze beter los "vast" staan dan aangebonden, maar ze is ook nog niet veel gewend natuurlijk.
Zo kom ik geleidelijk toch vrij snel achter steeds meer van haar hoedanigheden.
We hebben nog wel (ook letterlijk!) een weg te gaan, maar ik heb er vertrouwen en aardigheid in. In haarzelf ook, en ze lijkt het zelf ook allemaal reuze leuk te vinden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-08-16 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Heb nog stukje tekst toegevoegd aan vorige post. Ja het is zéker met name in galop. Ze draaft al heel kittig, en gaat dan al gauw in galop proberen te "sjezen" en gaat daarbij dan als je niet oplet op zo'n lekker scheef hangende manier door de bochten. Dat moet ik gauw indammen, want ze gaat dan nogal hard op het weidegras. Nou heeft ze wel zo ongeveer lijm aan d'r hoeven, want zo lang als ik haar ken heeft ze nog nooit een glijer of misstap gemaakt (als ze in alle vrijheid in de wei uit haar dak gaat heb ik m'n hart wel eens vastgehouden, maar niks hoor, spins, slidings, driedubbel overgehaalde bokken, alles gaat haar als vanzelf af).
Als ik met haar bezig ben moet ik wel 200% alert zijn want madammetje is gruwelijk bliksemsnel, dus mijn timing is cruciaal. Jaopie is bewegingsmatig en reactief bezien een slak vergeleken met haar....
...En wat is het toch een respectvol dametje, Khava, want ik was haar aan het leiden aan de longelijn, opeens was er iets "engs" achter haar (ik geloof een opvliegende gans in het land), ze liep achter mij en ze stormde naar voren..en meteen opzij om mij niet te raken. Het was ook meteen weer over, ik merkte de commotie pas toen ze naar voren sprong en scherp zijwaarts draaide. Ik had niets gemerkt van iets schrikwekkends. Nou weet ik wel dat ik niet VOOR haar hoor te lopen (juist om dit soort situaties te voorkomen), maar dat was op dat moment even zo.
Fijn dat het beter lijkt te gaan met Khavana. Maar begrijp ik goed dat je op het moment helemaal niets met Jaopie doet? Dat zou toch ook zonde zijn, volgens mij is die nu een jaar of 12? Dan is dat dier nu in de kracht van zijn leven. Is toch juist heerlijk dat je naast een groene waarmee je lekker aan het experimenteren bent, ook een ervaren paard hebt waar je heerlijk mee kunt rijden.
Heb je helemaal gelijk in @Oji, Jaopie moet ook zsm weer opgepakt worden, maar ik had me nu even op Khava gestort omdat dat nu wel een "probleem" begon te worden. Jaopie raap ik natuurlijk zó weer uit het land en dan weer rustig aan oppakken. Die zit snel genoeg weer op çonditie schat ik zo in. Ik wil echter niet "makkelijk" doen met Jaopie en dan maar tegen Khava aan blijven hikken. Ik ken mezelf: dan ga ik het Khava probleem ontwijken. Als zij ook bewerkt kan worden is het allemaal een beetje meer in verhouding (does that make any sense?)
Nou, verschillend kun je wel zeggen, hoe meer inzicht ik in Khavanna krijg hoe gróter de verschillen met Jaopie blijken te zijn. Ze zijn in vrijwel alles bijna tegenovergesteld zelfs. Dat is voor mij ook wel een flinke "puzzelklus" af en toe, maar het leuke is dat ik, gewend als ik aan Jaopie z'n eigenaardigheden ben, nu ineens met héle andere dingen te maken krijg.
Ik verbaas me voortdurend. Zo is Khavanna ook erg "van het leuke" en het was me nooit zo opgevallen (maar nu wel), maar wat is Jaopie toch een humorloze Mr. Serious vergeleken met Khavanna. Het lijkt wel alsof die merrie overal gewoon om schaterlacht.