Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 16:23

quarterH schreef:
owja en nog even een toevoegign nu ik begin van topic heb gezien.
jezus wat een groep bekrompen zielen hier!!!

alleen omdat iets ANDERS is dan wat jij GEWEND bent maakt het niet meteen slecht, fout of whatever.

jullie vinden het 'normaal'hoe een totilas en zn dressuurvriendjes lopen. dat vind ik dus weer niet normaal.
en het grote hoofd dat een gemiddeld warmbloed heeft tov zijn nek en lijf.

ik ben gewend aan bv de quarter en dat is mijn 'normaal' en ideaalbeeld.
maar ik weet dat er hele andere types zijn. die hoef ik niet mooi te vinden maar om dan te zeggen dat ze 'mismaakt' zijn....
dat zegt meer over je eigen kennis dan iets anders.

beetje verdraagzaam zijn he mensen!!

Blijkbaar heb jij dus niet het hele topic gelezen en ik vermoed dat je ook niet in staat bent om te begrijpen waar mensen het binnen dit topic over hebben. . . ik zou zeggen lees het topic eens goed door, bekijk de filmpjes en andere pagina's goed en kom dan met een oordeel.

Je hebt mij nooit horen zeggen dat Totilas een normaal paard is, maar fysiek is er niks met hem. Het kan je smaak niet zijn, maar hij is absoluut niet te vergelijken met een TWH of ASH/B. Hoe die paarden lopen (en de manier hoe ze die paarden laten lopen) en de bouw van die paarden is zo extreem dat die paarden imo geen paardwaardig leven hebben. Dat jij van mening bent dat die paarden en/of quarters wel normaal zijn of zelfs ideaal moet jij weten, maar ga mij dan niet bekrompen noemen, kan daar erg slecht tegen.

Ook weet jij verder niets, maar dan ook helemaal niets van mijn kennis, dus ook die mening mag je voor je houden. En dan die laatste zin: beetje verdraagzaam zijn. Mens, laat me alsjeblieft niet lachen! Jij trekt allemaal conclusie's die totaal niet waar zijn, je beledigt een hele hoop mensen enkel en alleen om wat zij denken. . . en dan heb jij het over verdraagzaamheid?

Je moet je laten nakijken ;)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:26

Ailill schreef:
Je hebt mij nooit horen zeggen dat Totilas een normaal paard is, maar fysiek is er niks met hem. Het kan je smaak niet zijn, maar hij is absoluut niet te vergelijken met een TWH of ASH/B. Hoe die paarden lopen (en de manier hoe ze die paarden laten lopen) en de bouw van die paarden is zo extreem dat die paarden imo geen paardwaardig leven hebben. Dat jij van mening bent dat die paarden en/of quarters wel normaal zijn of zelfs ideaal moet jij weten, maar ga mij dan niet bekrompen noemen, kan daar erg slecht tegen.

Ik heb ook mijn twijfels bij de dressuursport, dat ziet er af en toe ook niet normaal uit. Maar inderdaad is dus bijvoorbeeld Totilas wel een paard, die, als je hem in het weiland zet lekker uit zn dak kan gaan. Zijn lichaam laat dat toe.

Ik vind het een domme redenering, dat een halterpaard niet hoeft te kunnen bewegen omdat hij daar niet voor gemaakt is.
Elk paard moet bewegen, rennen, lopen, liggen, bokken alles! Ook zo'n paard.
Een paard is toch geen paard als hij niet kan rennen.
Belachelijk!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:29

iets veroordelen waar je geen kennis van hebt is bekrompen.
ik heb geen kennis van dei twh vind het absoluut niet mooi maar ga het niet veroordelen.
omdat ik weten dat velen ook onze quarters veroordelen puur en alleen omdat ze het niet snappen door te weinig kennis en kwamachtig willen vasthouden aan dat ene beeld van 'paard' wat zij toevallig net zelf hebben.
ja dat vind ik bekrompen. je bepaald zelf of jij vind dat je dan bij die groep hoort.

waarom zou een paard geen paard zijn als hij niet als een maloot door een weiland kan bokken?? wat is dat weer voor kromme beredenering??
volgens mij staat dat in geen enkele definitie van 'paard' hoor.
dat is JOUW beeld van wat een paard zou moeten kunnen.

jenn0dv

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:32

Stel je een paard in de natuur voor (ja, daar waar ze ontstaan zijn!) die niet kan rennen.
Dat paard is dood. Easy as that!

Daarom moet naar mijn idee ieder paard kunnen rennen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:33

dus, staarten couperen is ten strengste verboden in amerika, maar als je wilt, mag je hem wel breken en vastbinden op zijn rug. dan doen we dat toch? ik hoop dat onze boertjes niet op dat idee komen als couperen wordt verboden.

ik snap niet waarom amerikaanse dierenactivisten wel tijd hebben om zo veel te protesteren dat de enigste 2 paardenslachthuizen moeten sluiten. maar hier geen tijd voor hebben? ik denk namelijk dat protesteren op shows echt wel helpt!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 16:36

quarterH schreef:
iets veroordelen waar je geen kennis van hebt is bekrompen.
ik heb geen kennis van dei twh vind het absoluut niet mooi maar ga het niet veroordelen.
omdat ik weten dat velen ook onze quarters veroordelen puur en alleen omdat ze het niet snappen door te weinig kennis en kwamachtig willen vasthouden aan dat ene beeld van 'paard' wat zij toevallig net zelf hebben.
ja dat vind ik bekrompen. je bepaald zelf of jij vind dat je dan bij die groep hoort.

waarom zou een paard geen paard zijn als hij niet als een maloot door een weiland kan bokken?? wat is dat weer voor kromme beredenering??

Het topic gaat niet over 'jullie' quarters. . . het gaat over het bewust doorfokken van paarden en die zo fysiek de vernieling in helpen. . . plus dat we inhoudelijk in zijn gegaan op het feit hoe die paarden getraind worden. Dus jouw reactie is wel bekrompen, want je hebt geen kennis van TWH (dat zeg je immers zelf).

Ik heb wel kennis van die rassen en juist daarom ben ik dit topic gestart. Meerdere mensen hebben mij via pb en zelfs binnen dit topic laten weten dat het een erg waardevol topic is, dat jij die mening niet deelt moet je zelf weten. Maar kom alsjeblieft niet aan met jouw mening over 'jullie' quarters want daar gaat het hier niet over. Je begrijpt de essentie van dit topic duidelijk niet.

Een paard is een dier dat al miljoenen jaren prima voor zichzelf kan zorgen, door dagelijks lange afstanden te lopen. Door over ruw terrein toch goed uit de voeten te kunnen. Door geschikt voedsel ZELF te kunnen vinden en door een strenge hiërarchie binnen een kudde op te volgen. Dit zijn allemaal zaken die een paard tot op de dag van vandaag nodig heeft om een paardwaardig leven te kunnen hebben. Zo'n doorgefokte spierbundel of uitgerekte TWH is daar imo niet toe in staat.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:39

Ailill schreef:
Een paard is een dier dat al miljoenen jaren prima voor zichzelf kan zorgen, door dagelijks lange afstanden te lopen. Door over ruw terrein toch goed uit de voeten te kunnen. Door geschikt voedsel ZELF te kunnen vinden en door een strenge hiërarchie binnen een kudde op te volgen. Dit zijn allemaal zaken die een paard tot op de dag van vandaag nodig heeft om een paardwaardig leven te kunnen hebben. Zo'n doorgefokte spierbundel of uitgerekte TWH is daar imo niet toe in staat.

Amen!

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:43

quarterH schreef:

Meen je dit nou echt?
Er is niks krom aan die beredenering lijkt me. Een paard moet op zijn natuurlijke manier kunnen bewegen. Als dit door doorfokken (en daardoor verkregen beperkingen in beweging en natuurlijk gedrag, omdat het uiterlijk een eerste prioriteit heeft) niet meer mogelijk is, is het inderdaad geen paard meer, maar een modeartikel.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:56

in alle rassen bij alle dicipliens wordt er zo gefokt dat het ideaal beeld zo goed mogelijk wordt en de minpunten eruit gehald worden, dat is fokken.

alleen vind 'men' het hier bij springen en dressuur normaal want dat 'hoort zo'.
waar het mij om gaat is dat weer het 'grote onbekende' eruit wordt gepikt en gebashed wordt. lekker makkelijk.
we kennen het niet, het ziet er anders uit dan wij gewend zijn in ons kleine landje en wereldje en het zit lekker ver weg dus laten we daarover gaan zeggen hoe slecht het wel niet allemaal niet.

beetje erg makkelijk en ja, bekrompen vind ik dat.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:03

Dus jij vind een paard, met het lichaam van een stier, dat zich niet als een paard kan gedragen normaal?

Omdat hij niet 'gemaakt' is om te bewegen hoeft hij dat dan ook maar niet ? Dat is toch bizar!
Weet je waarom het makkelijk is om op deze rassen te reageren, omdat het inderdaad onbekend is. Maar het is ook absoluut niet normaal in hoe die dieren eruit zien en bewegen. Dat verbaasd, verwonderd en stoort heel veel mensen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:08

JIJ vind het niet normaal omdat het VOOR JOU onbekend is.

hij heeft voor geen lichaam van een stier maar het lichaam van een goed gebouwde quarter met enorme bespiering. zoals een halter quarter moet zijn.

enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat jullie veroordelen nav je eigen beeld van wat 'normaal' zou zijn wat gevormt is door de ervaringen die je zelf hebt gehad.

vraag iemand van dezelfde leeftijd met dezelfde periode in de paarden in usa wat ze normaal vinden en ze zullen een heel ander beeld hebben.

ja, de verschillen zijn enorm. maar wat nu 'normaal' is is voor iedereen anders. afhankelijk van wat je gewend bent.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:10

Vertel ons dan eens wat er zo goed is aan jouw ideaal beeld.
Dit topic is bedoeld om het idee er achter te zoeken en wij hebben dat nog niet kunnen vinden.

Ipv ons dom en bekrompen te noemen.
Kun je ons beter de gedachten erachter uitleggen. :)*

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:11

quarterH schreef:
alleen vind 'men' het hier bij springen en dressuur normaal want dat 'hoort zo'.
we kennen het niet, het ziet er anders uit dan wij gewend zijn in ons kleine landje en wereldje en het zit lekker ver weg dus laten we daarover gaan zeggen hoe slecht het wel niet allemaal niet.

Als je het topic nou gewoon even doorleest kan je zien dat hier al lang en breed over gesproken is. Het verschil tussen een paardenras (vrijwel?) zonder menselijke invloeden als een Przewalski en een naar een ideaal gefokte Totilas (om even in de bokt sferen te blijven ;)) is al voorbij gekomen.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:16

quarterH schreef:
enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat jullie veroordelen nav je eigen beeld van wat 'normaal' zou zijn wat gevormt is door de ervaringen die je zelf hebt gehad.

ja, de verschillen zijn enorm. maar wat nu 'normaal' is is voor iedereen anders. afhankelijk van wat je gewend bent.

En hier sla je de spijker op zijn kop. Afgezien dat het echt niet nodig is om woorden compleet met hoofdletters te typen om je punt duidelijk te maken.
Wat normaal is, is voor iedereen anders. Jij ziet de quarter als normaal, omdat je dat zo gewend bent. Voel je niet aangevallen als een ander (bijv. met een dressuurpaard als ideaal) dat beeld niet heeft.
Roep niet dat anderen veroordelen naar aanleiding van hun eigen referentiekader als je je daar zelf ook schuldig aan maakt.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:18

Nou ja wat normaal is natuurlijk moeilijk te zeggen met alle verschillende soorten paarden. Maar uitgangspunt moet wel zijn dat een paard...welk ras dan ook...gewoon normaal kan functioneren als een paard. Dat betekent dat ie gewoon drie gangen (meer mag ook) moet hebben, een printje moet kunnen trekken indien nodig, kan grazen, nou ja alles om gewoon normaal te functioneren.
Als je zo gaat fokken dat een paard niet meer goed functioneert dan moet je toch even denken waar je mee bezig bent. Zelfde dat het niet ok is om honden zo te fokken dat ze niet meer kunnen ademhalen.
Een quarter en ook een halter quarter is ten eerste gewoon een paard en daarna pas een ras. Als omdat een ras op een bepaalde manier eruit dient te zien, het paard helemaal verdwijnt, dan ben je slecht bezig.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:18

quarterH schreef:

hij heeft voor geen lichaam van een stier maar het lichaam van een goed gebouwde quarter met enorme bespiering. zoals een halter quarter moet zijn.

vraag iemand van dezelfde leeftijd met dezelfde periode in de paarden in usa wat ze normaal vinden en ze zullen een heel ander beeld hebben.

Je mag wel gewoon met kleine letters typen hoor :)

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:28

Voor iedereen is het ''normaal'' beeld anders :j
Ik vind Quarters prachtige paarden, heb ook een tijdje op een western stal gestaan met mij vroegere pony.

Maar die in dit topic worden gebruik lijken gewoon ''anabooltjes'' , of ze met zo'n lichaam goed kunnen bewegen geen idee , ik nog nooit beeld matriaal gezien van deze bodybuilders :P

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:30

En de TWH die in dit topic voorbij komen met al dat ijzer aan die benen vind ik persoonlijk, zeer en zeer triest :(

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:32

quarterH schreef:

precies;
zoals een halter quarter 'moet' zijn.
maar hoe is de halter quarter ontstaan? echt niet vanzelf hoor, kijk maar eens naar al die HYPP enzo, dat komt door het (door)fokken..

het gaat er dus om, zoals al gezegd, wanneer is fokken om een ras te verbeteren toegestaan, want zoals te zien is bij de halter quarters,
die hebben geen enkel nut meer, die beesten kunnen niks, hebben geen leven. en waarom? omdat wij zo nodig willen dat ze er zo uitzien, omdat het 'leuk staat voor de shows'..

ik vind quarters prachtige paarden, maar niet op die manier..

-en dit is MIJN mening.-

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:33

Laat ik het anders formuleren.
Ik vind het niet gezond hoe dat ras eruit ziet en beweegt.
Of het normaal is laat ik dan maar in het midden.

Ik vind het niet nodig dat de mens een paard probeert te maken naar hun eigen ideaalbeeld. Terwijl dit voor het desbetreffende doorgefokte paard absoluut niet paardwaardig kan zijn.
Mijn mening.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:44

Pfoe... Paard is gewoon te zwaar om z'n eigen massa te kunnen dragen.
Moet je in 't begin al eens kijken hoe hij op z'n benen staat te trillen en hoe ongelooflijk kreupel hij loopt in dat stukkie stap. Hij krijgt z'n achterhand gewoon niet gedragen. Arm dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:45

jenn0dv schreef:
Pas op SCHOKKEND .. ;)

:O

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:48

Ik snap je gaap niet ?

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:50

Hij beweegt als een ''te groot volgepropt vlees biggetje/varken'' die voor het eerst buiten komt.
(helaas doen mensen dat zichzelf ook wel eens aan, maar of die gelukkig zijn in hun eigen lijf...)