Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:22

zo en zo is de keuze rot, het is er simpelweg 1 die je niet wil maken.

in het geval van mijn oude pony, als ik voor haar voor de keuze had gestaan had ik absoluut slager gezegd. simpel om de reden dat het (de meeste paarden denk ik) een enorme knokker was. heb haar meerdere malen meegemaakt tijdens koliek/vast in draad/wonden en ze vocht ook tegen verdovingen.
de tweede reden, ze vond het fantastisch om ingevlochten en wel vol aandacht van iedereen de trailer op te draven en op pad te gaan. oke, meestal als ze naar de slager moeten zijn ze niet meer in die toestand, maar als ik het zo had kunnen regelen met pijnstilling of verzin iets had ik het op die manier met haar gedaan.
als je een goed slachthuis hebt ligt je paard al voor die net buiten de trailer om zich heen gekeken heeft.
dat had me voor haar het beste geleken. alsnog heb ik bij haar niet voor de keus gestaan, en weet ik echt ook niet of ik het idd op die manier zo had kunnen doen.

voor floor, weet ik het niet. floor is erg op haar omgeving en dr vriendjes/vriendinnetjes en mensen gesteld, gaat graag mee maar is thuis het meest op haar gemak. denk dat ik bij haar voor inslapen zou kiezen.

nogmaals, de omstandigheden en de toestand van je paard verzin je niet van te voren en ik denk dat het daar ook van afhangt.

en wat betreft het idee van inslapen of slager. frikandellen is niks, en met zo'n grijpding opgetakeld worden is ook niks, denk dat het beste is om te kijken wat het beste is voor je paard. want hoe dan ook, ze voelen het echt wel dat het einde naderd, ze voelen het wel aan je als je zo'n beslissing hebt genomen, ze hebben net zoals andere dieren en mensen overlevingsdrang en zullen echt niet zomaar opgeven.
dus ja, wat is wijsheid......ik denk goed naar je paard kijken en bedenken wat daarvoor het meest eerlijke is....

gr leonie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:24

Quartusje schreef:
Ik ben het met ruiter
L eens HET IS VRESELIJK het kan wel zijn dat mensen daar goed over na denken maar toch..

jij moet eerst maar eens je excuses aanbieden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:28

quartprinces schreef:
dat vind k helemaal niet kunnen lielle !! handwrijvend het geld zitten tellen !? :? voor wat ben je met paarden bezig als je toch niks om ze geeft ! da snap k dus gwn nie k wil al zo lang een paard maar krijg er geen van men ouders en k hou zo enorm veel van men metekindje quartus en k zou het nooit over men hart krijgen er mee naar de slacht te lopen !! k zou dat met GEEN 1 paard doen !! en ga jij je maar eens schamen ! :n
Lielle schreef:
Quartusje schreef:
ok een paard naar de slacht brengen is nooit leuk integendeel maar als je weet dat het je eigen paard is zou ik het toch veel erger vinden omdat je het dier gekent hebt dus daarom snap ik ook niet dat mensen hun eigen paard naar de slacht kunnen doen :n

dat is heel makkelijk. Ik ben lachend met onze zelfgefokte driejarige naar binnen gelopen, en heb handenwrijvend het geld zitten tellen. Dat was nog eens winst maken, daar heb je wat aan.

Dat is sarcastisch, dat moge duidelijk zijn. Nog helemaal los van emotionele zaken, dekgeld, 3 jaar opfok en talloze dierenartsrekeningen zijn veel malen meer geld dan dat schijntje van de slager. Ik vind het stuitend dat mensen zonder enige kennis van zaken op een dergelijke manier durven te oordelen over anderen, die in bijna alle gevallen heel goed hebben nagedacht over een verschrikkelijk onderwerp en in het belang van hun paard de keuze maken. Quartusje, ga je diep schamen!

ga jij eerst maar eens een cursus lezen volgen, en je diep schamen in een hoekje. En als je je excuses aan biedt wil ik misschien ene keer uitleggen op wat voor manier we deze keuzes gemaakt hebben en met welke overwegingen. En dan kan ik alvast verklappen dat we twee paarden hebben laten gaan, de een bij de slager en de ander bij de DA. En ik weet wel voor welk paard het makkelijker is verlopen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:40

Dames en heren, kunnen we weer vriendelijk verder misschien?

Daarnaast is het inderdaad handig om je eerst even in te lezen in een topic alvorens te reageren. Een hoop argumenten zijn al weerlegd over beide methoden van het beëindigen van het leven van je paard.

Imo is het logisch dat jullie wat fel reageren: juist omdat jullie allemaal, wat jullie ook zullen kiezen, zielsveel van jullie paarden/paarden in het algemeen houden. Juist door die liefde voel je je beledigd of heb je het idee dat iemand niet zoveel respect voor zijn paard heeft.

Wanneer je voldoende leest in het topic zal je zien dat inslapen niet zo romantisch is als een groot deel denkt en dat slachten niet zo'n horror is als een groot deel denkt.

Bijna iedereen handelt uit liefde als het om zijn of haar huisdieren gaat. Ga daar vanuit en probeer verder te kijken dan alleen dat wat je weet. Ga niet uit van het slechte van iemand met een andere mening, maar probeer na te gaan waarom iemand iets totaal anders zou doen. :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:48

Daan_Ordeal schreef:
Als je op de juiste manier laat inslapen is er geen gevecht.

Ik heb er nooit over na hoeven denken, voor mijn paarden absoluut een spuitje. Mijn pony heeft geloof ik 3 of 4 spuitjes gehad voordat ze het spuitje kreeg waarvan ze daardwerkelijk stierf. Eerst suf maken, dan echt wegmaken en daarna pas de dodelijke injectie. Dan gaat het super rustig.

Mijn pony is rustig in mijn armen, met haar hoofd op mijn schoot, thuis in haar vertrouwde stal ingeslapen, met mijn paard (haar vriendin) er naast. Kan het mooier?

Zo zou ik het ook willen! (hopelijk moet ik die beslissing nog lang niet maken natuurlijk)
Maar ik versta ook niet hoe die paarden zo vechten tegen de dood... Ik zou mijn paard niet laten inslapen als ik zag dat ze nog wil vechten voor haar leven, als ze nog wil genezen ookal is er maar een kleine kans...

Toen onze hond een spuitje kreeg zag je echt zen vredig snoetje, hij keek echt zo dankbaar, en was mijn hand nog lekjes aan het geven net voor we hem verdoving gaven ;(

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:55

een oud paard die bij ons stond die hebben we laten inslapen
ze kon gewoon niet meer ze lag al in het land en wou niet meer op
staan de dierenarts heeft haar netjes een verdoving gegeven
en daarna het spuitje, wat ik vond niet dat ze er tegen vocht.

ik kan er eigenlijk niet aan denken om dat ik misschien wel net die
ene frikadel eet met haar der in...

pinuts

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:10

vind t wel knap hoe je een dood paard van 500 kilo uit een stal kan halen..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:28

Dat is ook geen fijn gezicht kan ik je vertellen. Ooit eens gezien hoe een grote KWPNer met een gebroken been ingeslapen werd (ging overigens prima) en daarna uit de stal gesleept. Rot gezicht. Eerst de stal uit en dan inslapen ging niet meer.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:48

maar je kan je paard toch ook buiten laten inslapen op de weide

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:50

Daarom worden bij ons op stal ook zoveel mogelijk paarden op een 'loadervriendelijke' plaats ingeslapen.

Eén keer is een oud manegepaard in stal ingeslapen, zij was allang met pensioen, en kon op een ochtend niet meer opstaan.

Ben er gelukkig niet bijgeweest, maar het is een behoorlijk karwei om ze eruit te krijgen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:57

Tja, als een paard met een gebroken been rondloopt, gaat dat niet meer.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:37

En hoe vaak kom je dat in de praktijk nou werkelijk tegen?

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:02

Quartusje schreef:
maar je kan je paard toch ook buiten laten inslapen op de weide

hoe oud ben jij eigenlijk??
stop aub met je verhalen, je hebt zelf geen eigen paard, en hebt ook nog nooit zo een beslissing moeten maken!

IK WEL!! gelukkig lag mijn paard op de weide toen hij zijn been brak maar als je inderdaad een paard heb die met een gebroken been op stal staat ga je die NIET even naar de weide brengen hoor!!

Denk eens na voor je iets zegt meid!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:24

Bah is die discussie nog gaande?
Die meiden mogen wel even hun excusses aanbieden...
Pardon zeg, doe even normaal.

Of je nou word opgegeten, word verteerd door maden of in een
hoopje as word verbrand...Het blijft hetzelfde..

Quartprinces en quartrusje: wetem jullie uberhaupt wel wat jullie gezegd hebben?
Dingen waar je mensen goed mee kunt kwetsen?

Citaat:
dat vind k helemaal niet kunnen lielle !! handwrijvend het geld zitten tellen !? voor wat ben je met paarden bezig als je toch niks om ze geeft ! da snap k dus gwn nie k wil al zo lang een paard maar krijg er geen van men ouders en k hou zo enorm veel van men metekindje quartus en k zou het nooit over men hart krijgen er mee naar de slacht te lopen !! k zou dat met GEEN 1 paard doen !! en ga jij je maar eens schamen !

Citaat:
ok een paard naar de slacht brengen is nooit leuk integendeel maar als je weet dat het je eigen paard is zou ik het toch veel erger vinden omdat je het dier gekent hebt dus daarom snap ik ook niet dat mensen hun eigen paard naar de slacht kunnen doen

enz. enz.

ik heb touwens een flauw vermoeden dat dit shaduwacounts zijn,... misschien?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:38

_Bitje_ schreef:
enz. enz.

ik heb touwens een flauw vermoeden dat dit shaduwacounts zijn,... misschien?

Dit vermoeden heb ik ook aangezien der paard van Quartusje volgens mij Quartus sweet princess heet zie onderschrift.

Maar buiten dat het besef van hoeveel pijn het doet als je je beste maatje weg hebt moeten brengen waar dan ook naar toe maakt niet uit is al verschrikkelijk genoeg op zich.
En dan zo respectloos reageren, en ja ik heb mijn eigen paard naar de slager gebracht.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:45

Abeltje77 schreef:
Daarom worden bij ons op stal ook zoveel mogelijk paarden op een 'loadervriendelijke' plaats ingeslapen.

Eén keer is een oud manegepaard in stal ingeslapen, zij was allang met pensioen, en kon op een ochtend niet meer opstaan.

Ben er gelukkig niet bijgeweest, maar het is een behoorlijk karwei om ze eruit te krijgen.

Daar heb ik ook rekening mee gehouden want ik zag het niet zitten om hem nadien nog de stal uit te trekken... naar de weide gestapt (is gelukkig aan de straatkant)

Nog eens voor de mensen die denken dat als je een spuitje geeft en je eerst gaat verdoven dat paarden dan nooit gaan vechten: ook dat is een FABELTJE!!
Zelf als je eerst volledig gaat verdoven (onder narcose brengen dus) en nadien pas een middel geeft om het hart stil te leggen dan nog bestaat de mogelijkheid dat je paard gaat vechten tegen de dood DUS als je je paard laat inslapen en doet alle stappen die nodige zijn zelf dan nog is er steeds een mogelijkheid dat het mis gaat! (dus eerst kalmeermiddel, daarna narcose en daarna het laatste spuitje)

Voor zowel quartusje en quartprincess: jullie moeten er niet zomaar van uitgaan dat mensen paarden naar de slacht brengen omdat ze de paarden niet graag zien. Eerst even lezen en hun argumenten proberen te begrijpen voor je 'ik vind het verschrikkelijk dat....bla bla bla' zever gaat roepen...
Soms heb je gewoon ook geen andere keuze, en juist omdat je dan de beste optie wil kiezen voor je paard moet je soms ofwel voor slacht of spuitje kiezen.. wat er nadien gebeurd met het dier is voor mij eigenlijk ook maar bijzaak...
Ik vind trouwens ook wel dat jullie verontschuldigingen zouden mogen bieden aan Lielle....

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:34

Ik denk dat die rare (en zeer kwetsende) opmerkingen komen van jonge kinderen die niet eens hebben stilgestaan bij de feiten na de dood

Even los van de manier waarop het dier gedood word ... laten we eens bekijken wat de opties zijn ..
*begraven lichaam blaast op, gassen en lichaamsvloeistoffen worden giftig, je ligt te verrotten, en om het verhaaltje nog smakelijker te maken,
word je ook nog eens opgegeten door wormen, beestjes, bacterien enz
*crematie ik houd me hand al niet graag tegen een kaars aan ... zie die oven dus ook niet echt zitten.
*verwerkt worden tot frikandel of lijm: Ook niet iets waar je om zit te springen denk ik zo. Maar of je nu word opgegeten door wormen, verbrand word tot as, of verwerkt word tot een nuttig produkt (frituurvet, lijm, voedsel)

... wat maakt het uit ??
Zaken die na je dood gebeuren zijn allemaal dingen die je zowiezo tijdens het leven niet zo willen ervaren! Het belangrijkste is dat je iets kiest dat het beste bij je past. Als je dat voor jezelf al zou doen ... dan ben je als eigenaar van een geliefd dier nooit verkeerd bezig als je kiest voor de optie die het beste bij jouw dier past ... helemaal los van eigen emotie en/of voorkeur zou nog mooier zijn ... dat noem ik LIEFDE en RESPECT !!!

Zelf ben ik eigenaar van een merrie op leeftijd die al een paar jaar van haar welverdiende en zeer gegunde pensioen mag genieten. Ik moet niet denken aan de dag dat ik weer voor die keus sta. Maar dat ik die keus zal maken met haar belangen voorop ... dat is een ding wat zeker is.

Bij mijn dierenarts is al bekend wat mijn wensen zijn, mocht ze zich op een dag ernstig verwonden of plots ernstig ziek worden en ik ben niet (snel) genoeg in de buurt ... dan heb ik aangegeven wat mijn wensen voor haar zijn ... haar lijdensweg moet van een zo kort mogelijke duur zijn. Mocht ik dan niet in de buurt zijn (vakantie, weekend weg, dagje buiten de stad, vast staan in de file) en moet ik haar laten gaan zonder dat ik afscheid kan nemen ... dan is dat heel jammer maar mijn emoties hebben geen voorrang als ze te lijden heeft.

Nou heeft iemand iets verteld over het inspuiten met een blauwe vloeistof en iemand anders verteld over het thuis laten schieten ... dat zijn opties die mij nog niet bekend zijn en ik zal me daar van de week (als ik met mijn hond naar de dierenarts ga voor controle) nog eens goed over laten informeren.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:35

Dat van die blauwe vloeistof wil ik ook wel meer weten eigenlijk.

Die optie kende ik ook nog niet.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:54

Als twee bruine ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn,
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt nooit meer goed,
En hij krijgt steeds meer pijn,
Mag je dan omdat je hem niet kan missen,
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder hem naar huis toe moet,
Met een halster in je hand,
En je hart vol pijn,
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes,
Elke dag samen was een feest,
En in al die tijd,
Is zij zelf niet een keer,
Egoïstisch geweest !...

Voor de mensen die hem nog niet kende maar oh zo waar.

OdeSsaA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:08

het is allebei knap lastig ...
ik denk dat ze zich in de slager eventueel ook verzetten dat hangt af vn paard tot paard natuurlijk is het een lief paard is dn kan het beter dat het wordt ingeslapen ...
het is allesinds zeer erg voor jou ...
veel succes verder !

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:10

Dat is inderdaad een erg mooi gedichtje. Ander onderwerp, maar minstens zo emotioneel: het voelde voor mij precies zo om mijn paard te verkopen.

Overigens ken ik de voor- en nadelen van beide methoden en ik kan voor beide respect opbrengen. Gelukkig heb ik de keuze nooit hoeven maken, maar de emoties moeten onbeschrijfelijk zijn.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:11

OdeSsaA schreef:
het is allebei knap lastig ...
ik denk dat ze zich in de slager eventueel ook verzetten dat hangt af vn paard tot paard natuurlijk is het een lief paard is dn kan het beter dat het wordt ingeslapen ... het is allesinds zeer erg voor jou ...
veel succes verder !

Hoe bedoel je dat? Dat alleen stoute paarden naar de slacht gaan?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:17

ook niet echt eerlijk :P

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:36

Dat is idd ook wel een beetje een rare beredenering...

Ik zou een paard niet speciaal naar de slacht doen omdat het niet zo'n lief dier is...

Maar we zullen er maar van uitgaan dat Odessa zichzelf slecht uitgedrukt heeft ;) :)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:53

Voor degenen met ervaring met de slager.

Mocht het ooit nodig zijn dan wil ik mijn paard ook naar de slager brengen en niet in laten slapen. Ik zou er graag bij willen blijven tot het bittere einde. Ik vraag me alleen af hoe het in z'n werk gaat. Werkt elke slager met een schietmasker? Hoe wekt zo'n masker? Kunnen ze dat ook eng vinden? Zijn er ook slagers die gewoon schieten?

Ik heb na alle verhalen gelezen te hebben mijn beslissing gemaakt, ik zou alleen voo mijn eigen voorbereiding wat gedetailleerdere verhalen willen horen. Als mensen daar toe bereid zijn naturulijk.

Alvast heel veel dank.