De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:00

Nou dat vind ik wel een mooie term. Ik ken echt veel mensen die NHer worden omdat ze zich niet fijn voelen bij de min of meer standaard opvattingen van hoe je met je paard om moet gaan. Dressuurwedstrijdjes, paard verder op stal of hooguit even losgooien. Maar als je de NH hoek induikt en relatief makkelijk te beinvloeden bent, dan vliegen de 'wetenschappelijke artikelen' over bit is beter, met deken gaat een paard dood en natuurlijk bekappen je om de oren. Nog los van methoden die al dan niet in de mode zijn. Zit je in dat groepje, dan moet je van goede huize zijn om te zeggen: mijn paard heeft het vaak koud, ik doe toch een deken. Of zoiets.

Zulke dingen zie je ook bij sommige groepen westernruiters. Als een bepaalde rijstijl je niet bevalt, moet je wel heel sterk in je schoenen staan om die groepsdruk te kunnen weerstaan.

En zo ook sommige zwaar traditional scholen. Ik ken iemand die met slof reed omdat de omgeving vertelde dat dat echt veel beter was voor haar en het paard. Maar ze voelde zich er heel ongemakkelijk bij, want ze kón niet met slof rijden. Had niemand haar geleerd.

En ik denk dat daar een beetje een kern zit. Hoe gevoelig ben je voor groepsdruk en doe je wat volgens een groep hoor. Hoeveel van je eigen mening wijkt voor groepsdruk. Vergelijk het topic van iemand die zeker wist dat haar paard beter liep zonder bit... Die mening is niet alleen haar 'schuld'. Die is door een groep van een bepaalde richting langzaam gevormd.

Ik denk eerlijk gezegd dat daar 'paardenmens' ophoudt. Bij dogma's en stevig vasthouden aan stroming x.

Ik probeer dat zoveel mogelijk niet te doen. Toen ik problemen had met een driftige, door kliniekbezoek verwende 3 jarige (mijn eigen Wiz toevallig), heb ik heerlijk een dressuurmevrouw ingehuurd om mijn western paard even wat door te rijden. Mijn lijf trok het niet, het hare wel, en volgens mij had hij dat nodig.

Toen mijn wissels niet lekker soepel gingen met Lan op de westernmanier, heb ik een poosje dressuurles genomen omdat Lan qua lijf op een andere manier moet wisselen dan een westernras.

Ik heb zelf wel neigingen naar 'natural', maar ik zet mijn paarden net zo makkelijk op ijzers of onder een deken als me dat zo uitkomt. Ik hoop kortom geen dogma's te hebben.

En zeker als er een paard komt dat enige hulp nodig heeft, dan ben je er niet met dogma's. Want als ik één ding heb geleerd in al die jaren paarden, is het dat ze allemaal net een andere benadering nodig hebben. En dat consequent handelen voorop staan.
Laatst bijgewerkt door Anya op 17-02-09 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:01

Ik zie het probleem ook niet, en bekvechten heb ik hier ook nog niet gezien.. enkel mensen die uitleggen hoe hun standpunt is t.o.v de paardenmensen-mensen met paarden

Anya

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:02

Ik denkk niet dat je het al dan niet standaard bokt gedrag met welke definitie dan ook oplost. Echt niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:04

Anya schreef:
Ik denkk niet dat je het al dan niet standaard bokt gedrag met welke definitie dan ook oplost. Echt niet.

Het was wel mooi geweest, maar ik denk dat je gelijk hebt...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:05

Haha, 25 pagina´s verder en de "eeuwige dooddoener" uit de beginpost actueler dan ooit... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:06

Cassidy, even verdergaand op jouw post, ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn of je nou in de ene categorie valt of in de andere ;)
Al noemen ze me een takkenwijf met paarden, boeit me niet ;) daarover ga ik niet in discussie :D omdat het zonde is van tijd en energie :D

Zolang niemand last heeft van tunnelvisie is er niet zoveel aan de hand, dunkt me. Het zijn vooral die dogma's waar ik wel tegen aan loop maar het zijn niet mijn dogma's, gelukkig maar!

Ik denk dat er tijd is gekomen voor een derde definitie, "new-school-horsemenship" of iets in die geest, en dat is dan de partij die rucksichtloss bitten op de lijst van verboden wapens willen zetten, net als dekens, hulpteugels, ijzers, boomzadels en brokken. Het valt me juist in die hoek op, dat elk paard wordt gezien als een soort eenheidsworst en er geen oog meer is voor het individu paard. Het staat zo in de boeken van Parelli en consorten en alleen Cook heeft het bij het rechte eind als het over optoming gaat, en een gediplomeerd hoefsmid die met ijzers werkt is een misdadiger. Yeah, right...... it's my way or the highway en dan kies ik toch maar voor "my way."

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:06

Ik ben wel een beetje zoals anya :) Ik heb geen goeroes, ik volg geen stromingen....... wel wil ik van alles wat meepakken wat voor mij werkt, wat past bij mij, mijn karakter en mijn wensen.

Als een va met een kulverhaal komt (imo) dan ga ik ook door, en wil ik weten waar hij zijn mening op gebaseerd heeft, ik ga niet zomaar mee in dingen......

en alwetend.......... als paardenmens val je al af als je denkt alwetend te zijn, want elk paardenmens weet dat hij/zij nog heel veel te leren heeft.

Wel heeft een paardenmens over het algemeen een heel breed referentiekader..... en is niet zoveel nieuw meer.....

maar ook in het bestaande kan nog veel geleerd moeten worden ;)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:07

Dat staat in de beginpost denk ik... ;)

We weten nu wel dat iedereen er zijn eigen definitie van heeft dat als men je een mens met paard noemt dit 9 van de tien keer denigrerend bedoeld is lijkt mij, dat ook niemand weet wat een paardenmens is kijk maar naar de poll en dat het fijn zou zijn om daar eens duidelijkheid in te scheppen door het voor een groot deel eens te worden over alles. Dan zijn we daar van af voor goed.....je moet toch ergens een keer beginnen tenzij iedereen het leuk vind al dat geruzie, geharrewar, topics kapot maken....of iemand bestrijden met een dooddoener....en de paardenmens geen respect op WIL brengen voor mensen die niet met die gave geboren zijn. En dat er een clubje hier zit te oordelen vanaf eenzame hoogte hoe slecht de rest allemaal wel niet is. Hier= op bokt, niet in dit Topic ik hoop dat jullie dat begrijpen.

Vivalavida er staat echt uitdrukkelijk bij in mijn post ,niet hier in dit Topic.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:08

Ik zie hier juist geen typisch bokt gedrag. Niet iedereen wordt over 1 kam geschoren en iedereen geeft zijn eigen idee van een paardenmens al dan niet-paardenmens of mens met paarden. Dit is toch het idee achter een topic.

Mensen kunnen in mijn ogen beter stoppen met het zichzelf in hokjes plaatsten als nh of wat voor methode dan ook. Op die manier beperken ze zich alleen maar en dit komt niet ten goede van het paard, het idee dat er in de eerste instantie achter zat.

Ik wil graag mijn paard lekker buiten hebben in de groep, maar ze is wel geschoren dus heeft ze 2 dekens op. Op het moment gaat ze mee op vakantie dus heeft ze ijzers onder. Wat voor ijzers? Kunststof ijzers, omdat ik DENK dat het beter voor haar is. Ik ben geen expert, ik wil alleen het beste voormijn paard.

Verder boeit het me niet of ik natural ben, westernruiter of gewoon lekker eigenwijs ben. :Y)

wel of niet paardenmens, als m'n paard het maar zo goed mogelijk heeft! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:13

suleilitha schreef:
Ik denk dat er tijd is gekomen voor een derde definitie, "new-school-horsemenship" of iets in die geest, en dat is dan de partij die rucksichtloss bitten op de lijst van verboden wapens willen zetten, net als dekens, hulpteugels, ijzers, boomzadels en brokken.

Zoals ik dat zie, hebben we dat al. En excuses vooraf onder de gematigde vertegenwoordigers, maar kijk maar even in het forum "Natural" (niet te verwarren met "Natural Horsemanship"). Je hoeft er echt geen nieuwe naam voor te verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:13

Perrokai schreef:
Vivalavida er staat echt uitdrukkelijk bij in mijn post ,niet hier in dit Topic.

Okee, overheen gelezen (het beeld begint vaag te worden zo aan t einde van de dag... B-) )
maar dan snap ik nog niet waarom dit aangehaald wordt? Wat het met dit topic te maken heeft?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:15

Perrokai, ik heb toevallig de afgelopen weken zwaar geparticipeerd in een topic waar iemand een behoorlijk dogma neerzette. Niet meer nadacht en maar wat riep. Daarbij ook niet werd gehinderd door al te veel basiskennis van paardrijden.

En er zijn moment dat ik dan wel blijf vertellen wat ik vind. Omdat ik het sneu voor het paard vind of omdat de limiet van domheid in combinatie met eigenwijsheid bereikt is.

Dat heeft niets met al dan niet paardenmens te maken. Als ik iemand op het werk zijn eigen graf zie graven, ga ik er ook wat van zeggen. Dat heeft dus wat met mij te maken.

En sommige bokttopics moet je ook wel een heilige zijn om dan niets te zeggen. Al is het maar omdat die domheid dan wordt gebracht als een waarheid als een koe. Terwijl iedereen met meer dan marginaal verstand van paarden dan ziet / weet dat het niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:19

Ik weet welke jij bedoelt anya :)

Er is natuurlijk een verschil tussen duidelijk zijn en arrogant.
Maar het is niet per definitie zo dat als jij jezelf richting "paardenmens" bestempeld, je arrogant bent/denkt.
edit: ligt er weer net aan welke definitie je achter "paardenmens" zet....

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:37

Oké, gooi ik mijn standpunt er ook nog even in :P

Ik ben een mens met paarden en ik ben er trots op!! Zo dat is er uit ;) Daarbij bezit ik een redelijk grote dosis logisch verstand en daar ben ik blij mee :D

Mijn definities van de diverse termen (en daar zullen vast veel overeenkomsten zijn met al eerder genoemde zaken).

Paardenmensen: mensen die intuïtief weten wat een paard nodig heeft, wil, moet en kan. Vaak zijn dit mensen die al vanaf geboorte 'in de paarden rondlopen', maar dat hoeft niet persé. Mensen die een paard in hun waarde laten maar wel positie nr. 1 hebben. Mensen die handig zijn met diverse paarden, respect hebben voor paarden maar geen angst. Mensen die ook verstand hebben van het randgebeuren zoals weidebeheer, in één oogopslag zien hoe een tuig/zadel ligt en wanneer een da geroepen moet worden of dat daar nog wel mee gewacht kan worden.

Voorbeeld: ik heb hier een videofilm liggen van een Schotse boer die nog voor 100% met Clydesdales werkt. Jonge spul staat in de wei, 1 x per dag gaat hij daar heen, de ene krijgt een klopje op de hals, de ander even een halster of hoofdstel in, alles zonder dwang of angst. Met 2,5 wordt het jonge dier uit de kudde gehaald, staat een dag en een nacht op stal met al het tuig om, paard is tuigmak. Volgende dag gaat de grasmaaier er achter en over de kinderkoppies heen, paard is verkeersmak :D Daarna gaat 'ie in het span met een ervaren paard en is zijn werkende leven begonnen. Paarden zijn dol op het boertje en andersom. Maar werken is werken en verder worden ze prima verzorgd.

Mensen met paarden: Mensen die paarden in hun bezit hebben :+ En hoe dat gedaan wordt zal me een zorg zijn. De één heeft z'n paard in pension staan en heeft zelfs nog nooit uitgemest, de ander heeft 9 stuks in een weiland met schuilgelegenheid staan. Mensen met liefde voor hun dier op een gezonde manier, die hun paard een paard laten zijn. Die niet alleswetend zijn, maar advies ter harte nemen en die weten dat ze nooit uitgeleerd zijn. Niks negatiefs aan dus ;)

Voorbeeld: ikzelf 8-) Ik weet lang niet alles, zal hier op Bokt ook niet gauw advies geven omdat ik vind dat je een paard/omstandigheden in het echt moet zien. Heb twee paarden die volgens mij een goed leven hebben, maar het kan altijd beter natuurlijk.

Paardenpenny's/paardendummies/nitwits: mensen die paarden in hun bezit hebben, maar die denken dat ze paardenmensen zijn :P Die eigenwijs zijn en advies in de wind slaan. Die denken dat ze met een wekelijkse join-up vriendjes worden met hun paard. Die het belangrijker vinden om het nieuwste Anky-setje aan te schaffen i.p.v. een goedpassend zadel. Die serieus (!!) aan de paardentandarts vragen of hij geen diamantjes in de paardentanden kan zetten i.p.v. op tijd de hoefsmid te bellen. Die een topic op Bokt openen om aandacht te krijgen, maar wanneer ze vervelend commentaar krijgen beginnen te krijsen (nee Suleilitha, daar bedoel ik jou niet mee :P ) en die zelf de meest gevaarlijke adviezen uitdelen aan andere nitwits.

Op Bokt liggen de verhouding volgens mij zo: 2% paardenmensen, 49% mensen met paarden en 49% nitwits (en dan hoop ik maar dat ik niet te positief denk). In real live zullen er wat meer paardenmensen rondlopen, over het algemeen zijn dat mensen die niet hun tijd verdoen op een forum als dit ;)
Laatst bijgewerkt door HHD_Foto op 17-02-09 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:40

Craignetan, moooooooie naam trouwens!!!!!!
Die nitwits..... daar zitten de overige twee categorien het meest mee in de maag! En hun gevaarlijke adviezen zie je dagelijks aan de lopende band voorbijvliegen.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:42

:o Thanks, ik zag dat ik jouw naam verkeerd had geschreven, solly, gelijk maar even verbeterd :D

De nitwits zijn ook het gevaarlijkst, vooral omdat ze denken dat ze paardenmensen zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:46

Amen, en nu zijn we er uit. Paardemens is niks mis mee, mens met paard ook niet, het wordt pas eng als je een nitwit bent of met een nitwit te maken krijgt.
Perrokai, je kunt je eindrapport schrijven over je onderzoek! ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:48

ik ga er volledig in mee dat de nitwits vervelend zijn en dat ik daar het meeste moeite heb om nog respectvol te antwoorden. Mooie omschrijving.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:49

Nitwit is idd een goeie, die houden we erin!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:50

ik vind het mooi verwoord craignetan, had ik zelf niet beter gekunt :Y)

gelukkig doet een groot gedeelte van die 49% nitwits afhaken zodra er andere interesses komen zoals bijvoorbeeld vriendjes.
Helaas blijft er altijd een stug groepje bestaan die veelal gesponserd wordt door ouders ed, of gewoon continu een veer in hun kont krijgen van over het algemeen mensen in hun nabije omgeving welke helemaal niets met paarden hebben. Hierdoor blijft de drive om met paarden te werken/rijden bestaan omdat ze zo goed gevonden worden. Hun adviezen willen ze dan ook graag delen op bijvoorbeeld een bokt of het 11 jarige buurmeisje dat een verzorgshetlander heeft.

conclusie (welke geloof ik al veruit duidelijk was :Y) ): De laatste catogerie opgenoemd door craignetan is bijzonder irritant en gevaarlijk voor de vaak jonge kinderen die hier hun wijsheid uit halen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:50

suleilitha schreef:
Amen, en nu zijn we er uit. Paardemens is niks mis mee, mens met paard ook niet, het wordt pas eng als je een nitwit bent of met een nitwit te maken krijgt.
Perrokai, je kunt je eindrapport schrijven over je onderzoek! ;)

"Maar het gaat er toch niet om dat jullie dat zadel niet passend vinden voor mij, ik kan er goed op zitten en het is ook heel fijn voor mij pony...."

Dat de kont van deze persoon over het zadel heen valt doet er niet toe.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:52

Anya schreef:
ik ga er volledig in mee dat de nitwits vervelend zijn en dat ik daar het meeste moeite heb om nog respectvol te antwoorden. Mooie omschrijving.

Ze zijn niet alleen vervelend maar ook nog eens gevaarlijk :D zo heb ik eens een opmerking gezien dat als een paard zadelmak moet worden gemaakt, je hem daartoe maar even moet vastbinden in een box en er op moet gaan zitten...... met mogelijk de dood als gevolg maar dat zeggen ze er niet bij.
Het kan Jack-ass-achtige toestanden opleveren, feitelijk zou onder elke dergelijke post moeten staan: don't try this at home, en zouden ze IRL een soort opvallend regenpakje aan moeten maar wie ben ik, ik maak de wetten en veiligheidsregels niet in den lande :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:54

En waar het mij dus dun door de broek gaat zijn topics als deze. De ruiter kan het waarschijnlijk niet eens helpen. Die heeft gewoon slecht les. Ze is nog niet eens overtuigd van het eigen gelijk. Ze ziet het gewoon niet. Niet om die ruiter door het slijk te halen. Het topic is op slot. Maar het is wel zo'n topic waar ik braaf niet gereageerd heb en op mijn handen ben gaan zitten.

Er reageren wel een hoop nitwits trouwens.. in dat zelfde topic.

[RT-HAW] Jannice met Lady Italy @ Work

Ik ken dus een professional die zo voor het eerst op een paard gaat zitten sul. Levensgevaarlijk. Maar ze doet het al jaren. En ik vraag me oprecht al jaren af waarom dat goed gaat.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:59

Anya schreef:
En waar het mij dus dun door de broek gaat zijn topics als deze. De ruiter kan het waarschijnlijk niet eens helpen. Die heeft gewoon slecht les. Ze is nog niet eens overtuigd van het eigen gelijk. Ze ziet het gewoon niet. Niet om die ruiter door het slijk te halen. Het topic is op slot. Maar het is wel zo'n topic waar ik braaf niet gereageerd heb en op mijn handen ben gaan zitten.

Er reageren wel een hoop nitwits trouwens.. in dat zelfde topic.

[RT-HAW] Jannice met Lady Italy @ Work

Ik ken dus een professional die zo voor het eerst op een paard gaat zitten sul. Levensgevaarlijk. Maar ze doet het al jaren. En ik vraag me oprecht al jaren af waarom dat goed gaat.

Mijn God, dat topic heb ik gisteren gezien en ik heb ook maar niet gereageerd, hoewel ik mezelf echt moest dwingen....Alleen dat bit al, die gebruiken wij voor de koest en dan halen we de leidsels gewoon door de ring zelf, zij stelt hem meteen nog een stuk dieper, lekker scherp effect...Echt een schande...Bah bah bah...Die zou ik het liefste van haar paard af willen trekken... :(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:00

Nittwits.......... daar kan ik heel naar op reageren........ het is ook moeilijk om me dan in bedwang te houden :)