Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:44

nikilover schreef:
@ amykimmie.. hahaha ;)

Overigens is er hier 1tje die ik een keer zo hard bokkend, steigerend e.d door de bak heb zien gaan, vervolgens zo bijna door het hek van de bak, dat die hier niet moet zeuren dat je een paard' volledig onder controle dient te houden' wat een onzin :') een paard weegt gauw 500 kg. als die WILT en echt WILT houd je hem echt niet tegen..

Beter bokkend en steigerend door de bak dan over de weg, toch? Heel correct dat die persoon met dat paard in de bak aan het werk was, want een paard dat nog zo uit controle kan raken hoort niet op de weg maar achter een paar hekken. ;)
Net zoals Anky met haar paarden (terecht) ook niet over straat gaat, ze weet dat de paarden heftig kunnen reageren op onverwachte zaken en op straat ben je er zeker van dat je onverwachte zaken tegenkomt. :j

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:51

Waratje schreef:
nikilover schreef:
@ amykimmie.. hahaha ;)

Overigens is er hier 1tje die ik een keer zo hard bokkend, steigerend e.d door de bak heb zien gaan, vervolgens zo bijna door het hek van de bak, dat die hier niet moet zeuren dat je een paard' volledig onder controle dient te houden' wat een onzin :') een paard weegt gauw 500 kg. als die WILT en echt WILT houd je hem echt niet tegen..

Beter bokkend en steigerend door de bak dan over de weg, toch? Heel correct dat die persoon met dat paard in de bak aan het werk was, want een paard dat nog zo uit controle kan raken hoort niet op de weg maar achter een paar hekken. ;)
Net zoals Anky met haar paarden (terecht) ook niet over straat gaat, ze weet dat de paarden heftig kunnen reageren op onverwachte zaken en op straat ben je er zeker van dat je onverwachte zaken tegenkomt. :j

Bovengenoemd paard ging ook regelmatig de weg op hoor. Wat ik hiermee bedoel te zeggen, is dat geen enkel paard 100 procent onder controle gehouden kan worden.. Een paard is net als een mens een levens wezen , en op een onverwachte gebeurtenis, ken het, net zoals de mens schrikken.
Er is niemand die nog nooit geschrokken is in zijn leven.. En dat word weer opgelost door een reflex, de 1 geeft een gil, de ander springt omhoog, zo ook bij paarden.

Waar de 1 een huppeltje maakt, kan de ander een enorme bok geven en dat heeft niks met je paard wel of niet onder controle hebben te maken.

Sorry voor eventuele typfouten, allemaal wat lastiger zo via de telefoon.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:54

Aanvulling op bovenstaande : daarom is een paard ook nooit te vergelijken met een fiets of een auto oid.. Die hebben namelijk geen schrikreactie en/if reflexen :) ( zag een aantal
Keer de vergelijkenis langskomen)

Tuurlijk is het waar dat TS de regels moet weten. Maar elke situatie vraagt natuurlijk weer om een andere reactie, ookal bevind jij je ergens waar het eigenlijk niet mag.

Als iemand ineens de snelweg oprent zie je toch ook niet alle auto's er expres tegen aanrijden met de gedachte: AH LEUK NU MAG HET WANT DIE HOORT HIER NIET ! :+

Ts moet de regels in haar achterhoofd houden, maar moet ook wederzijds respect kunnen verwachten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:55

nikilover schreef:
Aanvulling op bovenstaande : daarom is een paard ook nooit te vergelijken met een fiets of een auto oid.. Die hebben namelijk geen schrikreactie en/if reflexen :)

Uiteraard. Daarom moet je een rijpaard opleiden:
De schrikreflex vormen en het aanleren om de gedragskeuze vecht/vlucht/niets aan de ruiter over te laten; dat deze de veiligste beslisser is.

De ruiter dus opleiden opdat deze dat ís.

Dat was ooit de basis onder elke vorm van dressuur toen paarden nog functioneel als rijdier gebruikt werden en dressuurvormen hoofdzakelijk een resultaat waren in díenst van de functie.

FEI ringdressuur is verworden tot een vorm op zich nastreven zonder dat het nog maar íets met het dresseren van een betrouwbaar rijdier van doen heeft.
Ooit is dat begonnen als een praktijktoets onder gecontroleerde omstandigheden om te beoordelen of de combinatie betrouwbaar veilig klaar was voor het eggie.

Het is erg jammer dat de ruiterij zo breed een begripsontsporing over extra verantwoordelijkheid voor het gedrag en welzijn van het rijdier aangrijpt als een alibi voor het mogen zijn van een fundamenteel gevaar op de weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:03

Waratje schreef:
Heel correct dat die persoon met dat paard in de bak aan het werk was, want een paard dat nog zo uit controle kan raken hoort niet op de weg maar achter een paar hekken. ;)

Inderdaad +:)+

De zekerheid van onvoorziene omstandigheden.
Daar zul je dus betrouwbaar veilig flexibel op moeten kunnen reageren met je paard.

Schrikken is normaal. Daarbij gelijk opzij springen is niet acceptabel.
Daarbij moet het paard diréct volledig aan de hulpen blijven en betrouwbaar veilig weerstandloos op de aanwijzingen van de ruiter reageren.
Dát is de proof of the pudding van de kwaliteit van de dressuur.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:15

slimmerik schreef:
Wat me over het algemeen opvalt hier in het topic is dat de mensen die wielrenners aso noemen zelf ook niet erg sociaal uit de hoek komen. :D En dan ook nog als ruiter je ergeren aan wielrenners op het fietspad snap ik ook niet goed. Jij als ruiter rijdt daar eigenlijk illegaal.... Jij hoort in de berm of op de rijbaan.

Hier zijn ook veel wielrenners, schrik er af en toe ook van maar kan me dat alleen zelf kwalijk nemen.

Verdraagzaamheid is tegenwoordig ver te zoeken.

als we ergens illegaal rijden houd de politie ons denk ik wel aan :+

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:17

Huertecilla schreef:
berdien85 schreef:
@HC Nee dat is ook niet juist, dat ben ik helemaal met je eens.

Behalve onder buitenlandse ruiters. Daar ben ik heel, HEEL slecht over te spreken.

???????

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:21

Citaat:
als we ergens illegaal rijden houd de politie ons denk ik wel aan

Ik denk dat de heren van hermandad dat zelf niet weten,althands de doorsnee diender niet.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:28

papagroom schreef:
Citaat:
als we ergens illegaal rijden houd de politie ons denk ik wel aan

Ik denk dat de heren van hermandad dat zelf niet weten,althands de doorsnee diender niet.

hhahaha nee zeker niet het slaat allemaal nergens op vind ik hun fietsen ook vaak op de autoweg en gaan vooral niet kan de kant dan kan je toeteren wat je wilt dan krijg je alleen maar een grote bek

Bo_Cassey

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:51

Ik reed met mijn moeder in de auto op een voorrangsweg in de bebouwde kom. Ernaast is gewoon een fietspad, zonder stoepje ertussen ofzo. Normale fietsers gaan 2 aan 2 fietsen, zodat je met z'n allen netjes op het fietspad. Maar neen, deze heren namen evengoed de halve weg in beslag. Toen we er langs konden, deed ik het raampje open om toch even mee te geven dat de weg voor auto's is en NIET voor fietsers. Kreeg verder geen grote bek ofzo.
En toen ik ze de huid volschold toen ze bijna mijn kind aanreden zeiden ze ook weinig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:57

Mijn ervaring is dat wielrenners over het algemeen behoorlijk defensief rijden. Dat is ook niet zo gek want zij weten beter dan wie dan ook dat ze zwakke weggebruikers zijn, die veel risico lopen. Ze gaan met weinig bescherming, met in verhouding hoge snelheid op smalle bandjes over de weg. Soms maken ze een verkeerde of domme inschatting, zoals pal achter een paard langsrijden. Tenslotte kan je ook pal achter een stilstaande auto langsrijden. En helaas zitten er tussen de wielrenners, net als tussen de andere groepen wegdeelnemers, asociale types, die het voor de andere wielrenners verpesten. Alleen als ik de OP lees, dan heb ik toch vooral het gevoel dat het om een asociale ruiter gaat, die vindt dat de wereld om haar draait en iedereen zich bij haar moet aanpassen.

Er bestaan natuurlijk ook wielerfora en die hebben vergelijkbare topics over asociaal gedrag op de weg. En het verontrustende is dat in tegenstelling tot hier, alle wielrenners een duidelijk negatieve mening hebben over asociaal wielergedrag. Terwijl hier in dit topic veel ruiters vergoeilijkend reageren op asociaal ruitergedrag. Mijn conclusie is dan dus ook dat ruiters blijkbaar de asociaalste weggebruikers zijn, die komen op plekken waar ze niet horen en gevaarlijk gedrag goedpraten onder het mom dat een paard nou eenmaal een vluchtdier is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:35

Karl66 schreef:
Mijn conclusie is dan dus ook dat ruiters blijkbaar de asociaalste weggebruikers zijn, die komen op plekken waar ze niet horen en gevaarlijk gedrag goedpraten onder het mom dat een paard nou eenmaal een vluchtdier is.

Inderdaad -O-

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:20

Dit is echt een welles nietes spelletje, de een vind dit en de ander vind dat. Klaaaaarrr.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:31

Nou hier is anders weinig wellus nietus aan hoor. Paard was niet onder controle, kan een keer gebeuren, maar daar ben je als ruiter wel verantwoordelijk voor. Paard stond dwars over het fietspad geparkeerd, kan een keer gebeuren, maar daar ben je als ruiter wel verantwoordelijk voor. Paard wilde daar niet weg, kan een keer gebeuren, maar daar ben je als ruiter wel verantwoordelijk voor. Ander verkeer had last van TS, kan een keer gebeuren, maar daar ben je wel verantwoordelijk voor. Natuurlijk mag je verwachten dat andere weggebruikers rekening met je houden, maar dat maakt jezelf nog steeds verantwoordelijk voor wat er gebeurd is. En die verantwoordelijkheid en vooral het begrip dat andere mensen last van haar hebben, door haar verantwoordelijkheid, is erg ver te zoeken bij TS.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 00:37

Maar ik heb namens de ruiters vandaag al wat bedankjes de wielrenwereld ingedaan voor aantal wielrenners die netjes voor me afremde en afstand hielden bij inhalen.
Iedereen blij.
En twee mountainbikers :j

Vriendelijk zijn compenseert misschien een heeeeel klein beetje voor de paardenmest die hier overal op fietspaden ligt :+

En ach alles rijd te hard, motors die voorbij blazen, landbouwvoertuigen, auto's, (eigenlijk alles behalve scootmobielen) en daar moet ik attent op zijn. Ik zeg ook altijd tegen paard als er iets 'spannends' aankomt : let op.
Zodat ze er niet onverwachts van zou kunnen schrikken. Werkt voor ons prima.

Ik vind trouwens menners/ruiters vaak asociaal als ik ze te paard tegenkom.
Heb laatst aan menner gevraagd of bij hun geen fatsoenregel is om andere aanspanningen en ruiters in stap te passeren wat WEL zo blijkt te zijn. Deze menner passeerde me netjes in stap vandaar dat ik dacht vraag gelijk.
Aanroepen en vragen of je in stap/draf mag passeren is ook een vervlogen fatsoennorm hier onder ruiters/menners.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 01:17

Het lijkt hier inmiddels haast wel een sterke-verhalen-wedstrijd... Iedereen lijkt wel een heftiger ervaring te hebben dan de voorganger...

Ik ga in deze discussie volledig mee met HC (en dat gebeurt niet vaak!). Op de weg ben je niet alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor je paard, en, ocharme, ook voor medeweggebruikers. En dat betekent dat je niet altijd blind je recht kan opeisen, zonder daarbij een van de drie in gevaar te brengen.

Je kan beter geduld kweken en een oplettend oog/ oor, en wanneer er ander verkeer aankomt (als je dat kan zien/ horen), voordat die bij je zijn al ergens dekking gezocht hebben, dan ter plekke een oplossing moeten bedenken waarbij je paard mogelijk een hele andere oplossing voor ogen heeft. Ondanks dat jij misschien alle voorrang van de wereld hebt, is het vaak verstandiger de wijste te zijn, en in te binden, en dekking te zoeken/ een plaats te zoeken waar een ander geen last van je heeft, ook als je even in een discussie verzand met je paard. En wielrenners reageren meestal best stereotiep, dus het is vrij makkelijk daarop te anticiperen. Als je maar wil.

Laten we wel wezen, iedereen, ook de allerbeste ruiter, kan een foutieve hulp geven, of een hulp zodanig geven dat je paard hem niet goed herkent en zelf maar iets gaat bedenken. Daarvoor ben je mens, en mensen maken fouten. Ook in de communicatie naar je paard. Niets mis mee, zolang je maar beseft dat een miscommunicatie ALTIJD kan voorkomen, en meestal voorkomt op vervelende momenten. Het is aan jou de edele taak dat misverstand uit de weg te ruimen, zonder dat anderen daar last van hebben.

In mijn ogen ben je pas een goed buitenrij-ruiter als je door en door beseft dat je verantwoordelijk bent voor je paards veiligheid EN de veiligheid van medeweggebruikers, en daarnaar handelt. En dat betekent niet dat je met een niet-bomproof paard niet de weg op mag (geen enkel paard is volledig bomproof en elk paard schrikt wel eens, en anders schrikken de meeste ruiters wel eens waardoor het paard ook schrikt), maar wel dat je dan extra alert moet zijn op de verantwoordelijkheid die je hebt en daarnaar kan handelen. Dus je "verlies" kan nemen naar een andere weggebruiker die iets doms of fouts doet, of voorrang kan geven aan een ander terwijl jij daar wettelijk recht op hebt. Kan of wil je dat niet, dan heb je eigenlijk niets op de weg te zoeken en ben je een gevaar voor jezelf, je paard EN alle anderen op de weg! En niet te vergeten een verdomd lelijk uithangbord voor alle andere buitenrij-ruiters.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 01:21

Houden wielrenners überhaupt met iets wel rekening?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 01:38

Merell123 schreef:
Houden wielrenners überhaupt met iets wel rekening?

Ach tja, ze proberen nogal vaak doping te maskeren.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 05:23

Karl66 schreef:
Mijn ervaring is dat wielrenners over het algemeen behoorlijk defensief rijden. Dat is ook niet zo gek want zij weten beter dan wie dan ook dat ze zwakke weggebruikers zijn, die veel risico lopen. Ze gaan met weinig bescherming, met in verhouding hoge snelheid op smalle bandjes over de weg. Soms maken ze een verkeerde of domme inschatting, zoals pal achter een paard langsrijden. Tenslotte kan je ook pal achter een stilstaande auto langsrijden. En helaas zitten er tussen de wielrenners, net als tussen de andere groepen wegdeelnemers, asociale types, die het voor de andere wielrenners verpesten. Alleen als ik de OP lees, dan heb ik toch vooral het gevoel dat het om een asociale ruiter gaat, die vindt dat de wereld om haar draait en iedereen zich bij haar moet aanpassen.

Er bestaan natuurlijk ook wielerfora en die hebben vergelijkbare topics over asociaal gedrag op de weg. En het verontrustende is dat in tegenstelling tot hier, alle wielrenners een duidelijk negatieve mening hebben over asociaal wielergedrag. Terwijl hier in dit topic veel ruiters vergoeilijkend reageren op asociaal ruitergedrag. Mijn conclusie is dan dus ook dat ruiters blijkbaar de asociaalste weggebruikers zijn, die komen op plekken waar ze niet horen en gevaarlijk gedrag goedpraten onder het mom dat een paard nou eenmaal een vluchtdier is.

Wat wel een GROOT verschil is imo Karl, is dat wielrenners een speciaal voor hen gereserveerd gedeelte hebben waar zij veilig kunnen fietsen, waar ze door ander verkeer in de gaten gehouden kunnen worden omdat ze daar verwacht worden. Dat gedeelte heet een fietspad. Desalniettemin kiezen veel wielrenners er bewust voor om geen gebruik te maken van die mogelijkheid, maar in plaats daarvan gebruik te maken van de rijbaan. Een plaats waar ze niet mogen komen en die ze niet opzoeken voor de veiligheid van zichzelf en de rest van het verkeer, maar om grotere snelheden te kunnen maken. Die alsnog niet groot genoeg zijn om gewoon op te kunnen rijden met het verkeer dat zich daar al bevindt, waardoor dus ergernissen en gevaarlijke situaties ontstaan.

Ruiters zie je ook op plaatsen waar ze niet horen maar die zoeken die plaats op omdat de juiste plaats op de weg wetmatig gezien, een plaats is die alleen gebaseerd is op traditie en die in het hedendaagse verkeer gewoon onzinnig en gevaarlijk is en waarmee ze, omdat ze de snelheden van het gangbare verkeer niet kunnen halen, ook ergernis en gevaarlijke situaties veroorzaken voor zowel zichzelf als het andere verkeer. Dus: die verkassen JUIST om het veiliger te maken in plaats van uit louter eigenbelang.

In het topic wordt nu veel gereageerd a la: ja maar ruiters...
Maar hoe zit het dan met de ergernissen die je ervaart als automobilist, als fietser en als wandelaar? Het blijven diezelfde wielrenners met hetzelfde gedrag, hebben we in een andere rol in het verkeer ineens WEL recht van spreken????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 05:54

verography schreef:
amykimmie schreef:
Ja, ik leef met mijn gevoel.
Niet met de theorieen en wetten van Nederland.
Goed, de bak is gesleept dus ik laat de alwetende mensen met rust.
Bye bye!

Uhm, zodra je autorijlessen krijgt is regel 1: Neem geen deel aan het verkeerd met uw emotie / wanneer u emotioneel bent. En dan kom jij met zo'n opmerking. Fijn dat jij leeft met gevoel (volgens mij doet iedereen dat), maar je neemt deel aan het verkeer met kennis van de wet ;) en een nuchter inzicht ofwel emotieloos.

Fijn dat je zo ignorant bent. We hebben het over rotte appels in de wielrensport, maar jij bent duidelijk een rotte appel onder de recreanten buitenrijgroep.

Je zult wel iets anders bedoelen, ik bedoel er nmlk geen emotie mee.
Nee, niet iedereen leeft met zijn gevoel.
Als je geintresseerd bent in met welke denkwijze ik leef (okee hier komen vast weer grappen over, ik zal zeggen gaat u gang) mag je me gerust een pb sturen. Het gaat hier namelijk niet in het topic over mijn 'denkwijze'.

Ik ben heus geen rotte appel. Als mensen respectvol naar mij toe zijn, ben ik dat terug. En dan kan er van alles gebeuren, respect voor een ander staat bij mij voorop. Wetten overtredend of niet!
In iedere situatie kan iets gebeuren waardoor je de wet overtreedt. Ik probeer zo snel en goed mogelijk te handelen. Bij de wielrenster was dit niet snel genoeg. Als zij mij niet was gaan uitschelden, had je mij hier ook niet horen klagen. Dat het paard dwars op het fietspad stond, was dan wel mijn fout, maar fouten maken is menselijk.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:05

Probeer je nu steeds je gelijk te halen Amykimmie?
Volgens mij wordt het hier tijd voor een slotje.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:54

Doma_clasica schreef:

Beetje een rare opmerking.
Dit is een discussie topic.. hier mag je discussieren totdat je erbij neervalt ;)
mits het respectvol gebeurd natuurlijk, maar ik vind de TS niet onrespectvol, en ze valt ook niet persoonlijk aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:15

Vaak irriteer ik me ook enorm aan wielerterroristen (de "echte" wielrenners, en ook de wannabe's)
Had er gisteren ook zulke voor me, in een binnenbaantje (dus een weg waar je net niet met twee auto's kan passeren, beide kanten een halve meter berm, met daarachter een grachtje, wel ruim breed genoeg om netjes met je auto door te kunnen rijden als er een fietser rijdt)
2 wielrenners, die naast elkaar, midden op de weg reden.
oke, geen probleem, maar als je een auto hoort aankomen, ga dan even achter elkaar rijden.
ikzelf heb een auto met een vrij zwaar motorgeluid (oudere diesel :D), en in de zomer staat mijn raam altijd open, en mijn muziek staat goed hoorbaar, dus je kunt me van ver horen aankomen. ik reed een normale snelheid (+-70 op een recht stuk).
Maar toch bleven de heren naast elkaar rijden, tot ik op twee meter afstand van hun kwam, zodat ik bijna stilstond, om dan op hun hele trage gemakkie, rustig achter elkaar in te voegen, zodat ik weer moest optrekken (en dure diesel verspillen!!!) om voorbij hun te passeren ...

een aantal jaar geleden heb ik met mijn paard een wielrenner van zijn sokken gereden.(dit is een koudbloed, die 100 % verkeersmak is, schrikt bijna van niks)
ik rij, ook in een binnenweg, beetje in het midden van de weg (er kwamen toch geen auto's af)
plots wordt ik, zonder waarschuwen, zonder hem te horen, keihard links voorbijgestoken door een wielrenner. paard had het ook niet gehoord, en zet 1 stap opzij naar rechts. helaas kwam er op dat moment rechts ook een wielrenner voorbijgestoken (hoe achterlijk kun je zijn om tegelijk links en rechts voorbij te steken?), die natuurlijk een duw kreeg van mijn paard, en zo de berm in vloog :D
Gelukkig verder zonder meer erg, wielrenner begon me uit te schelden, tot ik hem haarfijn uitlegde hoe idioot hij niet was om zo voorbij te steken, en welke gevolgen het KON gehad hebben (bij het uitleggen dat mijn paard tegen de 1000 kilo woog, en wat het resultaat is van 1000 kilo op een mensenlichaam en zijn dure (!) fiets, kwam hij lichtjes bleek), toen bond hij gauw in :D

Ik hou rekening met andere weggebruikers, dan is het fijn dat zij ook rekening houden met mij!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:22

Toen ik gisteren naar huis reed op de scooter, zat ik ook even achter een wielrenner.
Deze man wachtte netjes toen hij over kon steken, bedankte vriendelijk toen hij voorrang kreeg, en ging vervolgens netjes aan de kant zodat ik er langs kon :)

Petje af voor deze wielrenner, en dat heb ik hem duidelijk gebaard ook :)

Er zitten echt wel vriendelijke tussen, het is alleen jammer dat het merendeel het voor de rest verpest.. maar als ik me mond open kan trekken als ze asociaal doen, kan ik dat ook als ze gewoon netjes en vriendelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:07

Doma_clasica schreef:

Hier valt dus echt mijn mond weer van open...
Waar probeer ik in jouwn ogen gelijk te halen?
Ik geloof helemaal nergens, ik deel alleen mijn mening?