Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:11

Concorde schreef:
boemel schreef:
Welke regio?

Twente, maar wil best een stukje rijden, zeg max. 1.5 uur. Richting België wordt wat te gek

Ik zal mijn buurvrouw vragen. Volgens mij heeft ze binnenkort dravers die beleerd zijn onder het zadel in de verkoop.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:38

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:
Ik heb nooit filmpjes kunnen maken als ik alleen op buitenrit was. Of je moet paar seconden oren genoeg vinden. Ik was dan alleen of ze moesten de 1e paar meter bij trailer vandaan of juist op terugweg naar trailer goed genoeg vinden.
Maar zo'n filmpje zegt ook weinig.

Dat vind ik gek. Van een paard dat verkocht wordt als Z1 verwachten mensen wel een filmpje van een proef, maar een paard dat verkocht wordt als buitenritten paard 'moet gewoon gevoeld worden'? Waarom geldt dat niet voor een Z1-paard dan? Of voor een springpaard?

Ik verwacht van een z1 paard geen filmpje van een proef eigenlijk :')
Ik wil een goede stand foto en een filmpje van stap, draf en galop.
De rest zie ik wel met testen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:02

Ik hoef ook geen video’s van proeven te zien. Wedstrijdstand en uitslagen haal ik wel op via de KNHS. Inderdaad stand, stap, draf, galop en eventueel wissel (of serie) en de rest voel je zelf wel.
Video van buitenrit is niet relevant; we nemen ze allemaal mee naar het bos of strand, ook al zijn ze nog nooit geweest. Maar snap dat je zoiets wel graag wilt zien als je echt een paard zoekt om in je uppie mee naar buiten te gaan. Al kan een paard dat natuurlijk braaf doen bij de eigenaar, is dat geen garantie voor de toekomstige eigenaar. Ik heb de braafste dieren onzeker zien worden bij een verkeerde match.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:07

Padoertje schreef:
Ik hoef ook geen video’s van proeven te zien. Wedstrijdstand en uitslagen haal ik wel op via de KNHS. Inderdaad stand, stap, draf, galop en eventueel wissel (of serie) en de rest voel je zelf wel.
Video van buitenrit is niet relevant; we nemen ze allemaal mee naar het bos of strand, ook al zijn ze nog nooit geweest. Maar snap dat je zoiets wel graag wilt zien als je echt een paard zoekt om in je uppie mee naar buiten te gaan. Al kan een paard dat natuurlijk braaf doen bij de eigenaar, is dat geen garantie voor de toekomstige eigenaar. Ik heb de braafste dieren onzeker zien worden bij een verkeerde match.

Daarom probeer je dat als koper toch ook eerst uit? Net als bij die dressuurtopper ga je er op rijden voor je het paard koopt. Maar vóórdat ik het halve land door rijd voor een paard wil ik eerst zeker weten dat het paard het in principe kan.

Rochiril

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:22

Ik vraag dan eigenlijk weer nooit naar filmpjes als die niet in de advertentie staan. Als ze ze hebben is dat fijn, en dan hoef ik eigenlijk alleen maar een filmpje in vrije beweging te zien. Die filmpjes onder het zadel dat ze tig keer op dezelfde lange lijn onder het zadel lopen zegt me niet zo veel.
Die kunnen zo vaak gemaakt zijn dat het er leuk op staat.
Als het dier me op de foto’s aanstaat en de beschrijving past ga ik kijken, en de laatste 20 jaar dat we een paard gekocht hebben waren ze niet zadelmak. Indien zadelmak wil ik het toch zelf voelen hoe het aanvoelt.
Als ik erop ga zitten heb ik met een minuut of 10 wel door of het me past of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:15

Als je de rest niet verwijderd had stond er keurig uitgelegd waarom dat filmpje weinig zegt en dat ik helemaal geen film van proefje hoef te zien. :+ filmpjes zijn veel te vaak veel mooier gemaakt als de werkelijkheid.

En dat ik zei dat je het moet gaan voelen, want helemaal buitenritten is erg afhankelijk van de combinatie. En soms van de locatie en filmpjes enorm gemanipuleerd kunnen zijn, dat filmpje zegt helemaal niks en maakt niet dat je het zeker weet? Daarom vraag je aan de telefoon of ze het kunnen, wat ze doen als ze alleen zijn, wat ze doeb als ze iets spannend vinden enzovoorts en of je het mag uitproberen als het klikt in de bak.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:22

Cioccolato schreef:
En een filmpje kan ook 20393947 filmpjes zijn waaruit 1 mooie is gemaakt natuurlijk!

Tsja probeert niet iedereen gewoon de beste versie neer te zetten? Als ik het zo lees hier is geen enkele verkoper bokt proof :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:31

Maar de beste versie is lang niet altijd representatief voor de normale versie. Heeft niks met boktproof te maken maar als je op de beste versie afgaat kan je echt hoop paarden mislopen die juist zouden passen maar ook bij een hoop gaan kijken die niks zijn.

Ik hecht veel meer waarde aan wat men in een gesprek zegt. Zowel eerst aan de telefoon met doorvragen en later tijdens de bezichtiging. Sterker nog, alle paarden die wij gekocht hevben en de meeste die we bezichtigd hebben in alle zoektochten hadden geen filmpjes. Ook bij de laatste 2 niet waar het wel normaal was. Maar als er dan wel een filmpje bij stond kwam het 9 van de 10 keer niet overeen met de werkelijkheid als je er eenmaal was.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:54

@MWM jij bent van de generatie dat je de telefoon pakt. Ik ook.
Tegenwoordig met al dat geapp en gemail, is er een soort van bel angst lijkt het wel. Veel mensen durven niet eens te bellen om een paar vragen te stellen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:09

Ik vind daarom een proef of parcour wel fijn. Het zullen de besten zijn, maar het is wel 1 geheel van een moment.
En niet zo'n parcour met effecten en uitknipsels maar gewoon aan 1 stuk door n parcour.
En daarnaast vrijspring of dat andere.

Ik koop overigens nooit onder het zadel. Maar verkoop met parcour filmpjes.
En als ze niet een parcour lopen is het ook een filmpje van wat werk in de bak of vrijspringen. Net wat ze kunnen.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:05

Djorf_6 schreef:
Gefeliciteerd Pikkepor!

Ik kijk ook stiekem al rond voor een paard erbij. Ik wil pas eind van de zomer serieus gaan kijken en heeft ook allemaal geen haast.

Liefst ruin
Mag wat ouder zijn tot max 18 jaar
Moet in een kudde kunnen. Sociaal!
Klinisch in orde.
Geschikt voor (een zekere) beginner
Stokmaat 1.55-1.65 en steviger type. Kruizingen zijn leuk
Hoeft niet hoog opgeleid te zijn. Gewoon goed basis gereden (western is een pre) en braaf is het voornaamste. Eentje die mee kan op buitenrit.
Budget denk tot 6K

Ik deel hem nog een keer. Een merrie zou ook kunnen. En stevig type bedoel ik eigenlijk gewoon geen slank sjiek paard.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:32

Grappig te lezen hoe iedereen anders denken qua wel/niet vermelden vraagprijs, de filmpjes, etc.

Als ik op zoek zou zijn naar een paard, vind ik het juist fijn om eerst even via mail/WhatsApp wat vragen te kunnen stellen en als dan mijn interesse verder gewekt is ga ik over op telefonisch. Voelt voor mij fijner zodat ik een beetje kan peilen of het paard wat voor mij is, zonder dat ik onnodig de verkoper hoef te bellen als het toch niet voor mij is.

Ik merk wel dat als ik zou zoeken (doe al jaren aan window shoppen haha), dan filter ik wel altijd op prijs en liever ook op filmpje. Dus de advertenties met "prijs op aanvraag" zie ik vaak niet eens, dat is dan wel jammer.

En zo spannend... Komende week komt onze merrie te koop. Hebben de foto's, verschillende soorten filmpjes en de tekst al klaar. Ben erg benieuwd hoe de markt momenteel is en hoe het gaat lopen qua verkoop. Doet ook wel een beetje zeer.. Eigen gefokte en ze is zo leuk, maar qua tijd (gezin, werk, opleiding) zal het meer rust geven als we van 3 naar 2 paarden gaan. Maar vind het wel lastig hoor, wil graag dat ze goed terecht komt (wie niet).

Maar lees al.. Niet te perfecte filmpjes, over het algemeen gesproken liever wel een prijs vermelden haha. We gaan ons best doen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:33

Ik app ook eigenlijk altijd. En wat ik zo leuk vond bij de merrie die ik dankzij Casarell hier 'vond' was dat de eigenaar zelf wilde bellen met me. Ze wilde eigenlijk eerst weten wat voor vlees ze in de kuip had. Het voelde meteen enorm oprecht, ze zou haar paard niet aan iedere Bassie en Adriaan verkopen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:18

Ik volg nog steeds mee hier, nu weet ik toevallig een hele leuke staan, voor moest iemand nog een leuke 4jr dressuur zoeken, wel BE, regio Brussel. Stuur maar PB

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:31

Gulpje schreef:
Ik app ook eigenlijk altijd. En wat ik zo leuk vond bij de merrie die ik dankzij Casarell hier 'vond' was dat de eigenaar zelf wilde bellen met me. Ze wilde eigenlijk eerst weten wat voor vlees ze in de kuip had. Het voelde meteen enorm oprecht, ze zou haar paard niet aan iedere Bassie en Adriaan verkopen.

Dat is inderdaad ook erg leuk! Zo heb ik Roma ook ooit gevonden via hier, dankzij Ikke hier op bokt en dit topic haha.

milaluiks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:48

Hoi,
Wij zijn opzoek naar een paardje/pony.

Wat wij zoeken:
- 5-14 jaar
- Recreatie, Buitenritjes, grondwerk,…
- Merrie of ruin maakt niet uit
- Van hoogte 1.50 - 160 of een breed gebouwde d pony mag ook
- Liefst zonder ijzers
- Moet goed met andere paarden kunnen omgaan
- Een eerlijk verhaal!

Het paardje komt op een 5 sterrenplaatsje terecht in een kleine kudde waar ze 24/7 buiten staan (Paddock Paradise). En zal uiteraard super verwend worden.

Als iemand een leuk paardje heeft staan mag je mij gerust een berichtje sturen :)
x

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:28

PB mij anders even je zoekregio en prijs.
Wij gaan eind van de week er 1 of 2 bekijken die aan dit profiel voldoen.
Ik stel wat hogere eisen, nml goed verkeersmak en enige dressuuraanleg. En mocht t voor mij niet voldoen, dan kan ik wat doorgeven. Beide staan nml niet officieel te koop.

Ik ben gisteren naar een paard wezen kijken. Ik vond het best een leuk paard. Was ondanks dat hij niet lekker voorwaarts was, wel fijn te rijden.

Toch een paar stoplichten helaas.
Ik heb het niet over onbespierd, maar echt over dystrofie in de hals. Niet te dik, maar wel een dikke en harde buik en ik vond m echt ril op het eigen erf. Dusdanig ril dat ik daar niet graag de weg mee op zou willen gaan. Ik had nog zelf wel wat twijfels, want vond m leuk, maar van mijn vriend heb ik nog nooit zo’n harde no go gehoord. Was duidelijk :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 14:51

Ik ga geen namen noemen, maar door een recent gevalletje wil ik hier toch wederom waarschuwen.
Let aub op met het aanschaffen van volbloeden bij handelaren.
Doe vooraf je research zodat je weet hoe of wat.
Er worden wederom dieren aangeboden die niet in orde zijn en waar het verhaal totaal niet van klopt.
Mooi verhaaltje erbij en hupatee. Ik kan niet teveel details hier kwijt maar please als je koopt in het lage segment doe dan je research.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:30

Ik ben al achter verschillende advertenties aangegeaan maar helaas….er was toch iets aan de hand met het paard of het paard was al verkocht.

Dus nog steeds op zoek naar een klein paard/ grote pony (1.55-160 ongeveer) minimaal Z opgeleid, gezond, liefst recent gekeurd om teleurstelling bij bezichtiging te voorkomen, max ongeveer 12 jaar en poepbraaf, niet heet en niet schrikkerig. Lichte voorkeur voor ruin. Rasen kleur maakt niet uit, zolang het maar past…. Voor een goed paard is voldoende budget.
Dus als iemand nog iets weet…….

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:03

Misschien iets voor Boemel of milaluiks?

Kyrkelover, ik ben niet opzoek, maar toch bedankt voor de waarschuwing. Mocht ik er ooit aandenken een volbloed aan te schaffen dan gaat die eerst langs jou :D

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:12

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele berichten moeten verwijderen. Zoals je in de openingspost kunt lezen is het niet toegestaan om paarden en/of pony's aan te bieden in dit topic. Verkapt adverteren is ook niet de bedoeling.

MARAAAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:22

iemand ervaring met ehorses nu een leuke fjord van 1500 euro gezien maar staat in duitsland mijn vraag is als ik in het nederlands een bericht stuur komt die dan daar in het duits aan net als bij vinted?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:27

MARAAAA schreef:
iemand ervaring met ehorses nu een leuke fjord van 1500 euro gezien maar staat in duitsland mijn vraag is als ik in het nederlands een bericht stuur komt die dan daar in het duits aan net als bij vinted?

Ik adveteer wel via Ehorses, heb eigenlijk geen idee of dit vertaald wordt. Je kunt natuurlijk altijd een bericht in het Duits typen via Deeple of Google translate. Succes, ben benieuwd!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:33

MARAAAA schreef:

Ik had je berichtje ook op de fjorden facebook gezien maar ik denk dat je gewoon nog even door moet sparen. Voor dat geld koop je gewoon geen gezond paard.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:03

Ik denk dat het om een jaarling gaat. Deze fokker heeft ontzettend veel jonge Fjorden op dit moment te koop staan.