Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:58

c_alsemgeest schreef:
Ik heb Jam toen voor rond de 12 gekocht, toen was de markt al gek. Gezond, net zadelmak, mega braaf, erg goed lopen... maar zijn bouw liet nogal wat te wensen over :+ uiteindelijk gebruikte hij zijn lijf goed en trok alles bij. Maar die gok moest ik dus wel nemen.

Volgens mij waren we in dezelfde gekte aan het zoeken toen? Wij zaten net wat onder de 10, maar dat was wel gunning. En hele simpele gangen, ouderwets type en klein. Er waren al meer mensen die haar lieten staan op uiterlijk. Ook mensen die ik kende.

Die hebben allemaal spijt gekregen :') want die zochten ook een brave om gewoon basissport mee te rijden, buitenritten en gewoon alles wat je wil. Die paarden waar zij mee thuis kwamen zijn allemaal weer verkocht, omdat ze niet braaf waren. Wel 'betere' gangen (aantal alleen leuk voorbeen gooien en geen achterbeen) maar geen land mee te bezeilen, of niet gezond. Waren wel de types die men aantrekkelijker vond, moderner en luxer om te zien, groter en donkere kleuren haha. Maar echt allemaal weggedaan vanwege karakters.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:05

Ja Jam was wel categorie benen zwaaien zoals veel mensen het zien. zijn gangen waren echt boven gemiddeld goed. Had ook een heel natuurlijk zweefmoment en kracht in draf, mega galop en een taktmatige grote stap die nooit uit balans te krijgen was. Ondanks dat gekke lijf, altijd bergop en voorwaarts ook in de oefeningen.
Maar zo vreselijk braaf, toen ik hem een maand had ging ik al op buitenrit in een druk park in Den Haag.
In alle jaren dat ik hem heb gehad is hij ook altijd zo gebleven, het was echt een fantastisch paard. Ook in het rijden, alles ging zo makkelijk en met plezier, heb nooit een rit gehad waarbij ik hard moest werken :+
Alleen jammer dat hij ziek werd toen hij 6 was en ik hem heb moeten laten gaan met 7.
Wist toen al dat ik nooit meer zo'n paard ging vinden.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 15-05-25 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:07

Nee, benen zwaaien bedoel ik echt alleen voorbeen mee waar achterbeen nog 6km achter blijft. Jam had gewoon goede gangen, dat is weer anders haha. Die paarden hadden dat echt niet en die had ik juist laten staan op de gangen al.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:08

MyWishMax schreef:
Nee, benen zwaaien bedoel ik echt alleen voorbeen mee waar achterbeen nog 6km achter blijft. Jam had gewoon goede gangen, dat is weer anders haha. Die paarden hadden dat echt niet en die had ik juist laten staan op de gangen al.

Ja had het net aangepast, maar je was me voor _O-
Nee Jam had heel veel achterbeen, aan voorbeen zwaaien heb je niet veel als de motor achter uit staat :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:26

Elisa2 schreef:
Als verkoper is het echt heel moeilijk, want er wordt om tig filmpjes gevraagd..de een nog gekker dan de ander en vaak zijn de mensen die alle filmpjes vragen niet degene die komen kijken. Ik vind een filmpje waarop het paard goed te beoordelen is in de drie gangen het belangrijkste. Maar gewoon gaan kijken is vaak echt het beste.

Ken genoeg paarden die voor een predikaat of verkoop ff snel Z gestart zijn, maar dat zijn toch vaak niet degene die dan ook fijn na te rijden zijn. (uitzonderingen daar gelaten)
Alles valt of staat met hoe ze gereden/ opgeleid zijn denk ik..voor mij zegt een klassering niet zoveel maar het trekt wel een ander publiek met andere prijsklasse.

Precies, ik had filmpjes van stap draf galop, buitenrijden op straat, trailerladen etc. En zelfs dan konden mensen nog iets verzinnen..........het is tegenwoordig gekheid ten top. En eerlijk 1 minuut 'buitenrijden' op straat op een filmpje zegt nul over de braafheid van een paard op buitenrit.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:06

Als ik ga kijken wat er nu te koop staat, zie ik onder de 10.000 niet veel positiefs staan. Toch vaak paarden die een stuk minder zijn of wat mankeren. Terwijl je voor mijn gevoel vroeger (voel mij oud haha) een stuk makkelijker een paard rond die prijs kon vinden.

En boven de 10.000 schiet het alle kanten op. Voor mij als sporadische verkoper toch wel lastiger om een goede prijs te bepalen.

Vandaag komt onze merrie te koop.. Dus moet nu toch echt knopen gaan doorhakken qua prijs haha.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:07

Cardy schreef:
Als ik ga kijken wat er nu te koop staat, zie ik onder de 10.000 niet veel positiefs staan. Toch vaak paarden die een stuk minder zijn of wat mankeren. Terwijl je voor mijn gevoel vroeger (voel mij oud haha) een stuk makkelijker een paard rond die prijs kon vinden.

En boven de 10.000 schiet het alle kanten op. Voor mij als sporadische verkoper toch wel lastiger om een goede prijs te bepalen.

Vandaag komt onze merrie te koop.. Dus moet nu toch echt knopen gaan doorhakken qua prijs haha.

Klopt ook zeker wel!
En bij mij is het altijd zo, als ik iets moet verkopen kan dat niet voor veel maar als ik iets moet kopen....:+

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:10

Zonnetje81 schreef:
Cardy schreef:

Klopt ook zeker wel!
En bij mij is het altijd zo, als ik iets moet verkopen kan dat niet voor veel maar als ik iets moet kopen....:+

Hahaha herkenbaar. Zit dan ook voor de gein te kijken wat een paard kost als ik op zoek was.. Niet te betalen :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:14

Wat ik zou zoeken als ik op zoek was, is ook niet te betalen. Trek er maar een ton voor uit haha. Voorheen heb ik er nog ooit eentje gevonden voor tussen de 15-20K, maar dat is nu onmogelijk.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:14

c_alsemgeest schreef:
Even iets heel anders, weet iemand een goed en betrouwbaar adres voor ijslanders in Nederland?

Dat niet ik weet wel een hele leuke ijslander te koop (uit 2018) hier bij ons in de buurt. (braamt)
Deze staat op tolt.nl geadverteerd. Stuur maar een pb als je meer info wilt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:20

Zonnetje81 schreef:
Wat ik zou zoeken als ik op zoek was, is ook niet te betalen. Trek er maar een ton voor uit haha. Voorheen heb ik er nog ooit eentje gevonden voor tussen de 15-20K, maar dat is nu onmogelijk.

Nou dat dus haha. Ik denk ook echt dat je soms geluk moet hebben.

Jaren terug een steigeraar met artrose in de nek verkocht. Je kan je vast bedenken dat die voor weinig is weggegaan. Zou flink gaan sparen het jaar erop, maar dankzij dit topic stond Roma na 2 weken al bij ons op stal. Kreeg ik aangeboden via dit topic en met een bijzonder verhaal. Braaf, gezond, kwaliteit. Alleen erg bang met haar hoofd. Dus kunnen kopen voor hetzelfde geld als van de steigeraar. Puur geluk. Denk niet dat ik ooit zoiets nog ga tegenkomen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:26

Weet iemand toevallig of handel stal Tolbert, op marktplaats Nikki, of dat eigenlijk altijd volbloeden zijn? Ze klinken allemaal prima in de beschrijving

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:28

Cardy schreef:

Weet nog een tijd dat een goed, gezonde 12-jarig leerpaard wat Z had gelopen wegging voor €10-15k. Daar gaan ze tegenwoordig als onbeleerde 3-jarige voor weg :+

Ik hoef de eerst volgende 20 jaar niet opzoek hopelijk. Ben benieuwd hoe de markt tegen die tijd eruit ziet. Misschien is de topsport tegen die tijd niet meer toegestaan. Vraag me af wat dat zou doen met de prijzen en het type paard dat we dan hebben.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:40

Symke schreef:
Weet iemand toevallig of handel stal Tolbert, op marktplaats Nikki, of dat eigenlijk altijd volbloeden zijn? Ze klinken allemaal prima in de beschrijving

Een stalgenoot heeft hier een keer geïnformeerd en verkopen allemaal (ierse) volbloeden inderdaad die ze massaal inkopen voor een goedkope prijs.. zelfde geldt voor Ferry uit Midwolde (groningen). Maar die adverteert meestal op facebook. :j

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:44

Kincses schreef:
Symke schreef:

Een stalgenoot heeft hier een keer geïnformeerd en verkopen allemaal (ierse) volbloeden inderdaad die ze massaal inkopen voor een goedkope prijs.. zelfde geldt voor Ferry uit Midwolde (groningen). Maar die adverteert meestal op facebook. :j

Is dat Ferry Hiemstra of is dat weer een andere stal?

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:47

SjonnieZ schreef:
Kincses schreef:

Is dat Ferry Hiemstra of is dat weer een andere stal?

Ferry Hiemstra idd! Ik zou daar vandaan blijven, lijkt echt snelle handel. Verkoopt alleen volbloeden in lage prijsklasse en zijn allemaal “braaf””.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:41

Van Ferry had ik dat begrepen idd, vond de fotos van die Nikki er beter uitzien dus wilde hier toch even informeren.
Maar een volbloed is niet geschikt v mij, ben echt op zoek naar lekker rustig aan :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:52

Symke schreef:

Als ze allemaal prima klinken en braaf zouden zijn dan kun je er al vanuit gaan dat dit een standaard verkoop praatje is en dit niet zo is.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:33

Zowel die Ferry als Nikki kom ik veel tegen met veel verschillende paarden, lijkt mij snelle handel, dus die beschrijvingen zou ik idd met een korreltje zout nemen.
Zijn er overigens wel meer van dat soort handelsstallen, maar die heb ik nog niet helemaal in de gaten. Maar vaak wel achter te komen als je selecteerd op hun advertenties en er komen er een heel stel naar boven.

Overigens heb ik niet zo'n moeite met handelaars. Heb wel vaker een paard gekocht bij een handelaar, vaak jonge onbeleerde (en nederlandse of belgische paarden met stamboek dan wel) niet zo'n probleem als je ze laat keuren. Maar die buitenlandse paarden die met de massa geïmporteerd worden en dan snel aangeboden blijf ik toch vanaf.

gewoon uit nieuwsgierigheid: Is er overigens iemand die ervaringen kent met de massa's Hongaarse paarden die er aangeboden wordt in de fb groepen (en Polen ook)? Ik zou er nooit aan beginnen, ik koop niet ongezien.
Maar ik zie op de foto heel aardige paarden voorbij komen en ze adverteren zo massaal dat ik aanneem dat ze dus wel eens succes hebben. Is het een grootscheepse scam of komt er echt wel eens zo'n Hongaar of Pool naar hier?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 11:43

Geen ervaring (helaas of gelukkig :D ), maar het zijn wel erg leuke types

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:23

Ik heb een hongaar, beetje lomp :+ maar de info van de advertentie met de werkelijkheid klopt.
Bijna helemaal dan, want achteraf bleek ze drachtig <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:29

Rochiril schreef:
gewoon uit nieuwsgierigheid: Is er overigens iemand die ervaringen kent met de massa's Hongaarse paarden die er aangeboden wordt in de fb groepen (en Polen ook)? Ik zou er nooit aan beginnen, ik koop niet ongezien.
Maar ik zie op de foto heel aardige paarden voorbij komen en ze adverteren zo massaal dat ik aanneem dat ze dus wel eens succes hebben. Is het een grootscheepse scam of komt er echt wel eens zo'n Hongaar of Pool naar hier?

In het oosten worden paarden nog veel meer ingezet in het werk. Goede gebruikspaarden zijn daar dus meer van belang en dat zal iets doen met het karakter.

In het verleden werden die Poolse en Hongaarse "hitjes" wel vaker ingezet als goedkope werkkracht. Ze waren kleiner, sober en daarmee wat goedkoper voor de kleinere ondernemer. Een tante had zo'n Poolse Hit voor de groentekar staan toen ik nog een ukkie was.

Of de door jou aangehaalde advertenties daarmee betrouwbaar zijn, is een heel ander verhaal.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:39

Ja die advertenties wat nu langskomen zijn vaak KWPN gefokte paarden of in ieder geval warmbloed/sportpaard. Die uit Polen ook in de hele hoge prijsklasse soms >50.000
Die Poolse hitjes hadden ze hier vroeger ook op een manege in de buurt. Kleine taaie paardjes waren dat.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:14

NixeNiro schreef:
Hoi allemaal, even laten weten dat ik m'n nieuwe vriendinnetje heb gevonden! Ze is pas 3 maand oud, maar m'n gevoel zit goed.

Ukita stmt (Florida TN x Obelisk)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Onder het motto, we zien wel wat de toekomst brengt ❤️

Wat leuk!!
Ik ben in het bezit van haar halfbroer Statement en haar zus Tikita.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:09

Rochiril schreef:
Zowel die Ferry als Nikki kom ik veel tegen met veel verschillende paarden, lijkt mij snelle handel, dus die beschrijvingen zou ik idd met een korreltje zout nemen.
Zijn er overigens wel meer van dat soort handelsstallen, maar die heb ik nog niet helemaal in de gaten. Maar vaak wel achter te komen als je selecteerd op hun advertenties en er komen er een heel stel naar boven.

Overigens heb ik niet zo'n moeite met handelaars. Heb wel vaker een paard gekocht bij een handelaar, vaak jonge onbeleerde (en nederlandse of belgische paarden met stamboek dan wel) niet zo'n probleem als je ze laat keuren. Maar die buitenlandse paarden die met de massa geïmporteerd worden en dan snel aangeboden blijf ik toch vanaf.

Ik weet in ieder geval dat er veel Hongaarse menpaarden hierheen komen, hele spannen soms. De hongaren zijn echte menners en goede opleiders van dit soort paarden voor de mensport. (staat van alles voor, tuig, sport en andere rassen)
Maar goed, ik denk dan dus wel dat die mensen elkaar al irl kennen van internationale wedstrijden enzo en weten wie wat verkoopt en hoe etc.