Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:29

Vandaag heb ik DiaBelle gepakt en ben haar lekker gaan longeren, geen gezeur, niet zenuwachtig zijn, gewoon doen. Het ging super, ze bruist van de energie maar dat kan ze niet zo goed kwijt in de natte wei.
Ze heeft lekker gelopen en daarna heb ik het grondwerk geoefend, zij was haar overtollige energie kwijt en ik had een leuk paard die luisterde naar de oefeningen.
Weer een mijlpaal gezet :D

@Inoterry, deed dat paardje ook zo als je erop zat?

Somebitch, leuke spam!

unicorn_kiss, volgens mij geldt het voor ons allemaal dat het om genieten draait, alleen de angst speelt ons parten en verpest het eenvoudig genieten zo vaak, en dat is zo verschrikkelijk jammer.

Grz sabina

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:07

Paardje is 1.75, bokt als je er op zit iets hoger dan dit
Afbeelding,
hij komt namelijk over de bakrand uit met zijn achterbenen, en draait dan in de lucht zijn achterbenen weg :+ .
Bij diegene die hem nu voor me rijd haalt hij het trouwens niet meer in zijn hoofd om te bokken en wil hij wel meewerken. Daarom heb ik ook de knoop doorgehakt om hem te verkopen |(

Somebitch

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:03

Fijn dat het rijden goed ging met Diabelle! :))

Ik ga vandaag ook weer een poging wagen.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:26

@Inoterry, ik zou daar ook bang van worden, zitten blijven is dan heel moeilijk. Zonde dat het niet lukt om het ook bij jou af te leren. Lijkt me heel moeilijk besluit om hem te verkopen.

@Somebitch, succes met de poging. Het is in ieder geval prachtig weer ervoor.

Ik rij nog niet met DiaBelle, ze is nog maar 2.5 jaar dus lekker rustig aan, van de zomer gaan we beginnen met inrijden met mijn dochter erop. Ik wacht nog een jaartje dus wil ik voornamelijk op de grond alles goed in orde hebben.

Grz Sabina

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:38

Man ik heb de lente in mijn bol. Eerst op stal heerlijk gereden, wel kort ivm zijn luchtwegen. Op beide kanten gegallopeerd! Ja jullie lezen het goed ook op rechts en ik was helemaal allen. :)) Ben trots op mezelf. En wat denkje, man hij gallopeerde normaal op rechts dus helemaal niet snel ofzo. En ik kon gewoon een grote volte maken! En toen heb ik hem heel goed beloond en uitgestapt. :j
Heb denk ik maar 20 minuten gereden, iets in me zegt dat hij zich nog niet goed voelt dus hij heeft nu weer rust tot donderdag.

Nou daarna wilde ik gaan mesten maar nergens stro te bekennen dus hopelijk kan ik dan vanavond mesten. Toen maar de wei uitgemest voor de helft. :j
En toen was ik moe bezweet en ging ik naar mijn moeder koffie drinken. :)

Daarna naar huis, konijn schoongemaakt en heel mijn tuin schoongemaakt en hier en daar een onkruidje eruit gehaad. := Nu ben ik weer moe en bezweet. :')

Oja paardlief had zelf sinds woensdag stilgestaan en dan toch nog gegallopeerd op beide handen! :)) Echt knap van mezelf. :o Ik durfde alleen met mijn instructrice erbij op rechts in galop. :o

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:11

Fijn dat je lekker gereden hebt Somebitch!!

Ik heb tot 3 uur op de bankgehangen en uiteindelijk de moed verzameld om naar stal te gaan en sil op te tuigen :P
Stalgenootje wou gelukkig wel even een half uurtje mee! Dus ik blij dat ik niet alleen hoefde.
Sil was wel braaf, heeft wel een bok gegeven, maar door mn slagriem komt hij gelukkig niet hoog genoeg om over het lamoen heen te komen :)

Misschien morgen middag weer een stukje mennen :) Hij word dik dus er moet wel iets met hem gebeuren haha :P

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:20

Vandaag heerlijk weer en ik had les, mijn lesmens heeft altijd haar hondje meer en die ligt in het bushokje naast de bak, ze blaft nogwel eens en komt natuurlijk onverwacht overeind enzo.
Aanleiding voor Rumay om dan weg te schieten waarbij ik tot nu toe altijd blijf zitten, zou je denken hondje in de auto klaar maar dat wil ik niet hij en ik moeten er maar aan wennen, ik moet zorgen dat hij meer op mij let en met mij bezig is en niet wat er aan de kant gebeurt.
Dus mij voorgenomen vandaag niet op de hond te letten maar alleen op mijn paard en op mezelf en YES :D hij is vandaag geen 1 keer weggesprongen, hij wilde wel 1x maar ik was net iets sneller om te corrigeren en hard nee te brullen.
We hebben ook gegaloppeerd heerlijk gewoon. Ik heb zo super gereden dat ik eigenlijk dinsdag naar het bos wil en me daar nu al druk over maak haha :)
Toch na zo'n dag als vandaag zakt angst ver weg en denk ik wat maak ik me druk, maar als ik denk bos, denk ik heerlijk maar ook wat als....

O ja heb me opgegeven voor de Eper paarden4daagse, aan de ene kant hoop ik dat ik wordt uitgeloot maar ik wil ook heel graag gewoon meedoen :j

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:23

Inoterry lees net je bericht dat je je paard wil verkopen, wat een moeilijke beslissing die je neemt maar als de angst te groot wordt is het gevaarlijk aan het worden en daar heeft niemand wat aan, ongelukken gebeuren er al genoeg.
Sterkte met je beslissing

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 10:47

oh Ilonka, wat een moeilijke beslissing...ik kan me voorstellen dat de moed je in de schoenen zakt nu hij het bij iemand anders niet doet. Ik vind het al moeilijk om mijn 'angst' te doorbreken met een braaf paard, laat staan met een paard dat er bewust ge(mis?)bruik van maakt. Ik vind je hoe dan ook nog steeds ontzettend dapper... :(:)

SB- kun je bij mij ook even 'lenterig' komen doen? Er is nog plenty om schoon te maken :D

Goed bezig rumay, Eper paarden4daagse lijkt mij ook vreselijk leuk. Ik hoop dat soort dingen ook nog eens met Cayleigh te kunnen doen (wilde heel graag eens samen een endurance doen voor ze van P.C. afgegroeid is)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:49

Even volledig ontopic

He @riagr helemaal overheen gelezen dat jij hier ook rondspookt.......hahahhaha
Was aan het bijlezen, en kwam je ineens tegen......leuk.......!!!!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:30

Inoterry, jammer van je paard. Maar je kan tenminste wel keuzes maken.

Die van mij staat ondertussen ook weer even stil en ik ga er niet meer zelf op klimmen de eerste dagen. Altijd veel te druk (hoefslag hollen, meer doen ze dan niet ...), teveel commentaar en ik ben al vier weken zo ziek als een hond. Paard krijgt dus gewoon vakantie, volgende week zondag komt vriend van me hem even rijden. Misschien durf/wil ik er dan ook even op. Ik weet het niet niet :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:07

Marjootje: ik had je inderdaad al begroet hier! Nogmaals: leuk je hier tegen te komen! Ben redelijk actief op bokt ( heerlijke ontspanning avonds laat!). En dit topic; sja... met het ouder worden ben ik toch ook echt heel veel voorzichtiger geworden. Echt bang sinds Jou-Jou niet meer ( had ik met Ruby op momenten wel), maar toch haalt het het niet bij Ria als puber... Stap echt niet meer overal op, en ben in alles heel veel voorzichtiger dan ik was ( buitenrijden met een naar brommers trappende Jou-Jou vind ik toch echt een punt, heb dan wel fantasieën van ponybenen en brommer wielen.Kortom: dat is nog wel een issue-tje wat ik nog op moet lossen...)

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:37

ik had zondag ook zoiets, ik ga er weer eens, zal nu de 3e x zijn sinds september. het waait niet de zon schijnt, gaan..... maar hij was de dag ervoor losgebroken toen ik met hem terug kwam met wandelen. en heeft de hele wei omgeploegd. Tekeer gegaan als een gek! Voorjaar in zijn bol, terwijl hij de dag ervoor nog los was geweest in de bak en behoorlijk had gerend....dus met dat in mijn achterhoofd, zat er alweer een hele knoop in mijn maag met zadelen....dus ik alles maar weer af gedaan en heb ik hem alleen maar laten rennen in de bak...ik was al bang, maar doordat hij ziek was en ik er een paar maanden niet op kon, wordt het steeds moeilijker om weer te beginnen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:45

Ooh wat een heerlijk topic kom ik nu tegen!
Vroeger boeide het me allemaal niet, gooide alles bij elkaar op de wei, dan was het een half uurtje onrustig en klaar. Maar 2 jaar geleden verongelukte mijn pony in de wei. Een stom ongeluk, wat niemand had kunnen voorkomen en iedereen had kunnen gebeuren.... En nu... Staat mijn nieuwe shetje in de paddock: komt er iemand met een D pony.. "kan ie erbij?" euhm, nee, doe maar niet....
Vorige zomer heeft ze apart gestaan ivm een veulen, de zomer daarvoor stond ze in de groep, maar toen had ze mijn haf nog om haar te beschermen (deed ze ook }> ) maar de haf is weg en Ab is nu "alleen". Ze heeft een shettevriendje, maar die kan niet in de groep omdat hij te klein is voor de omheining. Nu kunnen ze wel apart, ze hebben hun eigen weitje, maar dat is niet zo groot, en haar vriendje gaat sowieso 's nachts naar binnen. Ik wil haar eigenlijk 24/7 buiten hebben straks... Dilemma dilemma dilemma dus...

En dan mijn jonge ding, 1.5 jaar oud en zoooo braaf. Laatst voor het eerst alleen in de paddock gezet, met als gevolg dat ze het daar niet mee eens was, en alleen maar voor de poort heen en weer vloog. 1 Stemmetje zegt: Laat staan, ze moet het toch leren. Ander stemmetje zegt: Haal er maar uit voor ze door de omheining vliegt... Geluisterd naar het laatste stemmetje.
Ik wordt hierin zoooo moe van mezelf!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:44

Jammer Inoterry,maar misschien wel de juiste keuze......

Zaterdag gereden en vandaag weer,ik word nog eens een crack :D
Het gaat momenteel hartstikke goed en mijn angst is even verdwenen.Komt vast door het mooie weer dan ziet alles er meteen rooskleuriger uit :P

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:23

riagr schreef:
Marjootje: ik had je inderdaad al begroet hier! Nogmaals: leuk je hier tegen te komen! Ben redelijk actief op bokt ( heerlijke ontspanning avonds laat!). En dit topic; sja... met het ouder worden ben ik toch ook echt heel veel voorzichtiger geworden. Echt bang sinds Jou-Jou niet meer ( had ik met Ruby op momenten wel), maar toch haalt het het niet bij Ria als puber... Stap echt niet meer overal op, en ben in alles heel veel voorzichtiger dan ik was ( buitenrijden met een naar brommers trappende Jou-Jou vind ik toch echt een punt, heb dan wel fantasieën van ponybenen en brommer wielen.Kortom: dat is nog wel een issue-tje wat ik nog op moet lossen...)

Ik heb al wel langer een account op bokt, maar ben eigenlijk pas echt actief geworden door mijn zoektocht naar een Tinker, zo heb ik Nino dus gevonden.

Zo als je misschien al gelezen had ben ik nooit echt een held geweest, zelfs niet als puber.
En het rijden met Josje heeft daar zeker geen goed aan gedaan, toen had ik helemaal geen zelfvertrouwen meer.
Gelukkig wel weer terug gekomen door mijn grote kanjer Prince 1,98 hoog, maar zo betrouwbaar.
Het rare is dat toen ik met Max ging rijden hij heel veel trekjes had van Josje, maar op 1 of andere manier voelde dat toch ook heel vertrouwd, waardoor ik met Max ook weer veel vertrouwen heb terug gekregen, en hij was in het begin echt niet de makkelijkste.
Ik kan met zekerheid zeggen dat ik nu veel zekerder ben dan in mijn begin jaren, maar ik zoek het gevaar ook zeker niet op, en je krijgt mij ook echt niet op ieder willekeurig paard.

Kan me best voorstellen dat je niet zo maar met Jou-Jou de weg op gaat, gericht trappen naar verkeer kan voor nare ongelukken zorgen.
Maar ook voor dit issue-tje zal vast een oplossing komen, lekker op je gevoel doen dan komt het best goed.
Want er gaat toch niets boven een heerlijke ontspannen buitenrit.

Mijn motto: ik moet niets, ik kan altijd afstappen, en ik luister vooral naar mijn eigen gevoel.
En dat werkt voor mij heel goed, ik vind het inrijden van Nino heel spannend, maar ook heel erg leuk, en ik verheug me al op Teuntje, hahahaha

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:50

Dat is het allerbelangrijkste: doen waar je je goed bij voelt, en vooral zo veel mogelijk ( op een verantwoorde manier natuurlijk) plezier hebben met je paard.
Voor de een is dat buitenrijden..

Voor de ander is dat je paard dressuurmatig zo eerlijk mogelijk, zo goed mogelijk scholen.. :D ;) Dusseh.. dat gaat voorlopig gewoon voor. Vind ik echt het leukste ( heel eerlijk gezegd: bij buitenrijden ga ik me best snel vervelen....) Maar ik ga straks methet mooie weer gewoon wel het buitenrijden weer oppakken hoor. Is goed voor Jou-Jou, lekker een beetje afwisseling, ontspanning. Misschien eerst even brommertraining thuis. Ik merk echter dat door wat discipline oefeningen tijdens het rijden ( ook in de bak) zaken tussen Jou-Jou en mij toch duidelijker worden, dus het zou maar zo kunnen zijn dat het brommerprobleem straks, door dat ik hem beter echt ríjdt nu, toch en stuk minder is.

Vind het wel dapper van je hoor, dat je het met Nino zo doet. Ik weet niet hoe ik dat straks met Punzel zal doen. Jou-Jou was natuurlijk ook maar net 5 weken onder het zadel toen ik hem kocht, maar er zat als het ware al wel gas, stuur en rem op. Ik weet niet of ik het straks durf om als eerste op Punzel te stappen...
Kan maar zo zijn dat ik dat toch ga uitbesteden ( gelukkig heb ik nog ruim 3 jaar voordat ik daar een beslissing over moet nemen.)

Ps: Josje was natuurlijk ook niet echt een paard wat vertrouwen gaf. Die kon,met name ook als ze hengstig was, toch best rare kuren hebben. Ruby kon ook zo haar buien hebben. Meestal harstikke braaf, maar die kon op momenten zo onvoorspelbaar, zo onredelijk 'lós" gaan, compleet in paniek raken... Daar had ik als ruiter gewoon geen antwoord op ( dan wachten tot het overging, en hopen dat ik bleef zitten) en dat maakte het rijden, óók op de momenten waarop ze wél braaf was, gewoon toch altijd wel wat spannend. Het was dát (en uiteindelijk de steeds weer terugkerende peesblessure) wat me heeft doen besluiten me toch grondig te herorienteren op welk type paard ik nu eigenlijk wilde.

En ik moet zeggen: Jou-Jou is best een donder, maar hij maakt het echt helemaal waar. Hoop dat Nino en Teuntje dat voor jou ook gaan doen!

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:23

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:04

Waar ik zondag nog zo overtuigt was dat ik vandaag naar het bos zou gaan, was dat gevoel vanmorgen ver te zoeken omdat hij gister met longeren zonodig weer de clown moest uithangen.
Gelukkig SMS van stalgenoot doen we rondje buiten?
Gelukkig ik hoef niet naar het bos, de straat is ook goed, Rumay uit de paddock gehaald (ze staan de hele dag buiten) en hij was ernstig druk aan het doen dus ik krabbel weer terug zullen we toch maar in de bak gaan?
Maar al zadelende en pratende toch richting de weg en de weg op, het eerste stukje is hij wat druk dus ik maar kletsen en zuchten om te ontspannen en ineens was hij relaxed we hebben heerlijk gereden :D en de boot in de bosjes was wel eng maar niet zo eng en de man die takken in de groen bak stopt is ook spannend maar toen ik vroeg door te lopen deed hij dat, waar ze een schuur aan het bouwen zijn met veel herrie er toch even af en verderop er weer op.

Ben dan toch wel trots op mezelf en op die smurf dat het weer beter gaat.
Ik heb ook gemerkt als ik iets eng vindt kruip ik in elkaar waardoor hij alle ruimte krijgt dus ik praat nu ook al tegen mezelf :o , benen lang houden, blijf rechtop zitten, kijken waar je heen gaat, hou je been erbij enz.

We komen er allemaal wel weer maar het heeft tijd nodig en zomer dat het zo warm is dat ze geen pas verkeerd kunnen zetten van de hitte :P

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:58

We hebben net afgesproken dat ik morgen toch nog een keertje op Goldz ga := . Nu was ik dat ook wel van plan, maar inneens is het heel dichtbij :o

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:08

EINDELIJK een topic over angsthazen! Ik heb er zelf namelijk ook wel een klein beetje erg veel last van :o .
Vooral vlak voor het rijden kan ik wel eens zenuwachtig zijn, al helemaal als ik geen les heb en dus gewoon vrij rijd :j .
Maarja, dan denk ik gewoon: Doorgaan met die hap! En gaat het meestal nog boven verwachting erg goed ook! :Y)

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:48

ah! Via de bnb dit fantastische topic gevonden. Heel herkenbaar allemaal. Sinds oktober heb ik een hele leuke en lieve merrie, maar door een paar enorme rot-smakken er vanaf omdat mevrouw denk ik vond dat ze een lanceerinrichting was ben ik nu ook wel beetje (laat dat beetje maar weg) bang geworden.
Heb zeer geduldige instructeur die mij er mee helpt. Van de week er voor t eerst weer even op gezeten! Ging ze weer beetje rennen door mijn spanning, maar toch blijven zitten.
Nu langzaam weer vertrouwen krijgen en deze dame beter leren kennen. Bij mijn vorige paard wist ik aan de stand van zijn oren al wat hij van plan was, maar bij deze dame moet dat nog komen.
Geduld en vertrouwen en goede begeleiding helpen mij.
Nathalie, hoop dat jij ook goeie hulp hebt. T zit denk ik zelf ook in de leeftijd ja;-) ben zelf van 1971 en dat maakt de zaken ook wel anders!
Succes voor iedereen! 2012 gaan we weer ons best doen om stoer en doordacht bezig te zijn

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:29

Ik heb voor Jack waarschijnlijk een zadel gevonden, maar nu moet ik het vrijdag passen en dan proefrijden. Ik krijg er nu al de kriebels van. Heb er nu twee weken niet meer opgezeten. Ik heb hem wel gelongeerd, maar hij is erg jolig.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:57

Via het BNB ook dit topic gevonden :D
Ik ben ook een grote angsthaas en het helpt niet dat ik het altijd voor elkaar krijg de wildste paarden te kopen. En dat terwijl mijn zus het liefst rodeo zou rijden, en de meest grote goedzak ter wereld heeft gekocht :')
Mijn angsten:
-Springen: kan ik gewoon echt niet, en doe ik ook gewoon niet. Zelfs een balkje op de grond hoeft niet, en als er een boomstam in het bos ligt, stap ik wel af.
-Wind: Ooit een pony gereden die altijd al wild was, maar vooral bij wind. Sindsdien check ik obsessief het weer
-glijden en vallen met paard: Al te vaak gebeurd, ik rijd alleen met schroeven, of op zand, en anders uitsluitend zachtjes draven en geen kleine voltes ofzo
-Steigeren en bokken: Ooit een paard gereden die constant in protest ging, met als gevolg kaarsrecht steigeren en flink bokken. Sindsdien hoeft mijn huidig paard nog maar fris uit zijn ogen te kijken, en ik denk al dat hij mij eraf gaat gooien
-rengalop: huidig paardje vindt het heel belangrijk om op kop te lopen, en is er dus al vaak in rengalop vandoor gegaan om een ander paard in te halen. Het is echt een tank dus het gevoel dat ik helemaal niks kan doen en alleen kan hopen dat ik het overleef is een van mijn grootste angsten

Dat is het wel zowat, mijn oplossing meestal als ik bang ben: Grote zus erop zetten en haar het gevaar geven :')
Ik ben al wel flink veranderd in vergelijking met vroeger. Ik denk nog wel iedere keer als ik opstap van, "als hij nu maar niet gaat bokken" maar ik durf hem wel gewoon aan te pakken als hij stout is. Ook een rengalopje vind ik niet meer al te eng, behalve als ik merk dat ik totaal geen controle meer heb. Springen blijft nog wel eens wens, dus ik hoop dat ik dat ooit ga durven :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:58

Ab heeft vanavond met een c pony in de paddock gestaan!! ;)