Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:36

zo, dat was een lap tekst XD

kijk, ik zoek een paard om wedstrijd mee te rijden, en dat wil ik toch wel ver komen. En waarschijnlijk weinig tot nooit op buitenrit ga doordat dat niet verantwoordt is. Dus ik wil graag een goed paard. Een hengst lijkt me helemaal te gek niet alleen door het uiterlijk, maar door de manier waarop ze zich presenteren
(meestal op wedstrijd zie ik meteen welke de hengst is)
Mijn moeder helpt mij altijd, aan gezien we de paard dij huis hebben is er bus ook altijd iemand in de buurt. Ik snap trouwens niet helemaal waarom een hengst gevaarlijker zou zijn als je 17 bent dan als je bv. 25 bent. Stel je ik kaan super goed met hengsten omgaan en die van 25 niet, dan kan ik beter aan een hengst beginnen dan die van 25 toch!
Maar ik ga stagelopen bij een hengsten stal. Als dat bevalt schaf ik een jonge hengst aan, ik weet dat ouder beter is maar dat is meestal ook een ander prijskaartje, en stel dat hij echt onhandelbaar is dan vind ik het niet erg om hem te casteren op 3 jarige leeftijd, als hij al 10 jaar hengst is geweest vind ik het wel anders.

Als ik al een hengst koopt, want een wereldruin laat ik niet staan voor een hengst... En om eerlijk te zijn heb ik nu ook een ruin op het oog... (sandreo x tango)

Ohja, en ik ga met ieder paard anders om, om de hond/paard vergelijking maar een terug te halen, je voedt een teckel ook niet even streng op als je mastiff. (ik niet iig)

Ohja en over die wetgeving: in juni wordt ik 18 O:)

Ik hoor heel vaak dat als mensen ouder worden, steeds minder lef hebben. Dus daarom dacht/denk dat je beter aan zoiets kunt beginnen als je nog lef hebt dan daarna. En voordat iemand gaat zeggen dat kinderen geen gevaar zien, alleen kleine kinderen zien dat niet.

Ohja er zijn ook nog steeds mensen die half lezen, want hij hoeft niet naar een pensioenstalling, We hebben 4 stalling bij huis, 1,5 hectare weiland,
Op een geisoleerd leven van de andere paarden heeft hij al geen kans, als dat wel zou moeten dan is het heel simpel en moet hij als ruin verder.

Maar verbeter mij maar waar mogelijk :D !!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:00

Ik denk dat je er een hele realistische kijk op hebt. :) Ik heb ook mijn hele leven hengsten gewild en kocht mijn eerste tot ik begin 20 was tegen advies van iedereen in. Voor mij was het de beste beslissing ooit. Ik vind hengsten gewoon leuk(er)... So shoot me! ;)

Wat leeftijd betreft, ja inmiddels ben ik 33 jaar en weet ik dat leeftijd er wel toe doet, omdat het je kijk op dingen nou eenmaal veranderd. Vergelijk jezelf maar eens met een meisje van 11 jaar of nog jonger. Leeftijd brengt nou eenmaal bepaalde wijsheid met zich mee. Door ervaring, maar ook doordat je meer rust hebt gekregen, meer en anders nadenkt over de dingen. Klinkt heel oudbollig, I know, maar het is echt zo! Nogmaals denk maar eens aan jezelf en hoe je was en dacht, 5 jaar geleden. Ik neem aan dat je sinds dien bent "gegroeid". Zo leer ik ook elke keer weer van het volgende paard. Ik ben blij dat mijn eerste paard, gekregen toen ik 15 jaar was een ruin was. Dat weet ik nu. Mijn eerste hengst heeft het toch weer moeilijker gehad door mij dan de hengsten die daarop volgden. Je blijft natuurlijk leren en ervaren en dus verbeteren.

Maar goed, je moet ergens beginnen en als jij er klaar voor bent en dat graag wil, dan moet je er voor gaan. Zoek een paard (ongeacht geslacht) wat bij je past. Jij moet je er goed bij voelen. Ik heb ondertussen aardig wat ervaring, maar ik zie ook nog wel eens hengsten die ik echt niet thuis hoef te hebben hoor. Geen zin om te verongelukken met zo'n dier. :n Ik moet mijn paarden wel kunnen vertrouwen, anders is er voor mij geen lol aan. Ze moeten goed bij mij en bij mijn andere paarden passen. We moeten het namelijk vooral leuk hebben en het moet ook leuk blijven.

Ik ben benieuwd naar je zoektocht en wat het je uiteindelijk brengt. Succes en veel plezier!

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:29

Jessix schreef:
Ik denk dat je er een hele realistische kijk op hebt. :) Ik heb ook mijn hele leven hengsten gewild en kocht mijn eerste tot ik begin 20 was tegen advies van iedereen in. Voor mij was het de beste beslissing ooit. Ik vind hengsten gewoon leuk(er)... So shoot me! ;)

Wat leeftijd betreft, ja inmiddels ben ik 33 jaar en weet ik dat leeftijd er wel toe doet, omdat het je kijk op dingen nou eenmaal veranderd. Vergelijk jezelf maar eens met een meisje van 11 jaar of nog jonger. Leeftijd brengt nou eenmaal bepaalde wijsheid met zich mee. Door ervaring, maar ook doordat je meer rust hebt gekregen, meer en anders nadenkt over de dingen. Klinkt heel oudbollig, I know, maar het is echt zo! Nogmaals denk maar eens aan jezelf en hoe je was en dacht, 5 jaar geleden. Ik neem aan dat je sinds dien bent "gegroeid". Zo leer ik ook elke keer weer van het volgende paard. Ik ben blij dat mijn eerste paard, gekregen toen ik 15 jaar was een ruin was. Dat weet ik nu. Mijn eerste hengst heeft het toch weer moeilijker gehad door mij dan de hengsten die daarop volgden. Je blijft natuurlijk leren en ervaren en dus verbeteren.

Maar goed, je moet ergens beginnen en als jij er klaar voor bent en dat graag wil, dan moet je er voor gaan. Zoek een paard (ongeacht geslacht) wat bij je past. Jij moet je er goed bij voelen. Ik heb ondertussen aardig wat ervaring, maar ik zie ook nog wel eens hengsten die ik echt niet thuis hoef te hebben hoor. Geen zin om te verongelukken met zo'n dier. :n Ik moet mijn paarden wel kunnen vertrouwen, anders is er voor mij geen lol aan. Ze moeten goed bij mij en bij mijn andere paarden passen. We moeten het namelijk vooral leuk hebben en het moet ook leuk blijven.

Ik ben benieuwd naar je zoektocht en wat het je uiteindelijk brengt. Succes en veel plezier!

dankjewel! ik en hou jullie op de hoogte! ik denk alleen wel dat het nog een tijdje gaat duren, want het is geen pak suiker +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:34

nee...een pak suiker is simpeler :D
Als je op een hengstenstal gaat werken merk je snel genoeg of je een 'hengstenmens' bent.
Het kan ook zomaar zijn dat je denkt...'mijn god,wat een onrustige herrie schoppers' :D

Jessix

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:01

Je moet ook lekker je tijd nemen. Doe ik ook hoor! :) Het moet helemaal goed zijn, anders moet je het niet doen. Het is in principe een maatje voor het leven, toch?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 14:27

geerke schreef:
nee...een pak suiker is simpeler :D
Als je op een hengstenstal gaat werken merk je snel genoeg of je een 'hengstenmens' bent.
Het kan ook zomaar zijn dat je denkt...'mijn god,wat een onrustige herrie schoppers' :D

Ja, daarom doe ik het ook :D ik wil geen slachte overhaaste beslissingen maken.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 14:29

Jessix schreef:
Je moet ook lekker je tijd nemen. Doe ik ook hoor! :) Het moet helemaal goed zijn, anders moet je het niet doen. Het is in principe een maatje voor het leven, toch?

Dat is wel het plan /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:56

Misschien vind je je droom hengst wel bij die hengstenstal of doe je door hen weer de juiste kontakten op.

Succes...Is er nog een speciaal ras dat je zoekt?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:06

russel schreef:
Misschien vind je je droom hengst wel bij die hengstenstal of doe je door hen weer de juiste kontakten op.

Succes...Is er nog een speciaal ras dat je zoekt?

idd, nou ik zoek een mooi dressuur paard, dus kwpn of duits

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:12

Ik ben niet persé een hengstenmens, ik ben er wel eentje die graag een paard heeft waar wat karakter in zit. Mijn eerste paard was een vosse merrie die meer dan voldeed aan de standaardclichés daarover maar man, wat heb ik er veel van geleerd. Wat een topmeid was dat voor mij, voor vele anderen was ze slachtrijp. Was gewoon zo'n dier waarmee het klikte of botste en met velen botste het, maar met mij niet.

Ik hou van zo'n paarden.

Ik ben nu met mijn jonge hengst bezig en diegene die zeggen dat hij braaf is als hengst moet ik gelijk geven. maar iemand die zegt "da's omdat hij maar 3,5 is en nog niet weer waar de klepel hangt", wel, na vandaag geef ik die echt wel ongelijk.

in het land showde hij al als hij een hengstige merrie zag maar liet zich goed hanteren. Vandaag voor het eerst wat van gemerkt onder het zadel. Zelfs een piepklein bokje gehad! Maar het doet me niks en heb hem koudweg gewoon aan het werk gezet en gezegd "hier brandt de lamp dus hier met die aandacht" en da's allemaal prima verlopen, hij luisterde achteraf weer piekfijn. En zo hoort het vind ik.

Dat moet je kunnen, je eigen grenzen kennen, die ook durven stellen én je paard terechtwijzen als het nodig is. En willen ze het niet aanvaarden op een zachte manier dan moet je maar eens even enorm streng zijn. hengst, merrie, ruin, het blijven dieren vn 600kg en die horen te luisteren, punt uit.

Als je weet dat je dat kan, dan zit je goed. Maar overschat jezelf nooit ;)

Stel dat je een hengst aanschaft, heb je dan optie om op verplaatsing te gaan rijden of dat er iemand met een vreemd paard ook bij jou komt? Want dat is vaak toch wel een flink verschil in situatie en je wil geen verrassingen. je zou de eerste niet zijn die thuis een engeltje heeft en adn op het wedstrijdterrein aankomt en meneer verandert in een extreme draak omdat hij maar weinig andere paarden ziet dan zijn vaste kudde en nu plots denkt "speeltijd!".

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:44

@ Varekaj

Ik denk idd dat ik dat kan, maar toch weet je niet 100 % zeker tot je het echt meemaakt, daarom ga ik eerst wat ervaring met hengsten opdoen.

Ze kunen wild worden op wedstrijd, maar kan het ook zijn dat ze geen showen en daardoor 3 x zo mooi gaan lopen?
Mijn ruin loopt namelijk het mooist als er iets engs in de buurt is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:38

Citaat:
Ik snap trouwens niet helemaal waarom een hengst gevaarlijker zou zijn als je 17 bent dan als je bv. 25 bent. Stel je ik kaan super goed met hengsten omgaan en die van 25 niet, dan kan ik beter aan een hengst beginnen dan die van 25 toch!

Dat is zeker waar, maar de meeste " ouderen" staan toch wat realistischer in het leven, en willen geen hengst omdat het zo stoer is.
Je komt op mij erg verwend en drammerig over. Maakt niet uit wat men zegt, jij moet en zal een hengst.
Helemaal prima hoor, maat vraag dan niet om advies...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 07:37

melaniehut schreef:
Ze kunen wild worden op wedstrijd, maar kan het ook zijn dat ze geen showen en daardoor 3 x zo mooi gaan lopen?

...en daardoor niet meer geconcentreerd op het werk dat je van ze vraagt...

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 07:44

bij ons op stal staat er iemand die heeft een friese hengst , deze kan nooit samen met andere paarden de wei of paddock in - in de zomer word hij even snel een paar uurtjes in de paddock gezet anders breek ie de kiet af zeg maar ,

een kennis heeft ook 2 hengsten gehad deze heeft ze thuis staan -- vorig jaar heeft ze ze laten ruinen omdat hij te veel spatjes kreeg ( hij is inmiddels 9 ) er was geen land meer met hem te bezeilen met rijden alles wat ie zag dacht ie te kunnen dekken ( heeft nooit gedekt maar het zit er dus van nature in )

ik zou idd ook niet zomaar aan een hengst beginnen
en zoals er al is gezegt als je een paard met pit wilt ( sensibel) die zijn er echt genoeg !

ik heb in februari een 16 jarige ruin gekocht en die is erg heet kan ik je vertellen aan de hand en onder het zadel ;) dus je hebt echt geen hengst nodig om een pittig paard te hebben

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:04

Alleen al dat antwoord " je voedt een teckel ook niet even streng op als je mastiff. (ik niet iig)"
ben je in mijn ogen niet de geschikte kandidaat . Geen verstand van honden dus . Dus ook geen verstand van opvoeding van paarden. En het maakt wel degelijk verschil of je 17 of 25 bent en wel 7 jaar meer levens ervaring.
Ik denk dat het willen hebben van een hengst idd een verwend nestjes wens is, dus meer iets naar anderen hebben van "Kijk eens allemaal, ik heb een hengst, sjiek hé !!" pubergedrag dus.
Doe je eerst maar eens een paar jaartjes ervaring op met TIG verschillende hengsten met verschillende karakters en van verschillende rassen, dan kun je pas echt oordelen of je uberhaupt wel een hengst wilt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:34

Sueno schreef:
Alleen al dat antwoord " je voedt een teckel ook niet even streng op als je mastiff. (ik niet iig)"
ben je in mijn ogen niet de geschikte kandidaat . Geen verstand van honden dus . Dus ook geen verstand van opvoeding van paarden. En het maakt wel degelijk verschil of je 17 of 25 bent en wel 7 jaar meer levens ervaring.
Ik denk dat het willen hebben van een hengst idd een verwend nestjes wens is, dus meer iets naar anderen hebben van "Kijk eens allemaal, ik heb een hengst, sjiek hé !!" pubergedrag dus.
Doe je eerst maar eens een paar jaartjes ervaring op met TIG verschillende hengsten met verschillende karakters en van verschillende rassen, dan kun je pas echt oordelen of je uberhaupt wel een hengst wilt.

Ik zat inderdaad een beetje met verbazing over deze opmerking te lezen.
Ik heb ook geen honden....Maar ben wel van mening dat al heb je zo chihuahua hondje die moet je net zo opvoeden als een herder.
En juist die kleine hondjes missen juist vaak opvoeding :+

Dat is het zelfde dat men makkelijk met een shet hengst omgaat....maar het is en blijft een hengst.

En dat showen op wedstrijd terrein dat in de ogen van de ts juist mooi/gaaf is.......vind ik een hele gevaarlijke beredenering om een hengst te gaan rijden/kopen.

Ik wil juist dat mijn hengst net zo braaf is als een brave ruin.
Die mooie bewegingen is een kwestie van er op rijden.

Ik heb me hengst echt niet om mee te showen :n
Ik heb er een doel mee....

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:59

Gewoon een teken dat ze alleen voor het uiterlijke en showen gaat, in mijn ogen dus nog lang NIET rijp voor een hengst. Sterker nog, uberhaupt niet voor een paard.
Als je de chihuahua kent dan weet je dat dit een hondje is die juist een goede opvoeding en een consequente hand nodig heeft daar deze hondjes een zeer pittig karakter hebben. En het klopt dat kleine hondjes de juiste opvoeding vaak missen en hierdoor onuitstaanbare ettertjes worden. Zo'n klein hondje kan je net zo het bloed onder je nagels vandaan halen en net zo vies gemeen bijten dan een grote. Echter vinden veel mensen het juist "snoezig" dat zo'n klein hondje zo lekker "brutaal" is.
En je hebt zeker gelijk dat hier ook vaak de fout gemaakt worden met de hengstjes van bv.. falabella's, minipaardjes, shetjes etc.... Oh Oh Oh wat is het toch snoezig dat zo'n klein opdondertje zóóó brutaal is.... kijk toch eens hoe die kleine over die grote heen probeert te gaan, is dat niet enigggggg!! Totdat het kleine opdondertje je de knieschijven overtrapt of je een hap uit je gezicht haalt of door die grote tot pulp vertrampelt word!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:07

Hopelijk vind Ts een Hengstenhouder om mee te lopen met niet altijd lieve hengsten.......

Ik weet niet hoe het overgins met jullie hengsten en merries zit?
Maar ik merk wel dat de lente is aangebroken....Zowel bij de merries als de hengsten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:15

Hier ook hoor.. De mannen weten nog niet eens dat ze hengst zijn maar ze zijn wel ontzettend aan het klieren de laatste tijd..

Hier worden ook alle honden even strak opgevoed, groot of klein.

Tsja.. ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik mn hengst niet heb voor de uitstraling maar goed, ik hoef niet zo zeer een rijpaard maar wil een show en dekhengst en verder issie voor een beetje boshobbelen. Hoeft ohz dus niet te showen :+ Daarnaast wil ik mn paard zo hebben dat hij weet wat er verwacht wordt dus buiten de showring ontspannen en in de ring mag ie knallen. Is me met Biscuit ook gelukt dus krijg dat nu ook wel voor elkaar. Maar een hengst voor de uitstraling op wedstrijd?? Nee...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:17

Ik merk ook dat de lente er aan komt :j idd wat meer klieren, onrustiger enzovoort

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:21

amyz schreef:
Hier ook hoor.. De mannen weten nog niet eens dat ze hengst zijn maar ze zijn wel ontzettend aan het klieren de laatste tijd..

Hier worden ook alle honden even strak opgevoed, groot of klein.

Tsja.. ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik mn hengst niet heb voor de uitstraling maar goed, ik hoef niet zo zeer een rijpaard maar wil een show en dekhengst en verder issie voor een beetje boshobbelen. Hoeft ohz dus niet te showen :+ Daarnaast wil ik mn paard zo hebben dat hij weet wat er verwacht wordt dus buiten de showring ontspannen en in de ring mag ie knallen. Is me met Biscuit ook gelukt dus krijg dat nu ook wel voor elkaar. Maar een hengst voor de uitstraling op wedstrijd?? Nee...

Ja maar dat hoort bij bepaalde plannen die je hebt.
En er is een verschil tussen Avs shows en wedstrijden.... :9

Maar een goede Av is braaf in de rij-ring.......en een showbink in de show ring :D

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:24

Sueño is hartstikke braaf, staat lekker op de wei met voor, achter en naast hem merrie's en ruinen.
Heeft nog geen lentekriebeltjes.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:29

melaniehut schreef:
zo, dat was een lap tekst XD

kijk, ik zoek een paard om wedstrijd mee te rijden, en dat wil ik toch wel ver komen. En waarschijnlijk weinig tot nooit op buitenrit ga doordat dat niet verantwoordt is. Dus ik wil graag een goed paard. Een hengst lijkt me helemaal te gek niet alleen door het uiterlijk, maar door de manier waarop ze zich presenteren
(meestal op wedstrijd zie ik meteen welke de hengst is)
Mijn moeder helpt mij altijd, aan gezien we de paard dij huis hebben is er bus ook altijd iemand in de buurt. Ik snap trouwens niet helemaal waarom een hengst gevaarlijker zou zijn als je 17 bent dan als je bv. 25 bent. Stel je ik kaan super goed met hengsten omgaan en die van 25 niet, dan kan ik beter aan een hengst beginnen dan die van 25 toch!
Maar ik ga stagelopen bij een hengsten stal. Als dat bevalt schaf ik een jonge hengst aan, ik weet dat ouder beter is maar dat is meestal ook een ander prijskaartje, en stel dat hij echt onhandelbaar is dan vind ik het niet erg om hem te casteren op 3 jarige leeftijd, als hij al 10 jaar hengst is geweest vind ik het wel anders.

Als ik al een hengst koopt, want een wereldruin laat ik niet staan voor een hengst... En om eerlijk te zijn heb ik nu ook een ruin op het oog... (sandreo x tango)

Ohja, en ik ga met ieder paard anders om, om de hond/paard vergelijking maar een terug te halen, je voedt een teckel ook niet even streng op als je mastiff. (ik niet iig)

Ohja en over die wetgeving: in juni wordt ik 18 O:)

Ik hoor heel vaak dat als mensen ouder worden, steeds minder lef hebben. Dus daarom dacht/denk dat je beter aan zoiets kunt beginnen als je nog lef hebt dan daarna. En voordat iemand gaat zeggen dat kinderen geen gevaar zien, alleen kleine kinderen zien dat niet.

Ohja er zijn ook nog steeds mensen die half lezen, want hij hoeft niet naar een pensioenstalling, We hebben 4 stalling bij huis, 1,5 hectare weiland,
Op een geisoleerd leven van de andere paarden heeft hij al geen kans, als dat wel zou moeten dan is het heel simpel en moet hij als ruin verder.

Maar verbeter mij maar waar mogelijk :D !!!

Het gaat hier wel om honden, maar deze zin maakt wel iets in mij los!
Ja, ik heb een teckel, en ja die krijgt eenzelfde opvoeding als wat voor hond dan ook.

Een dier heeft een consuquente leider nodig, zelfs een ruin en een merrie.

Een hengst brengt vele nadelen met zich mee,
Je mag hem pas starten als je L2 dressuur bent geweest, en je moet altijd uitkijken met een hengst, hoe lief en leuk hij ook is!
Daarbij, als een hengst niet hoeft te dekken, is het eigenlijk ook gewoon een zielig paard die alleen in een weilandtje staat omdat hij ballen heeft.
En als hij die ballen niet had, dan had hij een gelukkiger bestaan gehad
(nu zeg ik niet dat alle hengsten zielig zijn, voordat half bokt over mij heen valt)

Ik denk dat het geen nut heeft TS te overtuigen om geen hengst te nemen, want ik denk dat ze haar keuze allang gemaakt heeft.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:32

Tja, naiviteit gaat altijd boven verstand he.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:33

Ik verbaas mij er gewoon over,
TS vraag advies, die krijgt ze want 99% zegt NIET DOEN, maar op alles heeft ze een weerwoord.
Heeft het dan eigenlijk nog wel nut om advies te geven?