Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:38

Ikke, je kunt wat mij betreft de hoofdletters wel achterwege laten, dit komt op mij wat agressief over :o (ik deed het ook en dat zal ik ook niet meer doen). Ik heb nergens gezegd dat het slecht is. Sterker nog ik ben pro veel buiten maarrr, ik kan me wel voorstellen dat het nogal wat aanpassingen behoeft. Aanpassingen die niet voor iedereen te realiseren zijn?

Sees

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:42

Ilse_123 schreef:
Het is niet slecht voor het paard dat internationaal dressuur loopt.

In de perfecte wereld zou elke paard ineen stabiele kudde met prachtige inloopstal en hitactief-voerstation-jenoemthetmaar-wei 24/7 buiten kunnen staan. Liefst op een plek waar het nooit regent of waait. En met schaduwrijke plekjes van bomen, maar niet van bomen die giftig kunnen zijn. En met een hoge stenen muur met wachttorens eromheen tegen inbrekers.

Het is alleen vaker zo dat een wei bestaat uit een stuk gras op zand (of nog erger:veen)grond met een omheining eromheen en als ze geluk hebben mag daar van de gemeente en talloze andere instanties een schuilstal/container op.
En als je daar je internationale dressuurpaard op zet, dan overzie ik wel wat problemen.
Niet dat het slecht is, maar het idee van het internationale dressuurpaard is helaas niet 100% de lol, maar ook voor een groot deel het presteren.
En goed presteren op hoog niveau, dat vergt toch een andere training, andere voeding, en een andere huisvesting dan een modderig landje met een vervallen schuurtje.

De vergelijking met endurance is niet helemaal rieel, want endurance wedstrijden zijn er niet in de winter, dus het maakt niet uit de paarden dan lekkere wollies worden op een weitje. Terwijl de dressuurpaarden ook in de winter veel getraind worden en dus geschoren moeten worden. Ik kan me niet voorstellen dat er endurance ruiters zijn die 160 km rijden met een geschoren paard en die daarna weer lekker onder een deken in de regen en wind buiten zetten, in de hoop dat die paarden slim genoeg zijn om in het schuurtje te gaan staan.

Lastige discussie omdat er zoveel verschillende optie's zijn bij 24/7 buiten. Maar over het algemeen is 24/7 buiten een geweldige oplossing, zolang je bepaalde voorzieningen hebt.

Goeie post :j. Ik ben het alleen niet helemaal eens met je Endurance stukje :o. Wij hebben inderdaad iemand die 160km start en dat paard gaat inderdaad gewoon met een deken op weer in weer en wind 24/7 naar buiten (zonder schuurtje zelfs :o). En de wedstrijden zijn niet uitsluitend in de lente/zomer, ook wel in het voor- en najaar (minder).

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:44

Sees schreef:
Ilse_123 schreef:
Het is niet slecht voor het paard dat internationaal dressuur loopt.

In de perfecte wereld zou elke paard ineen stabiele kudde met prachtige inloopstal en hitactief-voerstation-jenoemthetmaar-wei 24/7 buiten kunnen staan. Liefst op een plek waar het nooit regent of waait. En met schaduwrijke plekjes van bomen, maar niet van bomen die giftig kunnen zijn. En met een hoge stenen muur met wachttorens eromheen tegen inbrekers.

Het is alleen vaker zo dat een wei bestaat uit een stuk gras op zand (of nog erger:veen)grond met een omheining eromheen en als ze geluk hebben mag daar van de gemeente en talloze andere instanties een schuilstal/container op.
En als je daar je internationale dressuurpaard op zet, dan overzie ik wel wat problemen.
Niet dat het slecht is, maar het idee van het internationale dressuurpaard is helaas niet 100% de lol, maar ook voor een groot deel het presteren.
En goed presteren op hoog niveau, dat vergt toch een andere training, andere voeding, en een andere huisvesting dan een modderig landje met een vervallen schuurtje.

De vergelijking met endurance is niet helemaal rieel, want endurance wedstrijden zijn er niet in de winter, dus het maakt niet uit de paarden dan lekkere wollies worden op een weitje. Terwijl de dressuurpaarden ook in de winter veel getraind worden en dus geschoren moeten worden. Ik kan me niet voorstellen dat er endurance ruiters zijn die 160 km rijden met een geschoren paard en die daarna weer lekker onder een deken in de regen en wind buiten zetten, in de hoop dat die paarden slim genoeg zijn om in het schuurtje te gaan staan.

Lastige discussie omdat er zoveel verschillende optie's zijn bij 24/7 buiten. Maar over het algemeen is 24/7 buiten een geweldige oplossing, zolang je bepaalde voorzieningen hebt.

Goeie post :j. Ik ben het alleen niet helemaal eens met je Endurance stukje :o. Wij hebben inderdaad iemand die 160km start en dat paard gaat inderdaad gewoon met een deken op weer in weer en wind 24/7 naar buiten (zonder schuurtje zelfs :o). En de wedstrijden zijn niet uitsluitend in de lente/zomer, ook wel in het voor- en najaar (minder).

haha, daar zat ik inderdaad over te twijfelen, ben niet zo heel erg thuis in de endurance. Is dat paard dan niet sneller bezweet omdat hij wat hariger is van het buitenstaan?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:46

Ilse, die wordt wel (gedeeltelijk) geschoren hoor dus die is in principe niet sneller bezweet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:59

Sees schreef:
Ikke, je kunt wat mij betreft de hoofdletters wel achterwege laten, dit komt op mij wat agressief over :o (ik deed het ook en dat zal ik ook niet meer doen). Ik heb nergens gezegd dat het slecht is. Sterker nog ik ben pro veel buiten maarrr, ik kan me wel voorstellen dat het nogal wat aanpassingen behoeft. Aanpassingen die niet voor iedereen te realiseren zijn?

En dat is dus het punt: "kunnen realiseren" of "willen realiseren".

Punt in de praktijk is dat veel topsportstallen het niet alleen kunnen en willen realiseren maar het ook daadwerkelijk uitvoeren.

Het slappe aftreksel van de omhooggevallen subtop kan dat niet bijbenen en komt met allerlei "excuses"om niet te hoeven/willen/kunnen volgen.

Ja, dat is gechargeerd want ook lang niet alle subtoppers zijn zo, maar het valt mij op dat op stal houden hier met allerlei kul-argumenten ophoog gehouden wordt, terwijl ik vanuit diezelfde topsport weet dat dat hele idee al lang achterhaald is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:05

ikke schreef:
Maar als aanpassingen voor wedstrijden op hoog niveau bij endurance betekend dat paarden tussen de wedstrijden door JUIST heel veel buiten lopen OMDAT het GOED is voor het paard; leg dan eens uit waarom het SLECHT is voor een paard dat internationaal dressuur loopt?

en de synoniemen met dressuurtopsport en endurancetopsport zijn precies wat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:09

Ceriadwen schreef:
ikke schreef:
Maar als aanpassingen voor wedstrijden op hoog niveau bij endurance betekend dat paarden tussen de wedstrijden door JUIST heel veel buiten lopen OMDAT het GOED is voor het paard; leg dan eens uit waarom het SLECHT is voor een paard dat internationaal dressuur loopt?

Dat je paarden gebruikt voor je sport?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:19

ikke schreef:
En dat is dus het punt: "kunnen realiseren" of "willen realiseren".

Beide denk ik. In de ene situatie zal het willen zijn, in de andere kunnen. Soms ben je financieel beperkt, heb je de ruimte niet, werkt de gemeente tegen, is de grondsoort belabberd, klaagt de buurman, en soms, alle inspanningen ten spijt, werkt het gewoon niet ;). Ik ben het met je eens dat veel stallen het ook niet willen of vooral het nut er denk ik niet van in zien en dat is een beperking van je eigen inzicht. Dat is jammer want dat gaat ten koste van het welzijn van je paard misschien.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:36

ikke schreef:
Ceriadwen schreef:

Dat je paarden gebruikt voor je sport?

Dus eigenlijk hetzelfde als marathonlopen en gewichtheffen??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:19

sophianemo schreef:
Je kunt ook gewoon een extra deken opleggen als je het ZO erg vind om een paard met een wintervacht te hebben. En een paard loopt echt niet anders met een wintervacht hoor. Alleen vinden mensen het niet netjes!

Krachtvoer is door de mens bedacht, als jij een paard met plezier rijd, en een goede conditie opbouwt dan is er echt geen Krachtvoer nodig als je goed hooi hebt dan. Wij voeren onze paarden een pavokoek bij puur omdat WIJ dat een fijn idee vinden dat ze wat vitamine bij krijgen.

Maar het ligt wel heel erg aan het kwaliteit van ruwvoer.

Hmm dit gaat mij dan weer echt te ver. Een paard wat zijn hitte niet kwijt kan zal echt wel anders gaan lopen. En een sportpaard op alleen hooi houden gaat me ook echt wat te ver.

Los daar van: ik ben er heilig van overtuigd dat een (top)sportpaard 24/7 zou kunnen en dat het het dier ook best veel goed zal doen.
Je kunt er 100 en 1 kanttekeningen bij plaatsen. Het zijn allemaal problemen waar best een oplossingen voor te vinden zijn.
Óf je die oplossingen MOET vinden/zoeken/betalen is ieder voor zich.

Welke vraag probeer je in dit topic nu beatwoord te krijgen. Of het KAN of of het MOET (of doenbaar/betaalbaar is)?

Ik vindt alles vanaf dagelijks een aantal uren buiten komen, de benen fatsoenlijk kunnen strekken op een flink perceel en daarbij contact met soortgenoten hebben allemaal prima (en een absolute voorwaarde, ongeacht welk paard en welke activiteit)

Problemen met paarden die elkaars eten op eten: neem een minishet bij je (top)sportpaard. Die kun je het eten jatten gewoon onmogelijk maken door simpelweg iets hoger op te hangen. Jij kunt je paard zoveel geven als je wil, die kleine staat erbij een kijkt er naar.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:22

pol013 schreef:
sophianemo schreef:
Je kunt ook gewoon een extra deken opleggen als je het ZO erg vind om een paard met een wintervacht te hebben. En een paard loopt echt niet anders met een wintervacht hoor. Alleen vinden mensen het niet netjes!

Krachtvoer is door de mens bedacht, als jij een paard met plezier rijd, en een goede conditie opbouwt dan is er echt geen Krachtvoer nodig als je goed hooi hebt dan. Wij voeren onze paarden een pavokoek bij puur omdat WIJ dat een fijn idee vinden dat ze wat vitamine bij krijgen.

Maar het ligt wel heel erg aan het kwaliteit van ruwvoer.

Hmm dit gaat mij dan weer echt te ver. Een paard wat zijn hitte niet kwijt kan zal echt wel anders gaan lopen. En een sportpaard op alleen hooi houden gaat me ook echt wat te ver.

Los daar van: ik ben er heilig van overtuigd dat een (top)sportpaard 24/7 zou kunnen en dat het het dier ook best veel goed zal doen.
Je kunt er 100 en 1 kanttekeningen bij plaatsen. Het zijn allemaal problemen waar best een oplossingen voor te vinden zijn.
Óf je die oplossingen MOET vinden/zoeken/betalen is ieder voor zich.

Welke vraag probeer je in dit topic nu beatwoord te krijgen. Of het KAN of of het MOET (of doenbaar/betaalbaar is)?

Ik vindt alles vanaf dagelijks een aantal uren buiten komen, de benen fatsoenlijk kunnen strekken op een flink perceel en daarbij contact met soortgenoten hebben allemaal prima (en een absolute voorwaarde, ongeacht welk paard en welke activiteit)

Problemen met paarden die elkaars eten op eten: neem een minishet bij je (top)sportpaard. Die kun je het eten jatten gewoon onmogelijk maken door simpelweg iets hoger op te hangen. Jij kunt je paard zoveel geven als je wil, die kleine staat erbij een kijkt er naar.

tenzij je een paard hebt dat alles alle kanten opmorst, en dan ook niet de moeite gaat nemen om die dingen van de grond op te eten, gevolg: mijn shetlander is te dik :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:35

Ilse_123 schreef:
tenzij je een paard hebt dat alles alle kanten opmorst, en dan ook niet de moeite gaat nemen om die dingen van de grond op te eten, gevolg: mijn shetlander is te dik :+

Dan span je die Shet voor een sulky en ga je ermee te keer op de drafbaan; moet je opletten hoe slank ze worden...........

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:43

Neem haar de volgende keer wel mee als ik galoptraining ga doen }:) handpaard.......
Nee, dat zou zielig zijn. :=

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:43

Pol013, ik denk dat jouw post inzake het 24/7 buiten houden van een sportpaard inderdaad dicht bij de waarheid komt. Alles kàn maar je moet de tijd/zin en middelen hebben om het zo in te richten dat het werkt. Heb je 20 sportpaarden lopen met allemaal andere behoeften, wordt het misschien moeilijk?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:46

Ik denk dat geld, tijd en creativiteit (en de wil om deze vrij te maken) de enige berperkende factoren zijn.

Kan een sportpaard 24/7 buiten gehouden worden: JA
Kan iedere eigenaar het verzorgen dat zijn sportpaard coorect 24/7 buiten gehouden kan worden? NEE

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:34

Pol013, en dat is denk ik inderdaad de eindconclusie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:17

pol013 schreef:
Ik denk dat geld, tijd en creativiteit (en de wil om deze vrij te maken) de enige berperkende factoren zijn.

Kan een sportpaard 24/7 buiten gehouden worden: JA
Kan iedere eigenaar het verzorgen dat zijn sportpaard coorect 24/7 buiten gehouden kan worden? NEE

Klopt. Tot zover is er ook geen probleem.

De problemen ontstaan pas echt op het moment dat de eigenaar GEEN gebruik maakt van alle mogelijkheden die de lokatie van stalling biedt EN glashard blijft ontkennen dat problemen bij het paard terug te voeren zijn op het gevoerde management (en dus geen "domme pech" zijn)

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:30

Yamcha schreef:
RedRoses schreef:
Komop! Tuurlijk kan zo'n beestje ook een keer lekker de hele dag buiten. Waarom andere wel en sportpaarden niet? ik zeg JA!

Ik heb het niet over een keer. Of over alleen de zomer.

24/7/12. Dus altijd.

Als je paard werkelijk altijd buiten staat, dan is het dus onmogelijk om te rijden. Dan zeg ik nee.
Maar een weekje ofzo tussendoor, why not?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:09

RedRoses:????? why?
Waarom is het dan onmogelijk om te rijden?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:13

Ik denk dat ze het iets te letterlijk neemt. Ik denk dat ze denkt dat jullie bedoelen dat je paard 24/7 op de wei staat letterlijk, niet 22/7 omdat je een uurtje poetsen en een uurtje rijden bent want hij moet die twee uur ook op de wei staan als ie 24/7 op de wei staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:28

Nogmaals wel echt de vraag om onderscheid te maken tussen buiten en wei. 24/7 buiten is wat mij betreft niet gelijk aan 24/7 wei.
Hou dat uit elkaar alstublieft, het vertroebelt de discussie zo als verschillende zaken niet uit elkaar gehouden worden.

Maar goed. Ik ben er echt van overtuigd dat ook als je minder middelen hebt, het echt mogelijk is om je paard veel vrijheid te bieden. Ik vind het daarbij erg belangrijk om echt goed te kijken naar je paard. Mijn dame kan echt in de winter en de nattigheid niet zonder deken. Kan ze buiten? Ik denk van wel. Ik denk dat als ik haar sober genoeg voer, niet op de wei zet maar op een paddock met een tochtvrije schuilplaats, datdat moet kunnen. Wat overblijft is wat ik aan luxe wil.

Zij wilde eerst echt wel naar stal en vond dat ook prettig. Ik heb doorgezet en haar toch hele dagen buiten gezet. Nu zijn we een hele tijd verder en madame wil nu niet met naar binnen, althans niet alleen in een box. Paarden kunnen veranderen; mensen moeten imo vooral naar hun dier kijken en de belangen van hun dier voorop zetten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:01

nee, 24h in de wei ga ik ook niet snel redden.
Is in de winter te nat en in (delen van) de zomer wordt hij dan te dik.
In de nacht hebben ze hier een paddock van 80m2+ beide een eigen stal. Kan ook 880m2 zijn maar ik heb meestal geen zin om de mest uit alle uithoeken op te gaan halen in de ochtend. Op deze oppervlakte kunnen ze mooi wat rond scharrelen tussen water, stro, hooi, overdekt staan, zand om te rollen en de omgeving in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:44

Klinkt als een goede en paardgerichte oplossing.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:58

Als je de belangen van je dier voorop zet, doe je niet aan topsport en verder doorgetrokken rijd je er dan niet eens op....Het gaat imo niet om de belangen van je dier, maar om het leven van je paard zo prettig mogelijk te maken terwijl jij er ook plezier van hebt/zo goed mogelijk kan presteren in de sport :)

Als je niet op die manier met je paard wil omgaan, zul je nooit ver komen in de sport want je moet concessie's doen: presteren vs welzijn.

Imo geld dat ook al voor recreatiepaarden, niemand doet alles 100% voor zijn paard, er zit altijd eigenbelang bij :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:28

Ruitje, nou dat is dus de vraag of je consessies moet doen ;-)? Als je niet beperkt werd door financiële middelen of ruimte?