Ilse_123 schreef:Het is niet slecht voor het paard dat internationaal dressuur loopt.
In de perfecte wereld zou elke paard ineen stabiele kudde met prachtige inloopstal en hitactief-voerstation-jenoemthetmaar-wei 24/7 buiten kunnen staan. Liefst op een plek waar het nooit regent of waait. En met schaduwrijke plekjes van bomen, maar niet van bomen die giftig kunnen zijn. En met een hoge stenen muur met wachttorens eromheen tegen inbrekers.
Het is alleen vaker zo dat een wei bestaat uit een stuk gras op zand (of nog erger:veen)grond met een omheining eromheen en als ze geluk hebben mag daar van de gemeente en talloze andere instanties een schuilstal/container op.
En als je daar je internationale dressuurpaard op zet, dan overzie ik wel wat problemen.
Niet dat het slecht is, maar het idee van het internationale dressuurpaard is helaas niet 100% de lol, maar ook voor een groot deel het presteren.
En goed presteren op hoog niveau, dat vergt toch een andere training, andere voeding, en een andere huisvesting dan een modderig landje met een vervallen schuurtje.
De vergelijking met endurance is niet helemaal rieel, want endurance wedstrijden zijn er niet in de winter, dus het maakt niet uit de paarden dan lekkere wollies worden op een weitje. Terwijl de dressuurpaarden ook in de winter veel getraind worden en dus geschoren moeten worden. Ik kan me niet voorstellen dat er endurance ruiters zijn die 160 km rijden met een geschoren paard en die daarna weer lekker onder een deken in de regen en wind buiten zetten, in de hoop dat die paarden slim genoeg zijn om in het schuurtje te gaan staan.
Lastige discussie omdat er zoveel verschillende optie's zijn bij 24/7 buiten. Maar over het algemeen is 24/7 buiten een geweldige oplossing, zolang je bepaalde voorzieningen hebt.
Goeie post
. Ik ben het alleen niet helemaal eens met je Endurance stukje
. Wij hebben inderdaad iemand die 160km start en dat paard gaat inderdaad gewoon met een deken op weer in weer en wind 24/7 naar buiten (zonder schuurtje zelfs
). En de wedstrijden zijn niet uitsluitend in de lente/zomer, ook wel in het voor- en najaar (minder).