Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:13

He wat een aanvallen weer. Mijn hond vond zojuist dit in het bos:

Spoiler:
Afbeelding

Ik denk meteen aan een wolf, er zijn geen andere dieren die een volwassen ree pakken in dat bosperceel. Vossen kunnen ook reeën aanvallen, maar pakken zover ik weet geen volwassen exemplaren. Ik loop daar bijna dagelijks, kom ook veel reeën tegen en vond ze de laatste tijd weer wat schuwer als anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:19

Dreamboy schreef:
tamary schreef:
Gallagher adviseerd al 1.35m voor paardenomheiningen, 1.20m is meestal genoeg om pony's binnen te houden, maar andersom doet dit inderdaad weinig. Qua uiterlijk kan er best wat anders dan dat lelijke witte lint omheen trouwens, daar zit het probleem niet, bruin werkt net zo goed (mits er goed klap op zit weten de paarden perfect waar de omheining is).

Ik heb zwart lint. Staat super netjes en de paarden zien het echt wel.

Precies, zelf altijd bruin lint of koord gehad, valt netjes weg in het landschap en de paarden weten het echt wel. Wit voor zichtbaarheid paarden/vee is echt niet nodig.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:22

Aanval Ravenswaaij Gld

Citaat:
Ravenswaaij Gelderland
21-03-2024

4 schapen aangevallen, 2 dood en 2 gewond, moeten mogelijk ingeslapen worden.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:39

Vanochtend dode wolf langs A28 tussen Spier en Dwingeloo gevonden.
Doodsoorzaak wordt onderzocht.

Bron DvhN
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3749062281

Citaat:
21 maart 2024/Nederland
Dode wolf aangetroffen in berm A28 bij Spier. Doodsoorzaak wordt onderzocht

Langs de A28, ter hoogte van het Van der Valk hotel in Spier, is donderdagochtend een dode wolf aangetroffen.
Het kadaver van het dier is door medewerkers van Rijkswaterstaat afgevoerd en ligt nu bij een van de steunpunten van Rijkswaterstaat in Drenthe. Daar zal het kadaver worden opgehaald en meegenomen voor verder onderzoek.

Onderzoekers van het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) van de universiteiten in Utrecht en Wageningen zullen later een sectie uitvoeren op het dier. Zij kunnen dan definitief vaststellen wat de doodsoorzaak is en om welke wolf het gaat.
Eerdere ongelukken

Door de groeiende wolvenpopulatie in Nederland komen aanrijdingen met wolven steeds vaker voor. In januari 2023 reed een automobilist bij Hoogersmilde een wolf aan. In mei 2021 kwam een wolf om door een verkeersongeluk op de N381 (Frieslandroute) bij Appelscha en in maart 2017 werd een dode wolf aangetroffen langs de A28 bij Hoogeveen.
https://dvhn.nl/drenthe/midden-drenthe/ ... 1711019456

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:51

Zit nu ook weer een fanatiekeling op die bescherm je vee pagina. Tenenkrommend om te zien...

Kunnen we niet die hele pagina met zijn allen boospoppen? Deden ze toen met heel veel ali oplichters ook.

En dan foto's maken van imo nog een nette omheining ook.

Oké, ik heb een vraag over de stroom op de draden... misschien heel simpel gedacht. Maar zoals ik het altijd heb geleerd is dat je "aarde" nodig hebt om stroom te voelen. Als een wolf over de omheining springt. Dan maakt het imo niets meer uit hoeveel stroom er op staat omdat ze het toch niet voelen. Is dit een juiste gedachte of niet?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:56

SusanH schreef:

Spoiler:
[ [url=m/gotCrt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk meteen aan een wolf, er zijn geen andere dieren die een volwassen ree pakken in dat bosperceel. Vossen kunnen ook reeën aanvallen, maar pakken zover ik weet geen volwassen exemplaren. Ik loop daar bijna dagelijks, kom ook veel reeën tegen en vond ze de laatste tijd weer wat schuwer als anders.

Kan ook aangevreten valwild zijn, hier vinden we het ook vaker en vorige week een halve reebok op het pad, alleen schade achterkant.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:02

Wintu schreef:
SusanH schreef:

Spoiler:

Kan ook aangevreten valwild zijn, hier vinden we het ook vaker en vorige week een halve reebok op het pad, alleen schade achterkant.

Nee, bij ons in het bos wordt geen valwild achter gelaten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:07

SusanH schreef:

Spoiler:

Mijn hond vond deze week ook een restant van een dier, maar ik kon niet meer nagaan wat het was. Wel groter dan een muis of vogeltje in elk geval. Ik zie nog dagelijks 3 reeën bij mij in de buurt. Wat mij wel opvalt is dat ze in de buurt van de huizen blijven of in elk geval is daar nu al weken hun vaste rust plek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 14:09

Mellow schreef:
Als een wolf over de omheining springt. Dan maakt het imo niets meer uit hoeveel stroom er op staat omdat ze het toch niet voelen. Is dit een juiste gedachte of niet?
Zolang hij met de poten van de grond af is én geen andere stroomdraad raakt (of een ander deel van het hek zoals bijv. gaas) zal hij idd de stroom niet voelen. Maar als hij flinke snelheid heeft bestaat ook de kans dat de puls er net niet is als hij tussen de draden doorgaat.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:07

Mellow schreef:
Zit nu ook weer een fanatiekeling op die bescherm je vee pagina. Tenenkrommend om te zien...

Kunnen we niet die hele pagina met zijn allen boospoppen? Deden ze toen met heel veel ali oplichters ook.

En dan foto's maken van imo nog een nette omheining ook.

Oké, ik heb een vraag over de stroom op de draden... misschien heel simpel gedacht. Maar zoals ik het altijd heb geleerd is dat je "aarde" nodig hebt om stroom te voelen. Als een wolf over de omheining springt. Dan maakt het imo niets meer uit hoeveel stroom er op staat omdat ze het toch niet voelen. Is dit een juiste gedachte of niet?

Klopt. Maar volgens die fanatiekelingen gaan ze eerst aan de draden snuffelen en als er stroom op staat, gaan ze weg. Niet dus.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:07

DubbelFun schreef:
Mellow schreef:
Als een wolf over de omheining springt. Dan maakt het imo niets meer uit hoeveel stroom er op staat omdat ze het toch niet voelen. Is dit een juiste gedachte of niet?
Zolang hij met de poten van de grond af is én geen andere stroomdraad raakt (of een ander deel van het hek zoals bijv. gaas) zal hij idd de stroom niet voelen. Maar als hij flinke snelheid heeft bestaat ook de kans dat de puls er net niet is als hij tussen de draden doorgaat.

Daar weet mijn shetlander alles van :j

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:41

SusanH schreef:

Spoiler:

Geen idee waar je woont en hoe reëel in wolf daar is natuurlijk. Maar als je alleen het pootje hebt gezien, wil dat niks betekenen. Reeën kunnen ook dood gaan door whatever reason en dan gaan vossen er ook graag op los. Als de ree er al even ligt, krijg je die poot zo los.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 18:55

Citaat:
Van 14 wolven in Limburg naar 3 in anderhalf jaar, en wellicht ook geen welpen op komst
En de goedgelovige mensen maar laten denken dat het aan de wolfwerende afrastering ligt dat bijna geen aanvallen meer plaatsvinden…

---------------------------------
HBVL 21.03.2024
<<Begin 2024 waren er nog zes wolven in Limburg. Amper drie maanden later zijn er dat drie. En mogelijk worden er voor het eerst in vijf jaar ook geen welpen geboren, al zal daar pas over enkele weken zekerheid over zijn.
Vast staat: de Limburgse roedel is momenteel op zijn kleinst.

Begin 2024 leefden er in Limburg nog zes wolven. Maar enkele welpen die in 2023 geboren zijn, lijken hun geboortestreek achter zich te hebben gelaten en zijn op zoek gegaan naar een eigen leefgebied. Dat blijkt althans na het bestuderen van de laatste camerabeelden.
“Momenteel zijn er nog minstens drie wolven aanwezig in Limburg, waaronder Noëlla. We hebben op dit moment geen aanwijzingen dat er een nieuwe wolf zou zijn toegekomen”, zeggen de wolvenkenners van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO). Een roedel van drie is een groot verschil met eind 2022: toen waren er nog veertien wolven.

Geen one night stands
In de zomer van 2023 verloor Noëlla haar partner August, die werd doodgereden op de Weg naar Opglabbeek in Oudsbergen. Het blijft een open vraag of de wolvin sindsdien een nieuwe partner is tegengekomen en drachtig is. Aan de hand van het beeldmateriaal dat over enkele weken beschikbaar is, zou duidelijk moeten zijn of er in 2024 nog welpen worden geboren.
Jan Loos van Welkom Wolf gaat ervan uit dat dit niet het geval zal zijn. “Wolven zijn voorspelbare dieren”, zegt Loos. “Ze doen niet aan one night stands. Dat er een toevallige passant Noëlla zou hebben bezwangerd, is volgens mij uitgesloten. Dan zou het mannetje er nog zijn en weet hij zich bijzonder goed te verstoppen.”

Honkvast
Dat Noëlla ook zonder partner in Limburg blijft, is wél een zekerheid, volgens Loos. “Noëlla zit al dik vier jaar in Limburg. Ze heeft geïnvesteerd in het territorium en kent het door en door. Daardoor is ze honkvast en wacht ze simpelweg tot er een mannetje passeert. En ja, dat kan over een paar weken zijn. Maar het kan ook veel later zijn. De paartijd is nu gepasseerd. Het is sowieso wachten tot februari 2025 voor Noëlla opnieuw bevrucht kan worden.”>>

https://www.facebook.com/groups/1503466 ... 210176385/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:11

Vermoedelijk wolf gezien Ossensdrecht NB
Citaat:
Ossendrecht Noord Brabant
21-03-2024

Er is vermoedelijk een wolf gezien op de putseweg tussen Ossendrecht en Putte bij jagersrust.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:25

tienus63 schreef:
Vermoedelijk wolf gezien Ossensdrecht NB
Citaat:
Ossendrecht Noord Brabant
21-03-2024

Er is vermoedelijk een wolf gezien op de putseweg tussen Ossendrecht en Putte bij jagersrust.

#geenwolf

[ [url=m/LUCAdq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron geen wolf

Dat is vlakbij mijn paarden -O- -O-

Maar is al meer dan een jaar hier geen wolf geweest, dus ik heb geen idee of het wel waar is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:58

Dat weet ik ook niet. Wie weet kom je meer te weten via een buurtapp.

Bij de melding van geen wolf staat wel vermoedelijk. Dus er is onzekerheid.
Hopelijk is en blijft het loos alarm!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:07

Ik heb geen buurt app.
had het doorgestuurd naar een stalgenootje. Zij had weer een bericht gevonden dat ie er blijkbaar al langer zit, tot nu toe iig geen meldingen van doodgebeten vee hier in de buurt.
(En geloof me er staat hier heeeeeel veel achter lage hekjes)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:12

Skessa_ schreef:
Ik heb geen buurt app.
had het doorgestuurd naar een stalgenootje. Zij had weer een bericht gevonden dat ie er blijkbaar al langer zit, tot nu toe iig geen meldingen van doodgebeten vee hier in de buurt.
(En geloof me er staat hier heeeeeel veel achter lage hekjes)

Dat zegt niets. Hier waren ook heel lang geen zichtmeldingen of aanvallen. Deze week ineens weer drie meldingen waarvan 1 dat er een kat gegrepen is. Hier lopen nog relatief veel reeen en er staat momenteel erg weinig vee in de weides.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:15

Rondom DFW en midden Drenthe vind ik het nu verdacht rustiger, soms zelfs stil qua meldingen van aanvallen en dode dieren.
Of er vallen weinig dieren ten prooi of men meldt het niet meer om wat voor reden dan ook.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:18

Skessa.
13 Feb mogelijke zichtmelding in Brecht. 18 Feb geit en schaap gepakt in Loenhout. 3 Maart schapen in Brecht. 6 Maart schapen in Loenhout.
Hemelsbreed 20km ofzo?

Echt serieus in de buurt dus. Ga er maar vanuit dat het waar is.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:25

Ja ik weet dat er daar wel 1 zit. Maar dat is zo'n 40 km verder op dacht ik. Maar kan dat het hemelsbreed dan toch een stuk minder is?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:32

Skessa_ schreef:
Ja ik weet dat er daar wel 1 zit. Maar dat is zo'n 40 km verder op dacht ik. Maar kan dat het hemelsbreed dan toch een stuk minder is?

Die 40 km lopen ze binnen een dag.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:32

tienus63 schreef:
Rondom DFW en midden Drenthe vind ik het nu verdacht rustiger, soms zelfs stil qua meldingen van aanvallen en dode dieren.
Of er vallen weinig dieren ten prooi of men meldt het niet meer om wat voor reden dan ook.

Dat viel mij ook al op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:41

Hemelsbreed is (bijna) altijd minder ver dan via de weg.

Als ik een melding zie in Duitsland en ik vraag me af of het zin heeft die hier te melden dan tik ik bij kaarten of maps de plaats in, dan verschijnt de afstand hemelsbreed.
Pas als je je gewenste vervoer aanklikt, krijg je de afstand over de weg.

Of via Google earth zoeken en dan de meetlat van Google earth gebruiken. Dan krijg je de afstand ook hemelsbreed cq rechte lijn.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:00

Hij is net gespot in huijbergen.

Afbeelding