Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:15

Yelly schreef:
Nou, inderdaad, Roodvos!

Citaat:
Deze merrie houdt zich bij aanvang wat vast in de rug, waardoor ze stijf overkomt. Na een paar rondjes galop is dit over.

Het is eerlijk.. Maar of je hier blij van wordt? Denk het niet :n

Precies, dat was ook mijn gedachte.. Vandaar de vraag of ze het filmpje bekeken had..
Hier moet je eerst een paar keer fysio tegenaan gooien en heel bewust gaan loswerken. Nou zo zou ik al niet willen beginnen met een paard. Maar goed, waarschijnlijk is de prijs daar ook naar.

Liaan

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:54

Pfff wat kletsen jullie veel.

Ik ben gister ook weer bij eentje wezen kijken. Leuke merrie alleen nog niks meegedaan en is nu 4. Leuk model en leuke bewegingen, alleen zeer slechte hoeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:15

Hoipiepeloii schreef:
Precies, dat was ook mijn gedachte.. Vandaar de vraag of ze het filmpje bekeken had..
Hier moet je eerst een paar keer fysio tegenaan gooien en heel bewust gaan loswerken. Nou zo zou ik al niet willen beginnen met een paard. Maar goed, waarschijnlijk is de prijs daar ook naar.

Dat is met name een kwestie van voldoende kennis en begeleiding door de juiste personen.

Strikt genomen was mijn paard veel verder weg, die zat niet alleen wat vast (niks wereldschokkends) maar was door slecht voerbeleid ook nog eens verzuurd. De verkopende partij had daar vermoedens van, maar kon de vinger er niet achter krijgen om dit hard te maken richting stalhouder.
Paard is helemaal goed gekomen, niet in de laatste plaats omdat mijn stalhouder beter meedacht en betere omstandigheden kon scheppen voor het paard.
Het was voor de verkopende partij ook wel fijn te horen dat ze dus echt wel goed zat maar alleen die laatste stap naar bewijs nog niet voor elkaar had.

Ik zou me door dergelijke berichten dus ook niet tegen laten houden als het paard me verder wel aansprak. Gooi er een bloedtest tegenaan, wellicht wat suplementen, een osteo en wat goede les en je bent voor minder dan 1000 euro klaar. Schokkend.........

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:22

Je hebt daar helemaal gelijk in, Ikke, veel kijkers beoordelen het paard op hoe het voor hun staat, zonder het eventuele potentieel te zien. Juist bij 'opknappers' kun je makkelijk een positief effect realiseren. Terwijl je er dus prijsgunstig aan kunt komen en eigenlijk waardestijging kunt behalen.
Het onbeleerde paradepaardje van dik 8.000 euro kan eigenlijk alleen nog maar in waarde dalen.

Maar het vraagt wel veel inzicht en 'paardenmens-gevoel' om dat te kunnen zien en aan te durven. Iets wat veel kijkers van deze tijd mogelijk ontberen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:51

Ik zeg altijd grappend tegen iedereen: Zodra de hoefjes gevet zijn, betaal jij ineens 500,00 meer.

Als verkoper zijnde heb ik altijd behoorlijk wat moeite met kopers die het potentieel niet kunnen zien in een dier als het niet optimaal gepresenteert wordt, gebrek aan paardenkennis vaak. Geef mij maar kopers die vol enthousiasme langs de bakrand staan ondanks vuile plekken, die laten zich naar mijn ervaring veel minder (mis)leiden door oh's en ah's, en beoordelen het dier op directe kwaliteit. Die zien de schoonheid en de mogelijkheden ook zonder glansspray :j
Trek zelf ook bij voorkeur een paard rechtsstreeks uit de klei, met een beetje paardenkennis kun je dan inderdaad heel prijsgunstig een fijn paard 'op de kop tikken'.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:02

Ja, het aantal mensen met paarden stijgt :j

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:05

Bij mijn vorige paard kwam ik en toen stond ze in de witte bandages, hoefjes gevet en in de knotten. Stond natuurlijk erg chique maar inderdaad, daar moet je door heen kijken en betaal je toch voor.

Heb net de kliniek gebeld, woensdag 11u is het zover! :):) Overigens werd deze fries uit het land geplukt met de dreadlocks nog in het haar en niet gepoetst :') Zo zag je het werkelijke paard natuurlijk super goed.

Oja, dat paard van laila3 meende ik, vind ik kwa bouw ook niet zo. Ben daar laatst wel wezen kijken voor een andere maar die was helaas de volgende dag verkocht.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:10

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:13

Needje: ik vind z'n rug op die draffoto niet geweldig om eerlijk te zijn.. Maar ziet er verder idd wel aansprekend uit :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:27

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:32

Die special D zou hier wel op zn plek zijn ik houd wel van een project maar de prijs mag dan wel naar beneden :j

Die moet echt leren op dr eigen benen te lopen en over de rug te gaan en daarin vooral naar mijn idee rond de schoft ontspannen, een goede osteo en duidelijke training maak er een heel ander dier van.

De merrie die needje laat zien tja ik vind het jammer dat ze op de fotos zo gestrekt staat in de hals en ook de draf foto maakt ze zich lang alsof ze dr hals nodig heeft om in balans te blijven.

Leuk veulen had liever een foto van een moment of 2 later ben beniewd of ze dr beentjes ook naar voren brengt :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:38

Paard van Needje is 100% springgefokt. Daar mag je anno 2012 geen dressuurnormen meer op loslaten ;)
Prima paard gezien zijn pedigree. Ik vraag me af hoe onafhankelijk die hoogste bieder van mp is trouwens :D

Smilda veulentje is leuk om te zien op de foto. Denk dat de fotograaf in deze veel toevoegt. Ze hebben elk jaar veulentjes met dit soort foto's.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:40

Das waar dees :D maar ook een spring paard kan beter in balans rond draven zonder zo de nek uit te steken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:46

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=szLo0E2O0CQ
Smilda gebruikt meestal stills uit bewegingsfilmpjes als 'foto'. Ik ben erg gek van hun fokkerij, stuk voor stuk fijne dieren en niet van die broodjes kebab waarin elke willekeurige commerciele hengst die ten tonele verschijnt gebruikt wordt. Helaas de komende jaren geen plek meer voor een veulen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:53

Voor wie geinteresseerd is in een heel lief dressuurpaard om recreatief mee bezig te zijn:
*knip*
Laatst bijgewerkt door Leo op 03-08-12 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het aanprijzen van eigen advertenties is niet de bedoeling

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:56

ik vind de tekst van de ad wat apart academische rijkunst is een type van training niet een dressuur niveau :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:01

Hihi Seven, inderdaad! 'academische rijkunst' is volgens mij niets anders een modewoord om gewone rijderij wat meer 'wol' te geven :D
(no offence)

Veulentjes van Smilda zijn volgens mij wel aardig aan de prijs. Voor Noordelijke begrippen :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:07

Ik kan helaas geen touw vast knoppen aan de academische rijkunst er zitten dingen in die goed zijn maar zeker niet de oplossing voor alles zoals de ophouding naar boven, ja die kan helpen net dat beetje meer buiging in de hals te geven of het neusje dr iets meer bij te zetten maar bij academische rijkunst zie je mensen met constant de hand zo hoog dat elke lijn van bit naar arm is verbroken.

Maar zo heeft iedereen zn eigen rij stijl, ik gebruik wel dingen uit allerlei "rijkunsten" en kijkt wat voor mij en het dier werkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:10

ikke schreef:
Hoipiepeloii schreef:

Dat is met name een kwestie van voldoende kennis en begeleiding door de juiste personen.

Strikt genomen was mijn paard veel verder weg, die zat niet alleen wat vast (niks wereldschokkends) maar was door slecht voerbeleid ook nog eens verzuurd. De verkopende partij had daar vermoedens van, maar kon de vinger er niet achter krijgen om dit hard te maken richting stalhouder.
Paard is helemaal goed gekomen, niet in de laatste plaats omdat mijn stalhouder beter meedacht en betere omstandigheden kon scheppen voor het paard.
Het was voor de verkopende partij ook wel fijn te horen dat ze dus echt wel goed zat maar alleen die laatste stap naar bewijs nog niet voor elkaar had.

Ik zou me door dergelijke berichten dus ook niet tegen laten houden als het paard me verder wel aansprak. Gooi er een bloedtest tegenaan, wellicht wat suplementen, een osteo en wat goede les en je bent voor minder dan 1000 euro klaar. Schokkend.........

Ja dat hebben wij wel door, maar wat me zorgen baart is dat het paard voor weinig geld wordt aangeboden en dat de kans dan wat groter is dat hij terecht komt bij iemand die deze kennis niet heeft. Dus dan wordt het paard nog niet 'opgeknapt'.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:11

Dees: Ik heb geen weet van zijn recente prijzen. Toen ik in 2006 mijn merrieveulen bij hen kocht lag alles op 4.500 >
Tussentijds wel weer diverse successen geboekt, maargoed markt speelt ook een rol. Ik bel eigenlijk nooit voor vraagprijzen als ik geen intentie heb werkelijk iets te kopen. :=

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:13

Ik krijg altijd het gevoel dat de mensen die in de 'gewone' dressuur niet goed mee kunnen komen, maar aan de academische of klassieke rijkunst beginnen.. en sommigen houden er dan heel onlogische theorieen op na, bijv dat je vierjarige aan de hand keertwendingen moet doen.

Not my cup of tea...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:14

Academische rijkunst is voor mij ook maar een zweverig begrip. Doe maar gewoon, doe je al gek genoeg.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:16

Inderdaad, mensen gaan experimenteren met alles en de echte kennis ontbreekt, doe je een dier meer slecht mee dan goed.

Zelfs een goede instructie is al niet te vinden

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:19

Doe mij maar een instructeur die kijkt naar wat past bij paard en ruiter, in plaats van een instructeur met tunnelvisie, zo eentje die vindt dat iedereen volgens een bepaalde stroming moet rijden :D

Ik vind 4000 Euro trouwens geen koopje, voor een merrie die blijkbaar zo vast zit dat ze het wel in de advertentie moeten vermelden. Zou eerst wel eens willen weten of die rug überhaupt wel in orde is..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:27

Pinda_Dipje schreef:
Ik bel eigenlijk nooit voor vraagprijzen als ik geen intentie heb werkelijk iets te kopen.

Dat siert je!
Smilda staat er wel een beetje bekend om veel te vragen voor die veulens. Hier ook geen idee wat ze tegenwoordig doen maar ik vind veel van die veulentjes nou niet zichtbare bovenklasse. De meesten zijn toch best wel net zo gewoon als veulentjes van andere fokkers, dus waarom die van Smilda nou uitgerekend zoveel duurder zouden moeten zijn...

Seven schreef:
Inderdaad, mensen gaan experimenteren met alles en de echte kennis ontbreekt, doe je een dier meer slecht mee dan goed.

Dat soort mensen vernielen een duur paradepaardje met hetzelfde gemak :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 27-07-12 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt