Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:37

suleilitha schreef:
Verder werkt een gangbaar bitloos hoofdstel niet alleen in op de neus, maar levert druk rondom het gehele hoofd ;)
.

dat is de reden waarom ik voor de side pull heb gekozen.. bij een kruislings hoofdstel heb ik het gevoel dat het hoofd steeds kleiner wordt.. er zit echt overal druk bij die dingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:39

Nee meid, je weet niet wat ik zoal doe. Ik werk regelmatig met paarden die niet van mij zijn maar waarbij ik te hulp moet schieten als de situatie al (levensgevaarlijk soms) uit de hand is gelopen. Ik wil je niet bang maken voor paarden maar ik heb wel eens eentje op stal gehad die al levensgevaarlijk werd zodra je de deur van de box open deed. En niet elk paard heeft respect voor een mens, er zijn er zat die gewoon finaal doorgeslagen en agressief zijn en niet schuwen om een mens aan te vliegen of zo'n beetje te vermoorden zodra je er op gaat zitten.
Die krijg je niet mak met aaien en praten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:40

Anoniem schreef:
suleilitha schreef:
Juul, er zijn paarden die zodanige escalaties vertonen in hun gedrag dat je in eerste instantie, voor je eigen veiligheid, zult MOETEN werken met dwang om ze weer een beetje normaal te krijgen. Verder werkt een gangbaar bitloos hoofdstel niet alleen in op de neus, maar levert druk rondom het gehele hoofd ;)
Liezje, weet je wel dat een rubberbit echt het ergste is wat je een paard met een gevoelige mond kunt aandoen? Rubber wringt, wordt te warm en irriteert.

Jij weet blijkbaar ook niet alles. Jammer, had je toch wat hoger ingeschat. ;) (of eigenlijk niet) Als je dwang moet gaan gebruiken zit er al iets niet goed in je omgang met het dier. Dat weet je toch zelf ook wel?

Hoe denk jij dat het in een kudde er aan toe gaat :)
Mijn lieve veulentje is wat in mekaar getrapt door de rest vd hengsten.. en zo heeft ook hij later toen hij groot was aardig wat klappen uitgedeeld. De rest stond onder hem, dus die luisterden naar hem OF kregen klappen.
Mijn paarden staan onder mij in rang. Dus ze luisteren, en als ze dan niet doen kunnen ze best een rake klap krijgen. Mijn merrie is superbraaf maar die heb ik ook weleens goed te pakken genomen toen ze nog een draak was.. Ineens wegspringen, enorm hoog bokken enz. Reken maar dat ik zo'n beestje dan dwing om wel door die "enge" hoek te gaan.... Want ik sta hoger in rang en ik ben de baas :) door die aanpak heb ik nu zo'n heerlijke band met haar en heeft ze zo veel respect voor me.. op de goede momenten kun je best dwingen :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:40

Ze heeft nooit last van dat bit gehad:)
We reden ook alleen maar licht met haar vanwege een oude wond die ze heeft.
Dus dat warm worden zal wel meevallen;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:41

FitzChivalry schreef:
suleilitha schreef:
Verder werkt een gangbaar bitloos hoofdstel niet alleen in op de neus, maar levert druk rondom het gehele hoofd ;)
.

dat is de reden waarom ik voor de side pull heb gekozen.. bij een kruislings hoofdstel heb ik het gevoel dat het hoofd steeds kleiner wordt.. er zit echt overal druk bij die dingen..

hoeraaaa eindelijk iemand die het ziet!! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

suleilitha schreef:
Lovely schreef:
Het bit vastpakken is trouwens wel nog iets wat het paard kan doen 'tegen' het bit, tegen een bitlooshoofdstel is niks te beginnen en dat is weer een reden om het verschil in vriendelijkheid anders te bekijken.

Precies, ik zit er ook zwaar over te denken, dat mocht ik weer eens een regelrechte dramkont, rotzak, notoire racekees of wat dan ook in de maag gesplitst krijgen, dat ik die bitloos ga aanpakken. Tegen de druk van een bitloos hoofdstel hebben ze geen schijn van kans. Het is niet echt mijn manier soms moet je iets en dan lijkt bitloos me een uitweg om een paard finaal te onderwerpen }>

Sul, bedoel je dit nou serieus of is dit een grapje? Als het waar zou zijn zouden er denk al véél bitloze hoofdstellen verkocht zijn ;) Zou namelijk wel een makkelijke oplossing zijn voor heel veel mensen.

Lovely ik denk dat een paard wel meer methodes heeft om wat tegen zijn ruiter te beginnen dan alleen maar het bit vast pakken ;)

Daan_O

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Druk bij het kruislingse hoofdstel is afhankelijk van de druk die de ruiter neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:42

suleilitha schreef:
Nee meid, je weet niet wat ik zoal doe. Ik werk regelmatig met paarden die niet van mij zijn maar waarbij ik te hulp moet schieten als de situatie al (levensgevaarlijk soms) uit de hand is gelopen. Ik wil je niet bang maken voor paarden maar ik heb wel eens eentje op stal gehad die al levensgevaarlijk werd zodra je de deur van de box open deed. En niet elk paard heeft respect voor een mens, er zijn er zat die gewoon finaal doorgeslagen en agressief zijn en niet schuwen om een mens aan te vliegen of zo'n beetje te vermoorden zodra je er op gaat zitten.

Oh joh wat stoer ben jij! Sorry hoor ik krijg hier een beetje een penny-gevoel bij. Ik weet dat er levensgevaarlijke paarden zijn. Maar die krijg je met dwang alleen maar banger en gevaarlijker. En ik weet ook wel waar ik over praat (ken er namelijk ook een paar).

Ben even weg (school roept), ben er vanavond weer. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:43

Goede bijdrage, Viva.
MIjn favo paard van het hele stel, mijn eigen mooie, stoere vent, kochten we voor kiloprijs en een beetje, omdat ie in de kudde totaal in elkaar was gerost en op drie benen liep. Hadden zijn "vriendjes" gedaan :D

Ordeal, een cross-rope lijkt me inderdaad nog wel eens handig bij een paard wat verder nergens meer op reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:44

Juul schreef:
suleilitha schreef:

Oh joh wat stoer ben jij! Sorry hoor ik krijg hier een beetje een penny-gevoel bij. Ik weet dat er levensgevaarlijke paarden zijn. Maar die krijg je met dwang alleen maar banger en gevaarlijker. En ik weet ook wel waar ik over praat (ken er namelijk ook een paar).

Ben even weg (school roept), ben er vanavond weer. ;)

Als je dit stoer vind en Penny, mag je in de zomer wel eens een paar daagjes komen logeren. Verder is het een misvatting dat elk link paard bang is.
Je zou me fijn kunnen helpen, ik wil ook wel eens aan de kant staan en niet zelf altijd de crashtestdummie te hoeven zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:50

suleilitha schreef:
Als je dit stoer vind en Penny, mag je in de zomer wel eens een paar daagjes komen logeren. Verder is het een misvatting dat elk link paard bang is.

Door mensen die op die manier denken kregen wij van die verknoeide paarden op stal.(zeg niet dat jij zo bent Juul want ik ken je helemaal niet) Echte rotzakken die hun kont naar je toe draaide als je de stal in kwam, je ineens aanvielen als je de deken af deed...... Steigeren bij het opstappen, ineens naar de bakdeur rennen en dan links,rechts op stoppen..
je afvegen aan de bak rand.. ineens als een debiel met 4 benen 2 meter de lucht in... En als je dan die baasjes sprak was het van ja hij schrok overal van.. neeeee, hij had een manier om onder het werk uit te komen gevonden.

Die mensen stapten af als hij richting bakrand vloog.. Ik trek zo'n paard in 1 beweging om als ie ook maar 1 stap die richting op zet... Bij sommige paarden moet je consequent zijn... Straffen kan goed zijn, als je er maar goed mee omgaat...

ik vond het eerder vreselijk om te zien hoe verwend die paarden werden...
een pony die zn eigen 10 jarige meisje de stal uittrapte en dan dus maar lokken met snoepjes en lieve woordjes.. woppa, mooi beloond voor zn gedrag.
die is ook weer teruggekomen dus.. zo zonde voor t paard..!

tuurlijk zijn er bange paarden. Maar die zijn erg sensibel en dat verschil merk je als je een beetje goed in je werk bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:56

Eigenlijk komt het er op neer, dat er paarden zijn die niet eens meer weten waar ze staan, laat staan dat ze nog weten hoe en wat het is om een paard te zijn.
En ja, dat zijn veelal die dieren die vermenselijkt zijn en door hun baas als een baby zijn behandeld.
Ze zijn wel weer redelijk normaal te krijgen, mits ze een aantal weken gewoon "paards" worden behandeld. En in dit geval maken zachte heelmeesters de meest stinkende wonden....
En nogmaals, ik vind er niks stoers aan dat ik het dan in de meeste gevallen wel weer aandurf om ze te heropvoeden, ik vind het eerder triest dat het uberhaupt nodig is en dat er mensen zijn die het zover laten komen...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:04

@ daan_ordeal.. dat zou wel moeten, maar ik hoor vaak dat de release toch niet is wat het zou moeten zijn..

Het is inderdaad erg triest voor paarden als ze hun plaats niet kennen, dat geeft imo veel onrust.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die daar iets aan kunnen doen,

Het is aan ons om paardentaal te spreken, je kunt niet van een knol verwachten dat ie onze taal begrijpt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:11

FitzChivalry schreef:
@ daan_ordeal.. dat zou wel moeten, maar ik hoor vaak dat de release toch niet is wat het zou moeten zijn..

Het is inderdaad erg triest voor paarden als ze hun plaats niet kennen, dat geeft imo veel onrust.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die daar iets aan kunnen doen,

Het is aan ons om paardentaal te spreken, je kunt niet van een knol verwachten dat ie onze taal begrijpt..

wow :\ echt mooi gezegde....
Er zijn zoooveel mensen die hun paard als mens behandelen.. en daar komen al die probleem gevalletjes vandaan. Er zijn maar weinig paarden met een echte aangeboren kronkel..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:23

Thanx
Ik word soms zo moe van mensen die hun paard de goeie kant op proberen aaien..
Ik deel ook niet graag een rotschop uit, maar soms is dat het duidelijkst, en moet het gewoon maar..

maar ik ga weer helemaal offtopic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:25

OK, off-topic maar zeer zeker geen overbodige tekst, hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:26

Nou, er zijn wel twee dingen waar natuurlijk: als je paard beroerd gaat ademen als je rijdt, dan doe je zéker iets niet goed en ten tweede denk ik dat bepaalde paarden best suf te kletsen zijn :)). Maar die doorgedraaide Harry's moet je niet te makkelijk over denken volgens mij, die kennen de mens beter dan de mens het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:29

als ik heel eerlijk ben, denk ik bij de helft van de problemen die ik tegenkom op bokt: "pak hem eens aan, of deel één keer een gerichte schop uit op de vlezige delen".

Bijvoorbeeld bij:
- mijn pony bijt me
- mijn pony loopt door me heen
- mijn pony trekt zo aan het halstertouw
- mijn pony staat nooit stil bij het opstappen ook niet als ik 300 keer corrigeer
- mijn pony scheurt de wei in
- mijn pony staat altijd op mijn voeten

Zo maar een paar geregeld voorkomende bokttopics ;)
Maar dan hou ik me maar weer in.

Ik bedoel daarmee niet dat je niet lief moet zijn als het kan. Je moet alleen niet lief zijn als het nodig is.
Laatst bijgewerkt door Anya op 10-02-09 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:32

Lovely schreef:
Nou, er zijn wel twee dingen waar natuurlijk: als je paard beroerd gaat ademen als je rijdt, dan doe je zéker iets niet goed en ten tweede denk ik dat bepaalde paarden best suf te kletsen zijn :)). Maar die doorgedraaide Harry's moet je niet te makkelijk over denken volgens mij, die kennen de mens beter dan de mens het paard.

als we buiten langs een dode vee deksel (damn hoe heet dat ookalweer) komen geef ik mijn paard ook een extra aai en zeg ik " toe maar is niet eng" ..
maar voor bakkabouters ga ik niet aan de kant hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:33

Oh, een kadaverbak, jaaaa dát stinkt ook een uur in de wind!!!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:36

met hackamore rijden...

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:53

VivaLaVida schreef:
Lovely schreef:

als we buiten langs een dode vee deksel (damn hoe heet dat ookalweer) komen geef ik mijn paard ook een extra aai en zeg ik " toe maar is niet eng" ..
maar voor bakkabouters ga ik niet aan de kant hoor :D

Denk dat je daar ook de nuances hebt! Paard mag van mij ook schrikken - als er iets te schrikken valt!!!! Maar rijd ik al een pakweg twintig minuten in dezelfde bak en ineens is die grasspriet die er al die tijd al stond "eng", dan kan hij van mij ook op weinig begrip rekenen, vooral als dat "enge" ineens opduikt op het moment dat de training moeilijk wordt.... Ik ga dan dus écht niet over in liefdevol gedrag en aaien :n

Resultaat - paard schrikt vrijwel nergens van, voila!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:01

precies.. en als dat gedrag met de onzichtbare grasspriet altijd maar getolereerd word, krijg je van die heeeerlijke paarden waar niemand meer op durft..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:08

En het banketstaaf is nog.. dan krijgt het paard de stempel onhandelbaar..
arm paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:02

Boeiend topic, heb vanaf pagina 18 ongeveer bijgelezen, dus als ik voor die tijd nog iets gemist heb, vertel het me dan.
Heb genóten van de laatste 1 1/2 pagina, en vooral van dit:

Erg, erg waar.
Ik kan me ook volledig vinden in het correct rijden, van achter naar voor. Persoonlijk gebruik ik het liefst een bit, dat is per persoon en per paard verschillend. Correct rijden is dat niet, al heeft het plaatje subtiele verschillen als je een Fjord met een KWPN gaat vergelijken...... die uiten zich vooral in de lengte van alles..... de hals, de benen, het lijf....
De beweging en het lichaamsgebruik moet bij beide typen correct zijn, en dat verschilt niet erg. Ik heb mooie voorbeelden gezien :) (en niet eens zozeer in dit topic, al is het plaatje van [***] met de donkerbruine KWPN-er wel een voorbeeld van wat ik als correct lichaamsgebruik zie).
Ga vooral door met discussieren!