Karl66 schreef:Mijn ervaring is dat wielrenners over het algemeen behoorlijk defensief rijden. Dat is ook niet zo gek want zij weten beter dan wie dan ook dat ze zwakke weggebruikers zijn, die veel risico lopen. Ze gaan met weinig bescherming, met in verhouding hoge snelheid op smalle bandjes over de weg. Soms maken ze een verkeerde of domme inschatting, zoals pal achter een paard langsrijden. Tenslotte kan je ook pal achter een stilstaande auto langsrijden. En helaas zitten er tussen de wielrenners, net als tussen de andere groepen wegdeelnemers, asociale types, die het voor de andere wielrenners verpesten. Alleen als ik de OP lees, dan heb ik toch vooral het gevoel dat het om een asociale ruiter gaat, die vindt dat de wereld om haar draait en iedereen zich bij haar moet aanpassen.
Er bestaan natuurlijk ook wielerfora en die hebben vergelijkbare topics over asociaal gedrag op de weg. En het verontrustende is dat in tegenstelling tot hier, alle wielrenners een duidelijk negatieve mening hebben over asociaal wielergedrag. Terwijl hier in dit topic veel ruiters vergoeilijkend reageren op asociaal ruitergedrag. Mijn conclusie is dan dus ook dat ruiters blijkbaar de asociaalste weggebruikers zijn, die komen op plekken waar ze niet horen en gevaarlijk gedrag goedpraten onder het mom dat een paard nou eenmaal een vluchtdier is.
Wat wel een GROOT verschil is imo Karl, is dat wielrenners een speciaal voor hen gereserveerd gedeelte hebben waar zij veilig kunnen fietsen, waar ze door ander verkeer in de gaten gehouden kunnen worden omdat ze daar verwacht worden. Dat gedeelte heet een fietspad. Desalniettemin kiezen veel wielrenners er bewust voor om geen gebruik te maken van die mogelijkheid, maar in plaats daarvan gebruik te maken van de rijbaan. Een plaats waar ze niet mogen komen en die ze niet opzoeken voor de veiligheid van zichzelf en de rest van het verkeer, maar om grotere snelheden te kunnen maken. Die alsnog niet groot genoeg zijn om gewoon op te kunnen rijden met het verkeer dat zich daar al bevindt, waardoor dus ergernissen en gevaarlijke situaties ontstaan.
Ruiters zie je ook op plaatsen waar ze niet horen maar die zoeken die plaats op omdat de juiste plaats op de weg wetmatig gezien, een plaats is die alleen gebaseerd is op traditie en die in het hedendaagse verkeer gewoon onzinnig en gevaarlijk is en waarmee ze, omdat ze de snelheden van het gangbare verkeer niet kunnen halen, ook ergernis en gevaarlijke situaties veroorzaken voor zowel zichzelf als het andere verkeer. Dus: die verkassen JUIST om het veiliger te maken in plaats van uit louter eigenbelang.
In het topic wordt nu veel gereageerd a la: ja maar ruiters...
Maar hoe zit het dan met de ergernissen die je ervaart als automobilist, als fietser en als wandelaar? Het blijven diezelfde wielrenners met hetzelfde gedrag, hebben we in een andere rol in het verkeer ineens WEL recht van spreken????