[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 00:54

Met Frum lijkt het weer beter te gaan. Meer rust. Ondanks de wind en het vele vuurwerk. Hij houdt wel zijn omkijktic.
Vandaag ging het weer geweldig bij de hoefsmid. De 2-jarigen schoten naast hem alle kanten op, maar hij bleef rustig staan. De smeden vonden het zelfs lijken alsof zijn krampbenen minder erg waren geworden. Dat kan volgens mij niet, maar hij kan wel heel snel omschakelen naar ontspanning en 'valt' nooit door zijn krampbenen heen.

Vanwege het vele vuurwerk dat wordt afgestoken langs het ruiterpad naast het spoor (moet ik overheen om bij de bak te komen), staan de paarden al 5 dagen op rust. Voor de nodige afleiding doen ze dit:
Afbeelding

En de laatste keer van 2013 onder het zadel ging op deze manier:
Afbeelding

Voor het eerst samen met zijn moeder onder het zadel. :D Leuk, he?
En nu weten we dat Charlotje ook door een vreemde ruiter gereden kan worden. Hele omschakeling, aangezien ze haar hele leven door mij is gereden. Mijn moeder heeft er wel een paar keer opgezeten tijdens de dracht, maar zij is natuurlijk een heel bekend persoon voor Lots.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:13

Fijn dat het weer beter gaat. En heel fijn dat hij niet erger is geworden door al dat vuurwerk, kan me zo voorstellen dat dat je op je zenuwen werkt . Ik vind het al niet fijn laat staan een paard.
Geeft een heel leuk plaatje samen met zijn moeder.

En alvast een leuke jaar wisseling, voor iedereen natuurlijk.
Dat 2014 maar veel leuke, goede dingen op ons (ruiter)pad mag brengen.

Roosch

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:16

Het kan zijn dat ik nog niet wakker ben maar jeetje.. Dacht dat je Frum dubbel gephotoshopt had!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:22

Jemig, ik zie dit topic nu pas..
Wat vreselijk en tegelijk wat mooi...zo dubbel!
Ik heb je filmpje met de hinnik gekeken..grappig precies zoals de mijne hinnikte, die maakte hem ook nooit af.
Ik noemde die van mij ook autistisch en maakte geen buitenritten omdat het hem teveel spanning gaf (diarree, kort lopen, iemand dacht ooit is dat hij maandag ziekte had, maar het was gewoon de spanning). Een vreemde stal kreeg ik hem uiteindelijk wel in maar dan bevroor hij en was hij binnen 5 min nat van zijn oren tot zijn staart.
Langs enge dingen ging hij alleen achter mij aan, ook ik had hem vanaf zijn geboorte en bleek volkomen op mij te vertrouwen.
Ik weet nog dat de stalhouder is een nieuwe deurmat had en ik begreep maar niet waarom hij niet naar de spuitplaats wilde..tot mijn stalgenoten me wezen op de nieuwe deurmat die net was neergelegd voor de deur waar ik helemaal niet door moest maar langs (10 meter bij ons vandaan).

Men zegt dat autisme bij paarden niet voorkomt..ik weet het niet, ik dacht er 1 te hebben, jij lijkt er ook 1 te hebben (wel in ergere mate met die gekruiste voorbenen).

Oh, en ik vind jou niet te groot voor hem, jullie zijn een prachtig stel!
Hopelijk blijft hij het goed doen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:22

Roosch schreef:
Het kan zijn dat ik nog niet wakker ben maar jeetje.. Dacht dat je Frum dubbel gephotoshopt had!!

Ik had hetzelfde. Wat lijken moeder en zoon heel erg op elkaar.
Super dat het goed gaat met Frum. En dan die omkijkacties maar voor lief gaan nemen. En wat een leuk compliment van de hoefsmid.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:06

Ik las dit op fb

Stal De Nekker

28 december
.

Een leuk nieuwtje aan het einde van het jaar. Valdo SDN komt weer terug in de ring. Tijdens zijn 'pensioen' werd de 11-jarige ruin steeds strammer en kreeg allerlei kwaaltjes. De dierenarts gaf het advies hem weer te gaan trainen omdat zijn lichte ataxie op deze manier verergerde tot een serieus probleem. Dit pakt zo goed uit en het paard is nu weer zo vrolijk, dat is besloten hem ook weer te gaan starten. De dierenarts staat hier ook achter, het is zonde van zo'n paard zegt hij. Met een aangepast trainingsschema hopen we nog lang plezier van Valdo SDN te hebben!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:23

yvonnedv dat klopt ....ook bij ataxie geldt rust roest! Hoe beter de bespiering des te meer coördinatie/ondersteuning.

Mijn paard is ook atactisch (wobbler) en gaat het beste gepaard bij krachttraining, we gaan binnenkort Z2 starten.
Ik vraag er juist veel van, ik train zelfs momenteel in het water/modder om hem sterker te maken.

Maar Frummel heeft een naast zijn ataxie een iet wat ander probleem, nl zijn autisme...
de vreemde prikkels lijkt hij niet te kunnen verwerken vanuit zijn hersenen.
Lijkt mij dat dit dan toch deels vanuit de hersenstam afkomstig is.
Wellicht dat (kracht)training ondersteunt, maar het omgaan met de externe prikkels neemt het niet weg.

Bij mijn paard is het alleen de beschadiging aan de zenuwbaan in zijn halswervelgebied, externe prikkels heeft hij geen last van.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 19:45

Frum is heel anders dan Aqanto! Anders was het toch nog wat makkelijker geweest, denk ik.

Waar atactische paarden vaak slap zijn, zwabberen en slecht bochtjes kunnen draaien, kan Frum dat met gemak. Hij heeft totaal andere problemen. Dat maakt het wel ingewikkeld, want voor zijn lijf is de training nodig, maar qua prikkels wordt het soms teveel. Toch jammer dat wij bij huis geen bak hebben, dat was voor hem heel fijn geweest.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:55

Idd een heel andere vorm van ataxie, lijkt erop dat het bij Frum vanuit de hersenstam komt, extra last ervan als er veel externe prikkels optreden
Vandaar waarschijnlijk ook geen slapte, gezwabber of moeite bochtjes.
Dat past meer bij het klinische beeld als gevolg van extern trauma of ataxie nav een virus.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 19:59

Het is echt gebeurd bij castratie/voor het eerst het land op met de groep (viel samen). Daarvoor en daarna zijn wij bij hem geweest en het was echt van het ene op het andere moment mis. Naar alle waarschijnlijkheid raar gevallen of een trap gehad, maar het kan ook een hersenbloeding zijn geweest.

Mijn instructrice zegt dat hij prima Z kan lopen. Ja, misschien wel, als de jury zich heel goed verstopt in de vertrouwde bakken. :Y) Maar eerlijk gezegd vraag ik me sterk af of hij naast het rijden goed genoeg blijft om 6 jaar oud te worden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 10:59

Toch weer een update.

Eind vorig jaar baalde ik enorm dat hij de ‘omkijktic’ kreeg en hij zo gespannen was onder het zadel. Er kwamen tics bij en ik was er toen van overtuigd dat dit het begin van het einde was… Tranen met tuiten natuurlijk… Ook mijn moeder was niet positief over de ontwikkelingen.

Met een lading zakdoeken (*snif snotter*) was ik oude filmpjes aan het bekijken. Mijn kleine Frum.

Een aantal dagen later, op een willekeurig moment, besef ik ineens iets. Ik weet niet meer of ik nou op kantoor zat, in bed lag of dat ik Sam/Charlotje aan het rijden was, maar het kwam zo spontaan in mij op. Frum kruist zijn voorbenen niet meer. Al weken niet meer. Nooit. Helemaal niets. Zijn voorbenen zijn schoon (dat is wel anders als hij kruist met moddervoeten) en heel (bij ophalen uit de opfok had hij soms zelfs een bloedend krasje). Ook had hij niet/nauwelijks hoefkneuzingen, omdat hij zichzelf niet meer op de voeten stond.

Thuis eerst nog dagenlang gecheckt of het wel klopte. Ik had mijn moeder ook verteld wat ik vermoedde, zodat ze mee kon kijken. En ja, tot onze verbazing is die tic weg. Hij kan nog wel bol gaan staan (lichtelijk berggeit) bij spanning, maar hij laat al zijn benen aan de grond.

Echt heel bijzonder. Maar joh, ik teken ervoor. Liever dwangmatig omkijken dan dat zijn benen beschadigen. Hopelijk komt het niet terug.

Hij heeft overigens bij het spelen wel zijn halve staart (serieus, een enooooorme pluk ;( ) verloren tijdens het spelen met Sam. En ik houd zijn staart expres al korter dan ik gewoonlijk doe, maar hij kreeg het toch voor elkaar om erop te gaan staan.

Verder heb ik hem in februari weer lichtjes opgepakt. Hij begon wel meeeeega fris, zo fris dat ik er doodmoe van werd, maar nu hij weer een paar keer onder het zadel is geweest, is hij weer braaf.
Dan de volgende uitdaging: meer ontspanning onder het zadel. Bij Frum is vastgesteld door osteopaat en dierenarts dat hij minder last heeft van zijn ataxie als hij in een hoge halshouding loopt. Daarom liet ik hem altijd maar. Hij hield echter wel steeds vaker vast in zijn rug (omdat hij zo fris was) en voor mijn gevoel moest ik daar wel wat mee, maar ik durfde niet. Bang om iets te vragen wat hij niet kan. Maar wat is slechter… het moeilijk maken voor hem of hem vast laten houden in zijn lijf…?

Gisteren heb ik een clubgenootje gevraagd om mee te kijken met het rijden, zodat ik kon werken aan de ontspanning. Lager tempo, lagere halshouding en vooral meer halslengte. Zij kon dan kritisch meekijken. Gebruikt hij zijn lichaam nu beter? Hoe moeilijk is dit voor hem? Kan ik dit vragen?

Frum vond het erg lastig en was constant aan het zoeken in aanleuning en tempo. Dat reed voor mij wat onhandig en klungelig. Hij wordt er wel een klein beetje onzeker van. Galop werd ineens ongecontroleerd. Clubgenootje zag echter geen aanwijzingen dat dit onverantwoord was.

Ik heb een stukje film, maar van zeer slechte kwaliteit (had geen videocamera meegenomen, dus mijn moeder nam fragmentjes op Mt een heel simpel en oud fotocameraatje). Dan kunnen jullie ook zien hoe zoekerig het was.

Alle begin is moeilijk… Toch gaan we maar dapper zo door. Ik heb geen verwachtingen, we zien wel wat de toekomst brengt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:02

Fijn dat het beter gaat! Op het filmpje vind ik hem nog steeds niet 100% lopen, maar wel duidelijk wat verbetering zichtbaar met het vorige filmpje.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:18

Wat een fijne update!
Je ziet hem inderdaad veel zoeken, maar niet afwijkend zoeken, echt een jong paard die zijn tempo, balans en houding moet vinden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:22

Jullie weten dat hij atactisch is en dat hij twee krampbenen heeft. Is dat nog los te zien van het filmpje? Stel dat jullie het niet wist, wat dacht je dan van dit paard?

Als mensen hem zien lopen die verder niets van hem weten, dan denken ze standaard:
- Wat is dat paard fris
- Loopt normaal
- Momentjes waarop je kan zien dat het een jong/onervaren paard is
En dat laatste is wanneer hij last heeft, zoals met halthouden, maar dan denken ze dus eerder “jong paard, kan gebeuren”, dan dat ze denken dat hij echt niet in orde is. Terwijl ik op dat moment wel voel dat het door zijn ataxie komt.

Clubgenoot zag hem alleen vanuit het halthouden een keer raar wegstappen (beetje kramperig). Die vroeg wat hij nou had en of dat vanuit zijn achterbenen kwam. Zij was dus verbaasd toen ik zei dat het uit zijn centrale zenuwstelsel kwam en dat er halswervels zijn met problemen, maar dat hij door die problemen ook kramperig was geworden en dat ze daar nu iets van zag.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:22

Als je niet weet dat hij iets heeft, zie je het niet eens. Ik vind dat hij het voor zijn doen fantastisch doet, ook zeker met deze halshouding. Als je zijn verleden niet kent zie je gewoon een jong paard, zoekende naar zijn balans. Ik zou het gewoon even een tijdje zo proberen. Niets in het filmpje doet mij denken dat hij het niet aan zou kunnen of dat jij het niet van hem zou kunnen/mogen vragen. Ik denk dat, als je hem een tijdje zo rijdt, hij er alleen maar sterker van wordt en beter met zijn 'probleem' om zal kunnen gaan :)

Keep up the goed werk Tor, ik blijf jullie volgen ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:58

Op het filmpje zie ik geen atactisch paard, gewoon een jong paard wat zijn balans zoekt. Stap is iets je minder, maar d'r zijn er zat die slechter stappen. Ik zeg lekker rustig doorgaan zo.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:21

Misschien is het al voorbij gekomen in het topic (heb niet alles gelezen), maar heb je al eens aan cranio sacraal therapie gedacht? Deze therapie richt zich vooral op het hoofd. Bij paarden met trauma aan het hoofd/nek kan dit heel goed helpen.
Mijn paard met problemen in zijn lichaam door hoofdtrauma reageert hier heel goed op.
Weet niet hoe oud Frummel nu is, maar op de leeftijd van 5/6 voegen zich een aantal schedelbotten samen. Dit kan weer gedragsveranderingen veroorzaken (door pijnprikkels).
Is Frummel soms ook onrustig met zijn hoofd?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:22

Ik zie eerder een jong paard wat nog erg zoekende is. Dan dat ik een paard wat atactisch is zie.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:34

Leuk weer een update! Ik was al van plan er naar te vragen vandaag.

Ik zie idd een jong paard dat op zoek is naar balans en aanleuning dan iets anders.
Ik zou gewoon rustig zo door gaan, je merkt vast snel genoeg aan hem als het hem te veel wordt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:36

Tjelley schreef:
Misschien is het al voorbij gekomen in het topic (heb niet alles gelezen), maar heb je al eens aan cranio sacraal therapie gedacht? Deze therapie richt zich vooral op het hoofd. Bij paarden met trauma aan het hoofd/nek kan dit heel goed helpen.
Mijn paard met problemen in zijn lichaam door hoofdtrauma reageert hier heel goed op.
Weet niet hoe oud Frummel nu is, maar op de leeftijd van 5/6 voegen zich een aantal schedelbotten samen. Dit kan weer gedragsveranderingen veroorzaken (door pijnprikkels).
Is Frummel soms ook onrustig met zijn hoofd?

Ja, dat is al een keer voorgesteld. maar dat geeft niet, meedenken waardeer ik.
In het begin overwoog ik zo’n beetje alles, maar toen wilde ik het houden bij de osteopaat, dierenarts en de spulletjes (van Steffi vd Laarse). Op dat moment wilde ik daar niets aan toevoegen. Maar nu moet ik toegeven dat cranio sacrale therapie mij niet direct erg aanspreekt. Ik ben wel bereid om het een beetje in het alternatieve te zoeken, maar dit klinkt voor mij zo vaag… Daarom ben ik toch terughoudend.

Frum en onrustig in het hoofd… Niet vanwege een ongemak. Hij zwiept alleen uit frissigheid wel eens met zijn hoofd (doet zijn moeder ook) en hij heeft dus die omkijktic. Ik heb niet het idee dat hij verder afwijkend is. Wel wordt hij gevaarlijk als de osteopaat bezig is met zijn kruin. Dat hebben we niet doorgezet, omdat hij erg dronken werd, er vandoor wilde en met zijn voorbenen naar de osteopaat ging slaan. Dat is niets voor Frum, dus blijkbaar was het extreem omplezierig voor hem.

Hij is overigens 3,5 jaar oud (wordt 4 in juni)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:56

Mijn paard wordt gemasseerd (Jack Meagher methode) omdat hij problemen met zijn spieren heeft door verstoringen in het zenuwstelsel. Zij past ook cranio toe. Mijn paard vond het eerst ook niet fijn, maar na een poosje gaf ie echt aan dat ie het wou. Het geeft echt verlichting.
Jou Frummel doet me echt denken aan mijn paard. Dat heb ik ook al eens eerder in dit topic gezegd. Vandaar dat ik toch weer even wou reageren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:59

Wie komt er bij jou?

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:11

Yvonne Sidorak http://www.multisouplesse.com/
Zij geeft ook aan wanneer zij denkt dat het paard meer nodig heeft dan wat zij heeft te bieden.
Bij dit soort problemen is het vaak niet één enkel dingetje. Het één werkt weer door op het ander.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 13:18

Hmm, volgens mij neemt mijn osteopaat dit ook mee in de behandeling (heb nog even info gezocht). Ik weet niet wat voor een toegevoegde waarde het dan heeft om het er dan nog eens apart bij te doen. Hij kon na een paar keer niet meer voor Frum betekenen dan het 'onderhoud' te verzorgen. Frum staat het niet toe als de zenuwbanen worden aangesproken (hier viel nog de meeste winst te behalen) en was verder verrassend sterk en soepel. Het is van het voorjaar wel weer tijd voor een behandeling.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:32

Ja inderdaad, vaak past een osteopaat deze behandeling ook toe.
De osteopaat kon na een paar behandelingen ook niets meer voor ons betekenen.
Omdat mijn paard stijf in zijn spieren werd wou ik hem dus laten behandelen zodat hij weer wat ruimte kreeg in zijn lichaam. Zij zag al gauw dat het zijn hoofd was waar hij last van had.

Het blijft toch moeilijk zoeken. Konden ze maar praten...
Ik zit ook nog te denken aan acupunctuur of hem eens door te laten meten (Bioresonantie).