Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:18

ruitje schreef:
Haha ik denk dat de meeste mij vooral zouden laten staan om mijn karakter,niet om mijn gebreken :')

Over iets niet melden in een advertentie: Dat hoeft ten eerste niet te betekenen dat het niet later alsnog gemeld word en daarnaast heb ik ook wel eens een paard naar een andere DA gebracht en een andere uitslag gekregen.

Ook dat vind ik dus lastig om zoiets over te zeggen, ik zeg ook wel eens dingen niet in een advertentie maar wel face 2 face bijv.

Trekpaarden weet ik niks van, kan je niet helpen :+

Dat kan uiteraard ook, maar 1,5 maand na een relatief verse peesblessure vind ik het toch opvallend dat het paard vervolgens in dezelfde prijsklasse verkocht wordt. Wat dat betreft vind ik een gat in een pees en ontsteking toch net een ander verhaal dan bijv. afwijkende risicoinschatting mbt rtg bemerking waar het paard sowieso nooit last van heeft gehad.

Het was geen blijvende belemmering voor de basissport overigens en ik meen niet te zeggen dat dat paard niet meer goed is! Zoals ik al zei is het voor de rest een topper, ik wilde hem niet voor niets hebben ;) Misschien is die pees inmiddels ook helemaal in orde, wie weet.

Mkango schreef:
Kiwiaa schreef:
Dat is inderdaad ook mijn definitie Danique.. 100% perfect geen spatje aan hoeft echt niet, en het blijven levende dieren. Ik ben nog maar 28 en ik mankeer ook al vanalles, maar niks dat mij zou moeten belemmeren haha :+

Van die tuiger, zo'n dingen maken me zenuwachtig hé. Ik vind dat ook zo jammer dat mensen daar niet wat eerlijker in zijn, dat zou zoveel keuringskosten uitsparen }:0 Maarja ijdele hoop allicht :')
In a parallel universe, your horse has you X-rayed. :') Voor mij zou dat meteen een enkeltje slacht zijn - die buigproef kom ik van m'n leven niet meer door. _O-

Ik ben een gevalletje nooit gekeurd, as long as it works :P maar als ik dit type paarden blijf rijden wat ik nu heb gaat het op langere termijn niet goedkomen vrees ik :')

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:22

Een echte peesblessure kan je echt wel een jaar voor uittrekken hoor voordat die weer bewezen belastbaar is als rijpaard :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:39

Kan ook gewoon na 3 maanden weer hersteld zijn, kun je op basis van de info van nu niks van zeggen :o

Punt is, dat je die keuze bij de koper moet laten: neem ik dat risico. Ervanuitgaande dat het niet dicht is. Ik vind het sowieso een 'raar' iets dat iedereen de hele mikmak keurt inclusief hals en rug,maar pezen nooit meeneemt. Hoeveel mensen zouden een oude peesblessure melden bij verkoop?

20K kan voor een paard met artrose bijv een prima prijs zijn Anjali. Als je daardoor een paard kan kopen met zoveel kwaliteit, wat je normaal nooit had kunnen bezitten. Dan kun je er voor kiezen dat te prefereren voor een paard wat 5 jaar langer zou kunnen meegaan. Dus nee, dat een met een levensverkortende blessure nooit 20K waard is ben ik niet met je eens.

Al geef ik in geen 200 jaar 20K uit aan welk paard dan ook. Dus ik vind 20K voor mijn budget altijd te duur, al is het het beste paard ter wereld :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:48

anjali schreef:
Dat bedoel ik inderdaad met gezond ja. dat het een paard is wat niet arbeidsongeschikt is of zelfs een ziekte heeft die levensverkortend kan zijn.Als je een paard zoekt om mee te gaan presteren.Natuurlijk zijn er geen volmaakte levende wezens en een paard kan ook wat mankeren waardoor hij minder prestatievermogen heeft,maar dan moet de prijs aangepast zijn.En geen 20k.

Ach het is allemaal relatief. Er zijn echt wel paarden die heel veel meer waard zijn als 20k die niet door een gemiddelde aankoopkeuring heenkomen. Het is allemaal afhankelijk van wat de andere kwaliteiten en plussen zijn van dat paard.

Meest aansprekende voorbeeld daarvan vind ik toch wel Le Bioesthique Sam. Niet door een aankoopkeuring heen gekomen vanwege een hartruis, maar vervolgens wel Europees, Wereld en Olympisch kampioen geworden in de eventing, toch 1 van de conditioneel zwaardere takken van de ruitersport.

Totilas ben ik voor mijzelf ook van overtuigd dat die niet gezond was op het moment dat hij voor een flink aantal miljoenen over de toonbank ging, sowieso al hoefproblemen waar de meeste van ons niet aan durven beginnen.

Ik denk eigenlijk dat de meeste internationale toppaarden een medisch profiel hebben waar de gemiddelde bokker een paard op laat staan. Maar die paarden zijn wel heel veel geld waard, gewoon omdat ze zo verschrikkelijk veel capaciteiten hebben wat ze uniek en onbetaalbaar maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:51

Daar heb je wel een punt oji. Maar ik denk dat wanneer deze paarden - vnml hengsten -helemaal stuk zijn richting einde carrière, alsnog wel een goede return on investment hebben.

oji

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:08

Sam was een ruin, daar heb je niets meer aan :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:25

Kiwiaa schreef:
Dat is inderdaad ook mijn definitie Danique.. 100% perfect geen spatje aan hoeft echt niet, en het blijven levende dieren. Ik ben nog maar 28 en ik mankeer ook al vanalles, maar niks dat mij zou moeten belemmeren haha :+

Van die tuiger, zo'n dingen maken me zenuwachtig hé. Ik vind dat ook zo jammer dat mensen daar niet wat eerlijker in zijn, dat zou zoveel keuringskosten uitsparen }:0 Maarja ijdele hoop allicht :')

Ik had op mijn 14e al de bemerking dat ik geen fantastische gewrichten heb en daar is inmiddels nog een rug die snel gevoelig is bij gekomen :'

Desondanks kom ik in het recreatieve hardlopen nog aardig mee :))

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:33

Dees schreef:
Gini schreef:
Ik snap het eigenlijk ook niet waarom daar telkens zo op gehamerd moet worden. In het huizenkoop-topic wordt ook terecht geklaagd over de prijzen omdat die op een paar jaar tijd meermaals over de kop zijn gegaan, waarom zou dat in een paardenkoop-topic dan niet mogen?

Nou ja, dat is het dus...
De prijzen van paarden zijn niet "meermaals over de kop gegaan". Lang niet zoals bij huizen het geval lijkt te zijn.
Je kocht een paar jaar geleden ook al geen netjes gezond paard voor 5.000 euro of minder. De afgekeurde exemplaren waren toen al dik 3K en hoger. Gezonde paarden kostten zo'n 4-5 jaar geleden ook heus al ruim 7.000 euro. In deze tijd vraagt men er toevallig net iets meer voor (ja, marktwerking en sommige verkopers zoeken een mazzeltje op, geef ze eens ongelijk).
Maar de prijzen van paarden op dit moment zijn echt niet oververhit hoog.

Dát is wat ik met mijn eerdere posts telkens probeer te zeggen. Ik trek een vergelijk met wat paarden de afgelopen 20 jaar hebben gekost en op basis daarvan kan ik niet anders dan concluderen dat de prijzen voor nette en gezonde paarden zelfs nu echt niet belachelijk hoog liggen.

Ruim 7000 euro en nu moet je richting 15.000 en zelfs hoger denken. Dat is bij mij de definitie van "over de kop gaan". En daar mogen huidige paardenkopers van mij paginalang over klagen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:44

ruitje schreef:
Kan ook gewoon na 3 maanden weer hersteld zijn, kun je op basis van de info van nu niks van zeggen :o

Punt is, dat je die keuze bij de koper moet laten: neem ik dat risico. Ervanuitgaande dat het niet dicht is. Ik vind het sowieso een 'raar' iets dat iedereen de hele mikmak keurt inclusief hals en rug,maar pezen nooit meeneemt. Hoeveel mensen zouden een oude peesblessure melden bij verkoop?

Ik ben dus wel van pezen scannen maar bemoei me niet met rug en hals op de foto zetten, er zit naar mijn idee te weinig overlap tussen rx verschijnselen en klinisch beeld vooral wat rug betreft. Terwijl peesblessures daadwerkelijk aanzienlijk veel paarden in het werk belemmeren. Misschien is het gek en onverantwoord, maar ieder z'n eigen wijsheid he ;)

20K heb ik voorlopig ook niet zomaar liggen maar als ik zo'n bedrag binnen enkele maanden bij elkaar kon sparen dan heb ik ook lekker een wedstrijdklaar paard gekocht.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:45

tyleysmiley schreef:
Stille meelezer,op een paar berichtjes na dan,meldt zich...

Ik zie hier weinig mensen voorbij komen die een trekpaard of iets dergelijks zoeken.
Maar iemand verstand wat de gemiddelde prijs is voor een trekpaardveulen, voorkeur voor zwart/blauwschimmel.
Er staat weinig tot niets te koop en ik heb inmiddels wel een paar stallen aangeschreven.
Ik heb namelijk echt geen flauw idee

Wat bedoel je met of iets dergelijks?
Trekpaard veulens / jaarlingen rond de 1000/1500 - 2 jarige rond de 2000/2500

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:14

Fly_high schreef:
Punt is, dat je die keuze bij de
Ik ben dus wel van pezen scannen maar bemoei me niet met rug en hals op de foto zetten, er zit naar mijn idee te weinig overlap tussen rx verschijnselen en klinisch beeld vooral wat rug betreft. Terwijl peesblessures daadwerkelijk aanzienlijk veel paarden in het werk belemmeren. Misschien is het gek en onverantwoord, maar ieder z'n eigen wijsheid he

Zo zit ik er ook helemaal in. Zal niet gauw rug en hals op de foto zetten als daar geen klinische aanwijzing voor is, maar een zwakke pees door een oude blessure kan voor een hoop narigheid zorgen en al helemaal als je het niet weet.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 16:20

X
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:13

Zie het paard waar ik bij ben gaan kijken nog steeds te koop staan. Ze kan echt wel alles wat ik wil, m springen geweest en trekt fijn naar de sprong toe, nu 14 jaar en kan mij nog veel leren in de springsport. Maar ze is vrij fijn gebouwd en maar 1.60 hoog waardoor het wel echt een stuk kleiner/fijner is dan waar ik normaal voor zou gaan. Twijfel of ik toch nog een keer zou moeten kijken wanneer het niet zo mega heet is, ze was de vorige keer dat ik er was een beetje uitgeblust van het hete weer en had ik niet echt een klik met haar omdat ze letterlijk geen reactie gaf op poetsen, zadelen of iets dergelijks. Dus ik weet niet in hoeverre er ook buiten het rijden en beetje persoonlijkheid achter zit.

Verder kijk ik nu ook naar off the track thoroughbreds uit de UK. Iemand daar ook ervaring mee? Ik weet dat de paarden die vroeg van de baan af komen door 'gebrek aan talent' hele fijne rijpaarden kunnen zijn en vaak ook leuk kunnen springen. In Canada waar ik een paar jaar heb gewoond waren die ontzettend populair als rijpaarden. Vaak ook wel leuk geprijsd, maar het lijkt mij zo lastig vanuit de UK te transporteren.
Laatst bijgewerkt door Gemlo op 17-06-21 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:14

Dan zou je bij kyrkelover of Mkango kunnen aankloppen :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:33

oji schreef:
Fly_high schreef:
Punt is, dat je die keuze bij de
Ik ben dus wel van pezen scannen maar bemoei me niet met rug en hals op de foto zetten, er zit naar mijn idee te weinig overlap tussen rx verschijnselen en klinisch beeld vooral wat rug betreft. Terwijl peesblessures daadwerkelijk aanzienlijk veel paarden in het werk belemmeren. Misschien is het gek en onverantwoord, maar ieder z'n eigen wijsheid he

Zo zit ik er ook helemaal in. Zal niet gauw rug en hals op de foto zetten als daar geen klinische aanwijzing voor is, maar een zwakke pees door een oude blessure kan voor een hoop narigheid zorgen en al helemaal als je het niet weet.

Ja klopt...
Bij Jam heb ik dat toen wel gedaan, want hij had onbespierd een wat holle rug. Maar foto's en in de beweging perfect. Uiteindelijk met goede training en zadel ook helemaal omhoog gekomen. Toen ik hem kocht was hij net zadelmak.
Jam had sowieso alleen maar 1'tjes op de keuring... benen, nek, hals rug.
Mankeerde ook verder nooit wat.
Kwam uit een goed lijntje met veel sport en premiehengsten en weinig narigheden er in qua gezondheid.
Alles zag er goed uit zeg maar :+

Maar een hele nare combi van pollenallergie en headshaking betekende helaas toch vroeg het einde.
Dus alsnog kan je pech hebben ook al probeer je veel uit te sluiten :')
Zulke nare dingen komen helaas pas later naar boven.

Dus ja... ik ben ook altijd van goed nakijken.
Zeker als er vermoedens of eerdere problemen zijn geweest. Maar dan nog moet je altijd geluk hebben denk ik.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:47

jennglenn schreef:
Zie het paard waar ik bij ben gaan kijken nog steeds te koop staan. Ze kan echt wel alles wat ik wil, m springen geweest en trekt fijn naar de sprong toe, nu 14 jaar en kan mij nog veel leren in de springsport. Maar ze is vrij fijn gebouwd en maar 1.60 hoog waardoor het wel echt een stuk kleiner/fijner is dan waar ik normaal voor zou gaan. Twijfel of ik toch nog een keer zou moeten kijken wanneer het niet zo mega heet is, ze was de vorige keer dat ik er was een beetje uitgeblust van het hete weer en had ik niet echt een klik met haar omdat ze letterlijk geen reactie gaf op poetsen, zadelen of iets dergelijks. Dus ik weet niet in hoeverre er ook buiten het rijden en beetje persoonlijkheid achter zit.

Verder kijk ik nu ook naar off the track thoroughbreds uit de UK. Iemand daar ook ervaring mee? Ik weet dat de paarden die vroeg van de baan af komen door 'gebrek aan talent' hele fijne rijpaarden kunnen zijn en vaak ook leuk kunnen springen. In Canada waar ik een paar jaar heb gewoond waren die ontzettend populair als rijpaarden. Vaak ook wel leuk geprijsd, maar het lijkt mij zo lastig vanuit de UK te transporteren.

En nu na de brexit alleen nog maar lastiger geworden (gelukkig).
Ik heb er zo nu en dan wat te koop, maar deze komen gewoon van Nederlandse trainers/eigenaren/fokkers. Uiteraard zijn deze vaak op een eerder moment ook uit het buitenland geimporteerd, immers in Nederland worden er ca. 8 volbloed veulens per jaar geboren. Van deze paarden is wel gewoon netjes alles (veel ) bekend. Ik heb er zo dit jaar een 12 stuks verkocht als bemiddelaar. (Begon met eentje en tja van het een kwam het ander).

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:51

tyleysmiley schreef:
Stille meelezer,op een paar berichtjes na dan,meldt zich...

Ik zie hier weinig mensen voorbij komen die een trekpaard of iets dergelijks zoeken.
Maar iemand verstand wat de gemiddelde prijs is voor een trekpaardveulen, voorkeur voor zwart/blauwschimmel.
Er staat weinig tot niets te koop en ik heb inmiddels wel een paar stallen aangeschreven.
Ik heb namelijk echt geen flauw idee

Wat voor ras is het precies? En is de lijn CPL- en PSSM-vrij? Dat zijn wel bepalende factoren bij trekpaarden.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:56

X
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:00

@Tyleysmiley: Hengstveulens €1000/ merrieveulens €1500 hoorde ik net van de trekpaard fokker hier.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:08

Serieus, dat had ik echt niet verwacht,dat wordt nu dus al voor de tweede keer genoemd.
Ik vind het helemaal prima hoor,maar ik had hele andere bedragen in mijn hoofd :+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:14

Ik heb er 0,0 verstand van, van die Belgen. Maarja die man fokt er al jaren dus denk vraag het gewoon voor je haha.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:42

Bedankt voor iedereen die me tips gegeven hadden over het veulen. Uiteindelijk is het het niet geworden. De fokker deed niet aangenaam handelen vond ik... Meteen volle pot betalen nu ook al is het veulen nog niet oud genoeg om bij de mama weg te gaan, ik mocht het niet laten keuren door men eigen dierenarts, nogal veel druk om te beslissen... Goed ander en beter :)

Zaterdag dan maar op naar een 7jarige quarter, die nog maar pas zadelmak gemaakt is. Iets helemaal anders dan een veulen maar kan ook leuk zijn! En dan zondag naar 2 haflinger veulentjes gaan kijken ook. Ik hoop dat er iets leuks bij zit

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 23:02

Heb er zelf enkele weken een gekocht en weer rap verkocht, dus heb toen wat zoek werk gedaan naar prijzen en ook bij fokkers aangeklopt.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:15

Heeft iemand nog tips voor mij? Ik ben op zoek naar een dressuurpaard: mooi, eerlijk, vanaf M-niveau. Tussen 7 en 10 jaar. Bij voorkeur merrie, aanhankelijke ruin mag ook. Tussen 1.60 en 1.70. Bij voorkeur donkerbruin. Gezond, bij voorkeur gekeurd. Prijs tot 22.500.

Kennen jullie zo'n paard? Kennen jullie stallen/ mensen die mij hierbij zouden kunnen helpen?

Ik hoor graag, want ik begin mijn 'paardenleven' nu echt enorm te missen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:42

Ik dacht dat ik bij Linda van Doorn wat langs zag komen in wat jij zoekt?
Maar weet niet zeker of die al weg is?
Misschien kriel op bokt een keer een berichtje sturen, die heeft ook regelmatig leuke paarden staan vind ik.
Weet er verder wel wat te staan, maar die zijn of net wat jonger, of een stuk prijziger.