Anya schreef:
Citaat:
Het ligt aan de persoon, niet aan de methode.
En deze constatering is dan weer een verademing...
hermelientjes schreef:
Citaat:
Het spijt me dat ik het zeggen moet maar ik ben met name bij mannen de meest waanzinnige dingen tegengekomen en meestal uit frustratie omdat het dier niet deed wat zij wilden en zij wel even wilden laten zien hoe ze dat varkentje gingen wassen. Er zijn juist zoveel mensen die hun geld kunnen verdienen met bijvoorbeeld het oplossen van trailerlaadproblemen omdat er altijd wel weer zo'n mannetje klaarstaat met jaren ervaring die een paard er wel even in zal meppen of trekken of duwen al dan niet met een bezem of door het beestje te blinddoeken of touwen om zijn buik te knopen of wat voor rare oplossingen nog meer ooit eens een keertje hebben gewerkt, waardoor zij het idee hebben dat ze experts zijn.
Ik kan niet wachten op de dag dat dít soort zelfbenoemde, of benoemd door een omgeving die echt niet beter weet, experts uitgestorven zijn.
Nu ja, kan ik lang wachten...
En het spijt mij, ik heb bij die veelgeroemde boer of handelaar nét even iets teveel van bovenstaande gezien, om nog te geloven in de lofzang op de oude stempel.
Ja, bij de 'oude stempel' mocht je vast hard werken. Je mocht er ook op de rottige handelspaarden - waar de handelaar zijn dochters écht niet aan zou wagen.
En dan liefst met van die argentijnse zadels die totaal niet pasten, een bit dat drie maten te groot was - of te klein - en met een shabrak eronder dat meer vacht had dan de pony.
Je kon er ook vast veel opsteken. De mannetjes van de oude stempel die in mijn omgeving, in mijn jeugd, echt hoog in aanzien stonden, waren echter veelal eenoog in het oog der blinden, en dan nog een heel kwaadaardig soort eenoog, vaak.
Terwijl de échte paardenmensen in onze buurt veel bescheidener waren en hun (gewoon zachtere, maar ook veel intelligentere en paardvriendelijker methodes niet aan iedereen opdrongen).
Want er is altijd al goed met paarden omgegaan, maar mijn ervaring is dat je dat soort omgang eerder bij mensen aantreft die ook echt wat presteren in sport en fokkerij, dan bij die handelaartjes in derderangsrotzooi en bij van die boertjes die altijd wel een paar knolletjes hebben staan.