[VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: [VOLG]Mijn project: PRE fokmerrie naar rijpaard, Kim Larios.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:48

Wat is het toch een gevoelige tante. Lijkt het nu zo of is haar buik wat minder opgeblazen?

Gefeliciteerd trouwens ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 20:52

Dee_Es schreef:
Wat is het toch een gevoelige tante. Lijkt het nu zo of is haar buik wat minder opgeblazen?

Gefeliciteerd trouwens ;)

Haar buik kan en mag ik induwen dus dat lijkt helemaal opgelost. Het blijft wel een geval apart :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 16:58

Vandaag eens zonder haar dochter de wei uit geweest, Kim zelf lijkt wel 20cm groter maar is goed te hanteren. Diva liep als een debiel door de wei te crossen en had het bijna niet meer. Nog een puntje van aandacht dus.

Kim is bijna helemaal door haar wintervacht heen en glimt als een spiegel, wel is ze te vet en dat is zeer ongemakkelijk gezien de wei ook flink koeiengras heeft. Ze lijkt nog steeds hoog drachtig :'). Diva zou dan wel weer wat grasjes zou kunnen gebruiken omdat het hooi echt niet lekker is op het moment, ze apart zetten wil ik nog wel proberen maar ik heb niet erg goede hoop dat het gaat lukken gezien de graswei niet heel goed af is gezet.

Maar toch een heerlijk uitzicht zo met dit weer <3
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 15:41

4 saaie stapjes voor een normale ruiter, 4 super stapjes voor ons *\o/*

Vandaag met het nieuwe zadel geoefend, paardje bleef maar trappen en daar was ik het niet mee eens. Zelfs nog tegen het hekwerk gemept waardoor ik nog even een balans test kreeg. Maar ze sprong en herstelde meteen, dus ik ben dik tevreden +:)+
Ik heb mijn paard geleerd naar het been te trappen, met iemand ernaast kon ze het ineens wel. Maar daar kunnen we mee werken :j
Afbeelding
Maar een heel klein stukje gevraagd, wil het niet te spannend maken :')

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:57

Goed bezig!

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:29

Wat bedoel je precies met naar het been trappen? Dat klinkt (voor mij) als iets negatiefs

Gefelicteerd met je eerste stapjes, je kleine weilandje is nog niet kaal gegeten zie ik ^^

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 21:13

xxVon schreef:
Wat bedoel je precies met naar het been trappen? Dat klinkt (voor mij) als iets negatiefs

Gefelicteerd met je eerste stapjes, je kleine weilandje is nog niet kaal gegeten zie ik ^^

Het is ook niet positief maar begonnen als negatief gedrag en inmiddels aangeleerd. Als iemand haar mee neemt en het dus verduidelijkt heeft ze nergens meer last van terwijl ik niets anders doe.

Het weitje is voorlopig nog niet kaal :+

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:47

Azmay schreef:
xxVon schreef:

Het is ook niet positief maar begonnen als negatief gedrag en inmiddels aangeleerd. Als iemand haar mee neemt en het dus verduidelijkt heeft ze nergens meer last van terwijl ik niets anders doe.

Het weitje is voorlopig nog niet kaal :+

Denk dat ik het snap, dus als ze wilt trappen dan naar zichzelf en niet opzij

Op de valreep: Gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:29

Gisteren heb ik Kim aan de longe gehad, ideaal is het niet op een diameter van 11 meter maar een arbeidsdraf ging nog gewoon. Ze begint te snappen wat de bedoeling is en loopt beduidend beter dan dat ze voor de verhuizing deed +:)+
Gezien ze uit haar voegen barst maar wel een zachtere buik heeft denk ik dat buik- en rugspieren kweken nu wel mogelijk moet zijn. Ik had vandaag weer aan de gang willen gaan maar ik ben zelf extreem moe zonder aanleiding dus ik laat het maar gewoon.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:44

Gisteren weer een paar passen op haar gezeten, ging al iets beter maar besloten dat het zadel toch niet goed genoeg ligt op haar. Ik baal als een stekker -O-
Vanavond waren ze even allebei helemaal maf dus even wat foto's getrokken en enorm genoten van de mooie, niet onzuivere draf die ze liet zien. Zelfs de galop lijkt te verbeteren dus ik ben helemaal blij *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:56

Wat een knappies!! :D

Verschrikkelijk balen dat je zadel niet goed lijkt te liggen :(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 11:37

De afgelopen tijd ben ik er met mijn hoofd flink mee bezig geweest.
Want wat als ik Kim er gewoon niet gelukkig mee maak om te willen rijden? Wat als ze nooit een buitenrijpaard zal worden? Doe ik er dan niet veel beter aan haar als fokmerrie te verkopen?
Toen viel het me in, ze staat aan huis. Als iemand anders haar kan laten staan voor een veulen, waarom ik dan niet?

Dus zo viel de beslissing haar te laten dekken. De hengst is al gekozen maar ik wacht volgende week nog even af voor ik een foto durf te laten zien. Haar dochter word waarschijnlijk ook gedekt. Twee veulens is in mijn ogen beter dan een en gezien Diva 3 is maar ik voorlopig nog niet wil beginnen met haar en ze goed bij is getrokken sinds ze aan huis staat durf ik het wel aan.

Omdat ik zelf zo moe ben heb ik verder niet veel gedaan behalve voeren, poep scheppen en knuffelen.
Gelukkig ziet het er naar uit dat Diva wel een goed rijpaard zal worden.
Afbeelding
Kim accepteert het zadel overigens wel, dus als het lukt pak ik haar even aan de longe.
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 19:32

Over 3 weken worden beide dames naar de hengst gebracht.

Dit is hem geworden.
Ondertussen kan ik natuurlijk nog rustig verder met beleren.

Afbeelding

Leest er eigenlijk nog iemand mee? :+

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:37

Wat gaaf!!!! Ik lees zeker mee!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:54

Leuke hengst!
Ik ben een stille meelezer :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:17

Nou zeker lees ik nog mee. Jammer dat het met Kim nog steeds niet echt wil lukken!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:14

Lees ook nog mee ...
Ben benieuwd naar meer achtergrond info over je gekozen hengst .
Presteert hij iets ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 21:20

Zinzi_jewel schreef:
Lees ook nog mee ...
Ben benieuwd naar meer achtergrond info over je gekozen hengst .
Presteert hij iets ?

Hij presteert niets in de ring als je dat bedoelt, daar liggen gewoon geen ambities van de eigenaar en daar kan ik me prima in vinden. Hij heeft wel een Calificado vader en goede bloedlijnen.
Ik denk dat hij goed bij mijn merries past kwa bouw en beweging maar dat hij vooral kwa karakter veel kan betekenen aan verbetering. Mijn merries zijn heerlijk natuurlijk maar mochten wat stabieler en hoewel Don geen sloom paard is is hij wel heerlijk nuchter.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:25

Hier nog een meelezer :D
Mooie hengst! Ga je beide veulens houden of voor de verkoop? :)
Jammer dat je zelf weer zo moe bent. Hopelijk knap je snel weer een beetje op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 21:28

JolisaJ schreef:
Hier nog een meelezer :D
Mooie hengst! Ga je beide veulens houden of voor de verkoop? :)
Jammer dat je zelf weer zo moe bent. Hopelijk knap je snel weer een beetje op.

Stiekem toch nog wat meelezers, ik was inmiddels al bang dat ik zolang saai was geweest dat iedereen had ontstipt :')

In principe zijn de veulens voor de verkoop, maar als er een heel leuk merrietje bij zit durf ik niet te garanderen dat ze weg gaat :Y)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:58

nope nope ik lees ook nog mee en ontstippen doe ik alleen aan als het vervelend word :')

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:36

Ik ben er ook nog. Jammer van je zadel, ik zag dat je tot nu toe allerlei boomloze zadels hebt geprobeerd. Weet niet of iemand die aangemeten heeft, maar mssn kan een goede zadelpasser wel een zadel vinden die goed op Kim ligt.

De hengst vind ik niet zo, maar mssn is het een onflatteuze foto van hem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:20

Is het niet verstandiger zo'n plan uit te voeren wanneer je merrie echt fit is?
Haar buik is nog steeds enorm, dus het zit nog niet helemaal lekker. Mijn merrie heeft ook snel zo'n buik. Probiotica van audevard, goed zandvrij houden, gematigd gras en arm hooi doen de truc. Maar met name: iedere dag bewegen.
Het zou jammer zijn wanneer er complicaties ontstaan.

Is het ook niet fijner om eerst zelf echt fit te zijn? Je komt er nu niet aan toe iets met ze te doen, en 4 paarden is straks nog veel meer werk.

Ofwel: ik volg de redenatie niet helemaal geloof ik.
Tenzij er geen dwingende reden is tot fokken (er zijn al zo ontzettend veel paarden), waarom zou je dat dan doen? Verkopen zal lastig zijn, de markt is overvol.
Lekker focussen op je eigen gezondheid en die van je paarden zou ik zeggen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 16:30

Ninx schreef:
Is het niet verstandiger zo'n plan uit te voeren wanneer je merrie echt fit is?
Haar buik is nog steeds enorm, dus het zit nog niet helemaal lekker. Mijn merrie heeft ook snel zo'n buik. Probiotica van audevard, goed zandvrij houden, gematigd gras en arm hooi doen de truc. Maar met name: iedere dag bewegen.
Het zou jammer zijn wanneer er complicaties ontstaan.

Is het ook niet fijner om eerst zelf echt fit te zijn? Je komt er nu niet aan toe iets met ze te doen, en 4 paarden is straks nog veel meer werk.

Ofwel: ik volg de redenatie niet helemaal geloof ik.
Tenzij er geen dwingende reden is tot fokken (er zijn al zo ontzettend veel paarden), waarom zou je dat dan doen? Verkopen zal lastig zijn, de markt is overvol.
Lekker focussen op je eigen gezondheid en die van je paarden zou ik zeggen!

Merrielief loopt als een zonnetje en is totaal niet meer gevoelig op haar buik. Ze is gewoon vooral te dik op het moment en op het graasmasker na kan ik daar nu niet zo veel aan doen helaas.

Wat mezelf betreft: ze zijn me nu flink aan het onderzoeken. Als ik ooit beter kan worden hoor ik dat snel, en ben ik volgend jaar een eind op de rit. Als ik niet beter kan worden heb ik toch nog iets nodig wat de lol in het leven houd.
De zorg van de de paarden is goed te doen in mijn eentje, ik moet alleen niet willen werken met ze. Daarnaast heb de hier mensen die mij kunnen helpen, ik sta er niet alleen voor.

Ik snap je punt, maar je kent mijn situatie verder ook niet dus het zou prettig zijn als je er ook niet zo hard over oordeelde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:36

Ik ken je ook niet. Maar heb mijn punt erg aardig verwoord.

Maar heb het topic gevolgd, en het komt allemaal erg grillig over. Aan het begin van het topic twijfelde je of je de merrie wel moest aanhouden, later was er geen budget voor diagnose, en nu moeten er nog 2 bij komen.
Van mij mag iedereen doen wat hij/ zij wil, maar erg veel van deze pretfokproducten komen op de markt terecht.
Prioriteit moet altijd welzijn van het dier zijn, lijkt me lastig in te schatten in jouw situatie nu.

Kun je niet een beetje tot rust komen, zorgen dat de paarden aan het werk gaan (met iemand anders evt) en over een jaar kijken waar je staat?
Vanwaar die haast?

Het is verre van onaardig bedoeld overigens. Er zijn vast meer mensen die een iets kritischer blik hebben toch?