Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:58

Waar woon je?

Ik longeer ook zonder lijn. Mijn paard gaat ook zonder hulpteugels met zijn neusje over de grond en de achterbenen lekker actief.
Maar ik noem dat geen grond werken.
Grondwerken vind ik een term van de laatste jaren.
En helaas door sommige fanatiekelingen niet positief gebracht. :)

dejavu

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:01

Je hebt Pb. :)

Er leiden meerdere wegen naar Rome. Dat longeren van jou klinkt ook prima ter afleiding. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:05

Ik "speel" graag met de paarden.
Dan eens een zeil in de bak, dan weer een ton met een rare kleur.
Longeren zonder longeerlijn vind ik wel grappig. Gewoon lekker rommelen met de paarden.
Maar grondwerk? Dat noem ik spelen, afwisseling geven :)
Vertrouwendband opbouwen, zeker als paarden van nature wat angstig zijn. En dan is het leuk dat je merkt dat ze (bij wijze van spreken) bijna in je kruipen van vertrouwen en zo dat enge zeil over durven.

Net als Anya eerder zei, dat deden we voordat de termen grondwerk en NH waren uitgevonden ook al.
Lol met de knol.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:19

kazary schreef:
Ik weet niet anders als kind dan dat paarden in een groep buiten staan.Ik was ook enorm verbaasd de eerste stal te zien die dat niet deden. Voor mij normaal, geen NH.
Net als dat me al was geleerd dat je door lichaamstaal een paard "stuurt"
Nooit jezelf klein maken als ze op je af rennen, maar juist groot en brutaal.
Met longeren loop je met de beweging mee dat een paard harder gaat en loop je tegen de beweging dat een paard remt.
Wijken voor druk, wel zo gemakkelijk op de wasplaats.
Een paard dat niet voor je uit mag lopen.
Allemaal dingen die gewoon normaal waren. Al voor ik ooit de term grond werk of NH had gehoord.

dat had ik nou ook..
Na mijn vorige pony ben ik een paar jaar paardloos geweest.. toen ik er weer mee wou beginnen las ik overal over NH.. ik dacht nog.. oliebol.. heb wat gemist..
Dus ik de parelli dvd's, plus materialen aangeschaft.. (rib uit je lijf)
Bleek er heel weinig nieuws op die dvd's te staan.. :(

Ik denk dat heel veel mensen ergens een stukje missen tussen het manege ruiter zijn, en een paard kopen, verzorgen en opvoeden.
Waar zijn alle oude paardenboertjes en drilinstructeurs toch gebleven, waar je keihard moest werken, maar heel veel leerde..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:40

FitzChivalry schreef:
Ik denk dat heel veel mensen ergens een stukje missen tussen het manege ruiter zijn, en een paard kopen, verzorgen en opvoeden.
Waar zijn alle oude paardenboertjes en drilinstructeurs toch gebleven, waar je keihard moest werken, maar heel veel leerde..

Ja goeie vraag. Dat is een mooie opmerking :-)
Je ziet hier toch dikwijls terug keren dat onopgevoede paarden eigenlijk onopgevoede mensen zijn, op vlak van paardenkennis bedoel ik dan natuurlijk. Onkunde door een gebrek aan kennis en ervaring, en dat dikwijls simpelweg omdat ze dat nergens meer tegen komen op het logische traject naar een eigen paard.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:58

Daarom denk ik dat alle NH goeroes zulke goede zaken doen..
Mensen zijn ook op zoek naar meer kennis..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:51

FitzChivalry schreef:

Die zijn er echt nog wel hoor... Maar daar wil de jeugd niet heen :+ Ik ken verschillende fokkers waar je ontzettend veel kan leren, maar daar lopen weinig mensen rond hoor. Ja soms een paar weken, maar daarna zijn ze het al zat, omdat de paarden niet lief/makkelijk genoeg zijn. Tsjah als je een weiland vol jong grut in loopt bij een fokker kun je niet verwachten dat ze allemaal zo zijn als de paarden op de manege :(:) Vroegah zag ik daar juist de uitdaging in. Uren met veulens bezig zijn. Ze netjes mee laten lopen laten wennen aan van alles en nog wat, stallen mesten etc etc...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:00

Hermelientje schreef:
Die seven games ken ik niet maar ik heb wel eens iemand bezig gezien met een ..ortelstok en ik dacht toen inderdaad zou dat paard zich niet vervelen want hij kan het al zo goed. (Maar dat paard bleef hardstikke braaf maandenlang hetzelfde trucje doen dus ik zat waarschijnlijk fout of de andere paarden hadden hem verteld dat hij een superbaas had en dus maar heel goed moest blijven luisteren want bij andere bazen kun je moe worden).

daar heb je helemaal gelijk in. Ik ken deze mensen helaas ook. Dat is ook absoluut niet de bedoeling en een grote fout geweest in de didaktiek die parelli een aantal jaren heeft toegepast. Gelukkig zijn ze daar zelf ook achter gekomen en hebben ze een heleboel aanpassingen gemaakt om mensen te motiveren om progressief te zijn. Heel veel mensen denken bij de seven games inderdaad helaas aan de het beeld van de seven games op level 1 niveau (B dressuur zeg maar :D ). The seven games zijn eigenlijk niets anders dan een categorisering/structuur van bewegingen/oefeningen die je kan doen.

Ik doe nooit hetzelfde, ben altijd bezig om nieuwe dingen te bedenken om het interessant te houden. Helaas ziet het er bij ons nooit zo heel progressief en snel uit omdat ik voor mijn paard heel langzaam moet zijn :D echt langzamer dan langzaam.
Vandaag zag er geloof ik ook erg saai uit :D Ik ben echt een half uur totaal back to basic bezig geweest met wat onzekerheid voor de achterbenen over een balk heen. Drie keer kwam er iemand langs lopen die riep: wil die niet? moet je kwartje hebben? :D Ziet er ook vast heel suf uit, maar mentaal was het voor haar een grote kluif :(:)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:04

Ik kan dat niet begrijpen hoor. Dat er zoveel onopgevoede paarden rondlopen. Ik heb zelf al heel wat jaren paarden. Maar nooit dat probleem gehad. Ze zijn gewoon braaf lopen mee aan een doorhangend touwtje als ik ga wandelen. Geven netjes hun hoeven met uitkrabben. Zouden het gewoon nooit in hun hoofd halen om te bijten of te trappen.
Heb ik dan wonderpaardjes? Ik weet niet beter. ;) En dit zijn echt niet mijn eerste jonge paardjes.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:52

Tja, er lopen heel veel onopgevoede of verklooide pestbokken rond, maar gelukkig nog veeeeel meer lieve, gehoorzame, vriendelijke en welopgevoede, met baasjes die er gewoonweg plezier aan beleven.

Net zoiets als met kinderen, het is veel leuker om het over die kleine minderheid van etterkopjes te hebben. ;) :D :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:15

Het ligt er ook maar aan wat je onopgevoed noemt....
Het is al eerder gezegd, maar ik vind het echt een probleem dat veel mensen een hoop psychologie over hun paard uitstorten om gedrag te verklaren wat volgens mij door een normaal stramien van 'reinheid-rust-regelmaat' voor het grootste deel te verhelpen is en voor de rest vooral een kwestie is van zélf weten waar je je grenzen legt.
Ik vind dus dat er wel veel onopgevoede paarden zijn, drammerig, draaierig, onoplettend....
Echt niet extreem dus - maar nét niet prettig voor paard en baas.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:21

Zeeuwtje68 schreef:
Heb ik dan wonderpaardjes? Ik weet niet beter. ;) En dit zijn echt niet mijn eerste jonge paardjes.

Dat is hier ook zo, allemaal modellen :P Ik kom ook haast nooit meer op manèges of zo, mogelijk dat de problemen daar zitten?
Waar zien jullie die onopgevoede gevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:01

Waar we die onopgevoede gevallen zien? Dagelijks, in de naburige manege, maar ook onderweg dus doe niet of ze niet bestaan ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:07

kazary schreef:
Daar ben ik het ook mee eens.
Maar ik denk dat het nu ook niet geleerd word omdat we zo haastig zijn nu. En zelfs het idee dat voor niets niet goed is en duur wel goed.
Terwijl we voor niets van die man of vrouw die al 25 jaar een stal runt veel meer kunt leren in de praktijk dan van die dvd theorie.
Maar je moet er wel tijd voor willen maken en die grote snebbel eens dicht houden als kind :D

Het hangt er natuurlijk wel van af wie je tegenkomt. Die man die al 25 jaar een stal runt die mijn oudste dochter en ik tegenkwamen, dat was juist de man die een pony maar bleef slaan terwijl het arme dier al schuimbekkend op de grond lag. En in die tijd zeiden kinderen inderdaad niks en ik ook niet omdat ik er niet mondig genoeg voor was om tegen iemand met zoveel ervaring en volgens iedereen fantastische (sport)resultaten in te gaan. Nou ja wij zijn daar nooit meer naar toe gegaan en mijn dochter heeft helemaal in haar eentje grondwerk ontdekt en bitloos rijden en zonder zadel springen en zelfs helemaal met niks om het hoofd rijden.
Het spijt me dat ik het zeggen moet maar ik ben met name bij mannen de meest waanzinnige dingen tegengekomen en meestal uit frustratie omdat het dier niet deed wat zij wilden en zij wel even wilden laten zien hoe ze dat varkentje gingen wassen. Er zijn juist zoveel mensen die hun geld kunnen verdienen met bijvoorbeeld het oplossen van trailerlaadproblemen omdat er altijd wel weer zo'n mannetje klaarstaat met jaren ervaring die een paard er wel even in zal meppen of trekken of duwen al dan niet met een bezem of door het beestje te blinddoeken of touwen om zijn buik te knopen of wat voor rare oplossingen nog meer ooit eens een keertje hebben gewerkt, waardoor zij het idee hebben dat ze experts zijn.

Maar als je op de stal terechtkomt waar ik nu sta dan kun je inderdaad ook als manegekindje best wel veel leren over omgaan met pony's in de ruimste zin van het woord. En die staleigenaar wil zelfs met haar jarenlange ervaring graag nog luisteren als er iemand komt die het een beetje "anders" doet, want een mens is nooit te oud om te leren en als je het niks vindt nou dan leg je het gewoon naast je neer.

Zo zou ik ook best wel bij Sanne willen kijken wat haar grondwerk inhoudt, ik ben kennelijk ook de enige hier die de seven games niet kent en ik vind het altijd leuk om te zien hoe andere mensen dingen aanpakken. Zolang het maar niet op de hier boven beschreven manier gaat sta ik voor alles open.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:08

Ik doe niet of ze niet bestaan, ik kan alleen niet meer meespreken over plekken waar je veel paarden en ruiters kunt bekijken, ik zit hier nogal euh.. excentrisch t.o.v m'n vroegere paardenwereld

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:13

Hermelientje schreef:
Het spijt me dat ik het zeggen moet maar ik ben met name bij mannen de meest waanzinnige dingen tegengekomen en meestal uit frustratie omdat het dier niet deed wat zij wilden en zij wel even wilden laten zien hoe ze dat varkentje gingen wassen.

Ook mijn ervaring vrees ik, wijd verspreide agressie en geweld op dieren ..blij dat ik daar uit ben, en 100% de reden waarom ik totaal mijn buik vol van het traditionele andere oplossingen ben gaan zoeken. Gelukkig ook een paar verstandige mensen tegen gekomen op de juiste momenten :-)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 23:17

Ik ben ooit gaan western rijden omdat ik het zo'n mooie sport vond. Rust. signaalhulpen, e.d. En heel gezellig tijdens wedstrijden. Een paar jaar in die tak van sport en ik heb ook daar net als bij springen/dressuur vreselijke dingen gezien en / of ervan gehoord. Gelukkig ook nog steeds hele mooie. Wat je ook doet, waar je ook heen gaat, hoever je je ook verstopt.. je ontkomt nooit aan gruwels die mensen elkaar of dieren aandoen. Want ook bij de 'niet-traditionelen' kom ik enge dingen tegen. Het ligt aan de persoon, niet aan de methode.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:00

FitzChivalry schreef:

;( Het idee dat ik nooit meer aan kan wippen bij de mijne, doet me echt zeer. Ze sterven uit. Ben gek op de oude stempel. :)

Voor iedereen die bij een boer en/of drilinstructeur begonnen is, ligt denk ik de basis voor het opvoeden. Er was toch gewoon geen ruimte voor excuses om niet te rijden, of om maar half te rijden? Hard werken is een deugd... Ook met paarden. Door zo'n no nonsense beleid leert men wel aan te pakken en al helemaal niet bij de pakken neer te zitten. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:30

Anya schreef:
Citaat:
Het ligt aan de persoon, niet aan de methode.

En deze constatering is dan weer een verademing...

hermelientjes schreef:
Citaat:
Het spijt me dat ik het zeggen moet maar ik ben met name bij mannen de meest waanzinnige dingen tegengekomen en meestal uit frustratie omdat het dier niet deed wat zij wilden en zij wel even wilden laten zien hoe ze dat varkentje gingen wassen. Er zijn juist zoveel mensen die hun geld kunnen verdienen met bijvoorbeeld het oplossen van trailerlaadproblemen omdat er altijd wel weer zo'n mannetje klaarstaat met jaren ervaring die een paard er wel even in zal meppen of trekken of duwen al dan niet met een bezem of door het beestje te blinddoeken of touwen om zijn buik te knopen of wat voor rare oplossingen nog meer ooit eens een keertje hebben gewerkt, waardoor zij het idee hebben dat ze experts zijn.

Ik kan niet wachten op de dag dat dít soort zelfbenoemde, of benoemd door een omgeving die echt niet beter weet, experts uitgestorven zijn.
Nu ja, kan ik lang wachten...

En het spijt mij, ik heb bij die veelgeroemde boer of handelaar nét even iets teveel van bovenstaande gezien, om nog te geloven in de lofzang op de oude stempel.

Ja, bij de 'oude stempel' mocht je vast hard werken. Je mocht er ook op de rottige handelspaarden - waar de handelaar zijn dochters écht niet aan zou wagen.
En dan liefst met van die argentijnse zadels die totaal niet pasten, een bit dat drie maten te groot was - of te klein - en met een shabrak eronder dat meer vacht had dan de pony.

Je kon er ook vast veel opsteken. De mannetjes van de oude stempel die in mijn omgeving, in mijn jeugd, echt hoog in aanzien stonden, waren echter veelal eenoog in het oog der blinden, en dan nog een heel kwaadaardig soort eenoog, vaak.

Terwijl de échte paardenmensen in onze buurt veel bescheidener waren en hun (gewoon zachtere, maar ook veel intelligentere en paardvriendelijker methodes niet aan iedereen opdrongen).

Want er is altijd al goed met paarden omgegaan, maar mijn ervaring is dat je dat soort omgang eerder bij mensen aantreft die ook echt wat presteren in sport en fokkerij, dan bij die handelaartjes in derderangsrotzooi en bij van die boertjes die altijd wel een paar knolletjes hebben staan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:39

Dan heb ik toch een heel ander beeld mee gemaakt.
Gewoone mensen.
Ja streng maar rechtvaardig voor de paarden. Geen doelloos gemep, dat werd echt niet geacepteerd. Maar inderdaad, ook geen getrut over zielig bij een boze blik. Als een tik nodig was, kreeg het paard die ook.
Gewoon passende engelse zadels.Toen bestond stuben al :D Nee boomloos was er niet, dat was dan gewoon zonder zadel rijden.
Bitten paste altijd, maar toen was er gewoon minder keus, dus je reed eigenlijk alles met een enkelgebroken bustrens. Maar breedtes lagen er verschillende.
En toen leerdje ook als het paard niet luisterde je niet aan hulpteugels, sporen en andere bitten moest gaan denken. Want ze bestonden wel hoor dingen als een slof. Maar werd je gewoon gezegd dat je zelf maar eens beter moest gaan leren rijden. (stel je voor dat je dat nu zou zeggen, fout zeg)
En we reden gewoon met katoennen dunne dekjes die ook gewoon in de was gingen. Geen pads in alle kleuren.
Mensen die ook hun dochters gewoon op de paarden lieten rijden hoor :) Maar je moest niet gaan gillen bij een bok. Geen getrut wat dat betrefd. Ook als je er af lag opstappen en doorgaan. Anders moest je niet gaan paardrijden of eeuwig op de manege blijven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:32

kazary schreef:
En we reden gewoon met katoennen dunne dekjes die ook gewoon in de was gingen. Geen pads in alle kleuren.

Gevouwen oude legerdekens ;) , en had niet het lef ze te laten vallen want ze scholden je stijf omdat er dan zand aan kwam. Eén van de de eerste dingen die je leerde was die dekens goed te vouwen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:36

Ja dat heb ik ook nog gehad, maar dat was maar erg kort op die plaats waar ik reed dat ik dat heb mee gemaakt.
Daarna hadden ze daar dunne katoenen dekjes. Allemaal wit.
Sjiek ! (al was het uit handigheid dat het gewoon samen in de machine kon)
Maar ik weet dat hun daar een van de eerste waren die alles katoen hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:44

LDRD, in drieën en in drieën en losse kant achter boven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:45

:j die dekentjes ken ik ook nog. Van die moltongrijze gevallen.
Toen had je ook nog van die canvasdekens die bleven staan als een plank als je ze van een paard haalde.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:54

Anya schreef:
Het ligt aan de persoon, niet aan de methode.

:j

En dat is een hele mooie samenvatting!

In (bijna) iedere methode zit een kern van waarheid, als de mens maar ECHT doet wat de methode van hem/haar vraagt, dan komt de rest vanzelf.

Heel lang was mijn onderschrift: Werken met een paard is heel eenvoudig, je hoeft alleen maar te luisteren..

en daarmee bedoelde ik: als je maar naar je paard kijkt, dan zie je wat nodig is om er een fijne relatie mee te hebben. Zo'n relatie waarmee jij net een klein beetje boven je paard staat, genoeg om altijd je gelijk te krijgen, en zo weinig dat je paard graag bij je is.